Veranderingen Radio 1

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Pot

Re: Veranderingen Radio 1

Bericht door Pot »

big T schreef: 22 aug 2022 20:52 Het is niet meer zijn zender, ongemerkt is het veranderd en zo op een ochtend om kwart over 7 was ik er klaar mee.
En het was niet eens het gesproken woord maar de muziek die zo vreselijk irritant was, jazz in pure vorm.
Dat trok ik niet en toen ben ik er op gaan letten. Het is niet meer mijn zender met nieuws.
Het lijkt dat het nieuws op de 2e plek is gekomen, tis veranderd.
De muziekkeuze is inderdaad vreemd. Het moet gewoon makkelijk en soft zijn, zodat je toegankelijk blijft. Vanochtend al twee nummers in een half uur en Astrid Kersseboom is toch echt niet mijn ding: te traag en netjes, beetje brakke stem vanochtend en wat ouderwets in vergelijking met Jurgen.
Oren open!
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Waarom moet er überhaupt muziek zijn op radio 1? Wie luistert er nou radio 1 voor de muziek?

's avonds, van het weekend en 's nachts kan ik het mij trouwens wel voorstellen. Dat zijn meer nieuws-lauwe periodes.
jessica

Bericht door jessica »

DavyGer schreef: 22 aug 2022 22:34 Waarom moet er überhaupt muziek zijn op radio 1? Wie luistert er nou radio 1 voor de muziek?
Ik vind het prettig als er 1 of 2 liedjes per uur worden gedraaid. Het verplicht volpraten van de tijd vind ik zinloos. Draai af en toe als rustpauze een mooi liedje. Niets mis mee.
Stephan123

Bericht door Stephan123 »

DavyGer schreef: 22 aug 2022 22:34 Waarom moet er überhaupt muziek zijn op radio 1? Wie luistert er nou radio 1 voor de muziek?

's avonds, van het weekend en 's nachts kan ik het mij trouwens wel voorstellen. Dat zijn meer nieuws-lauwe periodes.
Om de presentatoren even een 2-3 minuten wat rust te geven , wat water te drinken, wc , etc .

Of er moeten langere reclameblokken komen.
Orange

Bericht door Orange »

Dat begrijp ik ook niet. Als je inschakelt voor nieuws, krijg je muziek. Dat vind ik sterk aan BNR, gewoon de hele tijd gesproken woord. En argumenten als 'anders moet je het volpraten' of 'even rust voor de presentator' is klinklare onzin. Luister Bas van Werven op BNR en je weet dat muziek in een nieuwsprogramma compleet overbodig is.
jessica

Bericht door jessica »

Orange schreef: 23 aug 2022 20:22

Dat begrijp ik ook niet. Als je inschakelt voor nieuws, krijg je muziek. Dat vind ik sterk aan BNR, gewoon de hele tijd gesproken woord. En argumenten als 'anders moet je het volpraten' of 'even rust voor de presentator' is klinklare onzin. Luister Bas van Werven op BNR en je weet dat muziek in een nieuwsprogramma compleet overbodig is.
Gelukkig zijn er hier meer meningen mogelijk. De een vind het fijn en een rustpunt (ik hoor bij deze groep) en de ander vind het overbodig. Maar ik zou nooit beweren dat het compleet overbodig is. Het is maar net hoe je het programma inricht en heeft ook veel te maken met smaak van de luisteraar.
Orange

Bericht door Orange »

jessica schreef: 23 aug 2022 22:56
Orange schreef: 23 aug 2022 20:22

Gelukkig zijn er hier meer meningen mogelijk. De een vind het fijn en een rustpunt (ik hoor bij deze groep) en de ander vind het overbodig. Maar ik zou nooit beweren dat het compleet overbodig is. Het is maar net hoe je het programma inricht en heeft ook veel te maken met smaak van de luisteraar.
Voor een luisteraar die het hele programma van A tot Z luistert, snap ik nog dat het een rustpunt is. Maar welke luisteraar doet dat? Als ik een halfuur naar de radio kan luisteren op drive-time (bijvoorbeeld omdat ik een halfuur onderweg ben), dan wil ik volledig bijgepraat worden. Zonde als daar muziek tussendoor wordt gedraaid.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Orange schreef: 24 aug 2022 15:39
jessica schreef: 23 aug 2022 22:56
Orange schreef: 23 aug 2022 20:22 Dat begrijp ik ook niet. Als je inschakelt voor nieuws, krijg je muziek. Dat vind ik sterk aan BNR, gewoon de hele tijd gesproken woord. En argumenten als 'anders moet je het volpraten' of 'even rust voor de presentator' is klinklare onzin. Luister Bas van Werven op BNR en je weet dat muziek in een nieuwsprogramma compleet overbodig is.
Voor een luisteraar die het hele programma van A tot Z luistert, snap ik nog dat het een rustpunt is. Maar welke luisteraar doet dat? Als ik een halfuur naar de radio kan luisteren op drive-time (bijvoorbeeld omdat ik een halfuur onderweg ben), dan wil ik volledig bijgepraat worden. Zonde als daar muziek tussendoor wordt gedraaid.
Dit lijkt mij een perfecte beschrijving van het doel van een nieuwszender.
jessica

Bericht door jessica »

Je hoeft niet altijd de wereld in een half uur nieuwszender te zijn. Misschien wel op primetime, maar niet op andere tijdstippen.
Begrijp me goed je kan er voor kiezen om 24 uur per dag zo'n zender te zijn, maar Radio1 is dat niet naar mijn beleving.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

En dan ook nog even over de doelstelling van NPO Radio 1 voor 2023, uit de begroting van de NPO (https://over.npo.nl/organisatie/openbar ... /begroting)

NPO Radio 1 heeft de ambitie journalistiek sterker te worden met gevarieerd,
onderscheidend aanbod om een brede en diverse doelgroep te bereiken. De zender
wil urgenter en meer divers worden. Met verschillende thema’s, onderwerpen,
invalshoeken, bronnen en sprekers wil NPO Radio 1 de gehele samenleving
representeren. Om meer publiek en verschillende groepen in de samenleving beter
te bereiken, starten we ditjaar met een denktank van luisteraars en niet-luisteraars,
waaronder deskundigen
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ okay, als (veelvuldig) luisteraar zou ik mij dus ergens kunnen aanmelden tzt?

Of radio 1 nóg urgenter moet zijn? Vind dat ze dat nu al zijn, ruimen flink wat zendtijd in bij urgente gebeurtenissen. Zelfs een voetbaldoelpunt mag tussen het nieuwsbulletin door de ether ingeslingerd worden.. :roll:
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Is Roos Abelman nu gestopt bij Radio 1 nu Ghislaine Plag terug is op haar plek? Of wisselen zij de komende tijd nog af?
Janno

Bericht door Janno »

Bij oorboekje staat Ghislaine er alleen voor de dinsdag op. De rest van de dagen Roos en vrijdag gewoon Carl-Johan de Zwart. Ik heb een paar dagen niet kunnen luisteren, dus ik heb het niet gehoord.

Update: Ik lees zojuist op Twitter dat Ghislaine start met twee dagen in de week en dat Roos er de overige dagen zit. Welke dagen wordt niet vermeld.
RadioFanDaan

Bericht door RadioFanDaan »

Vanaf volgende week Peter heerschop op radio 1 met zijn collum die hij deed voor 538
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

RadioFanDaan schreef: 28 okt 2022 21:10 Vanaf volgende week Peter heerschop op radio 1 met zijn collum die hij deed voor 538
Dus naast het werk dat hij met het WK voor Veronica gaat doen ook nog een wekelijkse column op Radio 1?
Plaats reactie