Veranderingen Radio 1

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Debaser

Re: Veranderingen Radio 1

Bericht door Debaser » 15 jun 2016 11:08

aapdedino schreef:Het is wel verplicht om alles uit te zenden. Dat staat gewoon in het contract wat de NOS getekend heeft voor de rechten.
Dat is dan niet zo'n handig contract... Overigens kunnen ze het dan natuurlijk ook gewoon op een themazender zetten. Maak op tv maar gewoon NPO Sport van bijvoorbeeld NPO Nieuws. Voor radio had die evenementenzender er natuurlijk al lang moeten zijn. Jammer dat de politiek daar zo moeilijk over doet.
Be a debaser!

aapdedino

Bericht door aapdedino » 15 jun 2016 11:59

Het moet volgens datzelfde contract op een open net, een themazender is niet voor iedereen in Nederland te bekijken.

Debaser

Bericht door Debaser » 15 jun 2016 12:06

aapdedino schreef:Het moet volgens datzelfde contract op een open net, een themazender is niet voor iedereen in Nederland te bekijken.
Ook daar is omheen te werken. Spreek gewoon af dat zo'n themazender een maandje gratis is en zet hem zelf op DVB-T en internet. Open genoeg lijkt me. Of ga bijvoorbeeld de uitzendrechten delen met RTL of SBS, zoals de BBC ze deelt met ITV.

Nu is het gewoon té massaal. Er komt geen normaal programma meer op NPO 1.
Be a debaser!

jessica

Bericht door jessica » 15 jun 2016 12:47

Heel veel mensen vinden het wel leuk om in de zomer naar te luisteren. Je laat je (te) veel leiden door eigen smaak. Prima zo radio1. Luister nu veel meer radio1 dan normaal.

Debaser

Bericht door Debaser » 15 jun 2016 13:07

jessica schreef:Heel veel mensen vinden het wel leuk om in de zomer naar te luisteren. Je laat je (te) veel leiden door eigen smaak. Prima zo radio1. Luister nu veel meer radio1 dan normaal.
Ik houd ontzettend van voetballen en wielrennen, maar probeer me te verplaatsen in de normale consument. De consument die nieuws verwacht te krijgen op Radio 1 en entertainment op NPO 1 hoort nu alleen maar voor Nederland totaal irrelevant voetbal.

Normaal vind ik de aandacht al op het randje, maar nu Nederland zelf niet meedoet is het mijns inziens over het randje. Komt nog bij dat je zoiets midden in de zomer (bijvoorbeeld Tour de France of Olympische Spelen) wel kunt doen omdat een groot deel van de mensen op vakantie is, maar het is midden juni. Iedereen is nog aan het werk.
Be a debaser!

optimod

Bericht door optimod » 15 jun 2016 13:08

Ik vind dat tijdsblok tussen 9.30 en 10.00 uur ook veel beter in deze setting. Vond dat altijd maar saai de laatste tijd sinds die veranderingen zijn doorgevoerd.

4711

Bericht door 4711 » 15 jun 2016 17:01

Heerlijke zender om naar te luisteren. Nu iets meer sport.... Nou en......

aapdedino

Bericht door aapdedino » 17 jul 2016 20:55

Radio Tour de France is weer een top programma met een top presentator.
Goed dat ze de afgelopen dagen Lara Rense van NOS Nieuws hebben ingeschakeld voor het nieuws in Nice en Turkije.
De proloog met Eric Corton beviel ook erg goed. Ook met een andere presentator trouwens.

Ben benieuwd naar het presentatieschema tijdens de Spelen.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 17 jul 2016 21:13

Ik ook, en ook op welke tijden er dan uitgezonden wordt, volgens mij is er nogal tijdsverschil. Geniet ook weer van radio tour zoals elk jaar!

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 22 aug 2016 20:32

Langs de lijn en omstreken begint nu ook op maandag om 20:30. Bij mijn weten was de avond op maandag tot 21:30 altijd van WnL.

aapdedino

Bericht door aapdedino » 22 aug 2016 22:17

WNL staat inderdaad gewoon in de gids op de site. Misschien zijn ze nog op vakantie.

mia smelt

Bericht door mia smelt » 07 nov 2016 17:40

Radio 1 is als 'nationale nieuwszender' ver afgegleden met de nieuwe programmering. Heeft weinig meer met serieuze, veelzijdige, onafhankelijke nieuwsgaring en informatieverstrekking te maken. Waan van de dag, weinig duiding, ondermaatse 'journalistiek' (maar wel erg gekleurd).
In vergelijking met onze buren slaan we nu een modderfiguur.
Mijn idee: sport, net als radio 2 en 5 naar de commercie of de decoder. De oude avondprogrammering van radio 5 voor minderheden, politiek en cultuur (helemaal verdwenen) naar het avond en nacht gedeelte van radio 1.
Geen 'De wereld draait door' maar 'Oba Live' !
Het draait tegenwoordig bij 1 volledig om de reclame inkomsten dus risicoloze, weinig geest verrijkende mainstream programmering.

aapdedino

Bericht door aapdedino » 15 jun 2017 21:08

Te weinig onderzoeksjournalistiek op Radio 1?

Stockholm

Bericht door Stockholm » 16 jun 2017 09:34

Vanuit de npo gezien is dit best wel "handig". Men wil Radio 1 toegankelijker maken, opdat een jonger minder-hard-op-het-nieuws publiek ook zin krijgt om naar de zender te luisteren. Logisch, want je wil nou eenmaal dat er mensen luisteren. Maar ook een spijtige ontwikkeling, omdat diepgaande kwaliteit er soms de dupe van wordt, dat is minder "makkelijk" om naar te luisteren. Dat is nu bij Argos en Reporter Radio het geval.

Ik snap dat de npo voor een dergelijke halvering van de zendtijd kiest, maar denk dat Argos een te beeld- en zenderidentiteitbepalend programma is om slechts tweewekelijks uit te zenden.

aapdedino

Bericht door aapdedino » 24 apr 2018 23:35

Ik ben in het kader van mijn studie Journalistiek bezig met een onderzoek naar de toekomst van NOS Langs de Lijn. Aangezien hier veel radioliefhebbers zijn, vraag ik jullie mijn enquête in te vullen. Ik weet helemaal niet of dat hier mag, maar toch. Alvast bedankt!
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... sp=sf_link

Plaats reactie