Veranderingen Radio 10

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Pot

Re: Veranderingen Radio 10

Bericht door Pot »

Hipo schreef: 07 aug 2024 20:29
Pot schreef: 07 aug 2024 20:17 Even ter duidelijkheid: ik zie Radio 10 Gold als subzender voor me van Radio 10. Dus zoals een Qmusic Nonstop of 100% Feest. Niet ter vervanging van de zender, maar als duidelijker gepositioneerd doorgroeistation voor de bovenkant van de doelgroep. Wellicht met een kleine programmering overdag. Radio 10 scoort namelijk wél erg goed met de subzenders die ze nu hebben. Wellicht kunnen die uitgebreid of samengevoegd (60s&70s + 80s) worden tot één station.
Waarom zou je dat doen? R10 scoort nu 7% en de subzenders bij elkaar ongeveer 2%. Samen 9%. Prima, denk ik. Als je dan weer gaat ingrijpen zou het kunnen dat R10 7,5% scoort en misschien de subzenders lager. Kan de hoofdzender wel vooruit gaan maar wie luistert er dan meer: welk publiek trek je daarmee aan? R10 doet gewoon aan doelgroepenradio. Notabene door Jeroen Soer in het leven geroepen. Het luisterprofiel voor R10 moet anders zijn dan R10Gold Sub. Daarmee kan Talpa de reclamemensen prima bedienen. Ik denk dat ze dat dus niet gaan doen en het prima vinden dan R10Gold subzender het zo goed doet. Relatief weinig kosten en toch een redelijk aandeel. Win/win. Radio10 snijdt ook de in uitgaven (o.a. team Ekdom, team Somertijd en een goedkopere FM frequentie). Veronica heeft een duurder FM pakket en een behoorlijk stevige DJ-lijst met dito salarissen. Dat moet ook op een bepaald moment terug verdient worden.
Volgens mij zitten we best wel op een lijn, maar zie ik de invulling net wat anders voor me. Feit is gewoon dat JOE luisteraars afsnoept van Radio 10. Luisteraars die niet hoeven te vertrekken als je bij Radio 10/Talpa een alternatief aanbiedt. Daarbij begrijp ik dat het commercieel gezien minder interessant (want: oudere doelgroep, minder bereidheid voor advertentieverkoop etc.). Luisteraars kunnen enigszins bij de subzenders van 10 blijven, en dat is nu ook redelijk het geval (1,5%-2% marktaandeel als bewijs). Naar mijn mening zou Radio 10 dat succesje best kunnen uitbreiden. Met het ombuigen van huidige 60s&70s en 80s kanaal tot één zender met lichte presentatie. Wellicht is er dan meer te winnen en blijven luisteraars weg bij JOE. Een nog sterkere JOE verzwakt de positie van het hoofdkanaal 10 namelijk verder. En Radio 10 kan het zelf (financieel) niet hebben om significant te verouderen.
jessica

Bericht door jessica »

wbravenboer schreef: 07 aug 2024 21:01 Wat waardeer ik de bijdrages van Hipo toch, kennis van zaken!
Werkt Hipo niet bij Radio10 gezien zijn logo. Maar inderdaad kennis van zaken. Toch zou ik me iets meer zorgen maken dan hij uitstraalt.
Joe is nog niet gestopt met groeien. Veronica is op weg terug naar omhoog en 100%NL zal ook nog het Rob van Someren effect gaan merken.
Dus de concurrentie is heftig. Ik zie Radio10 dat nog niet 1-2-3 winnnen.

Ze hebben nu een groot deel van hun identiteit in de prullenbak gegooid. Vind zelfs de gezelligheid deels weg nu bij Radio10
Ik heb even de ochtendshow teruggeluisterd (Normaal luister ik nooit ochtendshows) Maar met die meer muziek ochtendshow gaan ze de slag niet winnen. Lijkt wel zelfs een beetje of Lex het met tegenzin presenteert. In het weekend vond ik zijn programma wel leuk.
Kar

Bericht door Kar »

Radio 10 had volgens mij de juiste richting te pakken met een mix van classics en nieuwe muziek. Die muziek mix sloeg aan en met een paar personality jocks stond het station. Als Radio 10 met het wegvallen van Ekdom en Van Someren in ieder geval hun muziekmix hadden behouden, was er voor de luisteraar nog herkenning. Als mensen nog meer muziek zouden willen hadden ze wel Sky radio opgezet...
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Streampie schreef: 07 aug 2024 22:28
Phoenix schreef: 07 aug 2024 22:13
Streampie schreef: 07 aug 2024 22:08 Radio 10 kan wel luisteraars terugwinnen (want ze raken ze kwijt aan Joe), maar dat kost tijd.
Kun je dit onderbouwen met cijfers? Beide zenders zitten op 2+ miljoen luisteraars. Tot de komst van Joe zat Radio 10 niet op 4 miljoen luisteraars. Dus waar komen de Joe luisteraars vandaan en waarom zit Radio 10 dan nog op 2+ miljoen luisteraars?
Shit. :)) Je hebt helemaal gelijk. Dat kan ik niet onderbouwen. Ze raken niet heel veel luisteraars kwijt, wel WAT, en marktaandeel natuurlijk.

De Joe luisteraars komen...overal vandaan? Overal een beetje? Ik weet het niet. Wat denk jij?
Joe is typisch zo’n zender die op openbare plekken aanstaat en zo aan een groot bereik komt. Zo staat Joe regelmatig aan in de kantine op één van mijn werklocaties. Dat maakt mij automatisch een Joe luisteraar en één van die 2 miljoen, terwijl ik zelf de zender niet (snel) opzet.

Hetzelfde geldt voor Qmusic die ik altijd bij de tandarts aan hoor staan. Deze zenders hebben zo een groot bereik, terwijl veel van de luisteraars de zender niet zelf opzetten.
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …

Nu komt een zinvolle reactie 👇
Marcomarco

Bericht door Marcomarco »

Veronica springt slim in het gat wat 10 achterlaat met classics en recent hits en is hiermee niet alleen een oldies station meer. Binnen Talpa werden ze klein gehouden om niet in het ‘vaarwater’ van de andere 3 te zitten. Bij Mediahuis zijn ze het 1e station zonder muziek- en spraakbeperking. Met de nieuwe ochtendshow van Ekdom verwacht ik dat ze ook luisteraars van 10 zullen meenemen.
Pot

Bericht door Pot »

Marcomarco schreef: 08 aug 2024 08:18 Veronica springt slim in het gat wat 10 achterlaat met classics en recent hits en is hiermee niet alleen een oldies station meer. Binnen Talpa werden ze klein gehouden om niet in het ‘vaarwater’ van de andere 3 te zitten. Bij Mediahuis zijn ze het 1e station zonder muziek- en spraakbeperking. Met de nieuwe ochtendshow van Ekdom verwacht ik dat ze ook luisteraars van 10 zullen meenemen.
'In het gat wat Radio 10 achterlaat'?

Veronica is nog steeds behoorlijk beperkt pop/rock. Radio 10 zat in vergelijking was toch wat meer softpop en daar kwam dance en disco toch echt vaker voorbij. Dan zie ik zelfs nog meer overlap tussen JOE en Radio 10 dan Veronica en Radio 10.

En steeds het excuus dat ze klein moesten blijven is natuurlijk ook gewoon onjuist. Denk je nou echt dat ze bij Talpa de portemonnee trokken om Giel, Genee en Stenders binnen te halen? En het verhuizen van Tim Klijn, Jeroen Nieuwenhuize en Dennis Ruyer is geweest om Veronica bewust klein te houden?
Pot

Bericht door Pot »

Phoenix schreef: 08 aug 2024 07:29
Phoenix schreef: 07 aug 2024 22:13

Kun je dit onderbouwen met cijfers? Beide zenders zitten op 2+ miljoen luisteraars. Tot de komst van Joe zat Radio 10 niet op 4 miljoen luisteraars. Dus waar komen de Joe luisteraars vandaan en waarom zit Radio 10 dan nog op 2+ miljoen luisteraars?
Shit. :)) Je hebt helemaal gelijk. Dat kan ik niet onderbouwen. Ze raken niet heel veel luisteraars kwijt, wel WAT, en marktaandeel natuurlijk.

De Joe luisteraars komen...overal vandaan? Overal een beetje? Ik weet het niet. Wat denk jij?
Joe is typisch zo’n zender die op openbare plekken aanstaat en zo aan een groot bereik komt. Zo staat Joe regelmatig aan in de kantine op één van mijn werklocaties. Dat maakt mij automatisch een Joe luisteraar en één van die 2 miljoen, terwijl ik zelf de zender niet (snel) opzet.

Hetzelfde geldt voor Qmusic die ik altijd bij de tandarts aan hoor staan. Deze zenders hebben zo een groot bereik, terwijl veel van de luisteraars de zender niet zelf opzetten.
Maar dit geldt toch voor veel (commerciële) stations? Daar zijn JOE en Q echt niet de enige in.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Pot schreef: 08 aug 2024 09:47
Phoenix schreef: 08 aug 2024 07:29

Maar dit geldt toch voor veel (commerciële) stations? Daar zijn JOE en Q echt niet de enige in.
Klopt. Daar zijn Qmusic en Joe niet de enige in. Zelf hoor ik Qmusic en Sky het meeste op dit soort plekken. Dan volgen Radio 10, Joe en Sky. Maar Veronica en 100%NL hoor ik nooit. Natuurlijk ben ik niet representatief, maar wat mij betreft verklaart dit wel waarom sommige zenders 2+ miljoen bereik hebben en andere zenders rond of onder het miljoen bereik zitten.

wbravenboer

Bericht door wbravenboer »

Interessante discussie; dit is waarom ik op het forum zit.
Zou het ook niet zo zijn dat de meeste mensen helemaal niet bewust naar een bepaalde zender luisteren, maar gewoon iets op de achtergrond willen horen? Veel mensen die overdag werken zijn toch eerst met het werk bezig, en niet met welke radio er op staat.
Dat maakt het ook zo lastig om als zender je te profileren en maakt het knap dat JOE zo snel er staat (persoonlijk blijf ik erbij dat de 103FM frequentie wissel de grootste fout van Talpa was, dat gat JOE gelijk een voorsprong).
Roup01

Bericht door Roup01 »

wbravenboer schreef: 08 aug 2024 10:46 Interessante discussie; dit is waarom ik op het forum zit.
Zou het ook niet zo zijn dat de meeste mensen helemaal niet bewust naar een bepaalde zender luisteren, maar gewoon iets op de achtergrond willen horen? Veel mensen die overdag werken zijn toch eerst met het werk bezig, en niet met welke radio er op staat.
Dat maakt het ook zo lastig om als zender je te profileren en maakt het knap dat JOE zo snel er staat (persoonlijk blijf ik erbij dat de 103FM frequentie wissel de grootste fout van Talpa was, dat gat JOE gelijk een voorsprong).
Ik denk niet dat de 103FM de hoofdreden is waarom Radio 10 minder scoort.
Loekie

Bericht door Loekie »

Pot schreef: 08 aug 2024 09:42 Veronica is nog steeds behoorlijk beperkt pop/rock.
Dit is de laatste weken toch flink veranderd. Minder rock, en steeds meer (Euro) dance hits uit de jaren '90, zoals Slave to the music van Twenty Four Seven.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Loekie schreef: 08 aug 2024 11:51
Pot schreef: 08 aug 2024 09:42 Veronica is nog steeds behoorlijk beperkt pop/rock.
Dit is de laatste weken toch flink veranderd. Minder rock, en steeds meer (Euro) dance hits uit de jaren '90, zoals Slave to the music van Twenty Four Seven.
Gaan ze eindelijk een keer luisteren ;-)
Phoenix schreef: 17 mei 2024 21:23
ramonnekefeest schreef: 17 mei 2024 21:08 Zoals ik eerder zei, denk ik dat een 80’s 90’ format met meer dance en snelheid en de juiste dj’s met een relatief brede muziekkeuze van die jaren ook wel wat hogere ogen kan gooien.
Hier kan ik me ook in vinden. Dan nog de 00’s erbij en meer variatie dan Joe en dan ontstaat er een zender die zich op de ‘frisse veertiger’ kan richten. Simpelweg de muziekmix van Nostalgie kopiëren en plakken.

banne

Bericht door banne »

Johanneke schreef: 07 aug 2024 11:13
WFNX schreef: 07 aug 2024 10:19
Johanneke schreef: 07 aug 2024 00:44 Wat heeft Radio 10 met hun creatieve radiomaker Lex Gaarthuis gedaan?! Ik luisterde de afgelopen zomers graag naar Lex en Luuk met de zomer ochtendshow, dat klonk altijd leuk en verfrissend. Ik heb het nu twee dagen gehoord maar er is helemaal niks meer van over. Lex heeft het elk kwartier over de "meer muziek ochtendshow" en draait dan ook met gemak 12 hits per uur. De zomerse items, humor en spelletjes zijn er vrijwel allemaal uit. De vormgeving is tenenkrommend, waar zijn de leuke jingles van Peter Douglas gebleven? Is dit al zo sinds 1 juni of pas sinds ze nu terug zijn van vakantie? Ik heb het wel gehoord na twee dagen, morgenvroeg gaan we weer terug naar Niek op Veronica. Ik heb echt het idee dat Talpa Radio 10 vooral bewust aan het slopen is zo langzamerhand.
Ik ben het zo met je eens! Ik had wel zin in Lex in de ochtend (Luuk is wel een beetje vermoeiend geworden maar was van plan er doorheen te luisteren), maar het is saai, geforceerd en niet echt wat ik ervan had verwacht. Je hoort dat Lex niet zichzelf kwijt kan is en dat is nooit een goed teken. De route die 10 inzet - een halve kopie van Joe - lijkt me ook niet de goede. Natuurlijk, een beetje reageren (je opstelling wat aanpassen op de trends) is nog te begrijpen, maar nu ben je je eigen identiteit aan het weggooien en aan het vervangen voor iets wat minder authentiek is gek genoeg een kopie van het origineel (Joe) aan het opleveren is. Zeker, wat mij betreft wat Somertijd aan vervanging toe hoe sympathiek ik Rob ook vind, maar hier wordt het halve station uitgekleed. Ik mis ook steeds meer de leuke energiekere 90s en 00s die voorheen op de playlist stonden. (Hoewel credits aan Jeroen die draaide laatst Touch & Go, wat echt eind 90 veel op 538 voorbij kwam en heel lang niet meer gehoord). Daarover gesproken, Jeroen in de ochtend was veel leuker (eindelijk kon ie weer wat los van papier presenteren). Het zijn allemaal wat zorgelijke ontwikkelingen bij 10.
Je schrijft "je hoort dat Lex zichzelf niet goed kwijt kan", dat is denk ik de allerbeste omschrijving inderdaad. Hij roept de hele tijd "de meer muziek ochtendshow" , die boys zijn ook niet gelukkig waarschijnlijk. En zien ondertussen de cijfers in rap tempo wegglijden door allerlei oorzaken...
Lex heeft gewoon niet genoeg gewicht in radioland om de ochtendshow te doen, mijns inziens. Hij probeert Edwin Evers te zijn met de typetjes die hij doet. Flauwe humor hou ik erg van maar telkens dezelfde soort geforceerde grappen, nee bedankt. Jeroen vond ik persoonlijk over de top tijdens de vervanging, ook omdat ik hem lang niet zo gehoord heb aangezien ie normaal elke dag exact dezelfde lunchshow neerzet namelijk.
jessica

Bericht door jessica »

Marcomarco schreef: 08 aug 2024 08:18 Veronica springt slim in het gat wat 10 achterlaat met classics en recent hits en is hiermee niet alleen een oldies station meer. Binnen Talpa werden ze klein gehouden om niet in het ‘vaarwater’ van de andere 3 te zitten. Bij Mediahuis zijn ze het 1e station zonder muziek- en spraakbeperking. Met de nieuwe ochtendshow van Ekdom verwacht ik dat ze ook luisteraars van 10 zullen meenemen.
Dit is inderdaad wel het verschil voor Veronica ja. Bij Talpa 4e station en bij Mediahuis het 1e radiostation. Nu kan Veronica bouwen en dat zijn ze ook aan het doen.

Bij Talpa werden ze niet bewust klein gehouden, maar het was eerst 538 dan radio10 en vervolgens sky en dan pas Veronica.
Veronica mocht de brokstukken oprapen die de andere stations lieten liggen en een beetje van het marktaandeel weghouden bij de concurrenten.
Janno

Bericht door Janno »

Phoenix schreef: 08 aug 2024 12:00
Loekie schreef: 08 aug 2024 11:51
Gaan ze eindelijk een keer luisteren ;-)
Moeten de mede-forummers dan ook maar wat meer doen, anders is hun mening al gauw achterhaald :D
Plaats reactie