Veranderingen Sky Radio

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Iwanvl

Re: Veranderingen Sky Radio

Bericht door Iwanvl » 28 nov 2018 11:46

waterveenmos schreef:
28 nov 2018 11:37
density1 schreef:
23 nov 2018 22:42
Wat is het verschil tussen de frequenties van Sky en die van 10? Ik bedoel wat koopt Radio 10 hiervoor en andersom?
Volgens mij is het bereik van het Sky-kavel groter dan die van 10, en de frequenties liggen allemaal rondom de 101 (i.p.v. de lappendeken van 10). Als je je grootste zender nóg groter wil maken is het inderdaad het prettigst als die het best vindbare en grootste kavel heeft. Maar ja, switchen van kavel levert ook altijd afhakers op, omdat er altijd mensen zijn die niet op zoek gaan naar de nieuwe frequentie. Dus het lijkt me afweging van voors en tegens, waar de Talpa-rekenaars zich vast al mee bezig hebben gehouden.
Je kunt je ook afvragen of het zin heeft om dit ten tijde dat nagenoeg iedereen een radio heeft met RDS wel zin heeft.
Het enige argument zou dan inderdaad het bereik zijn.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 28 nov 2018 14:46

Iwanvl schreef:
28 nov 2018 11:46
Je kunt je ook afvragen of het zin heeft om dit ten tijde dat nagenoeg iedereen een radio heeft met RDS wel zin heeft.
Het enige argument zou dan inderdaad het bereik zijn.
Ik betwijfel of RDS een volledige kavel-switch kan bolwerken. Los van dat ook nog heel veel thuisradio's dat niet gebruiken, het is toch vooral een autoradio-dingetje.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

jordiv30

Bericht door jordiv30 » 28 nov 2018 18:07

Het zou wel heel onlogisch zijn als Talpa de kavels gaat wisselen. Dat kost je toch weer extra marketing en er zijn altijd afhakers waar rekening mee gehouden moet worden. Daarnaast zou de investering zich niet terug gaan verdienen in de jaren dat de FM nog een grote rol van betekenis heeft. Het bereik van het Sky kavel is ook maar 1% meer dan het bereik van het Radio 10 kavel.

Maar goed dit idee is alleen door Patrick Kicken voorgesteld dus tot zover beschouw ik het als een verzinsel. Aangezien Patrick hier mee leest, ben ik wel benieuwd waarom hij de kavels zou wisselen.

fmonline

Bericht door fmonline » 28 nov 2018 22:14

Waarom daar ook nog een ochtendshow?
Er zijn al zoveel ochtenshows op de radio waarvan 2 (538, Veronica) dezelfde vanaf 1 jan. bij John de Mol.
En als je het mij vraagt zijn het te veel zenders :D net zoals tv waar John de mol van heeft.

Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken » 29 nov 2018 02:51

jordiv30 schreef:
28 nov 2018 18:07
Het zou wel heel onlogisch zijn als Talpa de kavels gaat wisselen. Dat kost je toch weer extra marketing en er zijn altijd afhakers waar rekening mee gehouden moet worden. Daarnaast zou de investering zich niet terug gaan verdienen in de jaren dat de FM nog een grote rol van betekenis heeft. Het bereik van het Sky kavel is ook maar 1% meer dan het bereik van het Radio 10 kavel.

Maar goed dit idee is alleen door Patrick Kicken voorgesteld dus tot zover beschouw ik het als een verzinsel. Aangezien Patrick hier mee leest, ben ik wel benieuwd waarom hij de kavels zou wisselen.
Geloof het of niet maar deze column is niet geheel uit mijn duim gezogen. De tam tam roept wel eens wat.
Zou het zuur vinden voor de mensen van Sky, maar vanuit R10 wel begrijpen.
10 blijft toch John's lievelingskindje, het zou allemaal maar zo kunnen gebeuren. Wie weet wordt Sky wel weer softpop, om 538 nog meer uit de wind te houden.

Waarom hoor ik overigens niemand over Candlelight Radio op de frequenties van Sublime, da's toch ook een mooi voorstel! -dubbel
Gratis radioles! www.radiocollege.nl (Apple) www.radio-college.nl (Android)
Videointerviews: www.radiohelden.nl Contact via WhatsApp? 0630844222
Columns: www.radio.nl/columns

jessica

Bericht door jessica » 29 nov 2018 12:52

Patrick Kicken schreef:
29 nov 2018 02:51
jordiv30 schreef:

Geloof het of niet maar deze column is niet geheel uit mijn duim gezogen. De tam tam roept wel eens wat.
10 blijft toch John's lievelingskindje, het zou allemaal maar zo kunnen gebeuren. Wie weet wordt Sky wel weer softpop, om 538 nog meer uit de wind te houden.

Waarom hoor ik overigens niemand over Candlelight Radio op de frequenties van Sublime, da's toch ook een mooi voorstel! -dubbel
In het buitenland beginnen softpopstations wel steeds meer op te komen. Zou het nog steeds logischer vinden als je de ruil met Veronica zou doen. Dan ben je ook van de spraakbeperkingclausule daar af.

Ideale situatie als je van radio10 het grootste station wil maken is natuurlijk een driehoeksruil tussen Sky Veroncia en Radio10. Radio10 op de frequenties van Sky, Veronica op het pakket van Radio10 en dan Sky het gouweouwe kavel van Veronica.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 29 nov 2018 13:00

Waarom een kavelruil en rigoreuze formataanpassing voor Sky? De zender scoort zonder dure DJ’s al jarenlang heel stabiel.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

density1

Bericht door density1 » 29 nov 2018 15:02

jessica schreef:
29 nov 2018 12:52
Patrick Kicken schreef:
29 nov 2018 02:51
jordiv30 schreef:

In het buitenland beginnen softpopstations wel steeds meer op te komen. Zou het nog steeds logischer vinden als je de ruil met Veronica zou doen. Dan ben je ook van de spraakbeperkingclausule daar af.

Ideale situatie als je van radio10 het grootste station wil maken is natuurlijk een driehoeksruil tussen Sky Veroncia en Radio10. Radio10 op de frequenties van Sky, Veronica op het pakket van Radio10 en dan Sky het gouweouwe kavel van Veronica.
En bovendien is de trend dat radiostations met oudere muziek beter scoren dan mainstream hit zenders. Ook in de USA. Daar is inderdaad een opleving te zien van stations die eigenlijk nu het format hanteren wat Sky in de jaren 90 nog had. Oldies based soft pop.

MegaWatt

Bericht door MegaWatt » 29 nov 2018 17:41

Phoenix schreef:
29 nov 2018 13:00
Waarom een kavelruil en rigoreuze formataanpassing voor Sky? De zender scoort zonder dure DJ’s al jarenlang heel stabiel.

Precies, de zender bestaat al ruim 30 jaar en in die tijd altijd in de top 5 van de luistercijfers (dat zegt heel wat). Waarom zou het dan nu opeens om moeten? Natuurlijk heeft Sky last van anderen maar omgekeerd is het precies zo.

Patrick Kicken

Bericht door Patrick Kicken » 29 nov 2018 23:30

MegaWatt schreef:
29 nov 2018 17:41
Phoenix schreef:

Precies, de zender bestaat al ruim 30 jaar en in die tijd altijd in de top 5 van de luistercijfers (dat zegt heel wat). Waarom zou het dan nu opeens om moeten? Natuurlijk heeft Sky last van anderen maar omgekeerd is het precies zo.
Vlgs mij moet je andersom denken nu de zender van John is. 538 moet uit de wind gehouden worden. Sky is 'a means to an end'. Anders hadden ze echt wel een ochtendshow gehad inmiddels.
Gratis radioles! www.radiocollege.nl (Apple) www.radio-college.nl (Android)
Videointerviews: www.radiohelden.nl Contact via WhatsApp? 0630844222
Columns: www.radio.nl/columns

jessica

Bericht door jessica » 29 nov 2018 23:42

Phoenix schreef:
Stilstand is achteruitgang. Dat heb je jarenlang aan Veronica gezien. In de lijn ligt dat Sky wat gaat zakken. 538 waarschijnlijk ook. Radio10 kan gaan stijgen en het absolute vlaggenschip worden van Talpa. Daar hebben ze het beste frequentiepakket bij nodig. Veronica kan ook nog gaan stijgen.

Daarvoor hebben ze een kavel nodig zonder spraakbeperking en het liefst ook nog ongeclausuleerd. Het ongeclausuleerde pakket hoeft Sky niet in de weg te zitten en de spraakbeperking al helemaal niet. Je moet het wel aandurven om te wisselen. Maar regeren is wel vooruitzien.

Je kan ook niks doen en alles hetzelfde laten. Dan weet je dat op een gegeven moment alles minder wordt.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 30 nov 2018 14:02

jessica schreef:
29 nov 2018 23:42
Phoenix schreef:
Stilstand is achteruitgang. Dat heb je jarenlang aan Veronica gezien. In de lijn ligt dat Sky wat gaat zakken. 538 waarschijnlijk ook. Radio10 kan gaan stijgen en het absolute vlaggenschip worden van Talpa. Daar hebben ze het beste frequentiepakket bij nodig. Veronica kan ook nog gaan stijgen.

Daarvoor hebben ze een kavel nodig zonder spraakbeperking en het liefst ook nog ongeclausuleerd. Het ongeclausuleerde pakket hoeft Sky niet in de weg te zitten en de spraakbeperking al helemaal niet. Je moet het wel aandurven om te wisselen. Maar regeren is wel vooruitzien.

Je kan ook niks doen en alles hetzelfde laten. Dan weet je dat op een gegeven moment alles minder wordt.
De Talpa zenders staan allesbehalve in de stilstand. In 10, 538 en Veronica wordt in ieder geval volop geïnvesteerd.

Ik begrijp niet waarom Veronica enkel met een ongeclausuleerd kavel kan stijgen. Als op het Veronica kavel een 'echt' oldies zender wordt neergezet met DJ's die passen binnen zo'n format zal het aandeel zeker stijgen. Als commerciële tegenhanger voor Radio 5. Dan is een kavelruil met Sky ook niet nodig.
28-01-08 / 22-04-10

Daan!

Bericht door Daan! » 30 nov 2018 17:04

Maarja een commerciële tegenhanger van Radio 5 is niet interessant heb ik wel eens gehoord...

Phoenix

Bericht door Phoenix » 01 dec 2018 10:32

Daan! schreef:
30 nov 2018 17:04
Maarja een commerciële tegenhanger van Radio 5 is niet interessant heb ik wel eens gehoord...
Klopt. Maar wat dan? Talpa heeft vier radiozenders. Je kunt wel proberen met al deze zenders de jongeren en boodschappers aan te spreken, maar dat is schier onmogelijk. Of je gaat elkaar concurreren. Het lijkt mij beter om één zender als jongerenzender te positioneren (538), twee zenders voor de doelgroep tot 49 jaar. En één zender daar weer 'boven'. Dan heb je een maximaal bereik.
28-01-08 / 22-04-10

Daan!

Bericht door Daan! » 01 dec 2018 12:00

Ja, ik ben het met je eens. Ik vind het ook lastig wat dan te doen. Sky is onderscheidend omdat het nonstop is. Die zender zou je breed kunnen postioneren net als Radio 10. Vervolgens inderdaad 538 voor de doelgroep 10-35. Dan houd je Veronica over voor de ouderen, maar die is commercieel niet interessant. Dan blijven er twee opties over: 1. Elkaar beconcurreren. 2. Zender afstoten (en een nieuwe toevoegen).
Ik denk dat 100%NL wel een brede leeftijdsgroep kan aanspreken/aanspreekt, maar daarmee kan je wel een doelgroep aanspreken die Sky en Radio 10 niet bedient.

Plaats reactie