Qmusic algemeen

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
MegaWatt

Re: Qmusic algemeen

Bericht door MegaWatt »

jessica schreef:
31 mei 2020 14:16
Misschien in de nieuwe mediawet gewoon verbieden dat je je kavel mag verhuren aan landelijke partijen. Verder 3 landelijke zenders per eigenaar. Plus alle kavelvoorwaarden laten vallen bij volgende veiling. Lijken me allemaal goede veranderingen als ze dit gaan invoeren.
Dat is ook officieel onmogelijk en staat ook zo in de Mediawet, echter het CvdM vond het vreemd genoeg wel "binnen de lijntjes". Toen ze er later op werden aangesproken wilde ze het niet meer terugdraaien. Tja, nooit je eigen fouten durven toegeven en dus maar laten lopen waardoor andere constructies eveneens konden worden toegepast. Het ging bij het CvdM mis toen men in.............2014 de Q constructie goedkeurde!

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef:
31 mei 2020 19:18
De tweede optie is de meest realistische. De best praktisch uitvoerbare optie. De politiek kennende zal voor de tussenweg worden gekozen.
De Nederlandse mediapolitiek kennende, vrezen wij dat samen.
Rock 'n roll is better than music!

Orange

Bericht door Orange »

MegaWatt schreef:
31 mei 2020 19:22
jessica schreef:
31 mei 2020 14:16
Misschien in de nieuwe mediawet gewoon verbieden dat je je kavel mag verhuren aan landelijke partijen. Verder 3 landelijke zenders per eigenaar. Plus alle kavelvoorwaarden laten vallen bij volgende veiling. Lijken me allemaal goede veranderingen als ze dit gaan invoeren.
Dat is ook officieel onmogelijk en staat ook zo in de Mediawet, echter het CvdM vond het vreemd genoeg wel "binnen de lijntjes". Toen ze er later op werden aangesproken wilde ze het niet meer terugdraaien. Tja, nooit je eigen fouten durven toegeven en dus maar laten lopen waardoor andere constructies eveneens konden worden toegepast. Het ging bij het CvdM mis toen men in.............2014 de Q constructie goedkeurde!
Het punt is dat er juridisch geen sprake is van verhuur van het kavel, maar dat de eigenaar van het kavel door een derde partij (Q music) het programma laat produceren. Dat is formeel wat anders.

Het punt van vier kavels vraag ik me af of dat op termijn nou echt zo'n probleem is. FM wordt minder belangrijk.
Overigens kan ik me wel iets voorstellen bij verlagen naar drie kavels, maar dan vind ik dat de publieke omroep ook niet meer dan drie frequentiepakketten mag hebben. Waarom de NPO wel vier (en ook nog FunX) en een commerciele partij er dan maar drie?

Alle kavelvoorwaarden laten vallen, vind ik ook een goede. Alhoewel, 1 kavel voor nieuws/gesproken woord lijkt mij nog wel zinvol. Daarmee stimuleer je dat de waarde van dat kavel naar beneden gaat en het rendabel is een commerciele nieuwszender als BNR in de lucht te hebben. Ik moet er niet aan denken dat een partij als BNR moet opboksen tegen partijen die er een muziekzender op willen brengen. Een hogere prijs voor hun kavel betekent waarschijnlijk het einde van BNR.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Orange schreef:
01 jun 2020 11:56
Alhoewel, 1 kavel voor nieuws/gesproken woord lijkt mij nog wel zinvol. Daarmee stimuleer je dat de waarde van dat kavel naar beneden gaat en het rendabel is een commerciele nieuwszender als BNR in de lucht te hebben. Ik moet er niet aan denken dat een partij als BNR moet opboksen tegen partijen die er een muziekzender op willen brengen. Een hogere prijs voor hun kavel betekent waarschijnlijk het einde van BNR.
Ik kan me voorstellen dat BNR niet verder gaat als FM-zender na de volgende frequentieverdeling, maar enkel als DAB+ en online zender. Daarmee kan het de doelgroep van BNR prima bereiken.
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Phoenix schreef:
01 jun 2020 13:21
Orange schreef:
Alhoewel, 1 kavel voor nieuws/gesproken woord lijkt mij nog wel zinvol. Daarmee stimuleer je dat de waarde van dat kavel naar beneden gaat en het rendabel is een commerciele nieuwszender als BNR in de lucht te hebben. Ik moet er niet aan denken dat een partij als BNR moet opboksen tegen partijen die er een muziekzender op willen brengen. Een hogere prijs voor hun kavel betekent waarschijnlijk het einde van BNR.
Ik kan me voorstellen dat BNR niet verder gaat als FM-zender na de volgende frequentieverdeling, maar enkel als DAB+ en online zender. Daarmee kan het de doelgroep van BNR prima bereiken.
Daarbij doen ze veel al aan podcast en staat hun app gedurende programma's ook al volop centraal. Dit met DAB is prima voor de doelgroep. In de auto hebben die in de lease auto allemaal een dab radio of zelfs internet

Orange

Bericht door Orange »

Hoort-u-mij schreef:
01 jun 2020 13:49
Phoenix schreef:
01 jun 2020 13:21
Orange schreef:
Daarbij doen ze veel al aan podcast en staat hun app gedurende programma's ook al volop centraal. Dit met DAB is prima voor de doelgroep. In de auto hebben die in de lease auto allemaal een dab radio of zelfs internet
Dat zou misschien kunnen. Lijkt me wel verstandig die veronderstelling dan eerst te onderzoeken.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Orange schreef:
01 jun 2020 14:45
Dat zou misschien kunnen. Lijkt me wel verstandig die veronderstelling dan eerst te onderzoeken.
Waarom zou je voor commerciële nieuwsradio een geclausuleerd kavel reserveren en niet voor smartlappenmuziek, countrymuziek, hoorspelen, kleinkunst, polka, ... of weet ik welke andere genres?
12-04-2020

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Veel van die muzieksoorten zijn maar bij een kleine schaal mensen populair en daardoor ook minder interessant voor adverteerders. Dit zijn juist wel weer leuke stations voor regionale en lokale kavels waardoor je precies op je doelgroep kan ik spelen.

Officieel was het slam kavel voor nieuwe/alternatieve muziek in welke stijl dan ook.

Het 100 procent kavel was bestemd voor NL en de bieder mocht zelf het percentage aangeven. Hier had dus makkelijk ook een polka smartlap piraten zender op gelukt, mits het juiste bod.

Het BNR kavel is bestemd voor talkradio, sport, radio, interviews , verdieping en beperkte hoeveelheid muziek. Ook zou cultuur hier op mogen.

Het kavel waar nu Sublime op zit was bedoel voor lichte muziek, jazz, blues, klassiek, opera, kleinkunst enz. Hier had dus ook een commerciële radio 4 alternatief op kunnen bieden met op hun manier een invulling.

Orange

Bericht door Orange »

Phoenix schreef:
01 jun 2020 15:00
Orange schreef:
Waarom zou je voor commerciële nieuwsradio een geclausuleerd kavel reserveren en niet voor smartlappenmuziek, countrymuziek, hoorspelen, kleinkunst, polka, ... of weet ik welke andere genres?
Omdat de kosten voor nieuwsradio een stuk hoger liggen dan voor een zender met polkamuziek of de andere genoemde muziekstijlen.

Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Het is sowieso raar dat de overheid een commercieel station zegt jullie moeten dit draaien. Daar is het publieke net voor. Als er 100 hitstations willen zijn dan is daar vraag naar blijkbaar...

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Orange schreef:
01 jun 2020 15:39
Phoenix schreef:
Orange schreef:
Omdat de kosten voor nieuwsradio een stuk hoger liggen dan voor een zender met polkamuziek of de andere genoemde muziekstijlen.
Klopt, maar bepalen de hoogte van de kosten of een partij tegen een lagere kost een FM pakket mogen afnemen? De polkazender kan dan ook veel en dure werknemers in dienst nemen en zo een lagere prijs voor een kavel bedingen.
12-04-2020

tspronsen

Bericht door tspronsen »

Deradiokenner schreef:
01 jun 2020 16:39
Het is sowieso raar dat de overheid een commercieel station zegt jullie moeten dit draaien. Daar is het publieke net voor. Als er 100 hitstations willen zijn dan is daar vraag naar blijkbaar...
In 2003 waren er meer gegadigden dan kavels beschikbaar voor landelijke commerciële radio. Om ook kleinere stations met een specifieke doelgroep de kans op een landelijk kavel te geven is er onderscheid gemaakt tussen geclausuleerde en ongeclausuleerde kavels. De stations konden zelf bepalen op welk kavel ze inschreven, ze zijn dus niet door de overheid gedwongen.

Er zijn toen gigantische bedragen geboden voor de vrije kavels. Volgens mij heeft John de Mol destijds € 80 miljoen betaald voor kavel A03 waar nu Qmusic op uitzend. Bij de verdeling geclausuleerde kavels werd gekeken naar de inhoud. Als meerdere partijen gelijk scoorden op de inhoud dan werd er pas naar het financieel bod gekeken. Zo heeft 100%NL kavel A09 voor € 8.000,= gekregen (al moesten ze wel daarvoor hun gelijk halen bij de rechter). Als er geen geclausuleerde kavels waren geweest dan hadden we nu geen BNR, 100%NL en/of Sublime gehad.

boxfm

Bericht door boxfm »

Deradiokenner schreef:
01 jun 2020 16:39
Eigenlijk hebben de zenders dat zelf gedaan. Niet alleen door zelf een inhoudelijk bod (qua percentages muziek, etc) te doen, maar ook door hun lobby vooraf. Er is heel veel gelobbyd om eindelijk een frequentieverdeling te krijgen voor commerciële zenders. Daarbij zijn diverse geclausuleerde kavels gevormd. Om een gevarieerd radiolandschap te krijgen (naar mijn mening een beetje een schijnreden, vanwege:), maar bovenal om pakketten alvast te reserveren voor bepaalde zenders.

Het nieuwskavel was bedoeld voor BNR, alternatief voor Kink (ging naar ID&T/SLAM!), Gouwe ouwe eigenlijk voor Radio10 (werd Sky Groep/Veronica), Klassiek/Jazz voor Classic FM (bleef in eerste instantie onverdeeld, omdat de Sky Groep al 2 kavels had), etc, etc.
tspronsen schreef:
01 jun 2020 17:45
Er zijn toen gigantische bedragen geboden voor de vrije kavels. Volgens mij heeft John de Mol destijds € 80 miljoen betaald voor kavel A03 waar nu Qmusic op uitzend.
Klopt, John trok flink de portemonnee omdat hij per se een kavel wilde hebben voor Noordzee FM. Meen dat SkyRadio toen 56 miljoen bood voor hun frequenties. En zo zijn er meer hoge bedragen neergelegd voor de ongeclausuleerde kavels.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Het enig meetbaar effect van geclausuleerde kavels is prijsopdrijving van de ongeclausuleerde.
Rock 'n roll is better than music!

Orange

Bericht door Orange »

Phoenix schreef:
01 jun 2020 17:24
Orange schreef:
01 jun 2020 15:39
Phoenix schreef:

Klopt, maar bepalen de hoogte van de kosten of een partij tegen een lagere kost een FM pakket mogen afnemen? De polkazender kan dan ook veel en dure werknemers in dienst nemen en zo een lagere prijs voor een kavel bedingen.
Dat kan, maar dat is onnodig. Nieuws maken, is nu eenmaal duurder dan polkamuziek uitzenden. Daarnaast lijkt het mij dat we als Nederlandse samenleving mogen koesteren dat er twee nieuwszenders in dit land zijn. Zo werd het NOS Journaal ook beter toen RTL Nieuws er kwam en het draagt ook bij aan de pluriformiteit.

Plaats reactie