Veranderingen Sky Radio

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

jessica

Re: Veranderingen Sky Radio

Bericht door jessica »

Het zou wel goed zijn als Talpa 1 station gaat verkopen. Meer evenwicht dan weer in de radio wereld. 4 zenders in 1 hand is gewoon te veel.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

jessica schreef: 23 jan 2021 18:09 Het zou wel goed zijn als Talpa 1 station gaat verkopen. Meer evenwicht dan weer in de radio wereld. 4 zenders in 1 hand is gewoon te veel.
Eens, heel vreemd dat deze markt regulerende regel is los gelaten.
Rock 'n roll is better than music!
Pot

Re: ZRe: Veranderingen Sky Radio

Bericht door Pot »

Oortjes schreef: 23 jan 2021 17:17 In het artikel op Radio.nl staat helemaal niet dat Talpa af wil van Sky Radio. Het zou overwegen de etherfrequentie te verkopen en verder te gaan op DAB+ en internet.
Sky Radio zou bijna verkocht zijn aan DPG Media, eigenaar van Qmusic.
(...)
Sky Radio zou daarna verder gaan via internet en DAB+.
Het staat er best onduidelijk, maar de titel van dit nieuwsbericht is: 'Sky Radio bijna verkocht'.
DPG zou dan dus Sky overnemen. Dan zal de frequentie voor Joe gebruikt gaan worden. Sky dan dus niet meer op FM. Maar dan wordt, volgens dit bericht, heel Sky overgenomen

Gisteren stond er in het bericht trouwens nog dat het personeel mee zou gaan naar DPG. Nu niet meer.

Dan heeft DPG dus 3 stations in handen. Nu zijn dat er twee (hoewel Joe beperkt is natuurlijk). Dan is de markt opeens gelijk, hoewel DPG maar twee stations op FM heeft en Talpa drie.
Oren open!
boxfm

Bericht door boxfm »

density1 schreef: 23 jan 2021 17:07 Dat doet het blijkbaar niet want ze willen het toch verkopen, mochten de geruchten kloppen.
Er worden heel vaak winstgevende bedrijven verkocht, die leveren meer op dan verliesgevende bedrijven. Als Talpa wil cashen, dan is de verkoop van een winstgevende zender het meest interessant.

Denk alleen wel dat het gerucht onjuist is. Sky is voor Talpa meer dan alleen een winstgevende post, de zender vormt ook een belangrijk marketingkanaal voor alle Talpa-activiteiten. Van Linda magazine tot SBS6 en van VakantieVeilingen tot Juke. Voor de marketing van Talpa is Sky veel belangrijker dan bijvoorbeeld Radio Veronica.
tspronsen schreef: 23 jan 2021 17:12 Ik vind het ook opmerkelijk, maar misschien zit hier meer achter. Ik ga even speculeren.

De kanalen Radio Veronica en Veronica TV zijn vallen nu beide onder Talpa, maar sluiten nu nauwelijks op elkaar aan. Sterker nog: ik heb het gevoel dat die merken elkaar meer in de weg zitten dan versterken. Misschien staan we nu aan de vooravond van een reorganisatie bij Talpa waarbij de merken Radio Veronica en Veronica TV op de schop gaan.

Als Talpa van Radio Veronica nu eens een brede muziekzender maakt, een soort kruising tussen SkyRadio en Qmusic met een vleugje sport. Op Veronica TV wordt ook breder geprogrammeerd zodat het meer aansluit bij Radio Veronica dan gaan de merken elkaar versterken. Op die manier kan Talpa Veronica weer als A merk positioneren. Maar dat kan niet op het huidige Oldies-kavel, daarvoor zou Talpa het kavel van SkyRadio kunnen inzetten.
....
Om mee te gaan met het speculeren: Ik denk dat Talpa dan beter een gepresenteerde programmering kan introduceren bij Sky, daarmee win je sneller marktaandeel dan het omvormen van Radio Veronica. Het merk en hiermee imago van Veronica heeft door de jaren heen al veel klappen gehad en er zijn meermaals allerlei wijzigingen geweest.

Persoonlijk denk ik ook dat Talpa (eigenlijk ieder mediabedrijf) beter af is met aparte radio- en televisiemerken. Multimediale merken is eigenlijk vragen om problemen, omdat de zenders al snel (om succesvol te worden) van elkaar af gaan staan. Al jarenlang merkbaar bij Veronica TV en Radio Veronica, in het verleden ook bij Yorin en Yorin FM. Het kan alleen echt werken als het ene kanaal een verlengstuk van het andere is, zoals bijvoorbeeld TV538 van Radio538 en SLAM!TV van SLAM!.
VoeJoe

Bericht door VoeJoe »

jessica schreef: 23 jan 2021 18:09 Het zou wel goed zijn als Talpa 1 station gaat verkopen. Meer evenwicht dan weer in de radio wereld. 4 zenders in 1 hand is gewoon te veel.

-smok zender JOE gaat sowieso vroeg of laat op de FM komen.DPGmedia staat op scherp.
Money rules the world
tspronsen

Bericht door tspronsen »

boxfm schreef: 23 jan 2021 19:04 Denk alleen wel dat het gerucht onjuist is. Sky is voor Talpa meer dan alleen een winstgevende post, de zender vormt ook een belangrijk marketingkanaal voor alle Talpa-activiteiten. Van Linda magazine tot SBS6 en van VakantieVeilingen tot Juke. Voor de marketing van Talpa is Sky veel belangrijker dan bijvoorbeeld Radio Veronica.
Stel dat dit gerucht juist is, denk je niet dat John de Mol met de verkoop iets zal bedingen dat zijn One Media Sales de reclame verkoop zal blijven doen. Dan kan hij na de verkoop toch zijn eigen merken blijven promoten. Dat heeft hij destijds ook gedaan toen Radio 10 werd overgenomen door RadioCorp.
boxfm schreef: 23 jan 2021 19:04 Om mee te gaan met het speculeren: Ik denk dat Talpa dan beter een gepresenteerde programmering kan introduceren bij Sky, daarmee win je sneller marktaandeel dan het omvormen van Radio Veronica. Het merk en hiermee imago van Veronica heeft door de jaren heen al veel klappen gehad en er zijn meermaals allerlei wijzigingen geweest.
Ik vond Veronica eind jaren '80 heel erg krachtig. Het was één merk op verschillende kanalen. Marketing technisch hadden ze het goed voor elkaar. Als jongere wilde je daar bij horen. Van dat imago is inderdaad niks meer van over. Maar misschien zwijmel ik in nostalgie en is het inderdaad beter om voor radio en tv verschillende merken te gebruiken.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

boxfm schreef: 23 jan 2021 19:04 Er worden heel vaak winstgevende bedrijven verkocht, die leveren meer op dan verliesgevende bedrijven. Als Talpa wil cashen, dan is de verkoop van een winstgevende zender het meest interessant.
Maar als ik het bericht goed heb gelezen wil Talpa Sky aan DPG verkopen en gaat DPG er Joe opzetten. Dat Sky een winstgevende zender is is alleen interessant voor DPG als het Sky voortzet, maar dat lijkt niet het geval.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
VoeJoe

Bericht door VoeJoe »

-smok DPG media,kan zich wel veroorloven om de stekker uit SKY te trekken en te veranderen naar JOE all the way.

QMusic is ook gewoon gestart op frequenties van Noordzee.
boxfm

Bericht door boxfm »

tspronsen schreef: 23 jan 2021 20:54
boxfm schreef: 23 jan 2021 19:04 Denk alleen wel dat het gerucht onjuist is. Sky is voor Talpa meer dan alleen een winstgevende post, de zender vormt ook een belangrijk marketingkanaal voor alle Talpa-activiteiten. Van Linda magazine tot SBS6 en van VakantieVeilingen tot Juke. Voor de marketing van Talpa is Sky veel belangrijker dan bijvoorbeeld Radio Veronica.
Stel dat dit gerucht juist is, denk je niet dat John de Mol met de verkoop iets zal bedingen dat zijn One Media Sales de reclame verkoop zal blijven doen. Dan kan hij na de verkoop toch zijn eigen merken blijven promoten. Dat heeft hij destijds ook gedaan toen Radio 10 werd overgenomen door RadioCorp.
boxfm schreef: 23 jan 2021 19:04 Om mee te gaan met het speculeren: Ik denk dat Talpa dan beter een gepresenteerde programmering kan introduceren bij Sky, daarmee win je sneller marktaandeel dan het omvormen van Radio Veronica. Het merk en hiermee imago van Veronica heeft door de jaren heen al veel klappen gehad en er zijn meermaals allerlei wijzigingen geweest.
Ik vond Veronica eind jaren '80 heel erg krachtig. Het was één merk op verschillende kanalen. Marketing technisch hadden ze het goed voor elkaar. Als jongere wilde je daar bij horen. Van dat imago is inderdaad niks meer van over. Maar misschien zwijmel ik in nostalgie en is het inderdaad beter om voor radio en tv verschillende merken te gebruiken.
Er kan bij een verkoop zeker een deal gemaakt worden met One Media Sales (vraag is of DPG (deels) afhankelijk wil zijn van Talpa voor reclameverkoop), maar sowieso levert het minder voordelen op dan zelf eigen succesvolle promotiekanalen bezitten. Overigens was John de Mol -volgens mij voor 25%- aandeelhouder in RadioCorp toen der tijd.

Was Veronica in de jaren '80 niet ook een omroep met een duidelijk profiel, ook televisieprogramma's gericht op muziek? Dan heb je een duidelijker profiel op alle kanalen. Als volledige televisiezender en radiozender (en nog eens een magazine dat in handen is van DPG), is een duidelijk crossmediaal profiel nagenoeg niet te doen. Niet als je goede kijk- en luistercijfers wil halen.
Phoenix schreef: 24 jan 2021 10:49
boxfm schreef: 23 jan 2021 19:04 Er worden heel vaak winstgevende bedrijven verkocht, die leveren meer op dan verliesgevende bedrijven. Als Talpa wil cashen, dan is de verkoop van een winstgevende zender het meest interessant.
Maar als ik het bericht goed heb gelezen wil Talpa Sky aan DPG verkopen en gaat DPG er Joe opzetten. Dat Sky een winstgevende zender is is alleen interessant voor DPG als het Sky voortzet, maar dat lijkt niet het geval.
Het was een reactie op Destiny1 die schreef dat Sky het niet goed zou doen anders zou Talpa het niet willen verkopen. "Dat doet het blijkbaar niet want ze willen het toch verkopen, mochten de geruchten kloppen."
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Als dpg het doet gewoon zonder OMS en Talpa hulp, dat is sowieso water en vuur momenteel
jessica

Bericht door jessica »

De vraag is als Sky verkocht wordt wat er precies verkocht wordt.

a) Is dit de naam Sky en het gebruik daarvan inclusief alle FM frequenties?
b) Is dit de naam Sky en het gebruik daarvan exclusief FM frequenties? (dit lijkt mij onwaarschijnlijk)
c) Is dit alleen het frequentiespakket en kan Talpa doorgaan met de naam Sky op Dab+ en kunnen zij er Joe opzetten?

Of wordt het pakket van Veronica verkocht en gaat Talpa intern met frequenties schuiven. Het Sky pakket is beter en er mag meer op dit kavel.

Veel onduidelijkheden dus over wat er eigenlijk verkocht gaat worden als er al verkocht gaat worden.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 25 jan 2021 10:37 De vraag is als Sky verkocht wordt wat er precies verkocht wordt.

a) Is dit de naam Sky en het gebruik daarvan inclusief alle FM frequenties?
b) Is dit de naam Sky en het gebruik daarvan exclusief FM frequenties? (dit lijkt mij onwaarschijnlijk)
c) Is dit alleen het frequentiespakket en kan Talpa doorgaan met de naam Sky op Dab+ en kunnen zij er Joe opzetten?

Of wordt het pakket van Veronica verkocht en gaat Talpa intern met frequenties schuiven. Het Sky pakket is beter en er mag meer op dit kavel.

Veel onduidelijkheden dus over wat er eigenlijk verkocht gaat worden als er al verkocht gaat worden.
Dit zijn inderdaad de juiste vragen!

Ik kan me voorstellen dat Talpa Sky continueert als kabel-, online en DAB+ zender als blijkt dat daar de meeste luisteraars van Sky zitten. Dan kan de FM frequentie best duur zijn. Verkoop van de FM frequentie is dan een reëele optie zonder dat Talpa Sky als zender verliest.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Het kan ook best zijn dat De Mol anticipeert dat DAB+ harder gaat groeien dan men nu verwacht. Dat hij daarmee nu nog Skyradio, die mogelijk al goed scoort via internet / DAB+, verkoopt en daarmee een behoorlijke som geld binnenhaalt. De concurrentie splitst hij een op termijn verlieslijdende FM frequentie tegen de hoofdprijs in de maag.

Kan best zijn dat ze bij DPG denken "we hebben gewonnen" maar De Mol het hardst lacht.
topradiofm

Bericht door topradiofm »

dat kan best nog wel eens kloppen
Orange

Bericht door Orange »

Stel dat dat het is, lijkt me igg logisch dat van de opties van jessica het gaat om optie c (alleen de frequentie).
Overigens zou ik als ik John de Mol/Talpa was dan toch een frequentiewissel overwegen. Bijvoorbeeld Sky op frequentie Radio 10 en Radio 10 op frequentie Veronica. Met Veronica dan verder gaan zonder kavelvoorwaarden via DAB.

Ik vraag me alleen af of je daarmee niet teveel een concurrent voor Radio 10 in het zadel helpt. Daarom geloof ik eigenlijk geen zak van de roddel.
Plaats reactie