Veranderingen 100%NL

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Streampie

Re: Veranderingen 100%NL

Bericht door Streampie »

GerjanCluistra schreef: 16 sep 2024 21:59
Phoenix schreef: 16 sep 2024 16:12
lion schreef: 15 sep 2024 08:16 Ik zei ook voor de veiling van 2003 ik bedoelde niet voor 2003. Het is ook in 2003 dat ik dat beluisterd heb. Herbert was al wat aan het warmdraaien met wat ik beluisterde voor als hij wel gelijk in 2003 op de FM zou komen.
Met de toelichting van Herbert Visser hierboven is het helemaal duidelijk wat je destijds gehoord hebt.
En dat jij er feitelijk naast zat 😉😂
Gefeliciteerd hoor, met je "gotcha". Had je 't nodig?
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Streampie schreef: 16 sep 2024 22:58
Phoenix schreef: 16 sep 2024 16:12

Met de toelichting van Herbert Visser hierboven is het helemaal duidelijk wat je destijds gehoord hebt.
Zeker. :wink: :lol:
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Phoenix

Bericht door Phoenix »

GerjanCluistra schreef: 16 sep 2024 23:25
Streampie schreef: 16 sep 2024 22:58

Zeker. :wink: :lol:
Dan ben ik blij dat ik je zoveel vreugde heb kunnen geven.

Waarom ik er feitelijk naast zat blijkt ook uit de post van Herbert Visser. Zoveel zorgen maak ik me dan ook niet om deze ‘misser’. ;-)
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …

Nu komt een zinvolle reactie 👇
lion

Bericht door lion »

Herbert Visser schreef: 16 sep 2024 11:04 Hier de opheldering:

100% NL is begonnen met het uitzenden van nonstop-muziek en jingles in januari 2003. Doel was om in de "veiling" van 2003 al aan te tonen dat we een bestaand station waren dat zo de ether in zou kunnen. De uitzendingen waren te ontvangen met een satellietschotel op de in Nederland nauwelijks gebruikte positie 1 graad west (omdat we daar heel goedkoop ruimte konden huren) en via de website www.100procentnl.nl (die nu gewoon doorlinkt naar 100p.nl). Ook was 100% NL , met DJs al, in het najaar van 2005 en het voorjaar van 2006 te beluisteren op DAB in Amsterdam (nog de oude DAB norm dus geen DAB+) omdat 100% NL toen deelnam aan een door het Ministerie van Economische Zaken gefinancierde DAB-test.

Echter, vrijwel niemand in Nederland had een schotel op 1 graad west, kende de website www.100procentnl.nl of had in Amsterdam een DAB-ontvanger. Vandaar dat we als startdatum van 100% NL maar 8 juli 2006 aanhouden. De dag dat 100% NL op FM verscheen. Dat was ook de eerste dag waarop het station volledig live ging. Maar eigenlijk zond 100% NL toen dus al meer dan 3 jaar uit met nonstop Nederlandse muziek. Die eerste 3 jaar was ik zelf de voice-over van het station en ik herinner me nog dat ik al een dag na de start van 100% NL in januari 2003 op de satelliet op 1 graad west mediajournalist David de Jong aan de telefoon had met de vraag wat dit nou was en waarom dit op een voor Nederland zo rare satellietpositie zat.
Ik kwam deze site (de voorloper van 100p.nl) toen ook puur met toeval tegen en was de naam 100%NL mij dus niet vreemd toen ze de plaats van RTL FM in namen. Leuk om deze toelichting weer eens te lezen, een hoop was ik alweer vergeten.
Grumpy Dutch

Bericht door Grumpy Dutch »

Format tijdens uren Somertijd lijkt anders dan tijdens de overige uren. Meer Engelstalig, maar ook tracks (uit eigen land) die je normaal niet hoort op 100%NL. Bewust een wat ander format tijdens deze uren?
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Mocht iemand behoefte hebben aan terugluisteren van Somertijd [het gebruikelijke podcastformaat, zoals ze dat op 10 ook hadden] dan kun je dit vinden op: https://audiomack.com/djduke2018
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Grumpy Dutch schreef: 17 sep 2024 13:31 Format tijdens uren Somertijd lijkt anders dan tijdens de overige uren. Meer Engelstalig, maar ook tracks (uit eigen land) die je normaal niet hoort op 100%NL. Bewust een wat ander format tijdens deze uren?
Dat lijkt me een vreemde keuze. Accentverschillen kan ik me wat bij voorstellen, maar meer niet. Je wil toch een bepaalde eenheid uitzenden als radiostation, niet per programma van format wisselen.

Misschien kan Herbert dit ook toelichten?
Rock 'n roll is better than music!
banne

Bericht door banne »

Herbert Visser schreef: 16 sep 2024 11:04 Hier de opheldering:

100% NL is begonnen met het uitzenden van nonstop-muziek en jingles in januari 2003. Doel was om in de "veiling" van 2003 al aan te tonen dat we een bestaand station waren dat zo de ether in zou kunnen. De uitzendingen waren te ontvangen met een satellietschotel op de in Nederland nauwelijks gebruikte positie 1 graad west (omdat we daar heel goedkoop ruimte konden huren) en via de website www.100procentnl.nl (die nu gewoon doorlinkt naar 100p.nl). Ook was 100% NL , met DJs al, in het najaar van 2005 en het voorjaar van 2006 te beluisteren op DAB in Amsterdam (nog de oude DAB norm dus geen DAB+) omdat 100% NL toen deelnam aan een door het Ministerie van Economische Zaken gefinancierde DAB-test.

Echter, vrijwel niemand in Nederland had een schotel op 1 graad west, kende de website www.100procentnl.nl of had in Amsterdam een DAB-ontvanger. Vandaar dat we als startdatum van 100% NL maar 8 juli 2006 aanhouden. De dag dat 100% NL op FM verscheen. Dat was ook de eerste dag waarop het station volledig live ging. Maar eigenlijk zond 100% NL toen dus al meer dan 3 jaar uit met nonstop Nederlandse muziek. Die eerste 3 jaar was ik zelf de voice-over van het station en ik herinner me nog dat ik al een dag na de start van 100% NL in januari 2003 op de satelliet op 1 graad west mediajournalist David de Jong aan de telefoon had met de vraag wat dit nou was en waarom dit op een voor Nederland zo rare satellietpositie zat.
Die website zag er idd zo uit toen -bier

Afbeelding
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Grumpy Dutch schreef: 17 sep 2024 13:31 Format tijdens uren Somertijd lijkt anders dan tijdens de overige uren. Meer Engelstalig, maar ook tracks (uit eigen land) die je normaal niet hoort op 100%NL. Bewust een wat ander format tijdens deze uren?
Ik ben geen 100%NL luisteraar, maar heb toen straks naar Somertijd geluisterd om een oordeel te kunnen vormen. Ik had ook een ander beeld bij de muziekmix in vergelijking met wat ik hoorde. Het klonk als een Radio 10 en Joe muziekmix maar met een hoger gehalte aan Nederlandse titels, waarbij deze wel voornamelijk klassiekers waren zoals Frank Boeijen, Toontje Lager en Golden Earring. Mogelijk wijkt men tijdens Somertijd af van het reguliere format om de vaste luisteraars van Somertijd niet af te schrikken. Realiseer je dat er behoorlijk wat ruimte zit tussen het format tijdens de laatste periode bij Veronica en het huidige format van 100%NL.
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …

Nu komt een zinvolle reactie 👇
jessica

Bericht door jessica »

Misschien willen ze de fans van Rob van Someren langzaam laten wennen. Het helpt natuurlijk niet als je de nieuwe luisteraar meteen wegjaagd. Dus misschien in het begin een format dat grotendeels leek op Radio10 en later een beetje naar het 100%NL format toewerken. Langzaam zou een slimme keuze kunnen zijn.
Grumpy Dutch

Het zijn ook Nederlandse classics die je normaal niet regulier hoort op 100%NL. Althans: ik hoor de laatste dagen ook soms classics voorbij komen op andere momenten die je normaal niet hoorde. Gek genoeg zie je die niet altijd terugkeren in de playlists op de site. Misschien ook een gevolg van de komst van Van Someren?
Grumpy Dutch

Iemand enig idee waarom Barry Paf ineens niet meer in de programmering staat? Programma’s van Erik en Collin zijn weer met een uur verlengd.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Grumpy Dutch schreef: 23 sep 2024 16:09 Iemand enig idee waarom Barry Paf ineens niet meer in de programmering staat? Programma’s van Erik en Collin zijn weer met een uur verlengd.
Ja zag het ook. Misschien een week vakantie? Ze hebben wel een actie deze week die specifiek verwijst naar de uren 12-14 met Barry, dus beetje raar
Deezers

Bericht door Deezers »

Johanneke schreef: 23 sep 2024 17:21
Grumpy Dutch schreef: 23 sep 2024 16:09 Iemand enig idee waarom Barry Paf ineens niet meer in de programmering staat? Programma’s van Erik en Collin zijn weer met een uur verlengd.
Ja zag het ook. Misschien een week vakantie? Ze hebben wel een actie deze week die specifiek verwijst naar de uren 12-14 met Barry, dus beetje raar
Misschien niet zo blij met de gang van zaken dat hij ineens zijn tijdstip/programma kwijt was (eigenlijk wat Rob zelf is overkomen met Gijs..)?
Robin Visser

Bericht door Robin Visser »

Deezers schreef: 23 sep 2024 17:42
Johanneke schreef: 23 sep 2024 17:21
Misschien niet zo blij met de gang van zaken dat hij ineens zijn tijdstip/programma kwijt was (eigenlijk wat Rob zelf is overkomen met Gijs..)?
Zou kunnen het zou mij niet verbazen als Barry bij Joe of een andere zender van Mediahuis (veronica ofzo)
Plaats reactie