Radio 2 algemeen

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
aapdedino

Re: Radio 2 algemeen

Bericht door aapdedino »

Op Radio 2, samen met Leo Blokhuis

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Dan zal het wel vrijdag- of zondagavond worden. Of is dat ook al bekend?

MFM

Bericht door MFM »

WinnaarRadioring2023 schreef:
26 mar 2020 19:18
Smid70 schreef:
26 mar 2020 16:27
26 mar 2020 15:04
Geen idee, ik weet niet hoe Radio 2 vroeger klonk. Radio 5 luister ik ook zelden naar.

Wat is er, volgens jou zo slecht aan Nederlandstalige muziek?

Waarom zou je geen goede muziek uit het Oostblok willen horen?
Allebei is niet per definitie iets slechts aan.

Oostblokmuziek ken ik niet maar ik ben er ook niet in geïnteresseerd. En ik vraag me af of de huidige radio 2 luisteraar er op zit te wachten.
En kwalitatief goede Nederlandse muziek is ook niet makkelijk te vinden. Ik ben een muziek liefhebber en dan kan de tekst nog zo goed zijn, als de muziek of uitvoering ruk is (en dat is in mijn optiek meestal het geval) hoef ik het niet te horen.

Beiden hebben uiteraard met mijn persoonlijke smaak te maken.
Ik denk dat de luisteraar (of dat nou Radio 2 is of niet) graag goede muziek hoort. Dàt is belangrijker dan het land waar het vandaan komt of in welke taal het wordt gezongen.
Nee. De normale luisteraar wil vooral herkenbare muziek horen. Eventueel een herkenbare ochtend of middagjock er bij en zeker geen “goede muziek die men nog niet kent”.
Radio 2 is helemaal een grote pot herkenbare aaibare muziek met de illusie dat sommige plaatjes “zo verrassend zijn” of “lang niet gehoord(maar stiekem gewoon 1x per zoveel dagen op de playlist staat)”. En de Bonanza dan???Tuurlijk, daar worden ook alleen 99,9% veilige plaatjes geprogrammeerd zodat de overige 0,1% opvalt..
Dus opeens een rits onbekende, onbeminde nieuwe artiesten uit ver weg te voorschijn toveren is geen goed plan.
Wij radionerds willen een goed geoliede machine vervangen voor iets waar je niemand een plezier mee doet. Nou ja, John de Mol zal dat wel kunnen waarderen :D

jessica

Bericht door jessica »

De Nachtwacht schreef:
31 mar 2020 17:58
Ik hoorde Rob Stenders vanmiddag zeggen dat de Verukkelijke 15 terugkomt vanaf mei. Benieuwd of dit ook echt op radio 2 gaat zijn (wellicht op vrijdagavond), of als podcast.
Hoop dan wel op het concept zoals de verukkelijke 15 is begonnen met Jeroen Soer en Rob Stenders en niet hoe hij is geëindigd als commerciële lijst met Luc van Rooy.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

MFM schreef:
31 mar 2020 20:22
26 mar 2020 19:18
Smid70 schreef:
26 mar 2020 16:27

Allebei is niet per definitie iets slechts aan.

Oostblokmuziek ken ik niet maar ik ben er ook niet in geïnteresseerd. En ik vraag me af of de huidige radio 2 luisteraar er op zit te wachten.
En kwalitatief goede Nederlandse muziek is ook niet makkelijk te vinden. Ik ben een muziek liefhebber en dan kan de tekst nog zo goed zijn, als de muziek of uitvoering ruk is (en dat is in mijn optiek meestal het geval) hoef ik het niet te horen.

Beiden hebben uiteraard met mijn persoonlijke smaak te maken.
Ik denk dat de luisteraar (of dat nou Radio 2 is of niet) graag goede muziek hoort. Dàt is belangrijker dan het land waar het vandaan komt of in welke taal het wordt gezongen.
Nee. De normale luisteraar wil vooral herkenbare muziek horen. Eventueel een herkenbare ochtend of middagjock er bij en zeker geen “goede muziek die men nog niet kent”.
Radio 2 is helemaal een grote pot herkenbare aaibare muziek met de illusie dat sommige plaatjes “zo verrassend zijn” of “lang niet gehoord(maar stiekem gewoon 1x per zoveel dagen op de playlist staat)”. En de Bonanza dan???Tuurlijk, daar worden ook alleen 99,9% veilige plaatjes geprogrammeerd zodat de overige 0,1% opvalt..
Dus opeens een rits onbekende, onbeminde nieuwe artiesten uit ver weg te voorschijn toveren is geen goed plan.
Wij radionerds willen een goed geoliede machine vervangen voor iets waar je niemand een plezier mee doet. Nou ja, John de Mol zal dat wel kunnen waarderen :D
Dat is toch onzin wat je nu zegt. De topsong van deze week is 'Voltage - Wild and Blue'. Die plaat is op 6 maart in release gegaan. Had jij 2 maanden terug wel eens van die band gehoord? Denk jij dat de gemiddelde luisteraar die band herkend?

MFM

Bericht door MFM »

Reden 1: plaat is nieuw, band bestaat al “iets” langer.
En het is 1 plaat, niet je hele format aan herkenbare muziek dat je omgooit.

Reden 2: Past, lekker veilig, uitstekend in het format van het item “TopSongs”...want vaak, heel vaak, zijn dat nou niet echt de unieke pareltjes maar ook weer “veilige” plaatjes. Prima R2 voer dus.

Los hiervan is het natuurlijk weer iets dat volgens de normale luisteraars “typisch radio2” is.

Zolang het bewezen format van R2 goed bewaakt wordt en er niet te veel aan gerommeld wordt is een uitstapje naar een iets afwijkende plaat niet zo’n groot probleem.
Zelfde met de presentatie, vormgeving, (waar bv Corne Klein vaak nogal uit de toom valt mbt beiden), niet te veel afwijken van de succesformule en je luisteraars blijven het waarderen.
Maar om nou opeens Oostblok, meer NLtalig of desnoods Marokkaanse muziek te willen programmeren op deze radiozender? Nee, dat begrijp ik dus echt niet van “ons radiofreaks”..
Alsof je van SlamFM verwacht dat ze opeens gospel programmeren..

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

jessica schreef:
31 mar 2020 21:19
De Nachtwacht schreef:
Ik hoorde Rob Stenders vanmiddag zeggen dat de Verukkelijke 15 terugkomt vanaf mei. Benieuwd of dit ook echt op radio 2 gaat zijn (wellicht op vrijdagavond), of als podcast.
Hoop dan wel op het concept zoals de verukkelijke 15 is begonnen met Jeroen Soer en Rob Stenders en niet hoe hij is geëindigd als commerciële lijst met Luc van Rooy.
Was 't niet zo dat er in eerste instantie een voorkeuzelijst werkt gemaakt door de VARA djs? Ben ook wel benieuwd hoe dat nu zou gaan, alle radio 2 dj's, of alleen de keuzes van Rob en Leo.

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Volgens mij is de Radio 2 luisteraar wel iets avontuurlijker dan die van een bijvoorbeeld Sky of 538. Zelf vind ik het op kantoor wel prettig dat je binnen een uur op Radio 2 iets van Nirvana, David Guetta, de Jeugd van Tegenwoordig, iets uit de 80's en dan Alles Kan Een Mens Gelukkig Maken' van René Froger kunt horen.

MFM

Bericht door MFM »

@herman, daar heb je gelijk in.
Maar overall zijn die uitstapjes niet geheel spontaan maar gewoon ingebouwd in het format.
En dat werkt voor de gewone luisteraar uitstekend.

Ik luister op dit moment naar 538, want het raam staat open en er zijn buiten dakdekkers met een grote boombox op 10 aan het werk.., die zender bewandelt echt de al platgetreden paden. Alleen maar veilig geprogrammeerde plaatjes. Maar dat is schijnbaar ook juist wat een groot deel wil horen.

jessica

Bericht door jessica »

De Nachtwacht schreef:
01 apr 2020 07:26
jessica schreef:
31 mar 2020 21:19
De Nachtwacht schreef:
Was 't niet zo dat er in eerste instantie een voorkeuzelijst werkt gemaakt door de VARA djs? Ben ook wel benieuwd hoe dat nu zou gaan, alle radio 2 dj's, of alleen de keuzes van Rob en Leo.
Ja dat klopt. In eerste instantie mochten de luisteraars kiezen uit een door DJ's voorgeselecteerde lijst. Later mochten mensen hun eigen voorkeur insturen toen ging het alternatieve idee er al snel af en werd het meer een normale hitparade en dus overbodig, want daar waren er al 3 van (De Nationale Hitparade, Top40 en Toppop20).

dommelvolk

Bericht door dommelvolk »

Je snapt toch wel dat Rob Stenders niet de favorieten van Bart Arens gaat draaien .Die komt al genoeg aan zijn trekken met al die flauwe topsongs die gekozen worden .Het zou trouwens goed zijn om radio 2 en 3 te verdelen in omroepen op de ene Bnn Vara Vpro Npo en op de andere zender tros ncrv avro Kro Eo dan krijg je toch twee verschillende typen muziek .

DavyGer

Bericht door DavyGer »

Wat een rare zure opmerking weer dommelvolk.

Ten aanzien van de muzieksmaak van Bart Arens, ik hoor echt prima krenten uit de pap tijdens zijn doordeweekse programma en tijdens de Soul Night hoor je écht goed wanneer Bart Arends iemand vervangt. De ietwat andere muziekkeuze vind ik dan doorgaans echt perfect.

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Daar verschillen de meningen dan in. Ikzelf vind ‘aan de slag’ verschrikkelijk om naar te luisteren, juist vanwege het argument van dommelvolk.

Ik mis het zure karakter in deze.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Henkjan2016 schreef:
02 apr 2020 18:51
Daar verschillen de meningen dan in. Ikzelf vind ‘aan de slag’ verschrikkelijk om naar te luisteren, juist vanwege het argument van dommelvolk.

Ik mis het zure karakter in deze.
Waarom dan? In elk programma komt de Topsong toch voorbij? Alleen bij Bart in de show is de bekendmaking. Ze kiezen hem nog steeds gewoon gezamenlijk. Dus de logica van Dommelvolk en jou ontgaat me dan ook even?

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

MFM schreef:
01 apr 2020 11:06
@herman, daar heb je gelijk in.
Maar overall zijn die uitstapjes niet geheel spontaan maar gewoon ingebouwd in het format.
En dat werkt voor de gewone luisteraar uitstekend.

Ik luister op dit moment naar 538, want het raam staat open en er zijn buiten dakdekkers met een grote boombox op 10 aan het werk.., die zender bewandelt echt de al platgetreden paden. Alleen maar veilig geprogrammeerde plaatjes. Maar dat is schijnbaar ook juist wat een groot deel wil horen.
Het hoeft ook niet spontaan te zijn, maar het werkt. Op werkdagen heb ik ook niet altijd zin in moeilijke muziek, dan vind ik herkenbare deuntjes prima. Daarbij heeft de gewone man geen weet van een format,die denken nog dat de DJ's nog gewoon zelf draaien waar ze zin in hebben.

Plaats reactie