Veranderingen Radio 10

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Hipo

Re: Veranderingen Radio 10

Bericht door Hipo »

Oortjes schreef: 10 jul 2024 19:44
Hipo schreef: 10 jul 2024 19:09 Ik heb nooit begrepen waarom ze de oude frequentie hebben losgelaten
Ik weet niet hoe dat exact gegaan is tijdens de veiling. Jij wel?
Nee, ik vermoed dat Talpa meer belang hechtte aan een beter bereik in Brabant. Maar de huidige FM frequentie vind ik verre van goed, Joe komt hier. veel beter door in West Nederland. Het scheelde enkele miljoenen en mogelijk heeft men gedacht dat een minder bereik op de FM geen kwaad kon t.a.v. DAB+ en overige kanalen. Wat aan de andere kant weer bijzonder is omdat 538 én Sky wel hun frequentie behielden. Voor Talpa was dat bij R10 minder van belang.

Het lijkt er sterk op dat álle programma's maar om 1 ding mogen draaien: muziek. Zodoende krijg je nu een zender die lijkt op de eerste dagen in 2013. Toen was er ook weinig ruime voor personality. Vanaf 2015 is dat gaan veranderen, maar je merkt dat nu de muziek belangrijker wordt geacht dat de elementen in een show. Overigens vind ik de muziekkeuze bij Gijs prima. Het programma luistert voor mij prima weg en er zit nu meer tempo in. Er zijn immers veel minder onderbrekingen door spelletjes, items e.d. Maar ik begrijp dat Somertijd fans dit helemaal niets vinden.

Ik denk dat de vrij- en za-avond nu ook mee moeten in dat stramien: geen afwijkende programma's en strakker geprogrammeerd. Ben daarom benieuwd hoelang Sven's Classics zal blijven, persoonlijk had ik met dat programma minder. De kern is duidelijk: strakke programma's met weinig opsmuk en zoveel mogelijk muziek. Daarmee lopen ze het gevaar dat het een Joe kopie wordt tenzij ze dus echt onderscheidend zijn qua muziek. Juist in het programma van Gijs hoorde ik de laatste dagen (lang leve corona, kon ik wat meer luisteren) een goede balans tussen classics uit de ' 70-'90's en wat recenter werk. Ik de promo's hoor je nu ook veel duidelijker weer de muziek terugkomen: van Rolling Stones tot Amy Winehouse. Oftwel: daar wil de zender de concurrentie mee aangaan met Joe.

Zoals Tom Mulder zelf ooit zei: elk nummer moet raak zijn. Het lijkt erop alsof ze dat aan het (her)uitvinden zijn. Daarmee hebben ze zender nu kaler gemaakt. Persoonlijk zou ik iets aan het 10.00-16.00 blok doen maar dat scoort schijnbaar nog steeds goed. En misschien bewijst dat wel waar ze zelf van overtuigd zijn. In die uren zijn Jeroen, Martijn en Edwin echt op de achtergrond en staat de muziek vooraan. Korte items, geen personality's.
Radio=10
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Goede analyse Hipo. Ik deel deze.
Rock 'n roll is better than music!
banne

Bericht door banne »

De nieuwe ochtendshow is 2 weken oud en de lijdende voorwerpen gaan nu al op zomervakantie?
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

banne schreef: 23 jul 2024 08:25 De nieuwe ochtendshow is 2 weken oud en de lijdende voorwerpen gaan nu al op zomervakantie?
Ja.

Eigenlijk lijkt me dit de meest logische optie. Je kunt ook heel de zomer doorgaan en bouwen aan je show, maar veel (al dan niet nieuwe) luisteraars zullen dan ook (deels) vakantie hebben en dus niet luisteren.
Als de consequentie dan is dat je er na de zomer, wanneer iedereen weer aan het werk is en er dus meer luisteraars zijn, een tijd niet bent lijkt me dat ook niet ideaal.

edit: zie ook de opmerking van Phoenix in het Joe topic over hetzelfde onderwerp. Dikke kans dat het contractueel zelfs zo is afgesproken.
banne

Bericht door banne »

De Nachtwacht schreef: 23 jul 2024 08:41
banne schreef: 23 jul 2024 08:25 De nieuwe ochtendshow is 2 weken oud en de lijdende voorwerpen gaan nu al op zomervakantie?
Ja.

Eigenlijk lijkt me dit de meest logische optie. Je kunt ook heel de zomer doorgaan en bouwen aan je show, maar veel (al dan niet nieuwe) luisteraars zullen dan ook (deels) vakantie hebben en dus niet luisteren.
Als de consequentie dan is dat je er na de zomer, wanneer iedereen weer aan het werk is en er dus meer luisteraars zijn, een tijd niet bent lijkt me dat ook niet ideaal.

edit: zie ook de opmerking van Phoenix in het Joe topic over hetzelfde onderwerp. Dikke kans dat het contractueel zelfs zo is afgesproken.
Het lijkt me logischer om dan in het geheel na de vakantie pas te starten en niet twee weken op zender, vier weken niet en dan weer door waar we gebleven waren. Dat kan je misschien met een Ekdom of Coen en Sander zo doen maar in radioland is Lex natuurlijk geen hele grote naam waar mensen speciaal voor inschakelen.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Ekdom een aantal maanden (want daar komt het dan wel op neer) laten vervangen door een tijdelijke show lijkt me ook geen goede oplossing. Dan moet een luisteraar 2 x wennen. Daarnaast moet je dan elders uit je programmering weer iemand weghalen en vervangen, wat ook tijdelijk op een andere plek weer ten koste van de continuiteit gaat. Ik ben het met je eens dat het niet ideaal is, maar had het niet anders gedaan dan 10 nu doet.
chopke

Bericht door chopke »

Ik hoorde om half 5 dat Gijs over 2 weken ook met vakantie is dus wie zou dan de vervanger zijn?
-bier
Jari de Jonge

Bericht door Jari de Jonge »

chopke schreef: 23 jul 2024 17:27 Ik hoorde om half 5 dat Gijs over 2 weken ook met vakantie is dus wie zou dan de vervanger zijn?
Verkerk?
Jari de Jonge

Bericht door Jari de Jonge »

Jari de Jonge schreef: 23 jul 2024 17:52
chopke schreef: 23 jul 2024 17:27 Ik hoorde om half 5 dat Gijs over 2 weken ook met vakantie is dus wie zou dan de vervanger zijn?
Verkerk?
En dan Jules of JP Grootentraast in de late avond
Phoenix

Bericht door Phoenix »

banne schreef: 13 jul 2024 21:15 Wat vonden we van de eerste week Gijs op 10?
Vandaag heb ik voor het eerst geluisterd. Ik vind Gijs uitstekend passen bij Radio 10. Zijn opgewekte manier van presenteren past uitstekend bij de feelgood uitstraling van Radio 10. Ik vind het zeer verfrissend klinken na jarenlang Somertijd.
God is a DJ
wbravenboer

Bericht door wbravenboer »

Zeker met Phoenix eens, blij verrast door de vrolijke en energieke presentatie van Gijs. Grappig om Jeroen in de ochtend te horen, en ineens Hannelore bij 10. Het is niet allemaal negatief, gelukkig maar.
chopke

Bericht door chopke »

Jari de Jonge schreef: 23 jul 2024 17:53
Jari de Jonge schreef: 23 jul 2024 17:52
Verkerk?
En dan Jules of JP Grootentraast in de late avond
Verkerk zei vanavond dat hij na deze week vakantie heeft en Wouter Kooijman de show overneemt. 3 of 3,5 week meen ik. Dus is dan nog niet terug als Gijs weg is
-bier
Moorkop

Bericht door Moorkop »

De ziel is er uit na het vertrek van Ekdom en Somertijd: Dat waren in mijn ogen de programma’s die de moeite van het beluisteren waard waren. Nu is het allemaal hetzelfde de hele dag, ik snap nog steeds niet dat Somertijd uit de doordeweekse programmering is gehaald. Radio 10 is ook mijn station niet meer. Staverman past mijns inziens niet op dat tijdslot. Die hadden ze ook in het weekend kunnen zetten. Radio 10 is ten dode opgeschreven. Het is een gepresenteerde Sky Radio geworden.
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Over 2 weken met vakantie??!!! Dat vind ik dus wel gek!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Deradiokenner schreef: 24 jul 2024 09:07
Over 2 weken met vakantie??!!! Dat vind ik dus wel gek!
Waarom vind je dat gek?
God is a DJ
Plaats reactie