Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Oortjes

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Oortjes »

Veronica zou goed passen bij Radiocorp. Een gouwe ouwe zender is daar een mooie aanvulling.
Rock 'n roll is better than music!

Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Als draconische maatregelen zou ik als Talpa zijnde Veronica de deur uit doen. Versoberen van programmering en dan verkopen. Ik snap ook niets dat Niels van Baarlen programma directeur is geworden op basis van wat?

Daan!

Bericht door Daan! »

En laat Veronica nou net een spraakclausule hebben doordeweeks tijdens werktijd.

boxfm

Bericht door boxfm »

Deradiokenner schreef:
18 mei 2020 18:38
Als draconische maatregelen zou ik als Talpa zijnde Veronica de deur uit doen. Versoberen van programmering en dan verkopen. Ik snap ook niets dat Niels van Baarlen programma directeur is geworden op basis van wat?
Als Talpa besluit om Radio Veronica te verkopen, dan geven de een concurrent de kans om met een landelijk FM-pakket te gaan concurreren met de andere zenders van Talpa. En gezien de kavelvoorwaarden wordt er dan vooral geconcurreerd met Radio10, dat is nu al de grootste commerciële radiozender.

Het is dan slimmer om te bezuinigen op Veronica (minder programma's of wellicht helemaal nonstop) en een verlieslatende zender in huis te houden, want je kan deze dan wel afstemmen op de andere zenders in je portfolio.

DavyGer

Bericht door DavyGer »

boxfm schreef:
18 mei 2020 21:39
Deradiokenner schreef:
Als Talpa besluit om Radio Veronica te verkopen, dan geven de een concurrent de kans om met een landelijk FM-pakket te gaan concurreren met de andere zenders van Talpa. En gezien de kavelvoorwaarden wordt er dan vooral geconcurreerd met Radio10, dat is nu al de grootste commerciële radiozender.

Het is dan slimmer om te bezuinigen op Veronica (minder programma's of wellicht helemaal nonstop) en een verlieslatende zender in huis te houden, want je kan deze dan wel afstemmen op de andere zenders in je portfolio.
En in dit geval vind ik dat de overheid best mag ingrijpen, het is natuurlijk van de zotte dat je zo iets toestaat in een markt, dat nadert een kartel. Dit is in werkelijk geen enkele markt mogelijk noch toegestaan.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

DavyGer schreef:
18 mei 2020 21:47
En in dit geval vind ik dat de overheid best mag ingrijpen, het is natuurlijk van de zotte dat je zo iets toestaat in een markt, dat nadert een kartel. Dit is in werkelijk geen enkele markt mogelijk noch toegestaan.
Daarvoor was de regel dat één concern maximaal drie stations op FM mocht hebben. Dat is vier geworden. Daarmee zijn monopolieposities nog steeds uitgesloten, maar er komt zeker te veel macht bij één concern.

Nederlandse mediawetgeving.... al minimaal vijftig jaar een fiasco, hoewel er in de jaren '90 wel een aantal grote stappen voorwaarts zijn gemaakt. Dit is een voorbeeld van een stap terug.

Daan!

Bericht door Daan! »

DavyGer schreef:
Talpa doet hier niets fout. Ik vraag me af of het zo is dat iets dergelijks elders niet is toegestaan, want volgens mij bestaat een dergelijke markt elders niet.

boxfm

Bericht door boxfm »

Oortjes schreef:
18 mei 2020 22:17
DavyGer schreef:
Daarvoor was de regel dat één concern maximaal drie stations op FM mocht hebben. Dat is vier geworden. Daarmee zijn monopolieposities nog steeds uitgesloten, maar er komt zeker te veel macht bij één concern.
De regel was naar mijn weten maximaal twee zenders op een landelijk FM pakket, namelijk een geclausuleerde en een ongeclausuleerde. Toen de regel versoepeld werd, greep Talpa direct zijn kans door de aandelen in Radiocorp (met een zak geld en SLAM!) in te ruilen voor Radio10 en door het opkopen van Skyradio en Veronica.

Mediakijker

Bericht door Mediakijker »

Deradiokenner schreef:
Ik snap niet dat iemand zichzelf Deradiokenner noemt. Op basis van wat

jessica

Bericht door jessica »

Het was inderdaad 2 Zenders. Had Talpa niet eerst Sky en Veronica en Classic FM. Die laatste zat op de kabel dus dat mocht.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

jessica schreef:
19 mei 2020 01:05
Het was inderdaad 2 Zenders. Had Talpa niet eerst Sky en Veronica en Classic FM. Die laatste zat op de kabel dus dat mocht.
Juist niet. Die zenders waren van de Telegraaf. Talpa had, voor het deze vier zenders kreeg, 538 en slam, een geclausuleerd en ongeclausuleerd kavel dus.

Wat er nu gebeurd is hartstikke legaal. Talpa doet niks verkeerd. Maar voor de concurentie in de markt is het niet goed. Dat is ook de reden dat TalpaVeronica niet zo snel van de hand zal doen, ze zijn veel te bang dat een concurent er een winstgevender station opzet, iets waar DPg me prima toe in staat lijkt.

Overigens vind ik het zelf altijd jammer dat Talpa Veronica heeft. Veel van de beste djs zitten nu naar mijn mening bij de zender die het minst beluisterd wordt en (al is dat natuurlijk persoonlijk) ook het minst aansprekende format heeft. Non-stop maken en de djs verdelen over 538 en 10 zou ik prima vinden. Al is dan de vraag wat dat precies aan kosten bespaard.

maar gevoelsmatig zie ik het niiet zo snel zover komen. Nonstop maken bespaard dan misschien in de kosten, maar de vraag is of het de luistercijfers ook ten goede komt, anders gezegt of het niet nóg minder op zal leveren dan met dj's .

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Geloven we nog steeds dat Talpa Radio Veronica in de verkoop doet na de het zien van de recente luistercijfers? In doelgroep 20-49 is DPG met Q Music het 538 van Talpa voorbij. Wanneer Talpa het Veronica kavel van de hand doet en in handen valt van DPG komt hier Joe op en zal het vol in de aanval gaan op Radio 10. Daarom geloof ik niet dat Radio Veronica verkocht gaat worden.
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

Daan!

Bericht door Daan! »

Het zou alleen gebeuren als Talpa snel geld nodig heeft om te overleven denk ik. Echter verkopen ze het dan tegen een aanzienlijk lager bedrag dan in economisch gunstigere tijden.

Maar Veronica is nog nooit winstgevend geweest, ook niet toen het alleen bij Skyradio hoorde. Waarom zou Joe het nu wel ineens winstgevend krijgen?
Blijft natuurlijk over dat bij iedere stijging van Joe, dit ten koste gaat van Radio 10, maar ook van Radio 2! Dat zal leiden tot minder inkomsten voor 10, maar minder verlies op Veronica. Waar het optimum ligt voor Talpa zullen wij nooit weten.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Als verkoper kan je er ook voor kiezen om niet aan je grootste concurrent te verkopen.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Oortjes schreef:
19 mei 2020 18:43
Als verkoper kan je er ook voor kiezen om niet aan je grootste concurrent te verkopen.
Een andere partij kan er toch ook een concurerend proeuct op zetten?

Plaats reactie