Veranderingen Radio 10

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Freddie Mercuryfan

Re: Veranderingen Radio 10

Bericht door Freddie Mercuryfan »

Als John de Mol echt nummer 1 wil worden met Radio 10, zal hij, net zoals bij al zijn andere radiozenders, ook hier het muziekbeleid aan moeten scherpen. Hij zou met Radio 10 meer de diepte in moeten gaan qua muziek, met ook hier weer meer vergeten hits, maar ook meerdere genres draaien. Radio 10 zou zich van Radio 2 kunnen onderscheiden door minder 00's en minder alternatieve muziek te draaien dan Radio 2 doet. Bij Radio 10 zouden ze zich dan vooral toe kunnen leggen op 70's, 80's en 90's muziek. Ze zouden zich kunnen profileren als het station voor degenen die de muziek van Radio 2 net iets te nieuw vinden, maar de muziek van Radio 5 weer te oud. Radio 10 kan een muziekbeleid hanteren zoals SWR1 in Duitsland. Daar draaien ze ook 70's, 80's en 90's muziek in alle genres (pop, rock, new wave, soul, dance, disco), en zowel bekende als minder bekende nummers, en dan afgewisseld met af en toe een hit die nu in de hitlijsten staat. Lijkt mij een prima format voor Radio 10.

Ik bewonder Gerard Ekdom zeer, maar ik vond hem op Radio 2, en vooral op 3FM beter dan nu op 10. De onderdelen in het eerste uur van zijn huidige ochtendshow (De alfabattle, De schatkelder) vind ik leuk en daar kan hij wat mij betreft ook prima mee doorgaan. Toch sluit ik me wel volledig aan bij alle critici van de Ekdom-Felicitatieservice. Dat vind ik ook een onnodig onderdeel, waarvan ik denk dat niemand het zou missen. Gerard kan beter nog een muziekgerelateerd onderdeel bedenken.
Ook vind ik dat, afgezien van De alfabattle en De schatkelder, de muziekkeuze in Gerard z'n show beter kan. Toen Gerard overstapte naar Radio 10, zei hij dat hij alle vrijheid zou krijgen. Eerlijk gezegd geloof ik daar geen barst van, anders zou de muziekkeuze in zijn show wel spannender zijn geweest dan het nu is. Ik hoor nu ook heel veel muziek die je de rest van de dag ook op Radio 10 hoort. Op Radio 2 was Gerard z'n muziekkeuze spannender en interessanter. "Ik ben een vrijheidsstrijder", hoor ik Gerard nog zeggen, maar ik durf te wedden dat John de Mol zich wel degelijk (veel) met Gerard z'n muziekkeuze bemoeit. Gerard zei ook dat hij naar Talpa ging, omdat de NPO hem niet genoeg vrijheid zou geven voor zijn YouTube-kanaal (Het Ekdomein). Gek genoeg heeft Gerard daar al zo'n twee jaar lang geen nieuwe video meer geplaatst, terwijl hij nu al ruim anderhalf jaar bij Radio 10 zit en alle video's op zijn kanaal nog uit zijn Radio 2-tijd komen. Dus kloppen al die beloftes die John aan Gerard deed eigenlijk wel...?

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Commercieel is het interessant om vooral goed te scoren bij 20-49. Al de ideeën hierboven, zijn leuk voor de doelgroep 49+. Daarmee kan Radio 10 wellicht meer luisteraars krijgen, maar het levert geen cent op. Integendeel.
Rock 'n roll is better than music!

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef:
09 apr 2020 18:32
Commercieel is het interessant om vooral goed te scoren bij 20-49. Al de ideeën hierboven, zijn leuk voor de doelgroep 49+. Daarmee kan Radio 10 wellicht meer luisteraars krijgen, maar het levert geen cent op. Integendeel.
Helemaal mee eens! Als Talpa van Radio 10 de nummer 1 willen maken moet het van frequentie wisselen met 538 of Sky en daarmee een groter bereik krijgen.

Maar waar komt trouwens het verhaal vandaan dat Radio 10 de nummer moet worden, want vooralsnog is dat Radio 538 nog en valt ook binnen Talpa?
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

Stophoest

Bericht door Stophoest »

https://www.radiofreak.nl/radio-10-herh ... on-demand/
Radio 10 haalt komende week de ‘Top 4000’ van stal. Het radiostation pakt de lijst die in december werd uitgezonden erbij en herhaalt van dinsdag en tot met vrijdag een deel van de nummers uit de lijst.
Wat een armoe.

"Hee jongens, hebben jullie nog een idee voor de komende periode?"
"Nee? Laten we dan nog eens, ja ik weet dat we het vaker hebben gedaan, de Top4000 gaan uitzenden. Maar dan in 'verzoekjes'-vorm."
Je hebt kink- en stophoest.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Stophoest schreef:
10 apr 2020 14:04
Radio 10 haalt komende week de ‘Top 4000’ van stal. Het radiostation pakt de lijst die in december werd uitgezonden erbij en herhaalt van dinsdag en tot met vrijdag een deel van de nummers uit de lijst.
Wat een armoe.

"Nee? Laten we dan nog eens, ja ik weet dat we het vaker hebben gedaan, de Top4000 gaan uitzenden. Maar dan in 'verzoekjes'-vorm."
Zowel verzoekjes als een hitlijst zijn zou oud als de weg naar Rome, maar ik begrijp niet wat er verkeerd aan is als Radio 10 de Top 4000 playlist in verzoekvorm aanbiedt.

3FM deed jarenlang het omgekeerde. Van de meest aangevraagde Serious Request nummers de Top Serieus Request samenstellen. Dat vond ik (ook) aangenaam om te luisteren.
12-04-2020

Stophoest

Bericht door Stophoest »

Phoenix schreef:
11 apr 2020 08:35
Stophoest schreef:
10 apr 2020 14:04
Wat een armoe.

Zowel verzoekjes als een hitlijst zijn zou oud als de weg naar Rome, maar ik begrijp niet wat er verkeerd aan is als Radio 10 de Top 4000 playlist in verzoekvorm aanbiedt.

3FM deed jarenlang het omgekeerde. Van de meest aangevraagde Serious Request nummers de Top Serieus Request samenstellen. Dat vond ik (ook) aangenaam om te luisteren.
De gedraaide nummers van zo'n Top4000 (maar bijv. ook de Top 2000 van Radio2) zijn allesbehalve spannend te noemen. Sterker nog: veel nummers zijn al zo vaak gedraaid dat ze (alhoewel ze aanvankelijk best leuk waren om te horen) uiteindelijk mijn neus uit komen. Voorbeeld: Hotel California van The Eagles vond ik ooit een heel leuk nummer, nu (en inmiddels al jaren) zap ik naar een ander station als het nummer wordt gedraaid.

Hitlijsten zijn boring as hell.
Mijn probleem met wat Veronica en Radio 10 doen is die hitlijsten ook nog eens herhaald moeten worden. En dan nu ook nog eens in willekeurige volgorde. Maar uiteindelijk toch allemaal weer veel van hetzelfde wat we al tienduizenden keren hebben gehoord.

Bij verzoekplaten (zoals bijv. Stenders' Platenbonanza) kan je af en toe nog een nummer horen waarbij je denkt "goh, die heb ik lang niet gehoord!" Daarbij hebben artiesten/bands wel meer nummers gemaakt dan 'die ene bekende', ook meer nummers waarvan menigéén zou denken: "Oh ja! Die was er ook nog!"

Maar misschien is dat (en dat weet ik eigenlijk ook wel zeker) omdat ik bovengemiddeld geïnteresseerd ben in muziek. En niet alleen in de zogenaamde hits.

De albumtweedaagse van Radio2 (paaszondag en -maandag weer) vind ik dan bijvoorbeeld een stuk beter te pruimen. Zeker: je hoort ook weer die overbekende nummers maar daarnaast ook een tweede nummer van dat album die je eigenlijk nooit voorbij hoort komen.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Stophoest schreef:
11 apr 2020 08:55
Maar misschien is dat (en dat weet ik eigenlijk ook wel zeker) omdat ik bovengemiddeld geïnteresseerd ben in muziek. En niet alleen in de zogenaamde hits.
Precies dit is het punt: het overgrote deel van de mensheid interesseert dat helemaal niet. Die houden juist wel van hits (daarom zijn het hits), die willen bekende dingen horen, die luisteren niet naar de radio om 'verrast' te worden, die luisteren om vermaakt te worden. En voor die mensen wordt (commerciële) radio nou eenmaal gemaakt, niet voor die paar types zoals jij (en de helft van dit forum) :smile:

Dat jij er zo instaat is prima natuurlijk, maar dan ben jij niet de doelgroep van die stations en om het dan maar af te doen als 'armoe', tja.

Speelt trouwens niet alleen met radio/muziek hoor, is op tal van andere gebieden zo, dat 'het gemiddelde' prefereert. Auto's, eten, vakanties, etc.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Stophoest schreef:
De gedraaide nummers van zo'n Top4000 (maar bijv. ook de Top 2000 van Radio2) zijn allesbehalve spannend te noemen.
Maar (commerciële) radio ‘moet’ niet per sé spannend zijn. Sterker nog commerciële radio is gebaat bij zoveel mogelijk herkenbaarheid bij de luisteraar. Dat Radio 10 daarbij dan een verzoek variant bedenkt op de Top 4000 is verklaarbaar. Dat dit niet jouw voorkeur heeft is dat ook. Soit.

Persoonlijk vind ik de Top 4000 prettiger luisteren dan de Top 2000. Juist de Top 2000 is voorspelbaar en niet spannend. Wellicht gaat het te ver om de Top 4000 spannend te noemen, maar er zitten meer vergeten pareltjes en guilty pleasures tussen die je niet dagelijks hoort op de radio. Voor mij volstaat het 😎
12-04-2020

Stophoest

Bericht door Stophoest »

Ingebruik schreef:
11 apr 2020 09:47
Stophoest schreef:
Precies dit is het punt: het overgrote deel van de mensheid interesseert dat helemaal niet. Die houden juist wel van hits (daarom zijn het hits), die willen bekende dingen horen, die luisteren niet naar de radio om 'verrast' te worden, die luisteren om vermaakt te worden. En voor die mensen wordt (commerciële) radio nou eenmaal gemaakt, niet voor die paar types zoals jij (en de helft van dit forum) :smile:

Dat jij er zo instaat is prima natuurlijk, maar dan ben jij niet de doelgroep van die stations en om het dan maar af te doen als 'armoe', tja.

Speelt trouwens niet alleen met radio/muziek hoor, is op tal van andere gebieden zo, dat 'het gemiddelde' prefereert. Auto's, eten, vakanties, etc.
Je mening is prima hoor maar herhalen en nog een herhalen is wel armoe. Heeft niets met 'af doen' te maken. Dat het gros van de luisteraars daar geen weet van heeft maakt het niet anders.

Schuimspons

Bericht door Schuimspons »

Ik denk persoonlijk dat het meer in het thema geblazen is dat mensen een verzoekje aan kunnen vragen omdat ze denken aan een bepaald persoon in deze tijd. Dat het per se voor iemand moet zijn is uiteraard niet expliciet genoemd, maar Radio 10 probeert hier in deze periode veel aandacht aan te besteden is mij opgevallen. Nu is het vaak bij de spreek na het halve uur, iemand die z'n verzoekje mag doen, maar dus nu een hele week.

Of er nou een meerwaarde in zit dat de Top 4000 eraan gekoppeld wordt, dat weet ik niet. Het zal neer komen op het overgrote deel van de muziek dat we dagelijks kunnen horen op het station.

Orange

Bericht door Orange »

Ik vind het goed bedacht. Deze tijd van veel thuis zijn, vraagt eigenlijk om een extra editie of variant op de top 4000 of top 2000. Niets mis mee.
Eigenlijk vind ik het maar karig dat het slechts 1 week is. Had van mij best langer gemogen.

JanL

Bericht door JanL »

Ofwel er veranderd eigenlijk niets aan de playlist deze week. Dezelfde zoetsappige en veilige plaatjes pfffff

Moorkop

Bericht door Moorkop »

Nu hebben ze bij Radio 10 op Eerste Paasdag alleen nummers 1 gedraaid en vandaag Tweede Paasdag draaien ze alleen nummer 2-platen. Zet geen zoden aan de dijk. Het luistert niet lekker en het is veel te voorspelbaar allemaal. Met de feestdagen vind ik Radio 10 altijd “saai” klinken. Gerard Ekdom en Rob van Someren zijn er steevast niet op die dagen; Het zijn toch de dragende krachten van je station: Waarom is er niet 1 van de 2 aanwezig? En wat heb je er aan om al die uitgekauwde nummer 1- en nummer 2-hits te draaien 2 dagen lang? Die nummers hoor je al zo vaak! Beter hadden ze een soort “vergeten nummers” lijst kunnen maken zoals ze vroeger een programma “Forgotten 45’s” hadden of zoiets. Heb de zender normaal hoog zitten maar met de Paasdagen gaat Radio 10 bij mij af.

Orange

Bericht door Orange »

Tja, het is net wat je prefereert. Er zijn waarschijnlijk veel mensen die de bekende hits graag horen. Ik heb vanmiddag even geluisterd en het klonk prima. Wat mij betreft is Radio 10 nou net een radiostation dat in het weekend beter klinkt dan op werkdagen met dj´s als Dennis Verheugd en René Verkerk. Komt overigens niet alleen omdat dat goede dj´s zijn, maar ook omdat ik vind dat Gerard Ekdom niet geschikt is voor een drive-timeprogramma en ik echt niet vijf dagen per week naar Somertijd kan luisteren. Steeds weer diezelfde flauwigheid. Dus wat mij betreft niets mis met het concept van nummer 1 en nummer 2 hits tijdens de Pasen.

RadioLove95

Bericht door RadioLove95 »

JanL schreef:
12 apr 2020 00:22
Ofwel er veranderd eigenlijk niets aan de playlist deze week. Dezelfde zoetsappige en veilige plaatjes pfffff
Daar luister ik 10 voor. Persoonlijk vind ik dat machtig

Plaats reactie