Veranderingen Radio 10

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

boxfm

Re: Veranderingen Radio 10

Bericht door boxfm »

Orange schreef:
10 feb 2020 07:17
De Nachtwacht schreef:
08 feb 2020 15:12
In de uitzending Laat met Lex is een sketch uitgezonden die bedoeld was als satirische inhaker op de actualiteit en ging over het corona virus. Wat als satire en grap bedoeld was blijkt door velen als zeer pijnlijk te worden ervaren. Radio 10 en Lex betreuren dit, bieden hiervoor hun excuses aan en hebben de betreffende video’s inmiddels van alle kanalen verwijderd.

Bron facebook van radio 10
Ik begrijp die ophef niet hoor. Dit is wel een voorbeeld van dat er weinig meer kan op de radio. Het is een carnavalsnummer (cover van carnavalsnummer) met als grap dat je beter niet chinees kan gaan eten. Nou, dat is schokkend. Slap dat daar excuses voor aangeboden moeten worden.
Als je in een nummer verwerkt ‘Het komt allemaal door die stink-Chinezen’, dan ben je naar mijn mening bewust grenzen aan het opzoeken en als je vooraf wat langer nadenkt ook aan het overschrijden. De spot drijven met iets moet kunnen, maar je kan er ook in doorslaan.

Je weet dat tegenwoordig de samenleving kleinzerig is en over de meest kleine dingen al gaat zeuren. Nu moet dat geen reden zijn om satire te stoppen, maar met deze teksten hadden ze deze ophef wel kunnen verwachten.

Zou mij niets verbazen als het een bewuste gok is geweest. Ze hadden de scenario's dat het aan zou slaan als carnavalsplaat, dat er geen reactie op kwam en dat mensen zich beledigd zouden voelen. Twee van de drie scenario's zou publiciteit opleveren voor Radio10.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

De excuses van radio 10 zijn blijkbaar niet genoeg:
https://nos.nl/artikel/2322431-chinese- ... -lied.html

Feivel

Bericht door Feivel »

Tja, beweer maar eens dat 'stinkchinezen' geen racistische uiting is. Dat zou zomaar eens strafbaar kunnen zijn. Dan heeft zowel Lex Gaarthuis als Radio10 zich schuldig gemaakt aan een misdrijf. Dat kan, op papier, en ongetwijfeld ook in de praktijk, vervelende gevolgen hebben.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ik lees het volgende in het bericht:
Wij leven al meer dan honderd jaar in vrede en harmonie met iedereen in Nederland, en daarbij tolereerden wij ook de vele grappen over Chinezen", staat in de verklaring van de Chinese gemeenschap. "Maar door dit lied is er een grens overschreden."

"Wij gunnen het iedereen om een grap te maken of satire te bedrijven", zeggen de Chinese organisaties. "Dit kan het leven verrijken, maar deze vrijheid kent ook verantwoordelijkheden en grenzen. Een lied over het coronavirus maken met het doel daarop te dansen en lol te maken, is volkomen respectloos, onfatsoenlijk en diep kwetsend.
Zelf denk ik dat de Chinese gemeenschap hier terecht een grens stelt. Zoals ze zelf al aangegeven, het is zeker geen kleinzerige gemeenschap die bij een beetje satire loopt te mekkeren. Dit gaat echt verder, over een grens van fatsoen heen.

Of zo een domme actie deze aandacht verdient, is wel een vraag waar ik het antwoord niet op weet.
Rock 'n roll is better than music!

Orange

Bericht door Orange »

Dat zinnetje over stinkchinezen getuigt van weinig niveau. Maar het moet allemaal niet overdreven worden.

Overigens, het nummer is toch niet door Lex Gaarthuis en co gemaakt? Het is toch ingezonden door iemand? Dan kan je er natuurlijk voor kiezen om het niet te draaien. Maar even om bij de feiten te blijven.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Is een typetje van Lex.

boxfm

Bericht door boxfm »

Positief puntje (en sarcastisch): Radio10 heeft wel het NOS Journaal gehaald. Eerder mochten commerciële zenders niet eens reclame inkopen bij de publieke televisiezenders, nu halen ze zelfs het journaal ;-)

wbravenboer

Bericht door wbravenboer »

Ik kan me heus wel voorstellen dat de Chinese gemeenschap zich gekwetst voelt, doch met een aangifte verander je het niet. Laatst in het interview met de Chinese ambassadeur die verzocht de regering 'in te grijpen' bij 'beledigende cartoons', had ik het gevoel dat de Chinese staat het niet goed bedoelt met vrijheid van meningsuiting.
Excuses zijn zeker op zijn plaats.
Dat gezegd hebbende, denk ik dat Lex een grote fout maakte, vanuit zijn typetje van 'Rotterdammert' maakt hij een liedje dat over de grenzen ging. Hij besefte niet dat grappen met collega's onder elkaar, niet altijd goed aanslaan daarbuiten. Het blijft een dunne scheidslijn tussen de 'verjaardag-grap' en de 'over de grens' grap. Een grove misschatting van een sympathieke en absoluut niet kwaadwillende DJ. Lex is vast flink geschrokken van deze heisa, er zijn mensen die denken dat dit een echt liedje is, en niet een eenmalige sketch. Maar tegenwoordig wordt alles direct uitgebreid verspreid en elke context verdwijnt.
Hopelijk wordt dit alles opgelost zonder dat er verder gevolgen zijn voor met name Lex. Hij is zeker niet de enige die 'grappen' maakte over de corona-situatie, in Engeland waren er ook al enkele mensen die excuses moesten aanbieden.
En het is natuurlijk ook te bizar voor woorden dat Chinese mensen (of zelfs Aziatische mensen) worden aangesproken over iets waar ze helemaal niets aan kunnen doen.

SB92

Bericht door SB92 »

Als je zo'n liedje schrijft getuigt dat vooral van een gebrek aan inlevingsvermogen en intelligentie.

Maarja, ik verwacht van Radio 10 DJ's ook niet heel veel meer.

Johanneke

Bericht door Johanneke »

Hoop niet dat Laat met Lex voortaan gaat klinken zoals de afgelopen 45 minuten. En Lexie lijkt ook foetsie.

Knap wat Lex zei aan het begin. Maar leve de vertrutting zeg, er kan echt helemaal niks meer. Waar zijn de tijden van Rob Stenders en Fred Siebelink, Robert Jensen en Jan Paparazzi. Radio begint echt triest braaf te worden 😕

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Johanneke schreef:
10 feb 2020 21:44
Maar leve de vertrutting zeg, er kan echt helemaal niks meer. Waar zijn de tijden van Rob Stenders en Fred Siebelink, Robert Jensen en Jan Paparazzi. Radio begint echt triest braaf te worden 😕
Radio begint triest braaf te worden, maar je kan ook fatsoen behouden zonder te vertrutten. Stevige grappen en opinies kunnen ook niveau hebben. Rob Stenders kon dat in het verleden als geen ander, net als bijv. Jack Spijkerman of, op een heel andere manier, Barry Paf.
Laatst gewijzigd door Oortjes op 10 feb 2020 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Rock 'n roll is better than music!

Johanneke

Bericht door Johanneke »

Het klinkt verdorie alsof de koningin is overleden, Radio 10 heeft de rouwplaylist opgezet. Ik verhuis naar 538 voor de rest van de avond

Feivel

Bericht door Feivel »

Johanneke schreef:
10 feb 2020 21:44
Hoop niet dat Laat met Lex voortaan gaat klinken zoals de afgelopen 45 minuten. En Lexie lijkt ook foetsie.

Knap wat Lex zei aan het begin. Maar leve de vertrutting zeg, er kan echt helemaal niks meer. Waar zijn de tijden van Rob Stenders en Fred Siebelink, Robert Jensen en Jan Paparazzi. Radio begint echt triest braaf te worden 😕
Dat waren andere tijden. In die tijden waren er minder mondig. Met de komst van sociale media heeft een ieder een podium en zijn we mondiger geworden. Daarmee wordt ook het bewustzijn verhoogd. Wat we vroeger grappig vonden, kan nu echt niet meer. De tijden zijn veranderd. We maken nu steeds meer aan elkaar duidelijk dat het voor iemand kwetsend zou kunnen zijn.

Dat houdt ook in dat radio binnenkort niets meer is dan een plaatje en een praatje. Racisme past nergens, ook niet op de radio. Of het racisme was, kan maar één persoon bepalen: een rechter. En ik denk dat er zeker nog een rechtszaak of een veroordeling zou kunnen komen. Denk maar aan Wilders en de minder-minder uitspraak.

Radbi

Bericht door Radbi »

Zoals bekend is Radio 10 mijn favoriete zender, ik ben gek op die zender.

Maar ik moet en ga gewoon eerlijk, hard en kritisch zijn over die zogenaamde “satire” omtrent Chinezen:
Ik vind dat lied ronduit misplaatst, racistisch, respectloos, beledigend en zo kan ik doorgaan. En er zijn grenzen!!
Dit heeft niets te maken met “het is maar satire” of “niets mag meer in dit land” en men moet zich niet hier achter verschuilen.
Het is helemaal niet betuttelend en kleinzielig dat enkele Chinezen in opstand komen want dat lied kan echt niet door de beugel.

Wat ik niet hoop is dat Radio 10 het imago krijgt van een racistische zender. Niet alleen vanwege dit geintje van Lex, maar ook mensen met een donkere huisdskleur worden regelmatig gepest door de diverse DJ’s.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Typisch gevalletje van massahysterie van mensen die zwarte humor niet begrijpen en/of mensen die willen deugen.

Er is geen enkele reden te noemen waarom je geen grappen over een ziekte mag maken. Er is ook geen enkele reden te benoemen waarom je die grap niet in de context van een bepaald volk mag plaatsen.

Alleen de term stink Chinezen was hierin niet handig.

En dan dat gezever van lieden die voor anderen willen bepalen dat ze zich gekwetst moeten voelen. Hou toch op.

Van racisme is overigens geen sprake, er bestaat niet iets als een Chinees ras.

Plaats reactie