KinkFM terug

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

waterveenmos

Re: KinkFM terug

Bericht door waterveenmos » 12 nov 2019 16:54

Orange schreef:
12 nov 2019 15:56
Dat het verschillende zenders zijn, gaf ik ook al aan. Maar het woord liefhebberij kan ik niet plaatsen als onderscheidend.
Ik schrijf "liefhebberij voor muziek". Dat is niet hetzelfde als liefhebberij voor het vak van dj.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

density1

Bericht door density1 » 12 nov 2019 17:24

Leuke gevarieerde lijst, eigenlijk bijna hetzelfde als wat KINK DNA Classics dagelijks brengt maar dan zonder de muziek ouder dan 2011.

Orange

Bericht door Orange » 13 nov 2019 00:06

waterveenmos schreef:
12 nov 2019 16:54
Orange schreef:
Dat het verschillende zenders zijn, gaf ik ook al aan. Maar het woord liefhebberij kan ik niet plaatsen als onderscheidend.
Ik schrijf "liefhebberij voor muziek". Dat is niet hetzelfde als liefhebberij voor het vak van dj.
Ik citeer je letterlijk obv jouw post toen je hierover begon:
waterveenmos schreef:
11 nov 2019 14:27
Dat is het verschil tussen een cashcow als Q Music en een liefhebbers-zender als KINK.
Daar komt het woord muziek niet in voor (behalve bij Q Music :D )

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 13 nov 2019 13:44

Orange schreef:
13 nov 2019 00:06
waterveenmos schreef:
12 nov 2019 16:54
Orange schreef:
Ik citeer je letterlijk obv jouw post toen je hierover begon:
waterveenmos schreef:
11 nov 2019 14:27
Dat is het verschil tussen een cashcow als Q Music en een liefhebbers-zender als KINK.
Daar komt het woord muziek niet in voor (behalve bij Q Music :D )
Volgens mij snap je al lang wat ik bedoel. Je kunt natuurlijk ook gaan kommaneuken, maar dat is wel een beetje flauw. On-topic graag.

Orange

Bericht door Orange » 13 nov 2019 14:37

Om heel eerlijk te zijn, snap ik je punt niet. Behalve dat het verschillende radiostations zijn. Maar dat weet en snapt iedereen.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 13 nov 2019 15:12

Orange schreef:
13 nov 2019 14:37
Om heel eerlijk te zijn, snap ik je punt niet. Behalve dat het verschillende radiostations zijn. Maar dat weet en snapt iedereen.
Om heel eerlijk te zijn snap ik niet waarom je hier zo lang over doorgaat.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 13 nov 2019 15:28

Waar toch altijd het waanidee vandaan komt dat KINK puur opgericht is uit liefde voor wat dan ook...
KINK is opgericht om in een behoefte te voorzien waar volgens de oprichters nu nog niet in voorzien wordt, dat klopt en dat is goed en mooi. Maar zonder plan van aanpak, een (volgens de oprichters relevante) kans van slagen en zonder plan om de investeringskosten weer (deels) terug te verdienen, of op z'n minst geen verlies te draaien, ben je kansloos. Er zal vast een flinke investering gedaan zijn door mensen die in het succes geloven, maar die zal toch ook ooit terugverdient moeten worden. Op dat gebied verschilt KINK dus op geen enkele manier van 538 of q music.
Bij KINK werken liefhebbers van de muziek die daar gedraait wordt, gelukkkig wel. Maar die werken op andere stations ook hoor, niet iedereen houdt van de hele dag sombere gitaarmuziek, dat schijnt de gemiddelde kink-luisteraar en dj maar niet te willen begrijpen, dat hun muzieksmaak niet leidend is.
@waterveenmos je reacties zijn buitengewoon kinderachtig. Ten eerste is dit ontopic, ten tweede stelt Orange een hele relevante vraag naar aanleiding van iets dat je zelf hebt geschreven.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 13 nov 2019 15:53

De Nachtwacht schreef:
13 nov 2019 15:28
(..) @waterveenmos je reacties zijn buitengewoon kinderachtig. Ten eerste is dit ontopic, ten tweede stelt Orange een hele relevante vraag naar aanleiding van iets dat je zelf hebt geschreven.
Er is niks kinderachtig aan niet constant willen herhalen wat je al eerder gezegd hebt, me dunkt. Maar vooruit, schijnbaar gaat er toch iets mis in de communicatie hier en het begrip van iets wat volgens mij helder beschreven was, ik wil best nog wat verhelderen. Met het risico dus dat ik in herhaling val.
De Nachtwacht schreef:
13 nov 2019 15:28
Waar toch altijd het waanidee vandaan komt dat KINK puur opgericht is uit liefde voor wat dan ook...
KINK is opgericht om in een behoefte te voorzien waar volgens de oprichters nu nog niet in voorzien wordt, dat klopt en dat is goed en mooi. Maar zonder plan van aanpak, een (volgens de oprichters relevante) kans van slagen en zonder plan om de investeringskosten weer (deels) terug te verdienen, of op z'n minst geen verlies te draaien, ben je kansloos. Er zal vast een flinke investering gedaan zijn door mensen die in het succes geloven, maar die zal toch ook ooit terugverdient moeten worden. Op dat gebied verschilt KINK dus op geen enkele manier van 538 of q music.
Bij KINK werken liefhebbers van de muziek die daar gedraait wordt, gelukkkig wel. Maar die werken op andere stations ook hoor, niet iedereen houdt van de hele dag sombere gitaarmuziek, dat schijnt de gemiddelde kink-luisteraar en dj maar niet te willen begrijpen, dat hun muzieksmaak niet leidend is.
In de eerste twee zinnen spreek je jezelf volgens mij tegen. Er is een verschil tussen behoefte (ja, de behoefte stuurt de oprichting) en de methode (zonder goed plan van aanpak ben je nergens). Volgens mij combineert KINK dat prima. Maar om het dan even te verduidelijken: een zender als Q Music of Radio 10 is niet opgericht uit de behoefte om muziek uit te gaan zenden die nog nergens te horen was. Het financiële plaatje (dus: winst maken) is daar leidend. Als de vorm waarin dat wordt uitgevoerd een goede is kunnen dj's daar hun passie voor radiomaken en miuziek in kwijt, en kunnen de luisteraars leuke radio horen. Kink is wél opgericht uit de behoefte om muzikaal afwijkend te zijn van de massa, en het financiële plaatje (rond komen, en misschien na een paar jaar ook winst kunnen maken) is hier instrumenteel. Als dit in een goede vorm gegoten wordt maakt dat leuke muziekradio, waar de luisteraar graag bij terugkomt en de dj zijn passie voor muziek én radiomaken in kwijt kan.

Het is een flauw verwijt dat luisteraars of dj's van KINK niet zouden kunnen begrijpen dat niet iedereen van de hele dag sombere gitaarmuziek houdt. Sterker nog, ik denk dat weinig KINK-luisteraars dat ook niet doen, want dan zouden ze niet naar die zender luisteren. De aanname dat KINK alleen sombere gitaarmuziek uitzendt doet mij vermoeden dat je nooit luistert.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 13 nov 2019 16:07

Hoewel ik het niet op alle vlakken met je eens ben vind ik 't wel mooi dat je zo uitgebreid reageert. Je punt is wel een stuk verhelderd. Ik zal ook niet suggereren dat KINK géén plan van aanpak heeft, maar voor mij zit er daarom geen verschil in KINK of een andere commerciële zender.

Ik heb wel af en toe geluisterd, zeker in het begin. niet regelmatig, dat is waar. Evengoed vind ik de zender en djs op socials wel een beetje een uitstraling hebben dat hun muziek een beetje leidend moet zijn. Maar dat hoort misschien ook wel bij hun manier van luisteraars binden - en is misschien ook best succesvol.

Orange

Bericht door Orange » 13 nov 2019 16:10

waterveenmos schreef:
13 nov 2019 15:53
Het financiële plaatje (dus: winst maken) is daar leidend.
Dit is denk ik precies de kern waar we van mening verschillen. Jij denkt dat het financiele plaatje leidend is bij zenders als Q, 10 en 538, maar dat is denk ik helemaal niet zo. Hooguit bij de aandeelhouders, maar echt niet bij de mensen die er werken en al helemaal niet bij de mensen die het ooit hebben opgericht.

En wat betreft de financien verschillen die drie genoemde zenders echt niet met KINK. Er is hooguit een verschil dat KINK op termijn break-even moet draaien, waar die andere zenders winst moeten hebben. Maar dat is een kwestie van je winst op 0 zetten of op een X bedrag zetten. In beide gevallen is er een balans in inkomsten en uitgaven nodig.

Het is denk ik een manier van kijken naar de wereld. Ik werk bijvoorbeeld bij een bedrijf en dat bedrijf moet in principe winst maken. Maar mijn collega's en ik zijn daar maar zeer beperkt mee bezig. Wij werken daar voor het leuke werk en om Nederland mooier te maken.

Commercieel is niet een vies woord. Het kan net zulke intenties hebben als publieke zenders of zenders als KINK.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 13 nov 2019 16:27

Orange schreef:
13 nov 2019 16:10
Commercieel is niet een vies woord. Het kan net zulke intenties hebben als publieke zenders of zenders als KINK.
Laten we het erop houden dat we het over dat eerste eens zijn, al is KINK een commerciële zender en hoort die dus in de eerste categorie te vallen. Maar verder blijven we het denk ik oneens over de motivaties achter het oprichten van de genoemde zenders. Prima, daarover doordraven heeft geen zin.

Orange

Bericht door Orange » 13 nov 2019 16:32

waterveenmos schreef:
13 nov 2019 16:27
Orange schreef:
Laten we het erop houden dat we het over dat eerste eens zijn, al is KINK een commerciële zender en hoort die dus in de eerste categorie te vallen. Maar verder blijven we het denk ik oneens over de motivaties achter het oprichten van de genoemde zenders. Prima, daarover doordraven heeft geen zin.
De grap is alleen dat die motivaties zijn wat ze zijn. Dat heeft niets met een mening te maken en waar je het dus over oneens kan zijn. Het is feitelijk (behalve dat we niet in het hoofd van oprichters kunnen kijken).
Deze zomer las ik het boek over Lex Harding, oprichter van 538. Daarin lees je dat er achter die oprichting hele andere motivaties zitten dan winst maken.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 13 nov 2019 16:51

Orange schreef:
13 nov 2019 16:32
waterveenmos schreef:
13 nov 2019 16:27
Orange schreef:
De grap is alleen dat die motivaties zijn wat ze zijn. Dat heeft niets met een mening te maken en waar je het dus over oneens kan zijn. Het is feitelijk (behalve dat we niet in het hoofd van oprichters kunnen kijken).
Deze zomer las ik het boek over Lex Harding, oprichter van 538. Daarin lees je dat er achter die oprichting hele andere motivaties zitten dan winst maken.
Ik denk dat de motivaties indertijd inderdaad heel anders waren dan heden ten dage. Radio 538 was een van de pioniers op het gebied van commerciële radio. Die wilden vrijheid, en mooie muziekradio maken zonder de restricties van het toen nog hopeloze publieke bestel. De situatie toen was nu eenmaal heel anders dan nu, met veel meer vrijheid voor commerciële radio, en de media-conglomeraten die allemaal met soortgelijke zenders in dezelfde reclamevijver willen vissen.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 13 nov 2019 20:46

Wat je motivatie ook is, uiteindelijk gaat het om de knaken. Radio 538 is in de beginjaren 2 keer bijna failliet gegaan. Het is aan overtuiging en doorzettingsvermogen (en misschien ook wel de centen) van mensen als Lex Harding en Erik de Zwart te danken dat het radiostation nog bestaat.

Dat die overtuiging en het doorzettingsvermogen uiteindelijk 200 miljoen euro waard bleek, dat was een mooie bijkomstigheid.

Orange

Bericht door Orange » 14 nov 2019 00:55

waterveenmos schreef:
13 nov 2019 16:51
De situatie toen was nu eenmaal heel anders dan nu, met veel meer vrijheid voor commerciële radio, en de media-conglomeraten die allemaal met soortgelijke zenders in dezelfde reclamevijver willen vissen.
Precies. Met commerciele wetten die net zo hard van toepassing zijn op KINK. Maar die niets zeggen over de mate waarin mensen vanuit liefhebberij hun bijdrage leveren aan welk radiostation dan ook.

Plaats reactie