Veranderingen Radio 10

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Oortjes

Re: Veranderingen Radio 10

Bericht door Oortjes »

jessica schreef: 16 okt 2020 00:50 Ik heb geschreven dat Reclamebureaus zich steeds meer in de doelgroep 25-59 bewegen. Vooral TV en andere media. Maar nu begint ook radio te komen. Wel vreemd dat radio in deze achterop loopt.
Radio heeft nog steeds een jongere doelgroep dan TV. Met TV bereik je echt alleen nog maar hoogbejaarden. Dan is het niet gek dat ook de doelgroep opschuift.
Rock 'n roll is better than music!
Smid70

Bericht door Smid70 »

Oortjes schreef: 16 okt 2020 10:09
jessica schreef: 16 okt 2020 00:50 Ik heb geschreven dat Reclamebureaus zich steeds meer in de doelgroep 25-59 bewegen. Vooral TV en andere media. Maar nu begint ook radio te komen. Wel vreemd dat radio in deze achterop loopt.
Radio heeft nog steeds een jongere doelgroep dan TV. Met TV bereik je echt alleen nog maar hoogbejaarden. Dan is het niet gek dat ook de doelgroep opschuift.
Wat voor flauwekul is dit nou weer. Ongefundeerd geleuter.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

wbravenboer schreef: 16 okt 2020 09:16 Speelt niet mee dat radio een 'passief' medium is? Ik denk dat de meeste mensen niet bewust naar een bepaalde zender luisteren, maar iets willen horen op de achtergrond? TV kijken is vaak wel een meer bewuste activiteit, je zet 'm aan om iets specifieks te bekijken.
Die leeftijden blijven vreemd, alsof er geen 16-jarigen zijn die naar 10 luisteren en 65-jarigen naar 538.
Maar ik begrijp dat men adverteerders werft met een bepaalde doelgroep.
Klopt, ik vermoed ook dat 90 procent luistert als behang.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Smid70 schreef: 16 okt 2020 10:15
Dat weet ik zo zeker nog niet. Of bepaalde groepen naar radio of televisie luisteren zegt niets over de effectiviteit. Het kan zijn dat de luisteraars van radio steeds ouder worden, maar als de effectiviteit van radioreclame onder 50+ luisteraars laag is heeft het geen zin om de doelgroep aan te passen. De effectiviteit van tv-reclames is bij de 50+ groep zeker hoger als bij de jongere doelgroep. Als Oortjes dat bedoelt met zijn opmerking geef ik hem gelijk. Ik denk dat de effectiviteit van radioreclame bij de 50+ doelgroep beduidend lager is dan reclame via andere kanalen en dat daarom de commerciële doelgroep voor radiozenders nog steeds 20-49 is.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Smid70

Bericht door Smid70 »

Phoenix schreef: 16 okt 2020 11:43
Dat weet ik zo zeker nog niet. Of bepaalde groepen naar radio of televisie luisteren zegt niets over de effectiviteit. Het kan zijn dat de luisteraars van radio steeds ouder worden, maar als de effectiviteit van radioreclame onder 50+ luisteraars laag is heeft het geen zin om de doelgroep aan te passen. De effectiviteit van tv-reclames is bij de 50+ groep zeker hoger als bij de jongere doelgroep. Als Oortjes dat bedoelt met zijn opmerking geef ik hem gelijk. Ik denk dat de effectiviteit van radioreclame bij de 50+ doelgroep beduidend lager is dan reclame via andere kanalen en dat daarom de commerciële doelgroep voor radiozenders nog steeds 20-49 is.
Ik reageer eigenlijk op de onzinnige zin "Met TV bereik je echt alleen nog maar hoogbejaarden".
Er kijken volgens mij nog steeds meer mensen tv dan dat er radio luisteren.
Maar los daarvan denk ik dat de 50+ inmiddels net ze effectief te bereiken is via reclame als welke andere leeftijdsdoelgroep dan ook, niet echt.
Ik denk dat het effect van reclame op radio en tv inmiddels nihil is. Mensen zoeken zelf veel meer uit wat ze wel en niet goed/mooi etc vinden door op het wereldwijde web te gaan zoeken. De reclame daar heeft dus waarschijnlijk meer effect.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Smid70 schreef: 16 okt 2020 12:27
Phoenix schreef: 16 okt 2020 11:43
Ik reageer eigenlijk op de onzinnige zin "Met TV bereik je echt alleen nog maar hoogbejaarden".
Er kijken volgens mij nog steeds meer mensen tv dan dat er radio luisteren.
Maar los daarvan denk ik dat de 50+ inmiddels net ze effectief te bereiken is via reclame als welke andere leeftijdsdoelgroep dan ook, niet echt.
Ik denk dat het effect van reclame op radio en tv inmiddels nihil is. Mensen zoeken zelf veel meer uit wat ze wel en niet goed/mooi etc vinden door op het wereldwijde web te gaan zoeken. De reclame daar heeft dus waarschijnlijk meer effect.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De onderzoeken zijn uitgevoerd door Ebiquity en Totum Research.

Afbeelding
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
wbravenboer

Bericht door wbravenboer »

Gelukkig is drukwerk nog niet 'dood' (ik werk bij een drukkerij)
Ik denk wel dat radio qua advertenties het sterkst werkt bij herhaling; als je de hele dag dezelfde commercials hoort, blijft het beter hangen. En je hebt niet de neiging te gaan zappen of klikken, zoals bij YT en TV.
MFM

Bericht door MFM »

Interessante cijfers. Discussie trouwens ook.

Het is dus eigenlijk zo dat de belangen van zender en reclamebureau totaal verschillend zijn?
R10 heeft een samenwerking waardoor zenderbreed op de meeste commerciëlen ongeacht format of doelgroep dezelfde spots te horen zijn.
En dat heeft totaal niets met de door hun beoogde doelgroep te maken maar alleen het feit dat ze ook voor 20-49 jaar zijn?
Pot

Bericht door Pot »

Radio.NL schreef: Radio 10 deejay Gerard Ekdom wordt bij SBS6 zowel quizmaster en jurylid in het nieuwe tv-programma 'De Top 4000 Muziekquiz'. Ekdom, de dokter pop van de Nederlandse radio, ontvangt in elke afleveringen twee duo’s van bekende Nederlanders in zijn chalet.

Radio 10 deejay Gerard Ekdom wordt quizmaster bij SBS6Aan de hand van De Top 4000, de grootste hitlijst van Nederland waarmee Radio 10 de feestdagen inluidt, stelt Gerard de muziekkennis van zijn gasten én die van de kijkers flink op de proef.

Het bordspel bestaat uit genummerde vakjes van 4000 naar 1, aflopend in honderdtallen. Het doel van het spel is simpel: het duo dat met hun pion als eerste de finish bereikt, wint. Ze verdienen stapjes op het bord door te dansen, te zingen en door heel goed te luisteren.

De Top 4000 Muziekquiz, geproduceerd door Talpa Entertainment Producties, is in drie afleveringen te zien vanaf zaterdag 5 december om 21.30 uur bij SBS6.
Oren open!
topradiofm

Bericht door topradiofm »

Lindo gaan nu 5 dagen naar veronica. Zal robert feller nu ook op zaterdagochtend te hooren zijn? Hoop van wel
Radbi

Bericht door Radbi »

Ik gok dat Robert dan ook op de zaterdagochtend te horen zal zijn. Alleen op de zondagochtend werken (exclusief de invalbeurten) is ook niet veel. Maar jeetje, wat wordt er met Lindo gesleept en geswitched.
Pot

Bericht door Pot »

Radbi schreef: 26 okt 2020 22:13 Ik gok dat Robert dan ook op de zaterdagochtend te horen zal zijn. Alleen op de zondagochtend werken (exclusief de invalbeurten) is ook niet veel. Maar jeetje, wat wordt er met Lindo gesleept en geswitched.
Toch houdt hij er een mooi plekje aan over :wink:.
Oren open!
topradiofm

Bericht door topradiofm »

Volgens radio.nl blijft lindo op zaterdagochtend. Had liever robert feller op de zondagochtend gezien.
Radbi

Bericht door Radbi »

Pot schreef: 26 okt 2020 22:23
Radbi schreef: 26 okt 2020 22:13 Ik gok dat Robert dan ook op de zaterdagochtend te horen zal zijn. Alleen op de zondagochtend werken (exclusief de invalbeurten) is ook niet veel. Maar jeetje, wat wordt er met Lindo gesleept en geswitched.
Toch houdt hij er een mooi plekje aan over :wink:.
Dat is wel zo ;-)
topradiofm schreef: 27 okt 2020 22:04 Volgens radio.nl blijft lindo op zaterdagochtend. Had liever robert feller op de zondagochtend gezien.
Robert Feller verzorgt de zondagochtend toch?
Radbi

Bericht door Radbi »

De top 4000 is alweer in zicht, er kan weer gestemd worden. Wat gaat een jaar toch snel voorbij. Voor sommigen een saaie en lange lijst. Maar ik kijk er (zoals jaarlijks) weer naar uit. Vind even geen reguliere uitzending (met o.a. nieuwe muziek) juist lekker, daarnaast ook lekker een paar weken muziek die je doorgaans niet hoort, klassiekers, pareltjes, ouwe/onbekende meuk enz... Kom maar op met die lijst :smile:.
Plaats reactie