Radio 2 algemeen

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Luistervink2017

Re: Radio 2 algemeen

Bericht door Luistervink2017 »

Wat een trieste vertoning. Caroline Brouwer presenteert De Staat van Stasse.

jessica

Bericht door jessica »

Luistervink2017 schreef:
06 jul 2020 20:12
Wat een trieste vertoning. Caroline Brouwer presenteert De Staat van Stasse.
Valt wel mee hoor. Ze doet het op haar eigen manier en dat is prima. Stefan Stasse vervangen is niet makkelijk want hij drukt toch erg zijn stempel op het programma. Dus ik vind dat je een invaller die dit eenmalig doet hier niet op mag afrekenen.

Janno

Bericht door Janno »

Ik vind ook dat ze het helemaal niet slecht doet. Ze heeft speciaal tijd vrijgemaakt, want eigenlijk kon ze helemaal niet vanavond. Dat is toch prijzenswaardig?

SamH

Bericht door SamH »

Ik las hier net alle berichten over aanstaande ideeën en veranderingen voor Radio 2 en Spijkers al dan niet van Radio 2 af halen. Ik ben daar wel een voorstander van. Ik merk dat Spijkers zowel bij mij thuis, als bij mensen in mijn omgeving, vaak een wegzapmoment is maar wel gewaardeerd kan worden. Zelf kijk en luister ik graag naar dit soort programma's, maar dan kies ik wel bewust voor bijvoorbeeld Radio 1 of een podcast. Radio 2 is zeker tegenwoordig vooral een muziekzender en daardoor vind ik een programma met nauwelijks muziek te storend, zeker op de achtergrond of in de auto, en ook niet meer passend.
Omdat ik de match met Radio 1 net niet helemaal zie (meestal hebben programma's daar weinig of geen kleinkunst en (live)muziek), en Radio 1 zeker in het weekend al behoorlijk vol zit, zou ik ervoor kiezen het op Radio 5 te gaan uitzenden. Dat zendt ook al veel programma's uit die vroeger op Radio 2 waren te horen of vroeger op 2 zouden passen, zoals die van Bert Kranenbarg en Haandrikman, Adres Onbekend, Musical Moods, wat cabaret- en kleinkunstprogramma's en Theater van het Sentiment.
Als Daniël Dekker inderdaad naar de lunch van Radio 5 gaat zoals de geruchten zeggen, zou je hem bijvoorbeeld ma-vr kunnen programmeren, en op vrijdag en zaterdag de TinekeShow dan van 14-16. Dan heb je zaterdag 12-14 zonder al te veel aanpassingen beschikbaar voor Spijkers op een zender die er denk ik wat meer bij past en een beter alternatief wordt voor wie vindt dat Radio 2 nu te jong is maar Radio 5 nog te oud en te 'EO' is.

Zoveel mogelijk afgaande op nieuwsartikelen en de ronde doende geruchten zou je dan bijvoorbeeld zoiets kunnen doen bij Radio 2:
Maandag - donderdag (wijzigingen)
00-03 Rick van V
03-06 WNL
12-14 Wouter van der Goes
18-20 Annemieke Schollaardt

Vrijdag (wijzigingen)
00-03 Rick van V
03-06 WNL
12-14 eventueel ook Emmely de Wilt, al dan niet met het Bureau
14-16 eventueel weer Stenders ipv Annemieke

Weekend
00-02 Wildgroei of Shay (za) / 00-06 Soulnight (zo)
02-04 Simones Songlines (za)
04-06 Holy Hits (za)
06-08 Talent/Thomas Hekker/Rutger
08-12 Jeroen van Inkel
12-14 Emmely de Wilt
14-16 Gijs Staverman
16-18 Muziekcafé met Annemieke (za)/Verrukkelijke 15 (zo)
18-00 Soulnight (za)/ 18-21 Albumshow met bijvoorbeeld Bart Arens/Frank van 't Hof en 21-00 Blokhuis (zo)

Wouter van der Goes maakt tijdens invalbeurten wat mij betreft een erg prettig, wat rustiger en wat inhoudelijker lunchprogramma.
Annemieke heeft in het verleden vaak Wouter 's avonds goed vervangen en kan dan op zaterdag nog het Muziekcafé erbij gaan doen en 'wat meer 2020' maken, en de vrijdagavond kan dan eventueel blijven zoals-ie nu is (met Vinyl Friday en zo).
Gijs Staverman zou in het weekend, met wat meer vrijheid, best nog wel van waarde kunnen zijn voor Radio 2, en ik vind Emmely een enorm talent dat inmiddels wel een vast horizontaal tijdslot verdient wat mij betreft.
Het Bureau is als ik het me goed herinner (in ieder geval onder Jeroen KIDV) een van de best gewaardeerde NPO-programma's, en past ook goed op Radio 2, en zou daarom misschien op de vrijdag nog een wat groter publiek kunnen krijgen.
En in de nacht doordeweeks zou het wellicht logisch zijn om Rick van Velthuysen 5 dagen tussen 00-03 te gaan programmeren, zoals POWNED wil, en dan een nieuw programma tussen 03-06 uur. Eventueel van WNL, aangezien die omroep ook had aangegeven niet zoveel relevantie/waarde te zien in 'T Wordt Nu Laat zonder of met minder gasten en gepraat, zoals de NPO wil. Met een nieuw WNL-programma zou je het vertrek van Rutger uit de nacht ook niet per se hoeven op te vangen met een andere DJ.
Overigens zou het nog wat gekker zijn om met dit NPO-standpunt Spijkers nog wel op Radio 2 te houden, ook nog op een 'drukker' tijdstip.

(lichtelijk off-topic misschien, maar recent is er een mooie podcast over het Theater van het Sentiment gemaakt, en als je het zo hoort, zou het programma op het hedendaagse Radio 2, eventueel als podcast, ook nog prima kunnen, zeker met wat recentere jaren die Radio 5 nu niet bedient (zeg maar alles vanaf de jaren 90, en de eerste 15 tot 18 jaar van de 21e eeuw.)

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser »

Stefan stasse is toch best vaak afwezig met ziekte. Ik hoop maar dat alles oke is.

Caroline deed t op zich prima maar ze werd wel aan de hand meegenomen van Tim Damen. Vaste vervanger is Emmely de Wilt volgens mij maar die was er van het weekend ook niet en Jeroen KidV valt minder vaak in om ook eens thuis te zijn. De Staat overnemen is ook de sfeer overnemen, best lastig. Verder had ze geen geluk met de inbellers, de mannen waren langdradig en onsamenhangend, maar het verhaal van de vrouw die afscheid neemt van haar vader was mooi. Ik hoop dat als Rob een keer de Bonanza niet kan doen dat Caroline het dan het ook gewoon zelf kan doen zonder dat er iemand anders wordt bijgehaald

Ik vraag me af hoelang de Staat nog blijft, een paar jaar geleden stond het al op de nominatie naar R5 te gaan maar toen wist Stasse goed te lobyen. Ik vind het wel een fijn programma, al trekt het soms wel wat. Maar nu Stasse Tim Damen en Michelle Schimpscheimer actief bij de show betrekt is het iets frisser.

RealSunchaser

O en Wouter van de Goes is afwezig vanwege een oogoperatie.

RealSunchaser

Rick van Velthuyzen houdt er al rekening mee dat Powned vanaf 2021 geen zendtijd meer heeft, hij zei zoiets tussen neus en lippen door in de nacht

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

RealSunchaser schreef:
06 jul 2020 23:35
Rick van Velthuyzen houdt er al rekening mee dat Powned vanaf 2021 geen zendtijd meer heeft, hij zei zoiets tussen neus en lippen door in de nacht
Dit zegt hij vaker in zijn shows. Meer in de trent van: hoe lang accepteren ze ons.

Orange

Bericht door Orange »

SamH schreef:
06 jul 2020 21:59
Ik las hier net alle berichten over aanstaande ideeën en veranderingen voor Radio 2 en Spijkers al dan niet van Radio 2 af halen. Ik ben daar wel een voorstander van. Ik merk dat Spijkers zowel bij mij thuis, als bij mensen in mijn omgeving, vaak een wegzapmoment is maar wel gewaardeerd kan worden. Zelf kijk en luister ik graag naar dit soort programma's, maar dan kies ik wel bewust voor bijvoorbeeld Radio 1 of een podcast. Radio 2 is zeker tegenwoordig vooral een muziekzender en daardoor vind ik een programma met nauwelijks muziek te storend, zeker op de achtergrond of in de auto, en ook niet meer passend.
Omdat ik de match met Radio 1 net niet helemaal zie (meestal hebben programma's daar weinig of geen kleinkunst en (live)muziek), en Radio 1 zeker in het weekend al behoorlijk vol zit, zou ik ervoor kiezen het op Radio 5 te gaan uitzenden. Dat zendt ook al veel programma's uit die vroeger op Radio 2 waren te horen of vroeger op 2 zouden passen, zoals die van Bert Kranenbarg en Haandrikman, Adres Onbekend, Musical Moods, wat cabaret- en kleinkunstprogramma's en Theater van het Sentiment.
Geldt jouw argumentatie om SmK van Radio 2 te halen niet ook voor Radio 5? Stel jij bent een Radio 5 luisteraar en SmK zit op Radio 5, dan had je heel goed hier kunnen schrijven:

"...Spijkers al dan niet van Radio 5 af halen. Ik ben daar wel een voorstander van. Ik merk dat Spijkers zowel bij mij thuis, als bij mensen in mijn omgeving, vaak een wegzapmoment is maar wel gewaardeerd kan worden. Zelf kijk en luister ik graag naar dit soort programma's, maar dan kies ik wel bewust voor bijvoorbeeld Radio 1 of een podcast. Radio 5 is zeker tegenwoordig vooral een muziekzender en daardoor vind ik een programma met nauwelijks muziek te storend, zeker op de achtergrond of in de auto, en ook niet meer passend."

Kijk, het meest publieke programma van Radio 2 willen een hoop mensen weg hebben omdat het zo music driven is geworden op Radio 2. Volgens mij zou het daar over moeten gaan ipv het nog meer music driven te maken.

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Orange schreef:
07 jul 2020 09:05
SamH schreef:
Geldt jouw argumentatie om SmK van Radio 2 te halen niet ook voor Radio 5? Stel jij bent een Radio 5 luisteraar en SmK zit op Radio 5, dan had je heel goed hier kunnen schrijven:

"...Spijkers al dan niet van Radio 5 af halen. Ik ben daar wel een voorstander van. Ik merk dat Spijkers zowel bij mij thuis, als bij mensen in mijn omgeving, vaak een wegzapmoment is maar wel gewaardeerd kan worden. Zelf kijk en luister ik graag naar dit soort programma's, maar dan kies ik wel bewust voor bijvoorbeeld Radio 1 of een podcast. Radio 5 is zeker tegenwoordig vooral een muziekzender en daardoor vind ik een programma met nauwelijks muziek te storend, zeker op de achtergrond of in de auto, en ook niet meer passend."

Kijk, het meest publieke programma van Radio 2 willen een hoop mensen weg hebben omdat het zo music driven is geworden op Radio 2. Volgens mij zou het daar over moeten gaan ipv het nog meer music driven te maken.
Klopt, wat zou de npo zijn zonder radio 5. Tover 3fm om naar een formatloze zender en je kunt dit prima kwijt.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

SamH schreef:
BNNVARA heeft geen zendtijd op Radio 5 en zal er sowieso niet voor kiezen om het best beluisterde weekendprogramma van de Nederlandse radio van de FM af te halen. Pas wanneer Radio 5 een FM frequentie heeft kan dit een reëel scenario worden.
Smid70 schreef:
06 jul 2020 18:12
Ja sorry hoor, daar komt dan nog eenmaal het profiel van NPO Radio 1 van de site van NPO Radio 1:
"NPO Radio 1 is de nieuws- en sportzender. De grootste van Nederland met zo’n 2,5 miljoen luisteraars per week. Bij de actualiteiten horen achtergronden en duiding. Daarnaast is er aandacht voor kunst, cultuur, wetenschap en entertainment."
De kracht van herhaling? :lol:

Het "aandacht voor "kunst, cultuur, wetenschap en entertainment" dient anders gelezen te worden. Hier is zeker aandacht voor, maar als het een bepaalde nieuwswaarde heeft. Ook voor toneel, kleinkunst en cabaret als kunstvormen heeft Radio 1 aandacht. Bijvoorbeeld door de impact op theatermakers en theaterzalen veroorzaakt door de huidige coronacrisis te bespreken. Jij leest "aandacht voor "kunst ..." te ruim, waardoor er ook ruimte zou zijn voor programma's waarin cabaret en kleinkunst de vorm/inhoud is. Dat is niet het geval. Dit valt onder Radio 2. Zie hiervoor het concessiebeleidsplan van de NPO. Onder het mom van de kracht van de herhaling vind je de afbeeldingen uit dit plan hierboven. :wink:
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

Smid70

Bericht door Smid70 »

Phoenix schreef:
07 jul 2020 09:47
De kracht van herhaling? :lol:

Het "aandacht voor "kunst, cultuur, wetenschap en entertainment" dient anders gelezen te worden. Hier is zeker aandacht voor, maar als het een bepaalde nieuwswaarde heeft. Ook voor toneel, kleinkunst en cabaret als kunstvormen heeft Radio 1 aandacht. Bijvoorbeeld door de impact op theatermakers en theaterzalen veroorzaakt door de huidige coronacrisis te bespreken. Jij leest "aandacht voor "kunst ..." te ruim, waardoor er ook ruimte zou zijn voor programma's waarin cabaret en kleinkunst de vorm/inhoud is. Dat is niet het geval. Dit valt onder Radio 2. Zie hiervoor het concessiebeleidsplan van de NPO. Onder het mom van de kracht van de herhaling vind je de afbeeldingen uit dit plan hierboven. :wink:
Ik leer van de besten😊
Jij leest te nauw is mijn mening. SmK is niet per definitie een amusementsprogramma.

SmK geeft zelf aan een satirisch actualiteitenprogramma te zijn.
En dan kan ik toch alleen maar concluderen dat SmK op Radio 1 niet zou misstaan.

density1

Bericht door density1 »

Juist, dus daarom past het uitstekend op Radio 1 ook om Radio 1 in het weekend een wat luchtigere boost te geven.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

density1 schreef:
07 jul 2020 10:42
Juist, dus daarom past het uitstekend op Radio 1 ook om Radio 1 in het weekend een wat luchtigere boost te geven.
Op dat tijdslot zit nu De Taalstaat van Frits Spits. Dat is al een luchtig programma en een programma dat niet hoeft te wijken voor een programma dat elders al op zijn plek zit.
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

density1

Bericht door density1 »

Dat hou je toch, als ergens een programma komt, moet er een ander programma voor wijken. Dat valt wel op te lossen ga ik vanuit.

Plaats reactie