Veranderingen Radio 1

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
RadioLove95

Re: Veranderingen Radio 1

Bericht door RadioLove95 »

Satfreak13 schreef: 16 aug 2020 17:08
RadioLove95 schreef: 16 aug 2020 15:07 Ik snap dat je je stoort aan bepaalde interview stijlen dat doe ik zelf ook. Wil alleen niet persé zeggen dat een interview waar je je aan ergert meteen slechte journalistiek is. Soms heb je een bepaald opgefokt standje nodig om reactie te ontlokken en misschien wordt deze niet altijd juist in gezet. Dat zou kunnen. Alleen is dat niet meteen slechte journalistiek.
Het zijn na 1 minuut al inhoudsloze gesprekken met oeverloos gezwam met nul komma nul informatie. En de zogenaamde "informatie" is dan ook nog vaak door de vragensteller de geïnterviewde in de mond gelegd. Of er worden niet eens kritische vragen gesteld maar meegepraat met de geïnterviewde.

Op een NOS 8-uur journaal afgelopen week zei de presentator nota bene tussen door n.a.v. een actueel onderwerp: "Die zag ik niet aankomen"!
Het lijkt er steeds vaker op dat een nieuwspresentator het verschil niet meer weet tussen het zo objectief mogelijk rapporteren van feiten en zijn eigen mening. En dan hebben we het nog niet over de slordige woordkeus waarvan de NL journalistiek gebruik maakt tegenwoordig. Beladen woorden als "alweer" en het steeds vaker gebruiken van straattaal maken de journalistiek op radio en tv er niet betrouwbaarder op.Het lijkt erop dat men het rechtstreekse verband tussen taalgebruik en objectieve nieuwsrapportage uit het oog heeft verloren.
Het blijft mensenwerk natuurlijk. Ik vind een boel programma’s interviewers ook wel goed. Voor zo’n klein landje weten ze het aardig te vullen de hele dag.
Durashift

Bericht door Durashift »

Is er vandaag nog reuring in de media geweest omtrent Jurgen van den Berg?

Afgelopen nacht werd namelijk de podcast met zijn optreden daarin herhaald (MissPodcast) :???:

Nu lijkt mij juist dat het concept podcast zich ideaal leent om vooruit te werken en dus originele opnames op de (digitale) plank te hebben liggen voor uitzending bij vakantie / ziekten oid.

Natuurlijk, onderwerpkeuze is wel een dingetje.. een actuele podcast serie uitzenden als de actualiteit voorbij is, is niet handig, maar daar is bij die van MissPodcast geen sprake.
radiodaan

Bericht door radiodaan »

Ik vind die maandelijkse 'overzichten' bij haar ook jammer. Ze begon goed in januari, maar toen na een paar maanden de nadruk meer is komen te liggen op de gast i.p.v. de podcast (van 2 naar 1 podcast en wordt soms aan het eind in 5 minuten gepropt), ben ik veel minder (terug) gaan luisteren.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Erik Dijkstra krijgt een nieuw wekelijks radioprogramma op Radio 1. En Radio Docu verdwijnt op zondagavond om plaats te maken voor een 'amusant sportprogramma'. RadioDoc voert intussen actie om het programma op de radio te houden. Wat heeft onze voorkeur: Bureau Sport op zondagavond 21.00 uur of Radio Doc? Of staan het programma van Dijkstra en het sportprogramma op zondagavond los van elkaar?

Bronnen: https://www.villamedia.nl/artikel/progr ... -te-houden en https://nos.nl/artikel/2354210-paul-de- ... n-op1.html
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Ik ben een enorme sportliefhebber, maar radio doc hoeft van mij niet te verdwijnen voor een sportprogramma. Daar heeft radio 1 genoeg van, met ook nog de mogelijkheid voor extra uitzendingen als de (sport) actualiteit erom vraagt.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^^ precies, ik luister het niet veel maar soms hebben ze wel een onderwerp dat mijn interesse heeft. Het is vaak wel aan de zware kant, specifiek onderwerp, terwijl ik de zondagavond toch iets lichter zou doen.

Maar, na een hele middag sport op de radio, is een Bureau Sport voor een uur lang misschien wel te veel van het goede, denk ik.
Op de vrijdagmiddag is het juist leuk, denk dat ze dan ook meer mensen bereiken.
jessica

Bericht door jessica »

aapdedino schreef: 28 okt 2020 18:50 Erik Dijkstra krijgt een nieuw wekelijks radioprogramma op Radio 1. En Radio Docu verdwijnt op zondagavond om plaats te maken voor een 'amusant sportprogramma'. RadioDoc voert intussen actie om het programma op de radio te houden. Wat heeft onze voorkeur: Bureau Sport op zondagavond 21.00 uur of Radio Doc? Of staan het programma van Dijkstra en het sportprogramma op zondagavond los van elkaar?

Bronnen: https://www.villamedia.nl/artikel/progr ... -te-houden en https://nos.nl/artikel/2354210-paul-de- ... n-op1.html
Dit is een goedmakertje voor Erik voor het verdwijnen bij Op1 op tv. Hij een nieuw programma op radio1 en zijn medepresentatrice in januari naar Spijkers met Koppen. Zo is iedereen weer onder gebracht.
Pot

Bericht door Pot »

Durashift schreef: 28 okt 2020 20:00 ^^^ precies, ik luister het niet veel maar soms hebben ze wel een onderwerp dat mijn interesse heeft. Het is vaak wel aan de zware kant, specifiek onderwerp, terwijl ik de zondagavond toch iets lichter zou doen.

Maar, na een hele middag sport op de radio, is een Bureau Sport voor een uur lang misschien wel te veel van het goede, denk ik.
Op de vrijdagmiddag is het juist leuk, denk dat ze dan ook meer mensen bereiken.
Precies. Maar, wat mij betreft, hoeft RadioDoc niet te verdwijnen, het zit alleen niet echt op een goede plek. De nacht zou kunnen, maar is wel een beetje een min voor het programma.
Denk trouwens dat de kosten van dit programma redelijk hoog zijn en de vraag wat weinig is. Dan is de keuze niet heel gek. Het zou ook op een andere manier in een ander programma geplaatst kunnen worden.
Oren open!
Plaats reactie