Veranderingen Radio 10

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Orange

Re: Veranderingen Radio 10

Bericht door Orange » 29 dec 2017 09:44

boxfm schreef:
29 dec 2017 01:20
Ander puntje van discussie: Ik heb het idee dat Lex Gaarthuis bij Radio10 minder primeurtjes binnenhaalt dan bij 100%NL. Ben ik de enige die dit idee heeft? Terwijl het nu, ook gezien de strategie van Talpa, makkelijker zou moeten zijn om met een losgepeuterd primeurtje (op z'n minst) Shownieuws te halen. Toen hij bij 100%NL zat, kreeg hij het veel vaker voor elkaar om showrubrieken te halen voor mijn gevoel.
Nu je het zegt, ik denk dat je gelijk hebt. In begin van dit jaar was dat nog wel het geval, maar de laatste tijd is het idd stil rond primeurtjes van Lex Gaarthuis. Dat was juist zijn kracht.

Radbi

Bericht door Radbi » 29 dec 2017 12:13

Het shownieuws is idd veel minder. De Radio 10 luisteraars zitten niet op shownieuws te wachten. Misschien is dat de reden van de aanpassing geweest en ook om de luistercijfers op te krikken. De luistercijfers zijn een klein beetje omhoog dus de aanpassing heeft geen negatieve invloed gehad op de luistercijfers. Maar de luistercijfers zijn nog niet denderend.

Radio 10 zou gebaar zijn bij een grote naam in de ochtend. Maar als je geen ‘grote naam’ bent, moet je een sterke show kunnen neerzetten om luisteraars te behouden of aan te trekken.

Wel jammer voor Lex want de primeurs waren idd zijn kracht en specialiteit en hiermee ook meer bekendheid voor de zender en voor de ochtendshow, want zijn primeurs komen altijd in de kranten terecht. Maar in tegenstelling tot 100%NL past het BN-er gehalte minder bij Radio 10.

Radbi

Bericht door Radbi » 29 dec 2017 12:36

boxfm schreef:
29 dec 2017 01:20
Radbi schreef:
28 dec 2017 20:45
Orange schreef:
24 dec 2017 13:36
De ochtendshow levert ook zeker een bijdrage aan de groei, want is ook flink gestegen qua marktaandeel.
(Nog) geen grote bijdrage, geen boost. Zoals Somertijd. Radio 10 heeft nu genoeg luisteraars die ook in de ochtend voor hoge(re) luistercijfers kunnen zorgen. Misschien kiezen de R10 luisteraars voor een andere ochtendshow (?). Een zender moet het voornamelijk van de ochtend- en middagshow hebben. Dat Edwin Diergaarde en Robert Feller het (veel) beter doen, is “verontrustend”.
Het is helemaal niet "verontrustend" dat Edwin Diergaarde en Robert Feller het beter doen dan de ochtendshow, dat is echt geen reden voor onrust rondom de ochtendshow. De concurrentie in de ochtend is erg groot, toch lukt het Radio10 om zonder al te grote naam een mooi marktaandeel te halen. Goede prestatie dus. Ze hebben immers geen Giel, Evers of Ekdom (qua bekende naam) in de ochtend zitten.

Blijkbaar kiezen veel mensen ervoor om Radio10 tijdens het werk (of in ieder geval overdag) aan te zetten, dus pas na de ochtendshow. Geen reden tot paniek, maar wellicht wel leerzaam en interessant voor Radio10 om te onderzoeken waarom luisteraars voor een andere ochtendshow kiezen.

---

Ander puntje van discussie: Ik heb het idee dat Lex Gaarthuis bij Radio10 minder primeurtjes binnenhaalt dan bij 100%NL. Ben ik de enige die dit idee heeft? Terwijl het nu, ook gezien de strategie van Talpa, makkelijker zou moeten zijn om met een losgepeuterd primeurtje (op z'n minst) Shownieuws te halen. Toen hij bij 100%NL zat, kreeg hij het veel vaker voor elkaar om showrubrieken te halen voor mijn gevoel.
Ik overdreef met “verontrustend” :-)
Maar dat Edwin Diergaarde en Robert Feller het beter doen dan de ochtendshow, is wel apart en buiten verwachting.
Zoals ik eerder schreef is er nog werk aan de winkel voor de ochtendshow en het is idd verstandig na te gaan waarom de ochtendshow minder scoort. Natuurlijk is er concurrentie in de ochtend maar het kan beter en idd nagaan waarom veel mensen pas na de ochtendshow overschakelen op R10. De aanpassing met dat shownieuws is al geweest. Met een beter scorende ochtendshow gaan ze nog meer stijgen hoor.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 29 dec 2017 16:35

Radbi schreef:
28 dec 2017 20:57
Ik zou juist zeggen dat Evers een andere doelgroep heeft en Ekdom dichtbij de doelgroep van R10 ligt of dezelfde doelgroep heeft.
Kijk eens naar de cijfers. Dan zie je dat Gerard Ekdom het inderdaad goed doet in de doelgroep, maar niet heel veel anders dan Ruud de Wild. Natuurlijk zijn beide concurrenten van 10, dat zal ik niet ontkennen.

Edwin Evers doet het in de doelgroep van 10 ook goed, terwijl Coen en Sander het voor die doelgroep minder goed doen. Sterker nog, Edwin Evers is zo extreem populair dat hij van vrijwel alle populaire radiostations marktaandeel weghaalt in de ochtend. Radio 538 dankt nou eenmaal een groot deel van zijn marktaandeel aan het zeer grote marktaandeel in de ochtend.

Dat heeft tot gevolg dat er voor ochtendshows op andere stations, zoals de van Lex Gaarthuis, minder over blijft. Dat is terug te zien in de marktaandelen per tijdvak van Radio 10.

Ik denk niet dat Talpa zich hier druk om gaat maken. Luisteraars weghalen bij Q en radio 2 zullen ze graag doen, maar waarom de concurrentie aangaan met een eigen station?

Verder is de ochtendshow inderdaad van karakter veranderd, minder spraakmakend. Persoonlijk vind ik dat niet heel fijn, ik houd niet van inhoudelijke niets toevoegende items als een "irritatiefactortje". Het is smaak, want het heeft wel tot stijging geleid.
Rock 'n roll is better than music!

Radbi

Bericht door Radbi » 29 dec 2017 18:55

Oké @Oortjes en Orange: misschien heb ik het onbewust vanuit mijn “anti-shownieuws-bril” bekeken ;-).

Greatski

Bericht door Greatski » 19 feb 2018 07:11

Afbeelding

density1

Bericht door density1 » 19 feb 2018 11:31

Sublime groen?

Radbi

Bericht door Radbi » 12 mar 2018 14:13

Deze week weer de jaarlijks terugkerende ‘eighties week’. Heerlijk, genieten! Er zitten altijd eighties tussen die je doorgaans niet hoort of heel lang niet hebt gehoord. Maar dat is een van de mooie dingen aan de lijsten. Heerlijk, als jaren 80 liefhebber is het genieten! Een week lang geen muziek uit andere jaren, op bepaalde tijdstippen bedoel ik.

Radbi

Bericht door Radbi » 21 mar 2018 11:09

Het jaar begint goed voor 'Somertijd' met een nieuw luistercijferrecord. De Radio 10-middagshow scoorde in de meetperiode jan-feb’18 een recordmarktaandeel van 11,1% in de doelgroep 30-59 jaar. 'Somertijd' is elke werkdag te horen tussen 16.00 uur en 19.00 uur.

In dezelfde meetperiode vorig jaar behaalde Somertijd nog 8,1%. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers. In de doelgroep 10+ daalde Radio 10 van 7,9 naar 7,1%. (de gehele dag)

Roland Snoeijer, Radio Director Radio 10: ‘Indrukwekkend dat Rob van Someren opnieuw een record marktaandeel behaalt en in één jaar tijd bijna 30% meer luisteraars weet te bereiken (van 442.000 naar 570.000). Somertijd is ook echt uniek op de Nederlandse radio, Rob en zijn team laten je echt lachen in de avondspits. Een perfect einde van je werkdag en met deze cijfers een perfect begin van het nieuwe jaar.' [Radio.NL]

Phoenix

Bericht door Phoenix » 28 apr 2018 18:01

‘Radio 10 kansrijk om nieuwe nummer 1 of 2 te worden’

Met de komst van Gerard Ekdom naar Radio 10 is het station sterk in de race om de nieuwe nummer 1 of 2 van Nederland te worden. Dat zegt Sieb Kroeske, radiodeskundige en docent Radio Management aan Hogeschool InHolland. “De doorzettende groei van Radio 10 is indrukwekkend te noemen. Met Gerard Ekdom straks is dit station kansrijk om de nieuwe een of twee te worden.”

Kroeske verwacht het komende jaar een mooi ‘gevecht’ tussen Radio 10, Radio 2 en Radio 538. De radiodeskundige doelt daarbij ook op de meest recente luistercijfers: Radio 10 wint 0,7 procentpunt marktaandeel ten opzichte van de vorige meetperiode en is daarmee de sterkte stijgers van alle landelijke radiostations.

Ik ben benieuwd. Hoe zien jullie dit? Wordt Radio 10 de nieuwe nummer 1 of 2 van Nederland. Ook vanuit Talpa hoor je geluiden dat het die kant moet opgaan.

Een nummer 1 of 2 positie lijkt me voorlopig te hoog gegrepen mede door het beperkte bereik, maar Q Music en Sky Radio voorbij moet volgens mij zeker lukken. En dan is dat een uitstekende prestatie voor de zender die opereert op het kavel waar alle voorgangers moeite hadden (Veronica, Yorin FM, Caz!, Arrow).
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

density1

Bericht door density1 » 28 apr 2018 18:11

Als ze echt de concurrentie aan willen gaan met Radio 2 zal nog meer die muziekmix van Radio 10 aangescherpt dienen te worden. Met de komst van Ekdom is dat een uitstekende gelegenheid hiervoor. Meer de diepte in aangezien hijzelf in zijn programma's dat ook altijd probeert te doen zou je dat stationsbreed moeten doen.

boxfm

Bericht door boxfm » 28 apr 2018 18:18

Phoenix schreef:
28 apr 2018 18:01
Ik ben benieuwd. Hoe zien jullie dit? Wordt Radio 10 de nieuwe nummer 1 of 2 van Nederland. Ook vanuit Talpa hoor je geluiden dat het die kant moet opgaan.

Een nummer 1 of 2 positie lijkt me voorlopig te hoog gegrepen mede door het beperkte bereik, maar Q Music en Sky Radio voorbij moet volgens mij zeker lukken. En dan is dat een uitstekende prestatie voor de zender die opereert op het kavel waar alle voorgangers moeite hadden (Veronica, Yorin FM, Caz!, Arrow).
Ik zie Radio10 wel in ieder geval een top3 positie pakken. Als straks Evers stopt in de ochtend, zal het marktaandeel van 538 hoogstwaarschijnlijk gaan dalen. Tegen die tijd doet Gerard Ekdom de ochtendshow bij Radio10 en zal Talpa een deel van de Evers-luisteraars (het voor 538 'te oude' publiek) proberen naar Radio10 te krijgen. Tegelijkertijd willen ze natuurlijk ook een deel van de Radio2-luisteraars voor zich winnen. De huidige nummer 1 en 2 in de luistercijfers krijgen 'klappen', dus er liggen zeker grote kansen.

Qua FM-bereik denk ik dat de problemen wel meevallen. Als je kijkt naar de frequentiekaart van Radio10, dan hebben ze -net als 100%NL van Radiocorp dat ook deed- goed gebruik gemaakt van de mogelijkheid om netverbeteringen door te voeren. Die kans hadden Yorin, Caz en Arrow natuurlijk niet. Tegelijkertijd zijn de tijden erg veranderd en luisteren mensen steeds digitaler, kijk maar naar het marktaandeel van Radio5 bijvoorbeeld.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 28 apr 2018 18:26

Met de vergrijzing van Nederland, is het niet te verwachten dat Radio 538 nog decennia lang de nummer een blijft. Op korte termijn is het vetrek van Edwin Evers een forse aderlating. Radio 10 heeft een brede doelgroep, populaire muziekmix en goede radiomakers. Het groeit als kool in de luistercijfers. Zo bekeken, is het te verwachten dat Radio 10 de positie van 538 als populairste zender over gaat nemen.

Het zal niet de financiële slagkracht van Radio 2 krijgen, ook niet het bereik. De kans dat Radio 2 de commerciële concurrenten voor blijft, vind ik daarom wel redelijk groot.
Rock 'n roll is better than music!

Radbi

Bericht door Radbi » 14 mei 2018 18:55

Nieuwe studio Radio 10. Heel mooi en strak.

Afbeelding

RadioFan!

Bericht door RadioFan! » 14 mei 2018 19:25

Radbi schreef:
14 mei 2018 18:55
Nieuwe studio Radio 10. Heel mooi en strak.

Afbeelding
Nu de site nog!

Plaats reactie