Veranderingen Radio 10

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Phoenix

Re: Veranderingen Radio 10

Bericht door Phoenix » 28 mei 2018 15:00

jessica schreef:
28 mei 2018 14:52
Phoenix schreef:
27 mei 2018 10:04
jessica schreef:
26 mei 2018 23:20
Het gaat niet om mijn persoonlijk smaak. Een tijdje geleden had iemand hier een onderzoek gedaan naar 3 commerciële zenders t.o.v. Radio2
Als je alle liedje van deze 3 commerciële bij elkaar optelde dan was dit nog maar iets van 60% van de liedjes die op radio2 te horen waren. Op Radio2 was dus 40% muziek te horen die op geen van deze drie te horen was. Ik durf wel te stellen dat 95% wat op Radio10 gedraaid wordt ook op Radio2 komt. Maar andersom is dit niet zo. Ga maar een dag de platen van Radio2 en Radio10 vergelijken. De herhaling is bij 10 ook nog hoger.
Ik was diegene die deze vergelijk maakte. Kijk mijn post van destijds er nog maar op na. De cijfers die je nu noemt zijn onjuist. Tevens de conclusies die je eraan verbindt. Tot slot doe je een aanname die niet cijfermatig is onderbouwd.

Dat “onderzoek” kwam voort uit de discussie of Radio 2 commercieel geëxploiteerd zou kunnen worden. Dat is een andere discussie.

Nu gaat het over de breedte van de playlist.

En Radio 2 draait echt geen 40% muziek die op de commerciëlen niet te horen is. Echt niet. #fakenews
De percentages zullen van week tot week verschillen. Ik heb het over een normale week. Dus geen feestdagen erin. Geen 60's en 70's weekend.
Normaal draait Radio10 bijna geen 60's of 70's meer. Dat is heel beperkt. Radio2 draait ze nog een stuk vaker. Ook draait Radio2 meer actuele muziek. Dit laat radio10 liggen. Het percentage van de liedjes dat niet op Radio10 the horen is is zeker tussen de 35 en 40 procent. Anders maar een nieuw onderzoek waarbij alleen deze 2 zenders worden vergeleken. Volgens mij redeneer je naar je eigen voorkeur en gelijk toe.
Zelfs al zou Radio 10 tot 40% van de muziek van Radio 2 laten liggen, dan nog zegt dat niks over welke van de twee zenders het breedst draait. Ook de hoeveelheid muziek dat uit een bepaald decenium gedraaid wordt zegt niet alles over de breedte van de muziek die gedraaid wordt.

Radio 10 draait wel veiliger. Radio 2 zal vaker onbekendere nummers of vergeten muziek draaien. Dat percentage is bij Radio 10 lager. Maar ook dat zegt niets over welke van de twee zenders het breedst is.

En nee, ik redeneer niet naar mijn eigen voorkeur toe. Beide zenders behoren tot mijn favorieten, dus dat is zelfs onmogelijk ... :D
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

jessica

Bericht door jessica » 28 mei 2018 15:05

Ok als je het zo formuleert ben ik het wel met je eens. Radio10 inderdaad veiliger. Voor mijn gevoel ook meer herhaling bij radio10 in vergelijking met radio2 maar dit is puur gevoel. Kan ik niet statistisch bewijzen op dit moment.

marco

Bericht door marco » 01 jun 2018 18:17

Wanneer zou Menno Vroom weer eens een eigen programma op Radio 10 krijgen.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 02 jun 2018 18:41

Wat vonden we van de reanimatiedag op 10?

Ik vind het goed dat er aandacht voor is en heb het eerste half uur gehoord. Daar werd ik niet heel enthousiast van. Er werd een reanimatie "gevolgd" bij de hulpdiensten. De informatieve waarde vond ik zeer beperkt. Ook vind ik dat Rob nogal met zijn politiebaan koketteerde, misschien onbewust, uit enthousiasme. Ondertussen was er meer dan twintig minuten gwen muziek te horen,. Ik vroeg me af of dat niet in een andere balans kon.
Rock 'n roll is better than music!

WFNX

Bericht door WFNX » 03 jun 2018 22:40

Oortjes schreef:
02 jun 2018 18:41

Ik vind het goed dat er aandacht voor is en heb het eerste half uur gehoord. Daar werd ik niet heel enthousiast van. Er werd een reanimatie "gevolgd" bij de hulpdiensten. De informatieve waarde vond ik zeer beperkt. Ook vind ik dat Rob nogal met zijn politiebaan koketteerde, misschien onbewust, uit enthousiasme. Ondertussen was er meer dan twintig minuten gwen muziek te horen,. Ik vroeg me af of dat niet in een andere balans kon.
Ik schakelde rond één uur in en daarna was de balans tussen muziek en informatie een stuk beter. Valt nog een wereld te winnen, maar ik vond het een alleraardigst evenement, toont maatschappelijke betrokkenheid en ging (voor de uren die ik hoorde) niet over Rob als de held van dit evenement. Wel heb je een naam en station, in dit geval Rob en 10 soms nodig om dit soort dingen op de kaart te zetten. Later in de uitzending deelde Rob ook nog wat interessante politie ervaring en was er iemand in de uitzending die vertelde over de hartaanval van haar man. Voor een station dat groter wil worden was dit een prima volgende stap.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 04 jun 2018 13:19

WFNX schreef:
03 jun 2018 22:40
Oortjes schreef:
02 jun 2018 18:41

Ik schakelde rond één uur in en daarna was de balans tussen muziek en informatie een stuk beter. Valt nog een wereld te winnen, maar ik vond het een alleraardigst evenement, toont maatschappelijke betrokkenheid en ging (voor de uren die ik hoorde) niet over Rob als de held van dit evenement. Wel heb je een naam en station, in dit geval Rob en 10 soms nodig om dit soort dingen op de kaart te zetten. Later in de uitzending deelde Rob ook nog wat interessante politie ervaring en was er iemand in de uitzending die vertelde over de hartaanval van haar man. Voor een station dat groter wil worden was dit een prima volgende stap.
Precies dit.

Radbi

Bericht door Radbi » 04 jun 2018 21:45

Voor een eerste keer reanimatiedag was het ff wennen qua muziek, informatie enz.. Maar dat is misschien logisch want het was de eerste keer. Gaandeweg werd het steeds beter en uiteindelijk is het een heel mooi evenement geworden. Ik heb Rob van Someren ook niet op ‘popie jopie gedrag’ kunnen betrappen. Reanimatie, wat zo belangrijk is, is onder de aandacht gebracht en daarnaast komt zo’n evenement het programna Somertijd en Radio 10 ten goede. Win-win-situatie.

teunvanderadio

Bericht door teunvanderadio » 13 jun 2018 11:40

Ik hoorde dat Radio 10 sinds een tijdje een nieuwe studio heeft, waar ook camera´s zitten voor de virtual radio. Weet iemand wanneer de virtual radio in gebruik genomen wordt?
Ik kan me voorstellen dat ze dat misschien pas gaan doen als Gerard Ekdom begint in de ochtend.
Ik ben Teun Senders, 14-jarige presentator bij Omroep Helmond Radio. Later wil ik van mijn hobby mijn beroep maken en bij de radio gaan werken.

Radbi

Bericht door Radbi » 21 jun 2018 10:06

Gerard Ekdom: “Er moet wat veranderen bij Radio 10”

Gerard Ekdom staat voor een uitdaging als hij in september begint met zijn nieuwe ochtendshow op Radio 10. Dat zegt hij in gesprek met de VARAGids. “Radio 10 staat op het punt waar NPO Radio 2 stond toen ik daar drie jaar geleden begon. Er is veel potentie, maar er moet wat veranderen. Ik snap die zender, en het wordt ontzettend leuk. Ik spreek de taal, wat betreft de inhoud van het programma, maar ook wat betreft de muziekkeuze. Dus ik ga doen wat het best bij mijn gevoel past.”

Gerard zegt geen druk te voelen om de luistercijfers van Radio 10, die de laatste tijd al flink in de lift zitten, verder omhoog te helpen. “Radio is slow business, dat weet ik. Als je jezelf goed voelt, voelt de luisteraar dat met je mee en komt het vanzelf goed. Drie jaar heb ik geknald op 2, nu knal ik lekker door.”

Radio 2
In 2015 maakte Gerard de overstap van 3FM naar Radio 2, waar hij begon aan de nieuwe ochtendshow. In de bijna drie jaar tijd dat hij in de ochtend op Radio 2 zat, vonden de luistercijfers steeds verder hun weg omhoog. “Bij de Publieke Omroep heb ik altijd in een groeimodus gezeten, maar de laatste drie jaar was de groei heel heftig. Dat je denkt: zo, dat groeit hard.”

Gerard: “Toen ik overstapte naar Radio 2 hoopte ik nergens op, maar ik was overal op voorbereid. Na een jaar begon dat programma ineens te lopen, en schoot alles ineens omhoog. De laatste drie jaar waren een bizarre rollercoaster voor mij.”

Eisen
Bang voor veel eisen van het commerciële Radio 10 zegt Gerard niet te zijn. “Ze willen juist dat ik vooral doe wat ik doe. Dat kan ik, want daar ben ik heel goed in – doen wat ik doe, op mijn manier”. Twijfelen deed Gerard wel, toen hij het aanbod kreeg om aan de slag te gaan bij Radio 10. “Ik heb ongeveer mijn hele leven bij publieke radiozenders gewerkt, dus de commerciëlen zag ik altijd als grote, boze overkant.”

Radiodeskundige Sieb Kroeske zei eerder al dat Radio 10, mede door de komst van Gerard Ekdom, kansrijk is om de nieuwe nummer 1 van Nederland te worden.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 21 jun 2018 13:08

Wat een leeg artikel. Hij zegt precies niets.
Laatst gewijzigd door De Nachtwacht op 21 jun 2018 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

density1

Bericht door density1 » 21 jun 2018 13:18

De Nachtwacht schreef:
21 jun 2018 13:08
Wat een leeg arikel. Hij zegt precies niets.
Het is een inwisselbaar artikel met open deuren. Uiteraard komt daar dan de bekende phrase: 'radio=slowbusiness' in voorbij.

Smid70

Bericht door Smid70 » 21 jun 2018 13:51

Sieb wie? grappig een radiodeskundige, volgens mij zijn we dat allemaal. Waar halen ze dat soort types toch vandaan.

Smid70

Bericht door Smid70 » 21 jun 2018 13:53

Smid70 schreef:
21 jun 2018 13:51
Sieb wie? grappig een radiodeskundige, volgens mij zijn we dat allemaal. Waar halen ze dat soort types toch vandaan.
Grutjes nog aan toe iemand van deze site vond deze man geloofwaardig genoeg om te interviewen, zucht......
https://www.radiofreak.nl/6-procent-mar ... -haalbaar/

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 21 jun 2018 15:15

Smid70 schreef:
21 jun 2018 13:51
Google de man eens...
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

Radbi

Bericht door Radbi » 21 jun 2018 16:55

density1 schreef:
21 jun 2018 13:18
De Nachtwacht schreef:
21 jun 2018 13:08
Wat een leeg arikel. Hij zegt precies niets.
Het is een inwisselbaar artikel met open deuren. Uiteraard komt daar dan de bekende phrase: 'radio=slowbusiness' in voorbij.
En.... je stapt maar net binnen bij R10 of liever gezegd je moet zelf nog beginnen bij R10 en nu al roepen dat er wat MOET veranderen. Komt brutaal en als bluf en als een grote mond over voor een nieuweling. Als ie bijv. zegt ‘ik wil het voorstel doen om wat te veranderen’ komt het anders over.

Plaats reactie