Veranderingen Radio 10

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Greatski

Re: Veranderingen Radio 10

Bericht door Greatski »

Johanneke schreef: 07 aug 2024 11:12
Deradiokenner schreef: 07 aug 2024 10:43
Vliegendereporter schreef: 05 aug 2024 13:44

Kan kloppen wand Rob is pas eind augustus uit dienst dus deze dingen gaan gewoon nog onder de vlag van Talpa door
Lekker ook, even promoten dat je naar 100%nl gaat en verwacht al vanaf september.
Het was Silvan die het riep zaterdagochtend en expliciet vermeldde dat je het team van Somertijd daar ook kon ontmoeten 🤣🤣
Haha ja klopt
Pot

Bericht door Pot »

Bij Radio 10 zullen ze toch ook wel een beetje met hun handen in het haar zitten. JOE er dus (even) voorbij. Met een nieuwe programmering en aangepaste muziekmix. Het succes van JOE is natuurlijk simpelheid: duidelijke, herkenbare muziek én easy presentatie. Ik denk dat Radio 10 daar juist de boot mist.

Ze zijn nu natuurlijk een beetje aan het 'verouderen': minder recente muziek uit het laatste decennium bijvoorbeeld. Persoonlijk luister ik weinig naar JOE en 10, maar bij JOE val je makkelijker in de muziek en in de uitzending. Helaas vaak wel met om de drie nummers het zinnetje 'Dit is JOE. Met de beste hits uit de 70s, 80s en 90s'. De muziek bij 10 is wat muf, met minder rock bijvoorbeeld en vaak toch ook best wat net-niet nummers. Tegelijkertijd is de presentatie best energiek en toch wat overdreven feelgood. Die combinatie klopt niet helemaal, gevoelsmatig. En dat in combinatie met niet redelijk wat items gedurende de dag, die niet erg goed waren, snap ik dat mensen dan kiezen voor het betere alternatief, met de duidelijkheid die Radio 10 mist(te).

Wat betreft Radio 10 is het misschien het overwegen waard om Radio 10 Gold te (her)starten. Met bijvoorbeeld muziek uit de 60s, 70s en 80s. Je kunt beter luisteraars over laten lopen richting je eigen subzender dan richting de concurrentie lijkt mij zo.
wbravenboer

Bericht door wbravenboer »

De playlist is duidelijk aangepast, en m.i. lijkt het nu te veel richting JOE en zelfs Sky, te weinig uitschieters, te veilig. Ik hoorde vandaag wel even The Cult voorbij komen, even een moment, ha lekker. Ze hoeven echt niet gelijk alles 'anders' te doen, maar wat meer energie is wel nodig. Ik ga zeker in de auto nu meer zappen, bij Veronica hoorde ik AC/DC en U2, dan blijf ik even hangen. Ik zou zeker niet meer 60/70 doen, daar hebben ze hun eigen subkanaal voor, en dat is best prima. Het lijkt nu wel of alles tegelijkertijd in elkaar stort, terwijl het bij 10 niet per se aan de mix lag, lijkt mij dan.
Hipo

Bericht door Hipo »

Ik maak me ook wat zorgen maar ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt zoals deze wordt opgediend. We weten dat Talpa Joe echt wel ziet als een bedreiging van R10 en dat ze hebben ingegrepen in de programmering én in de muziek. Wat interessant gaat zijn zijn de scores in de marktaandelen de komende 12 maanden.

Als eerste is het totaal niet zinvol om terug te gaan naar R10Gold. Hoe zeer ik zelf ook enorm vaak naar oude fragmenten luister uit de periode tot 2002 (toen het al R10FM heette) was het heel moeizaam om de zender toen ook levensvatbaar te houden. Radio 10Gold is in 1999 van naam gewijzigd naar R10FM en heeft toen dat meteen ook aangegrepen om het format aan te scherpen. De reden was toen simpel: het luisterprofiel was te oud waardoor de reclame-inkomsten altijd onder onder druk stonden. Uit mijn hoofd scoorde de zender toen redelijke cijfers maar was het publiek redelijk oud met alle reclame gevolgen. Als je nu op de rem trapt en er weer een volwaardige golden oldies zender van maakt vrees ik dat je het (ook) niet gaat redden. De concurrentie is flink en Talpa heeft een mooi DAB+ kanaal dat ook best goed scoort (dat wordt nu vaak even niet genoemd, maar de R10 extra zenders scoren gewoon bijna 2%. Dat moeten we niet vergeten, daar kijkt Talpa ook naar. Dus de R10 'groep' scoort gewoon 9% eigenijk...) en de concurrentie met R5 is ook anders dan 5-10 jaar geleden.

Wat R10 nu doet is terug gaan waar de zender ooit heel sterk in was. Ik vind de muziekkeuze nu prima, sterker nog: ik vind het zelf prettiger luisteren. Ik heb hier weleens eerder gepost hoe moeilijk een muziek samensteller het heeft bij R10. Als je nummers kan draaien tussen (pakweg) 1960 en 2024 heb je niet alleen veel keuzes: je moet de nummers zo inplannen dat de luisteraar blijft plakken, hangen. En dat is best lastig hoorde ik wel eens. Misschien klinkt het idioot maar als ik aan R10 denk hoor ik altijd nummers in mijn hoofd van bijvoorbeeld Abba, Elvis, Beegees e.d. En ik hoor die artiesten langzaam aan meer. Ik denk dat er binnen Talpa wat geschoven wordt waarbij R10 iets minder 90-00's draait en dat daar Sky mogelijk iets meer van moet oppakken. Ik vind de zender wel energiek klinken maar ik ben het eens dat niet alle programma's nog even goed uit de verf komen. Tot mijn verbazing heeft Lex vanochtend aangekondigd 'de Verborgen Telefoon' opnieuw leven in te blazen. Het bewijs dat er dus terug wordt gegrepen naar de formules van voorheen. Of het wijs is...de tijd zal het leren. Ik maak zelf nu de vergelijking met 2003. R10FM klonk vlak voor het FM verlies zoals de zender nu ook redelijk klinkt en dat was prima, alleen was de concurrentie er toen amper. Met goede programma's van o.a. Bart van Leeuwen en Ferry Maat scoorde de zender (even) echt goede cijfers voor de FM soap en de FM-loze periode van 10 jaar inging.

Moet je als zender nu in paniek raken? Nee. Moet je als zender nu hard ingrijpen? Nee, want dat heb je al gedaan. Zorgen maken? Ja, maar wel aankijken. Het is een vakantie meting, veel mensen zijn zoekende en R10 schudt haar luisterpubliek op. Wie niet meer naar de zender wil of kan luisteren wijkt uit; maar ik hoor ook veel andere mensen die juist de zender weer opzoeken en de shows van Ekdom en Van Someren zat waren. De echte vraag gaat worden hoe R10 scoort in 2025 in de voor hen interessante groepen: er moet geld op de plank komen. En vergeet niet die 2% van de extra zenders. En we moeten ook niet denken dat R10 even naar de 10% teruggaat; in 2022 en deels 2023 had R10 vrij spel. Veronica lag op haar rug en Joe bestond (deels) nog niet. Nu zijn de kaarten anders geschud en moet je dus aanpassen. De vraag is nu hoe goed de zender dat gaat doen. Ik vind Gijs prima passen op de zender. Het klinkt allemaal braaf maar als je daarmee de gemiddelde luisteraar tevreden mee stelt is dat ook goed. Ik denk dat R10 het verschil moet maken in haar muziek én in de gezelligheid/warmte. Als ik oude fragmenten terugluister blijft dat toch de kracht.

Jeroen heeft inderdaad een puike vervanging gedaan van Lex. Hij heeft overigens een jong gezin en ook enige tijd geleden een behoorlijk heftig verlies meegemaakt. Ik kan me goed voorstellen dat hij nu gewoon lekker zijn show blijft doen. Ik begin hem wat meer te waarderen qua DJ en zeker zijn vervanging was echt top. En je merkt dat de zender heel veel energie steekt in de connectie met de luisteraar: alle items draaien bijna om het insturen van verzoeknummers of nummers met een betekenis. Zoals Verkerk pas zei: maakte je vroeger radio voor je publiek, nu maak je steeds meer radio met je publiek.

Als laatste: in september zal Veronica en mogelijk ook 100%NL even flink op de trommel slaan. De calculeren ze in en ik verwacht nog wel wat klappen. De vraag is hoe de zender opkrabbelt en in november zal R10 starten met de marketing rondom de Top4000. Misschien is het een goed idee als Talpa nadenkt om de Top 4000 nog meer of beter over het voetlicht te laten komen als hét alternatief voor de Top 2000.
Laatst gewijzigd door Hipo op 07 aug 2024 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Radio=10
Pot

Bericht door Pot »

Even ter duidelijkheid: ik zie Radio 10 Gold als subzender voor me van Radio 10. Dus zoals een Qmusic Nonstop of 100% Feest. Niet ter vervanging van de zender, maar als duidelijker gepositioneerd doorgroeistation voor de bovenkant van de doelgroep. Wellicht met een kleine programmering overdag. Radio 10 scoort namelijk wél erg goed met de subzenders die ze nu hebben. Wellicht kunnen die uitgebreid of samengevoegd (60s&70s + 80s) worden tot één station.
Hipo

Bericht door Hipo »

Pot schreef: 07 aug 2024 20:17 Even ter duidelijkheid: ik zie Radio 10 Gold als subzender voor me van Radio 10. Dus zoals een Qmusic Nonstop of 100% Feest. Niet ter vervanging van de zender, maar als duidelijker gepositioneerd doorgroeistation voor de bovenkant van de doelgroep. Wellicht met een kleine programmering overdag. Radio 10 scoort namelijk wél erg goed met de subzenders die ze nu hebben. Wellicht kunnen die uitgebreid of samengevoegd (60s&70s + 80s) worden tot één station.
Waarom zou je dat doen? R10 scoort nu 7% en de subzenders bij elkaar ongeveer 2%. Samen 9%. Prima, denk ik. Als je dan weer gaat ingrijpen zou het kunnen dat R10 7,5% scoort en misschien de subzenders lager. Kan de hoofdzender wel vooruit gaan maar wie luistert er dan meer: welk publiek trek je daarmee aan? R10 doet gewoon aan doelgroepenradio. Notabene door Jeroen Soer in het leven geroepen. Het luisterprofiel voor R10 moet anders zijn dan R10Gold Sub. Daarmee kan Talpa de reclamemensen prima bedienen. Ik denk dat ze dat dus niet gaan doen en het prima vinden dan R10Gold subzender het zo goed doet. Relatief weinig kosten en toch een redelijk aandeel. Win/win. Radio10 snijdt ook de in uitgaven (o.a. team Ekdom, team Somertijd en een goedkopere FM frequentie). Veronica heeft een duurder FM pakket en een behoorlijk stevige DJ-lijst met dito salarissen. Dat moet ook op een bepaald moment terug verdient worden.

Overigens lees ik reacties van mensen die R10 vanalles wensen omdat Sven's classics en het programma van Dennis Verheugd verdwijnen of al verdwenen zijn. Voor mij was dat weer een wegzap moment zeg maar; het was niet in lijn met het de dagprogrammering. Nu luister ik weer langer op die avonden en wie weet zijn dat ook meer mensen.

Valt R10 Brabant ook onder de Talpa vlag? Want dan mogen we er nog 0,6% bij optellen...
Radio=10
wbravenboer

Bericht door wbravenboer »

Wat waardeer ik de bijdrages van Hipo toch, kennis van zaken!
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Ik zou ook meer 60's en 70's draaien op het hoofdkanaal om zo nog meer onderscheid te maken tussen JOE en bovendien pik je nog wat weg van de Radio 5 doelgroep die geen alternatief hebben op FM v.w.b. deze muziek. In Brabant heb je edities van Radio 10 die deze muziek ook draaien en zijn wel gelijk succesvoller dan de muziekmix die ze voorheen in Brabant draaide op deze frequenties.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Vanjeafisharder schreef: 07 aug 2024 21:47 Ik zou ook meer 60's en 70's draaien op het hoofdkanaal om zo nog meer onderscheid te maken tussen JOE en bovendien pik je nog wat weg van de Radio 5 doelgroep die geen alternatief hebben op FM v.w.b. deze muziek. In Brabant heb je edities van Radio 10 die deze muziek ook draaien en zijn wel gelijk succesvoller dan de muziekmix die ze voorheen in Brabant draaide op deze frequenties.
En op deze manier Joe nog verder in het zadel helpen. Daarbij is de Radio 5 luisteraar totaal niet interessant voor Radio 10.
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …

Nu komt een zinvolle reactie 👇
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Nee hoor, Joe draait geen 60's, 70's wel maar zeer beperkt dat is toch meer gefocust op 80's, dus een gat in de markt.
Streampie

Bericht door Streampie »

Ik zie op dit moment inderdaad zeer grote overlap in de playlisten van Radio 10 en Joe. Ik denk dat ze voor 90% overeenkomen. Dat kan natuurlijk. CHR doet hetzelfde, 538 en Q overlappen ook enorm.

Wat het onderscheidend vermogen van Joe is, imho, ten opzichte van Radio 10 is de tone of voice. Bij Radio 10 vind ik die erg mannelijk. Ook vrij druk. Jeroen Nieuwenhuize is een brombeer (maar een goeie DJ en een topstem!) en Gijs vind ik enorm oppervlakkig en onvoorbereid klinken.

Joe speelt beter in op de beoogde doelgroep denk ik, betere focus qua talks en onderwerpen (zoals C&S doen), meer laidback en wat meer naturel. De muziek is daar vanaf het begin al in de lead. Langere timeslots van 3 uur maken het station ook rustiger.

Radio 10 kan wel luisteraars terugwinnen (want ze raken ze kwijt aan Joe), maar dat kost tijd. Op dit moment vindt de zender zichzelf opnieuw uit, voordat het stof allemaal weer neergedwarreld is zijn we zo 6 maanden verder.

Muzikaal denk ik dat Radio 10 niet ouder moet gaan, dan raakt men 20-49 kwijt en daar wordt nu nog steeds goed gescoord. De 00s en 10s zorgen dat het net wat scherper klinkt dan Joe.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Streampie schreef: 07 aug 2024 22:08 Radio 10 kan wel luisteraars terugwinnen (want ze raken ze kwijt aan Joe), maar dat kost tijd.
Kun je dit onderbouwen met cijfers? Beide zenders zitten op 2+ miljoen luisteraars. Tot de komst van Joe zat Radio 10 niet op 4 miljoen luisteraars. Dus waar komen de Joe luisteraars vandaan en waarom zit Radio 10 dan nog op 2+ miljoen luisteraars?
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …

Nu komt een zinvolle reactie 👇
Streampie

Bericht door Streampie »

Phoenix schreef: 07 aug 2024 22:13
Streampie schreef: 07 aug 2024 22:08 Radio 10 kan wel luisteraars terugwinnen (want ze raken ze kwijt aan Joe), maar dat kost tijd.
Kun je dit onderbouwen met cijfers? Beide zenders zitten op 2+ miljoen luisteraars. Tot de komst van Joe zat Radio 10 niet op 4 miljoen luisteraars. Dus waar komen de Joe luisteraars vandaan en waarom zit Radio 10 dan nog op 2+ miljoen luisteraars?
Shit. :)) Je hebt helemaal gelijk. Dat kan ik niet onderbouwen. Ze raken niet heel veel luisteraars kwijt, wel WAT, en marktaandeel natuurlijk.

De Joe luisteraars komen...overal vandaan? Overal een beetje? Ik weet het niet. Wat denk jij?
Pot

Bericht door Pot »

Wie zegt dat je niet naar twee stations kan luisteren? Het NLO zou qua bereik anders ver boven de Nederlandse bevolking. Maar in de praktijk komen luisteraars natuurlijk van meerdere kanten. JOE moet nu vooral ook vast in het patroon komen van luisteraars. Met name zenders die op oudere luisteraars gericht zijn, lijkt dat wel te lukken.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Pot schreef: 07 aug 2024 23:07
Wie zegt dat je niet naar twee stations kan luisteren? Het NLO zou qua bereik anders ver boven de Nederlandse bevolking. Maar in de praktijk komen luisteraars natuurlijk van meerdere kanten. JOE moet nu vooral ook vast in het patroon komen van luisteraars. Met name zenders die op oudere luisteraars gericht zijn, lijkt dat wel te lukken.
Nee, nee, dat kan echt niet. Naar twee radiostations luisteren. Dat is echt onmogelijk. :))
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Plaats reactie