Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
density1

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door density1 » 07 jul 2018 02:11

Ja dat is natuurlijk wel zo, maar je moet je afvragen of je niet maar steeds moet door blijven borduren op dat met name classic rock genre wat Veronica sinds het terug kwam in 2003, maar op voort moet blijven borduren met altijd een eeuwig dezelfde open deuren uit de classic rock scene. Denk dat dit niet slim is. Er zijn inmiddels wel wat veranderingen doorgevoerd sinds Giel zijn opwachting maakte maar het is nog onvoldoende en het hinkt nog teveel op 2 gedachten ook met de kavelvoorwaarden in gedachten uiteraard. Maar denk dat ze nog meer de randen op mogen zoeken van wat mag, want kom op, Slam doet dit ook. Dat is gewoon ook verkapte hitradio al die jaren al. Ze doen dat slim en Veronica mag daarin nog wel wat slimmer worden.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 07 jul 2018 11:27

Phoenix schreef:
06 jul 2018 22:02
Dat “ingrijpende” vind ik wel meevallen. Het zijn voornamelijk programmatische wijzigingen.
Op menselijk vlak zijn deze het meest ingrijpend.
density1 schreef:
07 jul 2018 02:11
het hinkt nog teveel op 2 gedachten ook met de kavelvoorwaarden in gedachten uiteraard. Maar denk dat ze nog meer de randen op mogen zoeken van wat mag, want kom op, Slam doet dit ook.
Slam is een station wat zich richt op nieuwe muziek. Het kavel was ook voor zoiets bedoeld, ik meen alternatief.

Los van die kavelvoorwaarden, begrijp ik de neiging niet om van Veronica een hitstation te maken. Op de vrije kavels hoor ik steeds meer gouwe ouden, wat succesvol lijkt. Ik denk dan aan bv Radio 2 en Radio 10. Hits zijn er al voldoende te horen op 538. Waarom zou je dan als Veronica moeilijk gaan doen met die kavelvoorwaarden, wat inderdaad altijd hinken op twee gedachten zal worden?
Rock 'n roll is better than music!

Stack77

Bericht door Stack77 » 07 jul 2018 11:32

Zet op het kavel van Veronica ,(of dat kan) kink Fm en creeer weer echt een Alternatieve FM zender. OF maak van Veronica een soort Alla Virgin Radio (frankrijk) station van. Met alternatieve Indie Dance/ electro en betere Pop (ook Dance versions)
IVeronica gaat nu van links naar rechts / natuurlijk het rock randje zit er wel aan, maar aan de andere kant nog steeds niet alternatief genoeg en te veel in het vaarwater van de andere zenders.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 07 jul 2018 13:42

Oortjes schreef:Los van die kavelvoorwaarden, begrijp ik de neiging niet om van Veronica een hitstation te maken. Op de vrije kavels hoor ik steeds meer gouwe ouden, wat succesvol lijkt. Ik denk dan aan bv Radio 2 en Radio 10. Hits zijn er al voldoende te horen op 538. Waarom zou je dan als Veronica moeilijk gaan doen met die kavelvoorwaarden, wat inderdaad altijd hinken op twee gedachten zal worden?
Veronica hoeft geen hitzender te worden, maar met slechts 5% recente muziek ben wordt je als zender wel heel beperkt. Radio 2 en 10 draaien ook meer dan 5% recente muziek.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 07 jul 2018 14:53

Phoenix schreef:
07 jul 2018 13:42
Veronica hoeft geen hitzender te worden, maar met slechts 5% recente muziek ben wordt je als zender wel heel beperkt.
Dat hangt heel erg van het format af. Met bijv. Classic Rock is dat echt wel voldoende.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 09 jul 2018 13:36

Stack77 schreef:
07 jul 2018 11:32
Zet op het kavel van Veronica ,(of dat kan) kink Fm en creeer weer echt een Alternatieve FM zender. OF maak van Veronica een soort Alla Virgin Radio (frankrijk) station van. Met alternatieve Indie Dance/ electro en betere Pop (ook Dance versions)
IVeronica gaat nu van links naar rechts / natuurlijk het rock randje zit er wel aan, maar aan de andere kant nog steeds niet alternatief genoeg en te veel in het vaarwater van de andere zenders.
Als je slechts 5% recente muziek mag draaien op je kavel kan ik me niet voorstellen dat je een KinkFM-achtige zender erop kan zetten, omdat zo'n zender wel erg draait om nieuwe muziek. Als je zoiets zou willen doen moet je kaveltje ruilen met Radio 10 (die me dunkt prima binnen de kavelvoorwaarden van Veronica zou passen), en dat zie ik ze dus niet zomaar doen.
KinkFM. Juist nu!

jessica

Bericht door jessica » 09 jul 2018 20:33

waterveenmos schreef:
09 jul 2018 13:36
Stack77 schreef:
Als je slechts 5% recente muziek mag draaien op je kavel kan ik me niet voorstellen dat je een KinkFM-achtige zender erop kan zetten, omdat zo'n zender wel erg draait om nieuwe muziek. Als je zoiets zou willen doen moet je kaveltje ruilen met Radio 10 (die me dunkt prima binnen de kavelvoorwaarden van Veronica zou passen), en dat zie ik ze dus niet zomaar doen.
In theorie kan het natuurlijk wel. Het gaat om platen die in hitlijsten hebben gestaan. Voordat ze in hitlijsten staan mag je ze dus gewoon draaien. Alleen op het moment dat ze een hit zijn niet meer. Vroeger heb ik wel stations tracks horen draaien die pas een half jaar later in de hitparade kwamen. Als je het doortrekt zou je dus alleen maar gloednieuwe songs kunnen draaien op je station tot het moment dat ze de hitlijst inkomen. Niet alle songs zullen dat redden en de rest vervang je dan weer.

Maar als je die keuze maakt moet je het ook rigoreus doorvoeren. Je hebt dan wel een veel interessanter station dan Veronica nu is, maar of het meer dan 4% gaat opleveren weet ik niet. Maar in theorie kan het dus wel.

WFNX

Bericht door WFNX » 09 jul 2018 22:43

jessica schreef:
09 jul 2018 20:33
waterveenmos schreef:
09 jul 2018 13:36
Stack77 schreef:
In theorie kan het natuurlijk wel. Het gaat om platen die in hitlijsten hebben gestaan. Voordat ze in hitlijsten staan mag je ze dus gewoon draaien. Alleen op het moment dat ze een hit zijn niet meer. Vroeger heb ik wel stations tracks horen draaien die pas een half jaar later in de hitparade kwamen. Als je het doortrekt zou je dus alleen maar gloednieuwe songs kunnen draaien op je station tot het moment dat ze de hitlijst inkomen. Niet alle songs zullen dat redden en de rest vervang je dan weer.

Maar als je die keuze maakt moet je het ook rigoreus doorvoeren. Je hebt dan wel een veel interessanter station dan Veronica nu is, maar of het meer dan 4% gaat opleveren weet ik niet. Maar in theorie kan het dus wel.
Voor mij is de grote vraag of de tipparade hier onder valt? Als je de nodige indie rock / alternative gaat draaien belanden weinig platen in de top 40, wellicht (ook door de hogere airplay bij Veronica) wel in de tipparade. Als die ook meetelt wordt het lastig. Maar als het beperkt zou blijven tot de top 40, o.i.d. en geen top 100 of een aanstormende lijst lijkt het me levensvatbaar. Zeker omdat blijkt dat de kavelwoorwaarden recente muziek (op nota bene het gouwe ouwe kavel ;) ) niet uitsluit.

Daarnaast zou Veronica kunnen overwegen om het format tussen 19 en 07 + weekend ideaal te maken conform de "nieuwe" filosofie en tussen 7 en 19 de versie die daar het dichtst bij komt te presenteren, met ik die uren ook wat meer klassiekers uit die genres om de boel aan te vullen...

jessica

Bericht door jessica » 10 jul 2018 02:27

Volgens mij zijn de uren van 19.00 tot 7.00 zelfs helemaal vrij bij Veronica. Dus dan heb je dat probleem al helemaal niet. De beperkende voorwaarden gelden alleen voor de dag uren.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 10 jul 2018 09:33

Op Kavel A2 is conform artikel 4 van de vergunningsvoorschriften een programmatische beperking gelegd. Tussen 07.00 uur en 19.00 uur dient het programma voor tenminste uit 85% muziek te bestaan, en bestaat de muziek voor ten hoogste 4,3 procent uit muziek die staat of heeft gestaan in de gangbare hitlijsten voor popmuziek, waarbij hitnoteringen ouder dan vijf jaar niet meetellen. Daarnaast mag er op de kavel in deze tijdsperiode geen (moderne) klassieke- of jazzmuziek worden uitgezonden.
De gangbare hitlijsten (Top 40, Mega Top 50) worden samengesteld op basis van verkoopcijfers, downloadgegevens en airplay. De tipparade is geen gangbare hitlijst voor popmuziek. De tipparade is een subjectief samengestelde lijst.

Overigens, maar dat is al vaker gezegd, is die hele clausulering één grote farce. Neem nu de 100%NL. Deze moet 70% Nederlandstalige en 20% Europese producties uitzenden. Maar ook nog eens 45% mag niet ouder zijn dan één jaar. Dus als de Nederlandse artiesten veel minder Nederlandstalige muziek gaan produceren heeft 100%NL een probleem.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 10 jul 2018 09:44

jessica schreef:
10 jul 2018 02:27
Volgens mij zijn de uren van 19.00 tot 7.00 zelfs helemaal vrij bij Veronica. Dus dan heb je dat probleem al helemaal niet. De beperkende voorwaarden gelden alleen voor de dag uren.
Dan kan er dus prima een format op neergezet worden met overdag alternatieve recurrents en 'classics' en een incidentele niet al te veel uitgekauwde classic rock-song, aangevuld met wat nieuwe nummers, met in de avonduren meer een focus op nieuwere muziek en minder recurrents of classics. Wat in feite het KinkFM-format van de laatste jaren was. Maar of Veronica dát aandurft....?
KinkFM. Juist nu!

Oortjes

Bericht door Oortjes » 10 jul 2018 09:58

Waarom zou Talpa dat doen met Veronica? Het gaat nooit het marktaandeel halen wat Veronica nu heeft.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 10 jul 2018 10:02

Oortjes schreef:
10 jul 2018 09:58
Waarom zou Talpa dat doen met Veronica? Het gaat nooit het marktaandeel halen wat Veronica nu heeft.
Dat weet je dus niet. Het huidige marktaandeel van Veronica is relatief laag, en dat komt volgens mij met name omdat het zo'n onduidelijk geprofileerde zender is. Met de huidige muziekkeuze van Veronica vindt er predatie plaats door Radio 10 en 538, terwijl de zenders eerder complementair aan elkaar zouden moeten zijn. Dat is ook duidelijker voor de adverteerders.
KinkFM. Juist nu!

Oortjes

Bericht door Oortjes » 10 jul 2018 12:54

Een zender met zo een focus op nieuwe, alternatieve muziek, zal zeker complementair zijn. Het zal ook altijd voor een kleine doelgroep zijn.

WFNX

Bericht door WFNX » 10 jul 2018 13:06

waterveenmos schreef:
10 jul 2018 09:44
jessica schreef:
10 jul 2018 02:27
Dan kan er dus prima een format op neergezet worden met overdag alternatieve recurrents en 'classics' en een incidentele niet al te veel uitgekauwde classic rock-song, aangevuld met wat nieuwe nummers, met in de avonduren meer een focus op nieuwere muziek en minder recurrents of classics. Wat in feite het KinkFM-format van de laatste jaren was. Maar of Veronica dát aandurft....?
Precies dat bedoelde ik! Dat lijkt me toch een prachtig format en iets leukers dan wat we nu horen.

Plaats reactie