Radiowereld zit muurvast door Talpa

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Johanneke

Radiowereld zit muurvast door Talpa

Bericht door Johanneke » 12 apr 2017 09:38

Ik zat vanochtend te denken: het lijkt wel of veel mensen die misschien minder leuk bij 538 weg zijn gegaan destijds, nu hiervoor "gestraft" worden bij Talpa:

Rick van Velthuysen kon vrijwel meteen zijn spullen pakken bij Veronica (als je de zogenaamde stoere mannen ochtendshow van Niek B hoort, denk ik... dat had Rick veel beter gekund)
Michael Blijleven is bij Slam weggegaan en zijn contract bij Veronica werd beëindigd na de overname (terwijl Dennis Hoebee, die veel minder in de nieuwe zenderprofilering paste, mocht blijven)
Martijn Muijs, zoals hier al vaker gezegd een van de grote talenten, zit nu op zaterdag- en zondagochtend in het weekend terwijl de mindere DJ's in de avondprogrammering zitten.
Tim Klijn mocht meteen het ochtendprogramma inleveren waarvoor hij 538 verliet, en zit zich nu volgens mij elke dag stierlijk te vervelen op Veronica met zo'n geestdodend tijdslot van 4 uur lang.

Uitzonderingen zijn dan wel echt Lindo Duvall, die volop wordt ingezet en natuurlijk ook Niek van der Bruggen die meteen op de ochtendshow op Veronica kreeg.

Maar ja, wat moet je als DJ? Je komt nergens meer aan de bak. Vier grote stations zijn van Talpa, 100%NL en Slam zijn daar gewoon mee verbonden, zie de invalpoule die vrijwel hetzelfde is. Q Music neemt alleen nieuw talent (ahum) aan en dan blijft alleen de NPO over.

Trieste constatering maar volgens mij zit de radiowereld muurvast qua DJ's...

dre

Re: Radiowereld zit muurvast door Talpa

Bericht door dre » 12 apr 2017 09:47

het zijn geen opgelegde straffen maar vrije keuze 's van de hier boven genoemde dj's.
Ontslagen daar buiten beschouwd natuurlijk.
Net terug van een radiostage in LA.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 12 apr 2017 09:58

Onzin de mol draagt radio een warm hart toe. Ik zou zeggen het bied juist kansen om een tegen geluid te maken. -+dance

jessica

Bericht door jessica » 12 apr 2017 10:26

Volgens mij is nu gebeurt waar men vroeger zo bang voor was alle radiostation in een hand. Daarom mocht er eerst maar 1 eigenaar zijn van een geclausuleerd en een ongeclausuleerd radiostation. Dus maximaal 2 zenders per eigenaar. Via juridische constructies werd hier al de hand mee gelicht.

Nu komen er een beetje Italiaanse toestanden a la Berlusconi en Murdoch. Alle radiozenders in een hand. Ook de TV zenders al en kranten is ook een doel, maar dat lijkt te mislukken.

Alle zenders bij een eigenaar komt de creativiteit en pluriformiteit van de radio niet ten goede. Verder nadeel als je het niet eens bent en met ruzie weggaat kom je inderdaad niet meer aan de bak.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 12 apr 2017 10:29

edit; niet helemaal juist gelezen

Orange

Bericht door Orange » 12 apr 2017 11:10

Als je het als dj aan de stok hebt met Talpa, klopt het inderdaad dat daarmee een hoop opties voor radiozenders van de baan zijn. Maar of daar nou echt sprake van is. Allereerst geldt dat er meer zenders zijn dan alleen de vier van Talpa, dus alternatieven genoeg. Daar komt bij dat je als dj sowieso al niet op Sky komt, dus het gaat 'maar' om drie zenders.

Wat betreft de concrete voorbeelden die je noemt, zou het ook om inhoudelijke redenen kunnen dat er is gebeurd wat er is gebeurd. Persoonlijk vind ik, bezien vanuit de profilering van de Talpa-zenders, dat het niet logisch is om Rick van Velthuysen op een van die zenders te zetten. Past niet bij dat profiel. Tim Klijn kon wellicht te weinig de ochtend van 10 verbeteren qua luistercijfers en dat in combinatie met de opzet van het nieuwe Veronica was een switch (los van wat hij daar persoonlijk van vindt) helemaal niet raar. En Tim is ook helemaal niet vervelend weggegaan bij 538, dus dat kan iig al niet de reden zijn.
Vraag is ook of het helemaal een afweging is van kwaliteiten. Misschien liep het contract van Dennis Hoebee wel door terwijl dat van Michael Blijleven afliep. Zelfde geldt vast voor Rick van Velthuysen wiens contract per 1 januari ophield, terwijl Jeroen van Inkel nog een contract heeft en daardoor bij Veronica is gebleven.

kazek24

Bericht door kazek24 » 12 apr 2017 11:43

Orange schreef:
12 apr 2017 11:10
Vraag is ook of het helemaal een afweging is van kwaliteiten. Misschien liep het contract van Dennis Hoebee wel door terwijl dat van Michael Blijleven afliep. Zelfde geldt vast voor Rick van Velthuysen wiens contract per 1 januari ophield, terwijl Jeroen van Inkel nog een contract heeft en daardoor bij Veronica is gebleven.
Volgens mij was het juist bij Blijleven extra lullig dat hij eruit gegooid werd omdat hij een anderhalve week eerder te horen had gekregen dat zijn contract zou worden verlengd. Bovendien denk ik, puur op basis van het verleden, dat Veronica qua omgang met presentatoren niet zo heel veel voordeel van twijfel verdient.

Daan!

Bericht door Daan! » 12 apr 2017 11:58

Ik denk niet zozeer dat het ligt aan dat Talpa vier (prominente) radiozenders. Er is over het totaal gezien, een x aantal slots te verdelen over heel radioland. Iedere dj heeft een aantal stations waaruit hij/zij kan kiezen, omdat alleen die stations bij hem of haar passen (doelgroep, muziek, publiek/commercieel). Doordat Radio10 en Veronica in grote slots plannen of een aantal slots non-stop laten, is het totaal aantal slots minder. Dat gebeurde echter al voordat Talpa een vinger in de pap had bij Radio 10 en Veronica.

Commercieel gezien zal het niet meer geld opleveren om op Radio Veronica meer dj's in te zetten en dan is de keuze snel gemaakt blijkbaar. Bij 538 zie je in de weekenden precies hetzelfde gebeuren. Dus blijven er een aantal dj's aan de zijlijn staan.

Ik denk wel dat Talpa beter 100%NL had kunnen opkopen en Veronica lekker bij Radiocorp laten zitten. Dan had je niet twee stations gehad die in dezelfde vijver vissen en hadden ze niet te maken gehad met een ingewikkeld kavel.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 12 apr 2017 16:46

Daan! schreef:
12 apr 2017 11:58
Ik denk wel dat Talpa beter 100%NL had kunnen opkopen en Veronica lekker bij Radiocorp laten zitten. Dan had je niet twee stations gehad die in dezelfde vijver vissen en hadden ze niet te maken gehad met een ingewikkeld kavel.
Veronica was van TMG, niet van Radiocorp. Dat kon dus niet. 100%NL is het station waarmee Radiocorp begonnen is, dus dat zal niet snel verkocht worden. Radio 10 was wel van Radiocorp.

Talpa heeft vier grote stations, maar met Radiocorp, Q Music, de NPO en heel veel regionale zenders, denk ik dat het geschetste probleem wel meevalt. Dat er een limiet zit aan het aantal stations wat een organisatie mag hebben, vind ik overigens wel terecht.
Rock 'n roll is better than music!

jessica

Bericht door jessica » 12 apr 2017 16:51

Oortjes schreef:
12 apr 2017 16:46
Dat er een limiet zit aan het aantal stations wat een organisatie mag hebben, vind ik overigens wel terecht.
Ja maar het vorige limiet was beter. Maximaal 2 stations waarvan 1 geclausuleerd en 1 ongeclausuleerd.
Nu mag je max 4 stations hebben allemaal ongeclausuleerd.
Toch wat minder diversiteit. Jammer dat dit is veranderd.

dre

Bericht door dre » 12 apr 2017 17:36

door t geschuif van dj 's van Talpa onderling krijg je niet meer een specifiek dj bekend van 1 station en is t een wirwar.
Net terug van een radiostage in LA.

Daan!

Bericht door Daan! » 12 apr 2017 17:39

Normale luisteraar boeit dat niet.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 12 apr 2017 19:38

Daan! schreef:
12 apr 2017 17:39
Dat denk ik wel. Edwin Evers = 538, René Verkerk = Radio 10. Bij namen met minder profiel is het inderdaad minder boeiend.

Lindo hoor je overal, bij Veronica is alles gewisseld. Dat haalt bij Veronica wel het karakteristieke weg, maar dat zal ook wel de bedoeling geweest zijn,. Verder zie ik niet zo veel wijzigingen van d.j.'s die effect hebben op het profiel van de stations.
Rock 'n roll is better than music!

marbles

Bericht door marbles » 12 apr 2017 23:04

jessica schreef:
12 apr 2017 16:51
Oortjes schreef:
12 apr 2017 16:46
Dat er een limiet zit aan het aantal stations wat een organisatie mag hebben, vind ik overigens wel terecht.
Ja maar het vorige limiet was beter. Maximaal 2 stations waarvan 1 geclausuleerd en 1 ongeclausuleerd.
Nu mag je max 4 stations hebben allemaal ongeclausuleerd.
Toch wat minder diversiteit. Jammer dat dit is veranderd.
so true. minder concurrentie, meer eenheidsworst
Minder eenheidsworst op de radio please

Echtwel

Bericht door Echtwel » 12 apr 2017 23:16

Daan! schreef:
12 apr 2017 17:39
En zo is het helemaal...uitjankel en opnieuw beginnen.

Plaats reactie