Veranderingen Kink
Moderator: admin6
Re: Veranderingen Kink
De impact is veel groter voor een individuele werknemer dan voor een bedrijf. Als jij een jaar je beroep niet mag uitoefenen vanwege je eerdere werkgever en dus geen inkomen kan genereren heb je een probleem. Het is ook een inperking van je vrijheid om te werken waar je wilt en werk te doen wat je wilt.
Ik begrijp het punt wel. De rechter heeft de periode gehalveerd, wat al wat zegt.Henkjan2016 schreef: ↑30 sep 2024 19:20 Ik snap dan weer niet waarom emotie hier zegeviert boven rechtspraak. Dit heeft niets te maken met het kiezen van een kant.
Zelf denk ik dat je als werkgever een werknemer moet zien te binden op een wijze die werknemers intrinsiek motiveert. Een concurrentiebeding hoort daar m.i. niet bij. Dat is niet motiverend om te blijven, dat is belemmeringen opwerpen.Streampie schreef: ↑30 sep 2024 20:25 De impact is veel groter voor een individuele werknemer dan voor een bedrijf. Als jij een jaar je beroep niet mag uitoefenen vanwege je eerdere werkgever en dus geen inkomen kan genereren heb je een probleem. Het is ook een inperking van je vrijheid om te werken waar je wilt en werk te doen wat je wilt.
Ik begrijp wel dat Kink de voor het station belangrijke stemmen wil behouden, maar zou daar dus andere methoden voor kiezen.
Rock 'n roll is better than music!
-
Ik begrijp het punt wel. De rechter heeft de periode gehalveerd, wat al wat zegt.
[quote=Streampie post_id=616373 time=<a href="tel:1727720736">1727720736</a> user_id=117760]
De impact is veel groter voor een individuele werknemer dan voor een bedrijf. Als jij een jaar je beroep niet mag uitoefenen vanwege je eerdere werkgever en dus geen inkomen kan genereren heb je een probleem. Het is ook een inperking van je vrijheid om te werken waar je wilt en werk te doen wat je wilt.
[/quote]
Zelf denk ik dat je als werkgever een werknemer moet zien te binden op een wijze die werknemers intrinsiek motiveert. Een concurrentiebeding hoort daar m.i. niet bij. Dat is niet motiverend om te blijven, dat is belemmeringen opwerpen.
Ik begrijp wel dat Kink de voor het station belangrijke stemmen wil behouden, maar zou daar dus andere methoden voor kiezen.
[/quote]
De concurrentiebedingen hebben niet zozeer met binding van de medewerker te maken in dit geval. Ze willen niet dat een DJ luisteraars meenemen. Dit zie je dus vaker bij transfers. Stel dat Tim per direct op een andere zender uitzendt. Mogelijk dat luisteraars dan meegaan. Echter als ze een x periode niet mogen uitzenden, dan verliest zo’n dj momentum en is de kans dat luisteraars verhuizen aanzienlijk kleiner
Volgens Jim, tijdelijke vervanger van Tim, zal hij nog tot eind oktober te horen zijn wat betreft de middagshow. Vanaf 1 november zal er iemand anders zijn.
Ben wel benieuwd wie….
Ben wel benieuwd wie….
Zou kunnen, maar denk het niet. Dan hadden ze haar direct op die plek kunnen zetten.
Je hebt kink- en stophoest.
In het Radio 2 topic plaatste ik onderstaande reactie. Ondertussen heb ik de gepubliceerde uitspraak gelezen. Reageren lijkt mij gepaster in dit topic.
Tim is van mening dat het beding zo breed is dat het hem in feite geen mogelijkheden biedt om na vertrek bij Kink een jaar lang zijn vak uit te oefenen. De rechter is dat niet met hem eens en oordeelt dat, hoewel vrijwel alles dichtgetimmerd is in het beding, het alleen van toepassing is op concurrerende zenders. Daarmee zegt de rechter dus in feite: het door Kink opgestelde beding is niet correct geformuleerd en derhalve niet in die mate houdbaar. Dus Tim mag prima bij een niet concurrende zender als dj aan de slag.
Echter is de rechter wel van oordeel dat Radio 2 in voldoende mate een concurrerende zender van Kink is en dat Tim daarom aan het beding gehouden is. Tim betwist dat Radio 2 een directe concurrent is. Hij betwist overigens niet dat hij zelf meermaals voor het beding getekend heeft en er ook over gesproken is.
De rechter is ook van oordeel dat een termijn van 1 jaar te lang is, onnodig bezwaarlijk voor Tim en brengt het daarom terug naar 6 maanden.
Opvallend wat mij betreft:
- Kink wilde vorig jaar het beding van bepaalde tijd omzetten naar onbepaalde tijd. Voelde Kink aankomen dat Tim weleens op andere radars zou kunnen komen?
- Tim heeft met een periode van een jaar aan willen tonen dat er maar beperkte overlap is qua muziek; 16 van de top 100 gedraaide platen van beide zenders zijn gelijk. Kink heeft krap twee maanden gepakt (juni-juli 2024) en kwam daarmee op 27% overlap van alle gedraaide platen. Een erg korte periode die mijn inziens niet per se representatief hoeft te zijn. Een jaar lijkt logischer.
- Kink komt met een onderzoek uit 2020 waaruit zou moeten blijken dat veel Kink luisteraars ook naar Radio 2 luisteren. Dat vind ik wat lang geleden, de markt is nu anders. Tevens zijn zowel Kink als Radio 2 in die tijd wat gewijzigd van koers
- De rechter is van mening dat Tim ook prima komende (6) maanden zijn brood zou kunnen verdienen bij een lokale omroep..
Interessante zaak. De rechter heeft altijd gelijk, maar persoonlijk vind ik de argumenten van Kink niet zo sterk en van Tim, als werknemer, wel.
Iemand anders nog inzichten?
Radio 4 is volgens de rechter zeker een optie, daar zou Tim zo aan de slag mogen. Toevallig kwam specifiek deze zender tijdens de zaak naar voren. Het concurrentiebeding is volgens oordeel van de rechter alleen geldig voor een concurrerende zender.Ingebruik schreef: ↑29 sep 2024 12:23En als dit nou bij BNR of Radio 4 is?waterveenmos schreef: ↑29 sep 2024 09:50 Sterker nog: hij mag 6 maanden lang niet te horen zijn op landelijke radio.
In het nieuwsbericht wordt alleen gerept over dat de rechter het eens is met het argument van Kink dat Radio 2 overlap heeft. Maar bovengenoemde zenders dan?
Ik ben benieuwd naar de gepubliceerde uitspraak; we weten nu nog steeds niet wat de motivatie van Tim was om er een zaak van te maken, hoe het beding precies beschreven is en wat de reikwijdte is.
Of jij wel?
Tim is van mening dat het beding zo breed is dat het hem in feite geen mogelijkheden biedt om na vertrek bij Kink een jaar lang zijn vak uit te oefenen. De rechter is dat niet met hem eens en oordeelt dat, hoewel vrijwel alles dichtgetimmerd is in het beding, het alleen van toepassing is op concurrerende zenders. Daarmee zegt de rechter dus in feite: het door Kink opgestelde beding is niet correct geformuleerd en derhalve niet in die mate houdbaar. Dus Tim mag prima bij een niet concurrende zender als dj aan de slag.
Echter is de rechter wel van oordeel dat Radio 2 in voldoende mate een concurrerende zender van Kink is en dat Tim daarom aan het beding gehouden is. Tim betwist dat Radio 2 een directe concurrent is. Hij betwist overigens niet dat hij zelf meermaals voor het beding getekend heeft en er ook over gesproken is.
De rechter is ook van oordeel dat een termijn van 1 jaar te lang is, onnodig bezwaarlijk voor Tim en brengt het daarom terug naar 6 maanden.
Opvallend wat mij betreft:
- Kink wilde vorig jaar het beding van bepaalde tijd omzetten naar onbepaalde tijd. Voelde Kink aankomen dat Tim weleens op andere radars zou kunnen komen?
- Tim heeft met een periode van een jaar aan willen tonen dat er maar beperkte overlap is qua muziek; 16 van de top 100 gedraaide platen van beide zenders zijn gelijk. Kink heeft krap twee maanden gepakt (juni-juli 2024) en kwam daarmee op 27% overlap van alle gedraaide platen. Een erg korte periode die mijn inziens niet per se representatief hoeft te zijn. Een jaar lijkt logischer.
- Kink komt met een onderzoek uit 2020 waaruit zou moeten blijken dat veel Kink luisteraars ook naar Radio 2 luisteren. Dat vind ik wat lang geleden, de markt is nu anders. Tevens zijn zowel Kink als Radio 2 in die tijd wat gewijzigd van koers
- De rechter is van mening dat Tim ook prima komende (6) maanden zijn brood zou kunnen verdienen bij een lokale omroep..
Interessante zaak. De rechter heeft altijd gelijk, maar persoonlijk vind ik de argumenten van Kink niet zo sterk en van Tim, als werknemer, wel.
Iemand anders nog inzichten?
Je kunt het rechtbankverslag op verschillende manieren opvatten. Dit is er eentje. Je zou ook kunnen denken dat het concurrentiebeding geldig is (want ook dat stond volgens mij in het verslag), maar dat het nooit iemands ambitie om naar een groter radiostation over te stappen mag ontnemen.
Je moet wel behoorlijk naïef zijn om te denken dat iemand van het kaliber Tim op het Broek niet interessant zou zijn voor andere zenders. Zo'n peiler wil je binnenboord houden natuurlijk. Als ik de proza van Patrick Kicken goed kan herinneren is er eerder over 3FM en Radio Veronica gesproken.
Hier ben je m.i. appels met peren aan het vergelijken. Laat ik voorop stellen dat elke partij gegevens wil aandragen om het eigen punt sterker te maken. Er zit natuurlijk verschil in een top 100 meest gedraaide platen en een overlap in alle gedraaide platen. Dat het een korte periode is hoeft niets uit te maken.Ingebruik schreef: ↑05 okt 2024 19:54- Tim heeft met een periode van een jaar aan willen tonen dat er maar beperkte overlap is qua muziek; 16 van de top 100 gedraaide platen van beide zenders zijn gelijk. Kink heeft krap twee maanden gepakt (juni-juli 2024) en kwam daarmee op 27% overlap van alle gedraaide platen. Een erg korte periode die mijn inziens niet per se representatief hoeft te zijn. Een jaar lijkt logischer.
De markt is misschien wel anders, maar ik ben van mening dat Radio2 en KINK de afgelopen jaren wel méér naar elkaar toe gekropen zijn qua muziekaanbod. KINK draaide in de beginperiode nieuwe muziek in een ontzettend hoge rotatie (hier op het forum destijds veelvuldig benoemd). Ook het percentage nieuwe muziek per uur lag veel hoger dan nu. Gaandeweg de jaren is de playlist omgedoopt naar eentje met veel alternatieve rock uit de 90's en is dit de basis van de playlist van KINK. Hiermee is de overlap met Radio2 (en ook Radio3), naar mijn idee, groter geworden.
Maar goed, ik ben KINK-luisteraar die absoluut niet naar Radio2 luistert. Dat heeft enkel te maken met het Hollandse (TROS)sausje bij de publieken, artiesten als Toontje lager, Acda en De Munnik, Het Goede Doel, Gerard Joling e.d. Dat zijn voor mij momenten dat ik een radio uitzet.
Daar dacht de rechter dus anders over, die vond alleen dat het concurrentiebeding van een half jaar genoeg.
Wat ik overigens verbazingwekkend vind dat het nog geeneens zeker was dat Tim op Radio2 een programma zou krijgen. De inzet van AVROTROS leek dan ook alleen te zijn om te polsen of Tim op het Broek per 1 januari 2025 vrij is.
- Ane Sybesma
Kan Tim gewoon een half jaartje presenteren op sterren.nl. weinig overlap met Kink en echt AvroTros
Dan zou ik wel als voorwaarde stellen dat er in die uren enkel vasteloavendj muziek gedraaid mag worden.Ane Sybesma schreef: ↑06 okt 2024 11:19 Kan Tim gewoon een half jaartje presenteren op sterren.nl. weinig overlap met Kink en echt AvroTros
-
Nieuwe programmering, met 2 nieuwe jocks (Isabelle en Marco van Hierden) en zonder Jasper.
https://www.radiofreak.nl/stefan-koren- ... CKU8s-VPdg
Aan geld geen gebrek, het blijft me verbazen, haha.
Maar mooi dat ze als enige commerciele zender op zaterdag en zondag om 6u beginnen, dat zouden 538, Q, Veronica en 10 van mij ook wel eens mogen overwegen!
Maar mooi dat ze als enige commerciele zender op zaterdag en zondag om 6u beginnen, dat zouden 538, Q, Veronica en 10 van mij ook wel eens mogen overwegen!
-
Jasper verdwijnt dus.De Nachtwacht schreef: ↑05 nov 2024 10:52 Nieuwe programmering, met 2 nieuwe jocks (Isabelle en Marco van Hierden) en zonder Jasper.
Wat jammer.
-
Ik weet niet of het allemaal (volledig) betaalde krachten zijn. Dat betwijfel ik.
Denk dat ze idd de enige zijn die al om 6:00 starten in het weekend. Staat wel tegenover dat ze ook de enige zijn die al om 21:00 stoppen door de weeks.
-
Net als Willy in België dus. Maar die zet doordeweeks tussen 19u en 21u wel inhoudelijk bijzondere programma's neer, dat zie ik Kink niet doen. Lekker platslaan die programmering, nog meer van het zelfde, saaie radio.De Nachtwacht schreef: ↑05 nov 2024 11:26Ik weet niet of het allemaal (volledig) betaalde krachten zijn. Dat betwijfel ik.
Denk dat ze idd de enige zijn die al om 6:00 starten in het weekend. Staat wel tegenover dat ze ook de enige zijn die al om 21:00 stoppen door de weeks.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?