Veranderingen Radio 10

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
wbravenboer

Re: Veranderingen Radio 10

Bericht door wbravenboer »

Zeker met Phoenix eens, blij verrast door de vrolijke en energieke presentatie van Gijs. Grappig om Jeroen in de ochtend te horen, en ineens Hannelore bij 10. Het is niet allemaal negatief, gelukkig maar.
chopke

Bericht door chopke »

Jari de Jonge schreef: 23 jul 2024 17:53
Jari de Jonge schreef: 23 jul 2024 17:52
chopke schreef: 23 jul 2024 17:27 Ik hoorde om half 5 dat Gijs over 2 weken ook met vakantie is dus wie zou dan de vervanger zijn?
Verkerk?
En dan Jules of JP Grootentraast in de late avond
Verkerk zei vanavond dat hij na deze week vakantie heeft en Wouter Kooijman de show overneemt. 3 of 3,5 week meen ik. Dus is dan nog niet terug als Gijs weg is
-bier
Moorkop

Bericht door Moorkop »

De ziel is er uit na het vertrek van Ekdom en Somertijd: Dat waren in mijn ogen de programma’s die de moeite van het beluisteren waard waren. Nu is het allemaal hetzelfde de hele dag, ik snap nog steeds niet dat Somertijd uit de doordeweekse programmering is gehaald. Radio 10 is ook mijn station niet meer. Staverman past mijns inziens niet op dat tijdslot. Die hadden ze ook in het weekend kunnen zetten. Radio 10 is ten dode opgeschreven. Het is een gepresenteerde Sky Radio geworden.
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

chopke schreef: 23 jul 2024 17:27 Ik hoorde om half 5 dat Gijs over 2 weken ook met vakantie is dus wie zou dan de vervanger zijn?
Over 2 weken met vakantie??!!! Dat vind ik dus wel gek!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Deradiokenner schreef: 24 jul 2024 09:07
Waarom vind je dat gek?
God is a DJ
Deradiokenner

Phoenix schreef: 24 jul 2024 10:26
Waarom vind je dat gek?
Omdat de beste man nu een paar weken bezig is. En dan al vakantie heeft. Begrijp me niet verkeerd, het zal allemaal afgesproken zijn enzo. Maar de middagshow vind ik wel een verschil ten opzichte van de ochtendshow. Zo kun je toch publiek opbouwen. En dan hebben we hier commentaar op Coen en Sander die iets langer bezig zijn dan Gijs.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Deradiokenner schreef: 24 jul 2024 10:29
Phoenix schreef: 24 jul 2024 10:26

Waarom vind je dat gek?
Omdat de beste man nu een paar weken bezig is. En dan al vakantie heeft. Begrijp me niet verkeerd, het zal allemaal afgesproken zijn enzo. Maar de middagshow vind ik wel een verschil ten opzichte van de ochtendshow. Zo kun je toch publiek opbouwen. En dan hebben we hier commentaar op Coen en Sander die iets langer bezig zijn dan Gijs.
Gijs heeft niet te kampen gehad met een concurrentiebeding en is vanuit Radio 2 min of meer meteen gestart op Radio 10.
Mogelijk had Gijs deze vakantie al gepland voor zijn overgang.
Het is vrij normaal dat mensen in deze periode vakantie opnemen.
Zelf ben ik ook ooit ergens gestart net voor de vakantieperiodes (juli) en nam in de tweede maand (augustus) meteen drie weken vakantie op. Dit had ik vantevoren afgesproken met mijn nieuwe werkgever, die daarmee akkoord ging.
Voor radio DJ’s worden hier andere normen gehanteerd lijkt het.
God is a DJ
Orange

Bericht door Orange »

Moorkop schreef: 24 jul 2024 07:06 De ziel is er uit na het vertrek van Ekdom en Somertijd: Dat waren in mijn ogen de programma’s die de moeite van het beluisteren waard waren. Nu is het allemaal hetzelfde de hele dag, ik snap nog steeds niet dat Somertijd uit de doordeweekse programmering is gehaald. Radio 10 is ook mijn station niet meer. Staverman past mijns inziens niet op dat tijdslot. Die hadden ze ook in het weekend kunnen zetten. Radio 10 is ten dode opgeschreven. Het is een gepresenteerde Sky Radio geworden.
Ik vind het lastig oordelen. Het vertrek van Ekdom en Somertijd kan slecht uitpakken, maar wellicht is het verplaatsen van Somertijd naar het weekend wel een briljante zet. De luistercijfers van Radio 10 en schijnbaar ook Somertijd waren aan het dalen. Somertijd scheen het slechter te doen in de commerciele doelgroep de afgelopen tijd. Dat zijn signalen om wat te doen en wellicht is Gijs op 10 dan wel de goede zet.

Mij valt op dat sinds het vertrek van Ekdom en Somertijd ik juist meer naar Radio 10 luister. Ik vind Ekdom niet geschikt voor een ochtendshow en iedere keer weer die moppen en limericks vijf dagen per week, daar haak ik na drie weken bij af. Terwijl ik nu regelmatig naar Gijs luister en ook de lunchshow heb ontdekt. Doordat ik naar Gijs luister, blijft 'ie na 19u ook aan staan.
En wellicht dat ik Somertijd in het weekend ook af en toe ga luisteren. Het is voor mij een leuk programma om soms naar te luisteren.

Dus voor jou is de ziel eruit, voor mij betekent het dat ik meer ben gaan luisteren. Dat is N=2. Over een langere periode weten we of dit de kentering bij Radio 10 betekende of dat de boel verder afdaalt.
djegovdoet2

Bericht door djegovdoet2 »

banne schreef: 13 jul 2024 21:15 Wat vonden we van de eerste week Gijs op 10?
Verschrikkelijk, Gijs mag van mij in het weekend van 12 tot 15 zitten en Somertijd weer terug op de oude plek op werkdagen van 16 tot 19
Laatst gewijzigd door admin5 op 25 jul 2024 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote fix
Deradiokenner

Dat zeg ik ook niet, ik vind het alleen opvallend en niet zo heel slim. Maar zoals eerder gezegd het zal wel afgesproken zijn en dus ook afgestemd. Ik gun ieder zijn vakantie.
Hipo

Bericht door Hipo »

We zien allemaal dat R10 zakt, zoals verwacht. De vraag is alleen wat de trend was geweest als Somertijd was gebleven. Die vraag lijkt me ook interessant. Na bijna 9 (!) jaar Somertijd denk ik dat de koek op was. Althans, er zat waarschijnlijk geen groei meer in de cijfers in de voor R10 interessante groepen. Het programma scoorde wel én heeft enorm veel trouwe fans. De vraag is alleen of die groep trouwe fans voor Talpa interessant zijn en dat een deel van de luisteraars ook gewoon nu blijven hangen bij Gijs. Dat de Somertijd fans wegrennen is logisch, maar mogelijk had R10 ook dalende cijfers laten zien maar dan in slowmotion. Steeds elke paar maanden er wat af. Ik zou wel eens de cijfers van Somertijd willen zien de afgelopen twee jaren in de doelgroepen zodat je kan zien welke trend er zichtbaar waren (of niet).

Gijs maakt een show die strak is en draait om de muziek. Er zijn weinig onderbrekingen en eerlijk is eerlijk, ik zelf luister er nu graag naar. Ik vind het wat rustiger gek genoeg. Mis ik Somertijd? Ja, bepaalde zaken zeker wel. Maar ik luister vooral voor de muziek naar R10 in combinatie met een vrolijk positief geluid. Feel good. Op dat vlak vind ik Gijs heerlijk maar er zullen er vast ook veel zijn die wegrennen. Talpa heeft in ieder geval aan de rem getrokken en probeert nu een ander type luisteraar te trekken. Ik snap de redenatie van 'een gepresenteerde Sky Radio' maar daarmee doe je ook de zender weer wat tekort. Het is minder spannend, het is minder personality maar het is degelijk en luistert goed weg. De muziek is de kurk waarop de zender feitelijk drijft (elke zender?). Voor elk reclameblok hoor je nu ook duidelijk de nieuwe koers: je hoort de slogan met herkenbare muziek uit de jaren ' 60 tot nu. Daar zit ook de uitdaging voor deze zender: breed draaien maar toch commercieel interessant zijn (doelgroepenradio, notabene ooit door Jeroen Soer in het leven geroepen).

Ik vond Ekdom leuk om naar te luisteren maar de grapjes, woordgrappen waren echt te voorspelbaar aan het worden. Op Instagram reageerde hij onlangs op een reactie dat de nieuwe show op Veronica anders gaat klinken, ik ben benieuwd. Lex maakt een hele andere show en daar moet ik meer aan wennen dan aan Gijs maar ook hier vind ik de muziek echt een verbetering.

Nu Jeroen tijdelijk de ochtendshow doet vind ik Dennis Verheugd ook fijn om naar te luisteren. Al met al dus is het afwachten hoe dit uitpakt. Er zullen massa's luisteraars weggaan. Die ben je kwijt, de vraag is alleen of dat allemaal luisteraars zijn die voor Talpa/R10 interessant zijn. De grote vraag gaat zijn hoeveel nieuwe luisteraars je gaat trekken en daar moet je ook de tijd voor nemen. Dat ze aangeven dat Joe hun concurrent is laat zien dat ze mogelijk niet verwacht hadden dat Joe zó hard boven de 5% zou zitten. Nu ook Veronica aantrekt hebben ze deze keuze gemaakt: herkenbare muziek en een feel good gevoel. Geen personality's of een programma waarin er veel onderbrekingen zijn. Bijna back tot basic.
Radio=10
wbravenboer

Bericht door wbravenboer »

Hipo: wederom een messcherpe analyse, helemaal met je eens.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Hipo schreef: 24 jul 2024 19:32 We zien allemaal dat R10 zakt, zoals verwacht. De vraag is alleen wat de trend was geweest als Somertijd was gebleven. Die vraag lijkt me ook interessant. Na bijna 9 (!) jaar Somertijd denk ik dat de koek op was. Althans, er zat waarschijnlijk geen groei meer in de cijfers in de voor R10 interessante groepen. Het programma scoorde wel én heeft enorm veel trouwe fans. De vraag is alleen of die groep trouwe fans voor Talpa interessant zijn en dat een deel van de luisteraars ook gewoon nu blijven hangen bij Gijs. Dat de Somertijd fans wegrennen is logisch, maar mogelijk had R10 ook dalende cijfers laten zien maar dan in slowmotion. Steeds elke paar maanden er wat af. Ik zou wel eens de cijfers van Somertijd willen zien de afgelopen twee jaren in de doelgroepen zodat je kan zien welke trend er zichtbaar waren (of niet).

Gijs maakt een show die strak is en draait om de muziek. Er zijn weinig onderbrekingen en eerlijk is eerlijk, ik zelf luister er nu graag naar. Ik vind het wat rustiger gek genoeg. Mis ik Somertijd? Ja, bepaalde zaken zeker wel. Maar ik luister vooral voor de muziek naar R10 in combinatie met een vrolijk positief geluid. Feel good. Op dat vlak vind ik Gijs heerlijk maar er zullen er vast ook veel zijn die wegrennen. Talpa heeft in ieder geval aan de rem getrokken en probeert nu een ander type luisteraar te trekken. Ik snap de redenatie van 'een gepresenteerde Sky Radio' maar daarmee doe je ook de zender weer wat tekort. Het is minder spannend, het is minder personality maar het is degelijk en luistert goed weg. De muziek is de kurk waarop de zender feitelijk drijft (elke zender?). Voor elk reclameblok hoor je nu ook duidelijk de nieuwe koers: je hoort de slogan met herkenbare muziek uit de jaren ' 60 tot nu. Daar zit ook de uitdaging voor deze zender: breed draaien maar toch commercieel interessant zijn (doelgroepenradio, notabene ooit door Jeroen Soer in het leven geroepen).
Je zegt hele rake dingen. Talpa is een heel professionele organisatie en het verplaatsen en vervangen van Somertijd is niet uit rancune gebeurd. De doelgroepcijfers stonden al langer onder druk en dan ben je vroeg of laat aan de beurt. Eerder heeft Talpa succesvol ingegrepen bij 538 door de ochtend- en middagshow te vervangen. Deze week noteerde 538 voor het eerst sinds lange tijd weer boven de 10%. Bij Radio 10 is er ook ingegrepen vanwege teruglopende cijfers en vanwege de opmars van concurrent Joe. Radio 10 heeft nog steeds betere papieren dan Joe vind ik. Hoe je het ook wend of keert Coen & Sander vind ik een mismatch voor een zender die enkel muziek draait uit de vorige eeuw. En met Timur, Toine, Kai en Kimberley is het een merkwaardige samenstelling aan DJ’s. Het team van Radio 10 oogt meer als eenheid. Allemaal jocks van hetzelfde kaliber en niveau.

De eerste indruk van Gijs Staverman in de middag is goed. Als frisse veertiger voel ik meer connectie met Gijs dan met Kai Merckx. De algehele muziekmix van Radio 10 is zeer herkenbaar maar veel frisser en gevarieerder dan Joe. De snelle groei van Joe had ik verwacht maar ik denk dat deze nu gaat afvlakken. Ik zie Radio 10 eerder terugkrabbelen dan dat Joe eroverheen gaat.
Hipo schreef: 24 jul 2024 19:32 Ik vond Ekdom leuk om naar te luisteren maar de grapjes, woordgrappen waren echt te voorspelbaar aan het worden. Op Instagram reageerde hij onlangs op een reactie dat de nieuwe show op Veronica anders gaat klinken, ik ben benieuwd. Lex maakt een hele andere show en daar moet ik meer aan wennen dan aan Gijs maar ook hier vind ik de muziek echt een verbetering.
Van Ekdom in de ochtend/morgen ben ik nooit fan geweest. Ik vind Lex Gaarthuis een betere match met Radio 10 dan Gerard Ekdom. Met Gaarthuis heeft Radio 10 ook een ander type programma dan Coen & Sander.
Hipo schreef: 24 jul 2024 19:32 Nu Jeroen tijdelijk de ochtendshow doet vind ik Dennis Verheugd ook fijn om naar te luisteren. Al met al dus is het afwachten hoe dit uitpakt. Er zullen massa's luisteraars weggaan. Die ben je kwijt, de vraag is alleen of dat allemaal luisteraars zijn die voor Talpa/R10 interessant zijn. De grote vraag gaat zijn hoeveel nieuwe luisteraars je gaat trekken en daar moet je ook de tijd voor nemen. Dat ze aangeven dat Joe hun concurrent is laat zien dat ze mogelijk niet verwacht hadden dat Joe zó hard boven de 5% zou zitten. Nu ook Veronica aantrekt hebben ze deze keuze gemaakt: herkenbare muziek en een feel good gevoel. Geen personality's of een programma waarin er veel onderbrekingen zijn. Bijna back tot basic.
Inderdaad dat laatste dacht ik ook. Terug naar de basis. De basis die Radio 10 zo succesvol maakte. Stationality in plaats van personality.

Al met al ben ik zeer positief over de recente veranderingen.
God is a DJ
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Complimenten voor de analyses van Hipo. Altijd zeer lezenswaardig.

toch veel forumleden die wel enthousiast zijn over het nieuwe 10. Persoonlijk vind ik het verdwijnen van wat meer personaliity's erg jammer, het was eigenlijk de reden dat ik steeds meer ben gaan luisteren de voorbije jaren, ben zeker geen luisteraar van het eerste uur zeg maar. Lex voor Ekdom vind ik wel echt een verbetering. Heb Ekdom nooit geschikt gevonden voor drivetime. Show mag nog wel ietsje groeien maar dat komt met de tijd vast nog wel. Lunchshow (die er al was) vind ik ook leuk, veel leuker dan die van 538 bijvoorbeeld. Bij Gijs herken ik zeker de positieve vibe die goed past bij radio 10, het is (naar mijn smaak dan) net iets te weinig vermaak voor dat tijdstip en daarom kan het mij iets minder bekoren, al is het wel een middagshow die goed binnen de gemaakte keuze van 10 past. Van top 4000 classics in de avond wordt ik niet warm, al zal René het ongetwijfeld uitstekend invullen.
Zal Gijs na de zomer (luister momenteel niet zoveel radio) zeker nog eens een kans geven.

Ik schreef van het weekend ergens dat 10 mij kwijt is. Dat was misschien iets te voorbarig. Ik vin bepaalde keuzes erg jammer, maar ik merk tegelijk dat het nog steeds de zender is die me qua muziek en flow (positief) het meest aanspreekt, ookal is er veel veranderd en ben ik lang niet overal blij mee.

Nu inderdaad benieuwd of de keuze van "back to basic" op lange termijn een goede blijkt.
Deradiokenner

Phoenix schreef: 24 jul 2024 20:52
Hipo schreef: 24 jul 2024 19:32 We zien allemaal dat R10 zakt, zoals verwacht. De vraag is alleen wat de trend was geweest als Somertijd was gebleven. Die vraag lijkt me ook interessant. Na bijna 9 (!) jaar Somertijd denk ik dat de koek op was. Althans, er zat waarschijnlijk geen groei meer in de cijfers in de voor R10 interessante groepen. Het programma scoorde wel én heeft enorm veel trouwe fans. De vraag is alleen of die groep trouwe fans voor Talpa interessant zijn en dat een deel van de luisteraars ook gewoon nu blijven hangen bij Gijs. Dat de Somertijd fans wegrennen is logisch, maar mogelijk had R10 ook dalende cijfers laten zien maar dan in slowmotion. Steeds elke paar maanden er wat af. Ik zou wel eens de cijfers van Somertijd willen zien de afgelopen twee jaren in de doelgroepen zodat je kan zien welke trend er zichtbaar waren (of niet).

Je zegt hele rake dingen. Talpa is een heel professionele organisatie en het verplaatsen en vervangen van Somertijd is niet uit rancune gebeurd. De doelgroepcijfers stonden al langer onder druk en dan ben je vroeg of laat aan de beurt. Eerder heeft Talpa succesvol ingegrepen bij 538 door de ochtend- en middagshow te vervangen. Deze week noteerde 538 voor het eerst sinds lange tijd weer boven de 10%. Bij Radio 10 is er ook ingegrepen vanwege teruglopende cijfers en vanwege de opmars van concurrent Joe. Radio 10 heeft nog steeds betere papieren dan Joe vind ik. Hoe je het ook wend of keert Coen & Sander vind ik een mismatch voor een zender die enkel muziek draait uit de vorige eeuw. En met Timur, Toine, Kai en Kimberley is het een merkwaardige samenstelling aan DJ’s. Het team van Radio 10 oogt meer als eenheid. Allemaal jocks van hetzelfde kaliber en niveau.

De eerste indruk van Gijs Staverman in de middag is goed. Als frisse veertiger voel ik meer connectie met Gijs dan met Kai Merckx. De algehele muziekmix van Radio 10 is zeer herkenbaar maar veel frisser en gevarieerder dan Joe. De snelle groei van Joe had ik verwacht maar ik denk dat deze nu gaat afvlakken. Ik zie Radio 10 eerder terugkrabbelen dan dat Joe eroverheen gaat.
Hipo schreef: 24 jul 2024 19:32 Ik vond Ekdom leuk om naar te luisteren maar de grapjes, woordgrappen waren echt te voorspelbaar aan het worden. Op Instagram reageerde hij onlangs op een reactie dat de nieuwe show op Veronica anders gaat klinken, ik ben benieuwd. Lex maakt een hele andere show en daar moet ik meer aan wennen dan aan Gijs maar ook hier vind ik de muziek echt een verbetering.
Van Ekdom in de ochtend/morgen ben ik nooit fan geweest. Ik vind Lex Gaarthuis een betere match met Radio 10 dan Gerard Ekdom. Met Gaarthuis heeft Radio 10 ook een ander type programma dan Coen & Sander.
Hipo schreef: 24 jul 2024 19:32 Nu Jeroen tijdelijk de ochtendshow doet vind ik Dennis Verheugd ook fijn om naar te luisteren. Al met al dus is het afwachten hoe dit uitpakt. Er zullen massa's luisteraars weggaan. Die ben je kwijt, de vraag is alleen of dat allemaal luisteraars zijn die voor Talpa/R10 interessant zijn. De grote vraag gaat zijn hoeveel nieuwe luisteraars je gaat trekken en daar moet je ook de tijd voor nemen. Dat ze aangeven dat Joe hun concurrent is laat zien dat ze mogelijk niet verwacht hadden dat Joe zó hard boven de 5% zou zitten. Nu ook Veronica aantrekt hebben ze deze keuze gemaakt: herkenbare muziek en een feel good gevoel. Geen personality's of een programma waarin er veel onderbrekingen zijn. Bijna back tot basic.
Inderdaad dat laatste dacht ik ook. Terug naar de basis. De basis die Radio 10 zo succesvol maakte. Stationality in plaats van personality.

Al met al ben ik zeer positief over de recente veranderingen.
Hoe kun je nu stellen dat de groei van JOE gaat afvlakken terwijl JOE weer is gestegen. En Radio 10 gezakt, ik verwacht dat 10 nog meer last van JOE gaat krijgen.
Plaats reactie