Veranderingen Radio 10

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Hipo

Re: Veranderingen Radio 10

Bericht door Hipo »

We gaan het zien. Ik vind Staverman juist wel fijn klinken en ik denk dat de luistercijfers leidend zijn. Ik denk niet dat Talpa Staverman nu al weg gaat halen van het tijdslot 16-19. Als het goed scoort waarom zou je dat doen? Ik vind de show prima klinken en hij doet precies wat van hem verwacht wordt: korte talks en veel muziek. Het is trendbreuk met Somertijd maar vermoedelijk wil Talpa programma's hebben die minder draaien om personality's. Daarom zou Gordon een rare move zijn, ik kan dat niet aan elkaar rijmen. Past niet in het profiel van de zender en zou pas een trendbreuk t.o.v. de rest van de programmering.

Wie weet gaat hij (ook) wat doen bij RNN of bij Sky. Het kan zomaar en ik zou de ochtendshow van R10 niet door hem laten doen. Ik ben het wel eens dat het hele blok 10-16 op de schop mag. Daar mag best iets meer pit in maar ook daar weet ik de cijfers niet van. In het RN tijdperk van 2003 was het ook beleid van Talpa: twee shows met personality (06-10 Gordon; 16-19 Jensen) en daarom heen veel muziek en korte talks door andere DJ's.
Radio=10
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Hipo schreef: 14 mei 2025 18:58 We gaan het zien. Ik vind Staverman juist wel fijn klinken en ik denk dat de luistercijfers leidend zijn. Ik denk niet dat Talpa Staverman nu al weg gaat halen van het tijdslot 16-19. Als het goed scoort waarom zou je dat doen? Ik vind de show prima klinken en hij doet precies wat van hem verwacht wordt: korte talks en veel muziek. Het is trendbreuk met Somertijd maar vermoedelijk wil Talpa programma's hebben die minder draaien om personality's. Daarom zou Gordon een rare move zijn, ik kan dat niet aan elkaar rijmen. Past niet in het profiel van de zender en zou pas een trendbreuk t.o.v. de rest van de programmering.

Wie weet gaat hij (ook) wat doen bij RNN of bij Sky. Het kan zomaar en ik zou de ochtendshow van R10 niet door hem laten doen. Ik ben het wel eens dat het hele blok 10-16 op de schop mag. Daar mag best iets meer pit in maar ook daar weet ik de cijfers niet van. In het RN tijdperk van 2003 was het ook beleid van Talpa: twee shows met personality (06-10 Gordon; 16-19 Jensen) en daarom heen veel muziek en korte talks door andere DJ's.
In april scoorde Radio 10 in 20-49 een marktaandeel van 7,0 procent, vorig jaar 12,1 procent. Dat vind ik niet klinken als goed scoren. Maar wat het gaat worden... ik weet het ook niet. Voor mijn gevoel ligt het ook vooral aan de muziekmix die niet te pruimen is, veel te veel hetzelfde.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Johanneke schreef: 14 mei 2025 18:47 Gordon zit dinsdag bij Vandaag Inside, hij wilde nog niet zeggen waarom precies. Zou hij dan zijn mogelijke nieuwe ochtendshow op Radio 10 aankondigen? En iets anders, zou Wilfred dan de middag gaan doen? Want met Gijs gaat het niks meer worden. Ook alweer een week afwezig, bijna altijd buiten de schoolvakanties. Denk dat hij Office hours het veel beter zou doen, bijv 10-13 Gijs en daarna Edwin Diergaarde.
Of hij zit daar omdat Genee misschien ook een programma gaat doen bij Noordzee, en hij wellicht ook of toch op 10. Dus zouden ze direct of indirecte collega's kunnen worden. Kunnen ze beter nu de lieve vrede tekenen anders wordt dat weer een dingetje.
Hipo

Bericht door Hipo »

Johanneke schreef: 14 mei 2025 19:02
Hipo schreef: 14 mei 2025 18:58 We gaan het zien. Ik vind Staverman juist wel fijn klinken en ik denk dat de luistercijfers leidend zijn. Ik denk niet dat Talpa Staverman nu al weg gaat halen van het tijdslot 16-19. Als het goed scoort waarom zou je dat doen? Ik vind de show prima klinken en hij doet precies wat van hem verwacht wordt: korte talks en veel muziek. Het is trendbreuk met Somertijd maar vermoedelijk wil Talpa programma's hebben die minder draaien om personality's. Daarom zou Gordon een rare move zijn, ik kan dat niet aan elkaar rijmen. Past niet in het profiel van de zender en zou pas een trendbreuk t.o.v. de rest van de programmering.

In april scoorde Radio 10 in 20-49 een marktaandeel van 7,0 procent, vorig jaar 12,1 procent. Dat vind ik niet klinken als goed scoren. Maar wat het gaat worden... ik weet het ook niet. Voor mijn gevoel ligt het ook vooral aan de muziekmix die niet te pruimen is, veel te veel hetzelfde.
Vorig jaar zat uit mijn hoofd Gerard er nog net (ging in mei weg) en Van Someren. Dus je kan zeggen dat ze inderdaad daarvan een knauw hebben gehad én JOE snoept gewoon meer luisteraars weg en Veronica trekt nu wat aan. JOE zet nu ook vol in de op '70-80's-90's terwijl R10 breed draait.

Wat ik wel zou willen weten is wat Talpa nu berekent heeft t.a.v. het verkrijgen van de 103FM (en de andere kosten) en het winstgevend houden van R10. Immers heeft Mediahuis meer neergelegd voor het kavel van JOE en ben ik benieuwd hoe dat zich uiteindelijk gaat vertalen (in combinatie met 100%NL en Veronica). De schoorsteen moet immers roken. Geen idee, maar misschien wist Talpa al dat die 12% niet meer haalbaar was en proberen ze hun strategie zo in te richten dat ze met 7-9% ook tevreden zijn / dat ze met de combi Sky en 538 tevreden zijn. En R10 extra scoort 2% wat natuurlijk ook gewoon mee wordt genomen: een zender met minder kosten maar levert vast iets op.

Wat mij betreft mag R10 ook best wat meer '70's draaien (ook gezien het feit dat Veronica er best aardig mee scoorde) maar je bent nu dus 4 stations die proberen een muziekmix te draaien die overlap met elkaar heeft: R2, R10, Veronica en JOE. Omdat R10 een 'feel good' uitstraling heeft en al sinds 1999 de slogan 'de grootste hits aller tijden' gebruikt proberen ze dat te handhaven, als je dat nu ook weer gaat wijzigen gooi je het kind met het badwater weg. Teveel veranderingen in 1 jaar tijd. Wat mij betreft mag de programmering best een oppepper gebruiken (en de muziek ook) maar moet je dus de niche vinden waarmee je jouw luisteraars kan behouden maar ze weer wegtrekt van die andere drie zenders. Dat is lastig. Ik snap wel waarom Talpa heeft geprobeerd Jan Willen en Jeroen te halen bij R2: die passen juist goed bij het station.
Radio=10
banne

Bericht door banne »

Wel bijzonder dat v Someren moest wijken ivm dalende luistercijfers/hij paste niet meer in het profiel van R10 maar dat tij heeft Gijs dus niet echt weten te keren...
Hipo

Bericht door Hipo »

Hebben we cijfers om dat goed te controleren?
Radio=10
jessica

Bericht door jessica »

Misschien is GIjs ook een bezuinigingsmaatregel. Bij Gijs zit alleen een nieuwslezer. Bij Van Someren een heel team van 4 a 5 sidekicks.
Orange

Bericht door Orange »

banne schreef: 14 mei 2025 21:42 Wel bijzonder dat v Someren moest wijken ivm dalende luistercijfers/hij paste niet meer in het profiel van R10 maar dat tij heeft Gijs dus niet echt weten te keren...
De vraag is waar de oorzaak van de daling van de luistercijfers zit. Wat is het marktaandeel van Gijs Staverman in 20-49? Die van de ochtendshow ligt ruim onder het gemiddelde van R10 voor de hele dag. Wellicht die van Gijs juist erboven. Er is dus voor ons niet vast te stellen hoe Gijs het doet qua luistercijfers. Tenzij iemand die uitgesplitst naar tijdvak heeft? Ik hou me aanbevolen.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Begrijp de aannames over Gijs hier niet zo goed, die zijn cijfermatig niet te onderbouwen maar worden wel als een soort van feit hier neergezet.

De kans dat het door de ochtendshow komt, lijkt me een stuk realistischer. Is immers bepalend voor de doorluistering de rest van de dag en zit fors onder gemiddelde. En natuurlijk hebben ze er een flinke concurrent bij. Omdat de ochtendshow onder zendergemiddelde zit denk ik dat er zeker nog wel meer inzit voor 10, maar geen 10+% meer.
Laatst gewijzigd door De Nachtwacht op 15 mei 2025 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Streampie

Bericht door Streampie »

Radio 10 heeft als gehele zender absoluut last van Joe en van de veranderende markt in het algemeen. Er is een duidelijke verschuiving in formats in NL, de markt als geheel beweegt zich naar een iets oudere doelgroep, dat zie je ook aan Q en 538, die als CHR's al meer classics draaien dan eerder.

Radio 10 is zich al meer gaan onderscheiden door de recente muziek zo goed als te schrappen uit de playlist. Dat is denk ik een reactie op die twee ontwikkelingen geweest.

Wat betreft het kennelijk niet echt impact hebben van Gijs Staverman, de ochtend- en middagshows op FM radio hebben duidelijk effect op elkaar. Auto luisteraars horen vaak beide. Als de ochtend dus zwak is (zoals gezegd wordt over de ochtend op dit moment bij Radio 10) heeft dat ook effect op de middag-drivetime. Wie 's ochtends niet luistert, zet m smiddags ook niet meer snel aan.

Van Someren moest wel wijken ivm de cijfers, maar Ekdom niet. Die scoorde gewoon prima in de ochtend en ondanks dat werd er naar van Someren dus kennelijk niet genoeg geluisterd. Daar werkte het doorluister effect dus ook al niet voor Radio 10, maar dan omgekeerd van de huidige situatie.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

De Nachtwacht schreef: 15 mei 2025 10:38 Begrijp de aannames over Gijs hier niet zo goed, die zijn cijfermatig niet te onderbouwen maar worden wel als een soort van feit hier neergezet.
Het marktaandeel van de hele zender is in een jaar bijna gehalveerd in 20-49. Dan geloof je toch niet dat de middagshow wel is gestegen of uberhaupt gelijk gebleven? 😉
Orange

Bericht door Orange »

Johanneke schreef: 15 mei 2025 18:43
De Nachtwacht schreef: 15 mei 2025 10:38 Begrijp de aannames over Gijs hier niet zo goed, die zijn cijfermatig niet te onderbouwen maar worden wel als een soort van feit hier neergezet.
Het marktaandeel van de hele zender is in een jaar bijna gehalveerd in 20-49. Dan geloof je toch niet dat de middagshow wel is gestegen of uberhaupt gelijk gebleven? 😉
Ten opzichte van een jaar geleden waarschijnlijk idd niet. Maar wellicht scoort hij wel boven het stationsgemiddelde en is er een stijging te zien sinds dat hij er zit. Of wat dan ook.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Orange schreef: 15 mei 2025 21:29
Johanneke schreef: 15 mei 2025 18:43
Ten opzichte van een jaar geleden waarschijnlijk idd niet. Maar wellicht scoort hij wel boven het stationsgemiddelde en is er een stijging te zien sinds dat hij er zit. Of wat dan ook.
Ja dat
Daan!

Bericht door Daan! »

Link

Gordon cancelt tv-soap definitief, bevestigt ochtendshow op radio

Patrick Kicken, de belangrijkste radiocolumnist van ons land, roept nu al maanden dat Gordon terugkeert op de radio. Hij zou de ochtendshow van Radio 10 krijgen, die nu nog in handen is van Lex Gaarthuis.

Klopt dit? “Ik ga geen zenders noemen, maar binnenkort gaan we het bekendmaken. Ik denk over een week”, zegt Goor, die gesprekken met Radio 10 in elk geval wel bevestigt.

En gaat het om de ochtendshow? “Ja.”
Sonitus

Bericht door Sonitus »

jessica schreef: 15 mei 2025 00:37 Misschien is GIjs ook een bezuinigingsmaatregel. Bij Gijs zit alleen een nieuwslezer. Bij Van Someren een heel team van 4 a 5 sidekicks.
Bij Gijs zit een redactieteam van drie man/vrouw. Plus Mattijn en Gijs, maakt ook vijf personen die dagelijks aan de show werken.
Plaats reactie