Nee, ik vermoed dat Talpa meer belang hechtte aan een beter bereik in Brabant. Maar de huidige FM frequentie vind ik verre van goed, Joe komt hier. veel beter door in West Nederland. Het scheelde enkele miljoenen en mogelijk heeft men gedacht dat een minder bereik op de FM geen kwaad kon t.a.v. DAB+ en overige kanalen. Wat aan de andere kant weer bijzonder is omdat 538 én Sky wel hun frequentie behielden. Voor Talpa was dat bij R10 minder van belang.
Het lijkt er sterk op dat álle programma's maar om 1 ding mogen draaien: muziek. Zodoende krijg je nu een zender die lijkt op de eerste dagen in 2013. Toen was er ook weinig ruime voor personality. Vanaf 2015 is dat gaan veranderen, maar je merkt dat nu de muziek belangrijker wordt geacht dat de elementen in een show. Overigens vind ik de muziekkeuze bij Gijs prima. Het programma luistert voor mij prima weg en er zit nu meer tempo in. Er zijn immers veel minder onderbrekingen door spelletjes, items e.d. Maar ik begrijp dat Somertijd fans dit helemaal niets vinden.
Ik denk dat de vrij- en za-avond nu ook mee moeten in dat stramien: geen afwijkende programma's en strakker geprogrammeerd. Ben daarom benieuwd hoelang Sven's Classics zal blijven, persoonlijk had ik met dat programma minder. De kern is duidelijk: strakke programma's met weinig opsmuk en zoveel mogelijk muziek. Daarmee lopen ze het gevaar dat het een Joe kopie wordt tenzij ze dus echt onderscheidend zijn qua muziek. Juist in het programma van Gijs hoorde ik de laatste dagen (lang leve corona, kon ik wat meer luisteren) een goede balans tussen classics uit de ' 70-'90's en wat recenter werk. Ik de promo's hoor je nu ook veel duidelijker weer de muziek terugkomen: van Rolling Stones tot Amy Winehouse. Oftwel: daar wil de zender de concurrentie mee aangaan met Joe.
Zoals Tom Mulder zelf ooit zei: elk nummer moet raak zijn. Het lijkt erop alsof ze dat aan het (her)uitvinden zijn. Daarmee hebben ze zender nu kaler gemaakt. Persoonlijk zou ik iets aan het 10.00-16.00 blok doen maar dat scoort schijnbaar nog steeds goed. En misschien bewijst dat wel waar ze zelf van overtuigd zijn. In die uren zijn Jeroen, Martijn en Edwin echt op de achtergrond en staat de muziek vooraan. Korte items, geen personality's.