Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
RV

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door RV » 05 jan 2017 17:44

Ik vind dat je gelijk hebt Waterveenmos. Feiten zijn meetbaar en rebelsheid is niet meetbaar. Dergelijke instrumenten worden in vele sectoren gebruikt (SMART).

Oortjes

Bericht door Oortjes » 05 jan 2017 18:21

Orange schreef:Feit blijft toch dat een Bart van Leeuwen minder rebels is dan de huidige dj's op Veronica. Ik zou niet weten waarom dat 'slechts' een mening zou moeten zijn.
Mijn beleving van de werkelijkheid is dat sinds 2003 Veronica niet meer rebels is. Dat waren de programma's van Bart niet, maar dat zijn de huidige programma's ook niet. Dat is maar goed ook, want rebelse radio is verdomd ingewikkeld op een gouwe ouwe zender. Goede radio hoeft overigens niet rebels te zijn, kan het wel zijn. Dat laatste is mijn mening.

Een beleving wordt als feit ervaren, maar is het niet. Het is een persoonlijke waarneming, niet een vaststaand gegeven.
Orange schreef:En persoonlijk (komen we weer meer op het vlak van meningen), zou ik het niet 538 Classics noemen, want bij 538 is er nauwelijks rock. Dus die zenders wijken echt wel van elkaar af (los van tijdsperiode van de gedraaide muziek).
Twee verschillende zenders met een vrijwel overeenkomende naam, zou ik ook niet doen.

De link tussen Veronica en Radio 538 door de jaren heen is wel bijzonder, evenals de band die verschillende mensen door de jaren heen met deze stations gehad hebben. Ooit hadden Bart en De Zwart de leiding over 538 en namen ze mensen aan die ze jaren later weer tegen kwamen......
Rock 'n roll is better than music!

admin3
Moderator

Bericht door admin3 » 05 jan 2017 18:26

Kunnen we het weer hebben over Radio Veronica?Jullie mogen wel via PM verder.
Moderator -- Info: forum@radiofreak.nl / Forumregels: http://www.radioforum.nl/forumregels

Bart van Leeuwen

Bericht door Bart van Leeuwen » 05 jan 2017 18:56

Even voor de duidelijkheid: Ik ben bij het Veronica van 2003 nooit aangenomen vanwege mijn vermeende "rebelsheid". Ook in 2015 onder leiding van Erik was dat geen criterium. Maar gewoon omdat ze me een vakman vonden die paste bij het station. In de jaren 80 lag dat natuurlijk anders, Dat was jong, snel en wild. Nu anno 2017 (Gelukkig Nieuwjaar allemaal) ben ik inmiddels 62 jaar oud, dus is de optelsom snel gemaakt, toch? Oortjes vat het keurig samen in zijn vorige reactie.
Overigens wil ik nog wel even opmerken dat de sfeer die een dj oproept (rebels, lief, stout, kort, zakelijk of anders) vaak een opdracht is. Een goede dj kan dat allemaal en zal zich schikken in de wens van zijn programmaleider of stationmanager.
(Jullie weten niet half hoe rebels ik kan zijn als het moet :-))

Orange

Bericht door Orange » 05 jan 2017 20:16

Bart van Leeuwen schreef:Overigens wil ik nog wel even opmerken dat de sfeer die een dj oproept (rebels, lief, stout, kort, zakelijk of anders) vaak een opdracht is. Een goede dj kan dat allemaal en zal zich schikken in de wens van zijn programmaleider of stationmanager.
Leuk dat je reageert Bart!
Dat punt over dat het vaak een opdracht is, kan ik me heel goed voorstellen. Sterker nog, je hoort aan de dj's op het nieuwe Veronica dat er een duidelijke insteek voor de zender is gekozen en dat zij zich daarin schikken (bedoel ik niet slecht, dat is een kwaliteit). In dat opzicht ben ik heel nieuwsgierig naar Jeroen van Inkel. Ik beschouw hem als een goede dj, dus ondanks dat hij heel andere type programma's op drive-time heeft gemaakt de afgelopen jaren (decennia), acht ik hem heel goed in staat ook invulling te geven aan wat op Veronica sinds 1 januari de bedoeling is.

Coco

Bericht door Coco » 05 jan 2017 20:28

En over een rebelse Bart geschreven, hij was beste een eigenwijze en rebelse jongeman in 1973, zoals hij zelf ook een beetje schreef:

Dat had nogal wat voeten in de aarde, want veel collega's zagen niks in mij, met m'n lange haar en mijn eigenwijze kop van een 18-jarige.

http://www.norderney192.nl/historie_1973_24.html

LSideEd

Bericht door LSideEd » 05 jan 2017 21:27

Als Talpa de doelgroep man/vrouw met Alzheimer wil aanspreken met Veronica, dan lukt ze dat aardig. Veronica zal zolang er niemand met een muzikale bezieling daar de muziekkeuze maakt nooit wat worden. Er lopen alleen broodjocks rond, ze draaien wat ze moeten draaien, al moeten ze ook 4x in het uur Guns n Roses draaien. Maak dus ook niks uit wie als je op de belangrijke uren er neerzet. Als je Edwin Evers elke morgen 20 zelfde plaatjes laat draaien, dan haakt ook iedereen af. De muziekkeuze zal dus breder moeten. En dat kan ook rustig binnen het kavel waar men nu gebruik van maakt. Honderden zo niet duizenden platen uit de de jaren 80 90 en iets zeventig hoor je nooit. Mensen als Rob Stenders de vrije hand geven zo al een goede stap zijn. Niet als DJ maar als programma maker. Mensen als Jeroen "twintig zestien" van Inkel , kunnen met een ruimer muziekaanbod nog jaren mee.
Als muziekliefhebber zal je je toch dood moeten schamen als je al meer dan 30 jaar elke morgen het zelfde cassettebandje afspeelt. Even een nieuwe "plaat en zijn verhaal" er tussen plakken en weer een programma klaar. Het is eigenlijk te triest voor woorden, dat het zo moet aflopen met een van de grootste radio omroepen die Nederland gekend heeft.

tophitsradio

Bericht door tophitsradio » 05 jan 2017 21:44

LSideEd schreef:Als Talpa de doelgroep man/vrouw met Alzheimer wil aanspreken met Veronica, dan lukt ze dat aardig. Veronica zal zolang er niemand met een muzikale bezieling daar de muziekkeuze maakt nooit wat worden. Er lopen alleen broodjocks rond, ze draaien wat ze moeten draaien, al moeten ze ook 4x in het uur Guns n Roses draaien. Maak dus ook niks uit wie als je op de belangrijke uren er neerzet. Als je Edwin Evers elke morgen 20 zelfde plaatjes laat draaien, dan haakt ook iedereen af. De muziekkeuze zal dus breder moeten. En dat kan ook rustig binnen het kavel waar men nu gebruik van maakt. Honderden zo niet duizenden platen uit de de jaren 80 90 en iets zeventig hoor je nooit. Mensen als Rob Stenders de vrije hand geven zo al een goede stap zijn. Niet als DJ maar als programma maker. Mensen als Jeroen "twintig zestien" van Inkel , kunnen met een ruimer muziekaanbod nog jaren mee.
Als muziekliefhebber zal je je toch dood moeten schamen als je al meer dan 30 jaar elke morgen het zelfde cassettebandje afspeelt. Even een nieuwe "plaat en zijn verhaal" er tussen plakken en weer een programma klaar. Het is eigenlijk te triest voor woorden, dat het zo moet aflopen met een van de grootste radio omroepen die Nederland gekend heeft.

Dan moet je toch eens beter en misschien langer luisteren. Ik hoor wel degelijk dat ze breder en frisser draaien en het lijkt er op dat ze meer hits draaien op een dag dan voorheen. Zeker na 19u.
Maar ook de bekende veronica nummers van de afgelopen 13 jaar hoor je nog steeds.

LSideEd

Bericht door LSideEd » 05 jan 2017 22:15

Moet eerlijk zijn de laatste weken luister ik niet meer. Alleen de laatste 2 dagen een paar keer in de auto. En toeval of niet 2x keer David Bowie (China Girl) en Kaiser Chiefs (Ruby) ook 2x .Het gaat ook niet om dat ze geen hits draaien. Alleen het aanbod is zo veel groter dan die 68 singles die ze daar hebben.

spoonman

Bericht door spoonman » 05 jan 2017 22:39

Absoluut, het is allemaal zo voorspelbaar en braaf. Elke keer dezelfde type liedjes. Totaal niet avontuurlijk. Misschien commercieel wel gericht op een bepaalde doelgroep maar ik word er niet echt warm van. Zelf binnen het kavel kun je een veel breder muziekspectrum draaien. Veel te veel op safe dus saai. Dan is radio 2 met bijvoorbeeld Stenders veel beter om te luisteren.

VoeJoe

Bericht door VoeJoe » 06 jan 2017 00:35

De creativiteit en amusement maken het verschil hedendaags op de radio, let op radio 2 zal scoren komende tijd !

Bruce

Bericht door Bruce » 06 jan 2017 09:59

Orange schreef:
Bart van Leeuwen schreef:Overigens wil ik nog wel even opmerken dat de sfeer die een dj oproept (rebels, lief, stout, kort, zakelijk of anders) vaak een opdracht is. Een goede dj kan dat allemaal en zal zich schikken in de wens van zijn programmaleider of stationmanager.
Leuk dat je reageert Bart!
Dat punt over dat het vaak een opdracht is, kan ik me heel goed voorstellen. Sterker nog, je hoort aan de dj's op het nieuwe Veronica dat er een duidelijke insteek voor de zender is gekozen en dat zij zich daarin schikken (bedoel ik niet slecht, dat is een kwaliteit). In dat opzicht ben ik heel nieuwsgierig naar Jeroen van Inkel. Ik beschouw hem als een goede dj, dus ondanks dat hij heel andere type programma's op drive-time heeft gemaakt de afgelopen jaren (decennia), acht ik hem heel goed in staat ook invulling te geven aan wat op Veronica sinds 1 januari de bedoeling is.
Een "vrije" DJ heeft vaak een luisteraar in zijn/haar hoofd die hij/zij dagelijks aanspreekt. Gekneden DJ's moeten een toon aannemen die de Brand Managers vaak hebben verzonnen. 538 moest zich bijvoorbeeld heel lang op jonge mannen richten - Alle acties moesten groot, maar jongensachtig, een tikkeltje stout, maar vooral laagdrempelig. Veronica weet al jaren dat hen luisteraars M40+ zijn, toch proberen ze elke zomer d.m.v. die zweverige jongerencampagnes met surfplanken en vrouwen in bikini's zich jong te profileren. Dit werkt voor 538 omdat ze de grote namen hebben om dit waar te maken (Afrojack, Armin v Buuren, Garrix, Tiesto), maar Radio Veronica niet.
Je dient je eerst iets te zijn voordat je het mag roepen, Veronica riep dat ze jong en fris waren terwijl het vol zat met geitenwollen sokken en een klein bakje Rock Classics die ze te veel herhaalden. Ze hebben nu wel een goede kern (ex 538), hopelijk nemen ze wat 538 luisteraars mee en kan Radio 2 marktleider worden, want daar zitten wat mij betreft de vrijste zielen momenteel... en de leukste muziek.
En over oneerlijke concurrentie (NPO/commercieel) kunnen we niet meer praten, want 538 heeft weer een NPO DJ overgenomen en de commerciëlen mogen nu zelfs bij NPO adverteren.

dre

Bericht door dre » 06 jan 2017 10:26

denk dat op deze zender(s) mensen luisteren die niet bovengemiddeld muziekliefhebver zijn....geen platenkast of spotifylijst hebben maar radio als behangetje gebruiken.
Net terug van een radiostage in LA.

Orange

Bericht door Orange » 06 jan 2017 11:36

dre schreef:denk dat op deze zender(s) mensen luisteren die niet bovengemiddeld muziekliefhebver zijn....geen platenkast of spotifylijst hebben maar radio als behangetje gebruiken.
Dat denk ik niet. Ze hebben wellicht andere voorkeuren.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 06 jan 2017 11:46

LSideEd schreef:Als Talpa de doelgroep man/vrouw met Alzheimer wil aanspreken met Veronica, dan lukt ze dat aardig. Veronica zal zolang er niemand met een muzikale bezieling daar de muziekkeuze maakt nooit wat worden. Er lopen alleen broodjocks rond, ze draaien wat ze moeten draaien, al moeten ze ook 4x in het uur Guns n Roses draaien. Maak dus ook niks uit wie als je op de belangrijke uren er neerzet. Als je Edwin Evers elke morgen 20 zelfde plaatjes laat draaien, dan haakt ook iedereen af. De muziekkeuze zal dus breder moeten. En dat kan ook rustig binnen het kavel waar men nu gebruik van maakt. Honderden zo niet duizenden platen uit de de jaren 80 90 en iets zeventig hoor je nooit. Mensen als Rob Stenders de vrije hand geven zo al een goede stap zijn. Niet als DJ maar als programma maker. Mensen als Jeroen "twintig zestien" van Inkel , kunnen met een ruimer muziekaanbod nog jaren mee.
Je denigrerende toont geeft al aan dat je echt geen verstand van commerciele radio hebt. "Broodjocks". Wat verwacht je dan? Dat mensen voor niks gaan zitten en alleen maar obscure b-kantjes de commerciele zender op slingeren?

Voor de ik denk 100.000e keer:Radio is behang, muziek de soundtrack bij het leven. Als oldies-zender mikt Veronica op een ouder, mannelijk publiek en wil ze zender herkenning bij de luisteraar oproepen. Dat, in combinatie met de bedrijfsdoelen van Talpa/TMG, verklaart de richting van de zender. De groep neemt heel slim de strategie van de publieke omroep over om luisteraars langer aan zijn zenderpakket vast te houden door jocks door te schuiven van 538 naar Veronica.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

Plaats reactie