Veranderingen Sky Radio

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Thimon

Re: Veranderingen Sky Radio

Bericht door Thimon » 07 mei 2017 15:17

Ik vind SkyRadio wel goed zo. Al zou er wel iets meer afgewisseld mogen worden met 'Soft-pop'.
Maar ik vind het ook wel weer goed dat ze meer nieuwere muziek laten horen om mee te gaan met de tijd.

jessica

Bericht door jessica » 07 mei 2017 18:12

Ik vind dat best wel knap van Sky. 150 titels in de rotatie en geen DJ's. En de luisteraars vinden het goed. Persoonlijk vind ik dit geen radio maar ja. Zo makkelijk is het blijkbaar om geld te verdienen. Ik zal een speciale luisteraar zijn, maar ik verwacht iets meer van interessante radio. Zowel op presentatie als op muziek gebied.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 07 mei 2017 19:00

jessica schreef:
07 mei 2017 18:12
Ik vind dat best wel knap van Sky. 150 titels in de rotatie en geen DJ's. En de luisteraars vinden het goed. Persoonlijk vind ik dit geen radio maar ja. Zo makkelijk is het blijkbaar om geld te verdienen. Ik zal een speciale luisteraar zijn, maar ik verwacht iets meer van interessante radio. Zowel op presentatie als op muziek gebied.
Sky voorziet gewoon in een behoefte van veel 'gewone' mensen. Ze doen iets beperkts en dat doen ze gewoon goed. Zie de luistercijfers. Niks mis mee dus.

De 'gewone' man heeft helemaal geen warme gevoelens bij het fenomeen radio en muziek, die willen gewoon 'geluid'. Maar vergis je niet, zo 'makkelijk' is het echt niet wat ze doen. Je moet echt weten waar je mee bezig bent als station.

En je weet natuurlijk best dat het ruim meer dan 150 tracks zijn :)

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 08 mei 2017 15:24

Sky heeft minstens 500-800 tracks tegelijk in rotatie denk ik.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

Ferry!

Bericht door Ferry! » 08 mei 2017 15:50

En hoeveel nummers zou Sky in een uur doen?
Een dag zonder radio is een dag niet geleefd! | Oude gebruikersnamen: GerardE2.0, fey02

Radioisdigital

Bericht door Radioisdigital » 09 mei 2017 13:20

Grofweg 12 á 13 nummers per uur? 60 min in een uur, waarvan 10 reclame en 5 nieuws / verkeer.
Houd je 45 minuten over, gedeeld door 3,5 minuut per nummer is 12,8.

Bij sky heb je (in mijn ervaring in ieder geval) een hele week lang om 8 uur s'ochtends hetzelfde nummer / programma van nummers en ook eind van de middag / begin van de avond vaak vrijwel hetzelfde programma als in de ochtend spits. Dus ga er gemakshalve vanuit dat ze in een week 14 maal een programma van 12 uur afdraaien.

12 maal 13 tracks is 150 tot 160 tracks per week dat Sky daadwerkelijk draait.
Die gok / stelling van Jessica is dan ook niet heel gek.
Als het er 500 tot 800 zijn, dan zou je nooit veertien keer in één week een groot aantal dezelfde nummers kunnen horen, wat nu wel vaak het geval is.

Overigens, geopperd wordt dat sky met non-stop muziek goedkoop scoort, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Ook nu zijn er producers etc. achter de schermen aan het werk en je betaalt per nummer dat je afspeelt een behoorlijke fee.
Daar waar spreektijd van Jocks in de plaats komt van muziek, hoef je die Fee niet te betalen.
Ergo: afhankelijk van het salaris van Jocks en de Fee kan het juist goedkoper zijn om een Jock veel te laten praten.

Daan!

Bericht door Daan! » 09 mei 2017 13:31

Wat is fee?

boxfm

Bericht door boxfm » 09 mei 2017 15:42

Radioisdigital schreef:
09 mei 2017 13:20
Overigens, geopperd wordt dat sky met non-stop muziek goedkoop scoort, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Ook nu zijn er producers etc. achter de schermen aan het werk en je betaalt per nummer dat je afspeelt een behoorlijke fee.
Daar waar spreektijd van Jocks in de plaats komt van muziek, hoef je die Fee niet te betalen.
Ergo: afhankelijk van het salaris van Jocks en de Fee kan het juist goedkoper zijn om een Jock veel te laten praten.
Denk dat het financieel weinig zal verschillen. Die 2-3 platen die wellicht ingewisseld kunnen worden voor spreektijd, bespaar je op fee's (muziekrechten) maar daar komt salaris voor in de plaats. Een goede jock is niet goedkoop + heeft weer een producer voor de show. Wellicht side-kick erbij en misschien een live nieuwslezer. Dan is nonstop goedkoper hoor. Als je goedkope jocks (jonge talenten) inzet, dan krijg je wellicht de kosten gelijk. Maar dan is de vraag wat de toegevoegde waarde van de jocks is op Sky.

Het draaien van Sky is ook een stuk gemak. Lang niet iedereen heeft zin om playlisten te maken of specifieke nummers op te zoeken. Als je Sky aanzet weet je (als het je smaak is) dat er wel wat leuks te horen is. Zonder presentatie, daar kiezen mensen bewust voor. Als ze presentatie willen, dan kunnen ze Q of 538 aanzetten. Zo veel verschil zit er muzikaal gezien niet (meer) tussen de zenders.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 09 mei 2017 16:25

Radioisdigital schreef:
Grofweg 12 á 13 nummers per uur? 60 min in een uur, waarvan 10 reclame en 5 nieuws / verkeer.

Bij sky heb je (in mijn ervaring in ieder geval) een hele week lang om 8 uur s'ochtends hetzelfde nummer / programma van nummers en ook eind van de middag / begin van de avond vaak vrijwel hetzelfde programma als in de ochtend spits. Dus ga er gemakshalve vanuit dat ze in een week 14 maal een programma van 12 uur afdraaien.

Als het er 500 tot 800 zijn, dan zou je nooit veertien keer in één week een groot aantal dezelfde nummers kunnen horen, wat nu wel vaak het geval is.
Het zal puur jouw ervaring zijn, want het is natuurlijk niet echt zo dat elke week om 8 uur 's ochtends plaat x voorbij komt. Kijk maar eens op watiseropderadio.nl. Of de site van Sky zelf. Vanmorgen om 8 uur: Maroon 5 - Don't Wanna Know. Gister: Coldplay Adventure of a Lifetime. Zondag: Kygo - It Ain't Me. Zaterdag: Niall Horan - This Town.

Kortom, wat je zegt klopt niet. Jij doelt waarschijnlijk op de hits die je vaker op een dag hoort, een A-hit kun je zo 3 a 4x op een dag horen. Maar daar zijn het ook hits voor. Uiteraard zijn dat er maar een beperkt aantal, de rest wordt opgevuld met platen die veel minder vaak voorbij komen. 150 platen in totaal is gewoon onzin. Met 150 platen kun je met moeite wellicht 1 dag van 24 uur vullen, als veel daarvan hits zijn en je eventueel wat hergebruik van delen van je playlist in de nacht toe zou passen. Je zou dan dus elke dag minimaal 1x artiest A met nummer X moeten horen op Sky. Ik weet zeker dat als je de playlist van vandaag uitpluist je platen tegen zult komen die je gister of morgen niet terug gaat vinden op de playlist van Sky :smile:

Radioisdigital

Bericht door Radioisdigital » 09 mei 2017 16:44

Ik ben mij bewust van het feit dat je inderdaad de historie kan nazoeken en zo feitelijk zelfs zou kunnen tellen hoeveel tracks Sky draait.
Ik heb er alleen de tijd en zin niet voor om dat te doen.

Sky staat bij mij al jaren niet meer aan tijdens drivetime. In 2012/2013 stond deze wel iedere ochtend aan, omdat ik maar een kwartiertje in de auto zat. Mijn ervaring is vooral op die tijd gebaseerd, waar ik op maandag ochtend 3 nummers hoorde, die ik alle drie ook dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag ochtend in dat kwartiertje hoorde. Van die drie nummers hoorde je ook zeker 2 die hele week op Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdagmiddag.

De week erop waren het weer drie andere nummers, enzovoorts.

Inmiddels zijn we 4 á 5 jaar verder, zodat het inderdaad mogelijk is dat Sky daar ook weer van afgestapt is.

Wat betreft de fee, deze hangt af van de grootte van het publiek en bedroeg in 2015 voor radio 538 bijna 25 cent per seconde https://www.bumastemra.nl/auteursuitgev ... inkomsten/.

In vergelijking met Sky bespaart radio 538 dus 25 cent per seconde dat de Jock praat. Gemiddelde Jock is 4x 5 minuten per uur aan het woord?
Dus 20 minuten maal 60 seconden is 300 euro per uur. Voor dat bedrag kan je inderdaad geen Mattie van zes ton per jaar op de radio zetten, maar een grove berekening komt toch op een besparing van 234.000 euro per jaar (300 x 3 uur per dag x 5 per week x 52 weken). Er van uitgaande dat je ook bij non stop music een producer en studio/techniek nodig hebt, kan je zeker wel een fatsoenlijke Jock aan het werk zetten voor dat bedrag.

boxfm

Bericht door boxfm » 09 mei 2017 17:59

Radioisdigital schreef:
09 mei 2017 16:44
In vergelijking met Sky bespaart radio 538 dus 25 cent per seconde dat de Jock praat. Gemiddelde Jock is 4x 5 minuten per uur aan het woord?
Dus 20 minuten maal 60 seconden is 300 euro per uur. Voor dat bedrag kan je inderdaad geen Mattie van zes ton per jaar op de radio zetten, maar een grove berekening komt toch op een besparing van 234.000 euro per jaar (300 x 3 uur per dag x 5 per week x 52 weken). Er van uitgaande dat je ook bij non stop music een producer en studio/techniek nodig hebt, kan je zeker wel een fatsoenlijke Jock aan het werk zetten voor dat bedrag.
Daarmee is het alsnog niet goedkoper om een radiojock neer te zetten. Je hebt wel een 'budget' van 234.000 euro voor bijvoorbeeld een ochtendshow (gebaseerd op die 3 uur die je hebt berekend), maar dat geld is zo op. Een goede jock kost geld, op Sky moet je geen beginnend talent neerzetten. Dat moet echt al een gevestigde naam zijn of in ieder geval vertrouwd geluid. De jock heeft hulp nodig van producers/sidekicks/nieuwslezers. Dat ga je allemaal niet redden voor 234.000 euro. Tenzij je ervoor kiest om een minder bekende jock naar SkyRadio te halen, maar daar ga je niet mee winnen.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 09 mei 2017 18:38

Radioisdigital schreef:

De HITS worden altijd vaker gedraaid, je berekening klopt niet. Het is heel normaal dat een plaat in hoge rotatie elke 3 a 4 uur voorbij komt op een radiostation. Wat je zegt over elke dag hetzelfde liedje op hetzelfde tijdstip is ook absolute bullshit. Je hebt echt geen enkele weet van hoe het inplannen van muziek en rotaties werken, kennelijk. Ik neem aan dat je loopt te trollen.

Hier kun je zelf nakijken welke liedjes Sky op dit moment in rotatie heeft. Geloof me, dat zijn er meer dan 150: http://www.skyradio.nl/playlists/sky-radio

Dat je te lui bent om dit na te tellen maar wel van alles roept diskwalificeert je in een serieuze discussie.

En echt, de hele discussie die je probeert te starten over dat het goedkoper is om een DJ te laten praten dan muziek te draaien...wow. Die is echt compleet onrealistisch.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

MFM

Bericht door MFM » 09 mei 2017 22:25

En toch is het vrij standaard (net zoals bij Veronica met hun classic ouwejongenskrentebrood plaatjes) bij Sky dat je op redelijk dezelfde uren, soms wat eerder of later, dezelfde classics hoort.
Tot ver in de jaren 90 was het zelfs zo dat je er exact de klok op gelijk kon zetten! Gewoon drie weken lang dezelfde playlist in dezelfde volgorde!
Een beetje zoals 100p eigenlijk ook al jaren volhield met hun format tijdens bepaalde nonstop uurtjes. Plaatje, jingle, plaatje. En een dag of wat later dezelfde playlist achterstevoren..,

Geen idee hoe t nu zit, maar het zou zomaar zo kunnen zijn dat de nu nog meer "toegankelijkere" playlist idd hooguit 600 nummers bevat.

jessewillem

Bericht door jessewillem » 09 mei 2017 22:40

Radioisdigital schreef:
09 mei 2017 16:44
Wat betreft de fee, deze hangt af van de grootte van het publiek en bedroeg in 2015 voor radio 538 bijna 25 cent per seconde https://www.bumastemra.nl/auteursuitgev ... inkomsten/.

Dat is dus wat Buma/Stemra uitkeert aan de schrijver. De kosten voor (commerciële) radiozenders zijn al sinds jaar en dag gebaseerd op een bepaald percentage van hun inkomsten i.p.v. per seconde. Sena is geloof ik hetzelfde verhaal.
"Mag ik een gratis Shoutcast server?
Nee, zet die plannen maar in de Icecast ;-)"
Een random quote van iemand op dit forum.

jessica

Bericht door jessica » 10 mei 2017 01:31

Radioisdigital schreef:

Exact het zijn er maximaal 250 stuks. 150 die je meerdere keren per dag hoort en dan nog een paar verschillende gouwe ouwen die als je geluk hebt niet iedere dag worden gedraaid maar om de 1 a 2 dagen. In mijn eigen Ipod staan zeker 30x zoveel nummers. Maar goed het scoort als een tierelier.

Plaats reactie