Veranderingen Slam!

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Deezers

Re: Veranderingen Slam!

Bericht door Deezers »

jessica schreef: 29 sep 2023 20:30 Misschien is het luistergedrag van jongeren veranderd en luisteren ze niet meer in de avond? Ik weet het niet hoor heb geen inzichten in cijfers, maar het zou kunnen.
Streamingdiensten en hobby's denk ik. Heb zelf ook echt nooit de radio aan in de avond.
jordiv30

Bericht door jordiv30 »

WFNX schreef: 29 sep 2023 19:35 Erg opmerkelijk om op een station gericht op jongeren geen avondprogramma meer te hebben. Dat had ik niet verwacht denkende over welk slot sneuvelt er als eerste.
Ik had dit ook zeker niet verwacht. Zeker ook omdat de avondshow bij SLAM steevast de meeste promotie kreeg in de afgelopen jaren (Bij Igmar, Club Ondersteboven, Avondcircus), en nu dus opeens geschrapt wordt. Voor een jongerenzender lijkt een avondshow mij eigenlijk nog belangrijker dan presentatie op de office hours.
petoi

Bericht door petoi »

lucapols1 schreef: 29 sep 2023 20:32
jessica schreef: 29 sep 2023 20:30 Misschien is het luistergedrag van jongeren veranderd en luisteren ze niet meer in de avond? Ik weet het niet hoor heb geen inzichten in cijfers, maar het zou kunnen.
Misschien wel, toch ik luister graag in de avond aangezien ik nog bij het hokje jongeren hoor, maar ik denk dat 1 persoon niet zo'n verschil heeft :lol: :lol:
Toen ik nog in het hokje viel 15 jaar geleden deed ik mijn huiswerk ook altijd tussen 18:00 en 21:00 afhankelijk hoe laat ik mijn hobbies uitoefende.
Maar als ik de jeugd die ik nu bij die hobbies hoor dan is er weinig radio bij. Eigenlijk weinig muziek buiten dat wat je in een feesttent hoort.
lucapols1

Bericht door lucapols1 »

petoi schreef: 29 sep 2023 22:00
lucapols1 schreef: 29 sep 2023 20:32
Misschien wel, toch ik luister graag in de avond aangezien ik nog bij het hokje jongeren hoor, maar ik denk dat 1 persoon niet zo'n verschil heeft :lol: :lol:
Toen ik nog in het hokje viel 15 jaar geleden deed ik mijn huiswerk ook altijd tussen 18:00 en 21:00 afhankelijk hoe laat ik mijn hobbies uitoefende.
Maar als ik de jeugd die ik nu bij die hobbies hoor dan is er weinig radio bij. Eigenlijk weinig muziek buiten dat wat je in een feesttent hoort.
Ieder zijn eigen ding toch? -bier
boxfm

Bericht door boxfm »

jordiv30 schreef: 29 sep 2023 21:57
WFNX schreef: 29 sep 2023 19:35 Erg opmerkelijk om op een station gericht op jongeren geen avondprogramma meer te hebben. Dat had ik niet verwacht denkende over welk slot sneuvelt er als eerste.
Ik had dit ook zeker niet verwacht. Zeker ook omdat de avondshow bij SLAM steevast de meeste promotie kreeg in de afgelopen jaren (Bij Igmar, Club Ondersteboven, Avondcircus), en nu dus opeens geschrapt wordt. Voor een jongerenzender lijkt een avondshow mij eigenlijk nog belangrijker dan presentatie op de office hours.
Eens, ik vind de zet om in de avonden nonstop te gaan heel raar. Naar mijn mening hadden ze beter het Avondcircus als avondshow kunnen houden en de bezuinigingen overdag tijdens de office hours kunnen doen door voicetracks in te zetten. Bijvoorbeeld 7-10 live ochtendshow, 10-16 uur voicetracks en vanaf 16 uur weer live. Kan makkelijk, want Houzuh in de Pauzuh is ook niet live. Nu is er maar 1 jock wegbezuinigd doordeweeks, dus is ook geen grote bezuiniging. Die kosten had je makkelijk anders kunnen besparen.

Maar als je dan toch zo wil bezuinigen, waarom dan niet het succes van de Mixmarathon gebruiken om de avonden te versterken? Had gewoon -net als vroeger- in de avonduren mixprogramma's van bekende dj's neergezet.
Pot

Bericht door Pot »

boxfm schreef: 30 sep 2023 12:22
jordiv30 schreef: 29 sep 2023 21:57
Eens, ik vind de zet om in de avonden nonstop te gaan heel raar. Naar mijn mening hadden ze beter het Avondcircus als avondshow kunnen houden en de bezuinigingen overdag tijdens de office hours kunnen doen door voicetracks in te zetten. Bijvoorbeeld 7-10 live ochtendshow, 10-16 uur voicetracks en vanaf 16 uur weer live. Kan makkelijk, want Houzuh in de Pauzuh is ook niet live. Nu is er maar 1 jock wegbezuinigd doordeweeks, dus is ook geen grote bezuiniging. Die kosten had je makkelijk anders kunnen besparen.

Maar als je dan toch zo wil bezuinigen, waarom dan niet het succes van de Mixmarathon gebruiken om de avonden te versterken? Had gewoon -net als vroeger- in de avonduren mixprogramma's van bekende dj's neergezet.
Bedenk wel dat het Avondcircus wel drie medewerkers had. In de avond is het aantal luisteraars lager dan overdag. Ook bij SLAM!. Ik ben benieuwd of het programma van Daniël, Erik-Jan en Julia überhaupt wel 'winstgevend' was. In de middag bereik je een groter publiek en adverteerders zullen het dan wel waard vinden om te investeren in reclame. Dus ik denk dat het ook gewoon een simpele centenkwestie is.

Tijdens de kantooruren nonstop of voicetracks van 6 uur had ook prima gekund. Op het Vlaamse NRJ hebben ze dat ook gedaan (met een relatief bekende Vlaming). Dan biedt je ook iets anders aan dan Q en 538.

Het idee van MixMarathon in de avonden had ik nu in ieder geval logischer gevonden dan gewoon nonstop.
vabeekman

Bericht door vabeekman »

Vind het nog al een zet in avond en middag. Van een strakke hit middag show naar letterlijk een circus in de spits. Benieuwd of zoveel talks in Dr spits een meerwaarde is. Bedoel dat doen ze op alle zenders toch?
jessica

Bericht door jessica »

Toch is het wel logisch. Als je het aantal luisteraar in de avond vergelijkt met het aantal luisteraars op de dag. Puur kostentechnisch gezien heb je in de middag 5 tot 6 keer zoveel luisteraars als in de avond.

Ben wel eens dat een jongerenstation eigenlijk ook in de avond live hoort uit te zenden.
boxfm

Bericht door boxfm »

Pot schreef: 30 sep 2023 12:40 Bedenk wel dat het Avondcircus wel drie medewerkers had. In de avond is het aantal luisteraars lager dan overdag. Ook bij SLAM!. Ik ben benieuwd of het programma van Daniël, Erik-Jan en Julia überhaupt wel 'winstgevend' was. In de middag bereik je een groter publiek en adverteerders zullen het dan wel waard vinden om te investeren in reclame. Dus ik denk dat het ook gewoon een simpele centenkwestie is.
Bij een simpele centenkwestie zou ik eerder verwachten dat het Avondcircus dan helemaal geschrapt zou worden, als de avond van SLAM! minder zou scoren dan de middag. Dan bespaar je 3 medewerkers (of meer, achter de schermen wellicht meer mensen die eraan meewerken).

Ik kan helaas geen actuele cijfers vinden, wel cijfers die laten zien dat in het verleden juist de avond van SLAM! beter scoorde dan overdag. Er vanuit gaande dat dit nog steeds zo is, vind ik het heel raar om de avondshow naar de middag te halen. En al helemaal zonder in de avond een alternatief te lanceren.

Kan natuurlijk ook tactiek zijn om de beter scorende avondshow naar de middag te halen, in de hoop daar de luistercijfers op te krikken. Heeft er iemand recente cijfers beschikbaar?

Uit het verleden (wel andere avondshows toen):
Cijfers maart-april 2019:
radiofreak90 schreef: 23 mei 2019 12:51 bij deze ook de tijdvakken binnen de doelgroep 10+ onder elkaar:
Afbeelding
In juli-augustus 2017 (inmiddels flink wat jaren terug natuurlijk) lag het marktaandeel in 10+ ma-do tussen 20-22 uur voor Slam op 3,8%, tegenover 1,6% in 10+ de hele week.

Ander opvallend ding is dat Radiocorp in persberichten bijvoorbeeld dit schrijft: "De vaste succesprogramma’s Early Birds, Het Avondcircus, The Boom Room, Housuh in de Pauzuh en SLAM! Mix Marathon zijn ongekend populair bij de luisteraars". Wat ook wel een indicatie is dat de avondshow beter zal scoren dan bijvoorbeeld de middagshow. Al ben ik wel heel benieuwd naar de exacte cijfers, ik kan die helaas nergens vinden.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

lucapols1 schreef: 29 sep 2023 18:04
GerjanCluistra schreef: 29 sep 2023 17:33
Feivel schreef: 29 sep 2023 15:53
SLAM! heeft waarschijnlijk nogal wat luisteraars verloren na het verlaten van de FM. Dan word je minder interessant voor adverteerders. Waarschijnlijk lopen de inkomsten nu terug, en dan moeten de personeelskosten omlaag. Dat doen ze in dit geval door DJ's van SLAM over te hevelen naar het zusje 100%NL en door meer nonstop uit te zenden. Prove me wrong, maar je kunt als serieuze landelijke zender gewoon niet overleven op alleen DAB+ en internet.
Heeft SLAM! daadwerkelijk luisteraars verloren? Of zijn adverteerders bereid om meer te betalen als er ook een FM kavel in het spel is, want dat kan ook een optie zijn.
Ik denk dat er luisteraars weg zijn door de FM herindeling, ze kunnen geen SLAM vinden meer denk ik. Dit is het verschil:

Week 38 (Nu)
609.362
Week 37
703.079
Week 36
720.576
Week 35 (deels voor FM herindeling)
805.679

Zie je het verschil?
Ik zie het verschil. Maar ik zie ook dat er 4 weken voor nodig waren om die kleine 200.000 luisteraars te verliezen.

Die eerste pakweg 85.000 luisteraars zou door het afschakelen van de FM veroorzaakt kunnen zijn, maar die daaropvolgende kleine 115.000 was pas daarna.
jessica

Bericht door jessica »

Dat staatje gaat over marktaandelen. In de avond luisteren er minder mensen. Maar het marktaandeel wordt nog steeds verdeeld tussen alle zenders.

Het gaat hier om absolute luisteraars. In de middag heeft SLAM 6x zoveel luisteraars als in de avond.
boxfm

Bericht door boxfm »

jessica schreef: 30 sep 2023 23:51 Dat staatje gaat over marktaandelen. In de avond luisteren er minder mensen. Maar het marktaandeel wordt nog steeds verdeeld tussen alle zenders.

Het gaat hier om absolute luisteraars. In de middag heeft SLAM 6x zoveel luisteraars als in de avond.
Het gaat inderdaad over de marktaandelen, die geven wel aan hoe goed SLAM! in de avond scoort ten opzichte van andere zenders. Helaas zijn het wel oude marktaandelen, maar geven wel een indruk hoe SLAM! het altijd in de avond deed. Voor een jongerenzender dan een rare zet om de avond nonstop te maken.

Heb je de cijfers van absolute luisteraars beschikbaar? Ben wel heel benieuwd naar de aantallen.
GerjanCluistra

SLAM! heeft een 'Barry Paf' nodig die de avondshow doet, zoals Barry dat eind jaren '90 en begin deze eeuw bij Radio 538 deed. Die scoorde destijds dik boven de 20% marktaandeel omdat alle scholieren op hem afstemden, wat echt heel erg hoog is voor het tijdstip waarop hij zijn programma maakte. Gewoon een talentvolle jonge gast die de taal van zijn luisteraars spreekt omdat hij zelf de doelgroep is.
slam538q

Bericht door slam538q »

GerjanCluistra schreef: 01 okt 2023 15:19 SLAM! heeft een 'Barry Paf' nodig die de avondshow doet, zoals Barry dat eind jaren '90 en begin deze eeuw bij Radio 538 deed. Die scoorde destijds dik boven de 20% marktaandeel omdat alle scholieren op hem afstemden, wat echt heel erg hoog is voor het tijdstip waarop hij zijn programma maakte. Gewoon een talentvolle jonge gast die de taal van zijn luisteraars spreekt omdat hij zelf de doelgroep is.
Misschien kan barry paf dat nog bij 100%nl doen. Zelfde eigenaar. En die kunnen koen hansen nog doorschuiven naar de middag. Maar de focus daar is 100%nl
GerjanCluistra

slam538q schreef: 01 okt 2023 15:23
GerjanCluistra schreef: 01 okt 2023 15:19 SLAM! heeft een 'Barry Paf' nodig die de avondshow doet, zoals Barry dat eind jaren '90 en begin deze eeuw bij Radio 538 deed. Die scoorde destijds dik boven de 20% marktaandeel omdat alle scholieren op hem afstemden, wat echt heel erg hoog is voor het tijdstip waarop hij zijn programma maakte. Gewoon een talentvolle jonge gast die de taal van zijn luisteraars spreekt omdat hij zelf de doelgroep is.
Misschien kan barry paf dat nog bij 100%nl doen. Zelfde eigenaar. En die kunnen koen hansen nog doorschuiven naar de middag. Maar de focus daar is 100%nl
Barry Paf is zijn pubertijd al een jaar of 20 ontgroeid. Bovendien ging het over de avond van SLAM!.
Plaats reactie