Dat was ook mijn conclusie. Het zou voor dit forum leuk zijn als cijfers inzichtelijk worden, maar ik vrees dat commerciële belangen dat niet laten gebeuren. En dan scoren de favorietjes hier de pannen van het dak, zonder enige feitelijke onderbouwing.Johanneke schreef: 14 jun 2025 23:37 De ene na de andere aanname komt voorbij vanavond, zonder cijfers
Veranderingen Radio Veronica
Moderator: admin6
Re: Veranderingen Radio Veronica
Rock 'n roll is better than music!
Jessica heeft waarschijnlijk geen ongelijk. In het Audify maandrapport worden zo nu en dan de dagcijfers gepubliceerd. Nu moet ik zeggen dat de laatstgedeelde cijfers uit december 2024 komen, maar daar was het patroon te zien dat Veronica op zaterdagen en vooral op zondagen echt aanzienlijk minder scoorde. Op de zondag steeds minimaal 1% marktaandeel lager.
https://audify.nl/audio-feiten-cijfers/ ... ndrapport/
En de dj's die we niet mogen die scoren bedroevend slechtOortjes schreef: 14 jun 2025 23:55Dat was ook mijn conclusie. Het zou voor dit forum leuk zijn als cijfers inzichtelijk worden, maar ik vrees dat commerciële belangen dat niet laten gebeuren. En dan scoren de favorietjes hier de pannen van het dak, zonder enige feitelijke onderbouwing.Johanneke schreef: 14 jun 2025 23:37 De ene na de andere aanname komt voorbij vanavond, zonder cijfers
Veronica heeft vooral mannelijke luisteraars, vaak ouwe mannen die op zondag voetbal en F1 kijken en luisteren Radio Langs de Lijn.Pot schreef: 15 jun 2025 10:37 Jessica heeft waarschijnlijk geen ongelijk. In het Audify maandrapport worden zo nu en dan de dagcijfers gepubliceerd. Nu moet ik zeggen dat de laatstgedeelde cijfers uit december 2024 komen, maar daar was het patroon te zien dat Veronica op zaterdagen en vooral op zondagen echt aanzienlijk minder scoorde. Op de zondag steeds minimaal 1% marktaandeel lager.
-
Je kunt de cijfers in het weekeinde ook niet vergelijken met die van werkdagen. 80% van de mensen zit in het weekeinde in een totaal ander ritme als op werkdagen, dus dat zou je dan ook moeten mee berekenen.Buckhead schreef: 15 jun 2025 11:08Veronica heeft vooral mannelijke luisteraars, vaak ouwe mannen die op zondag voetbal en F1 kijken en luisteren Radio Langs de Lijn.Pot schreef: 15 jun 2025 10:37 Jessica heeft waarschijnlijk geen ongelijk. In het Audify maandrapport worden zo nu en dan de dagcijfers gepubliceerd. Nu moet ik zeggen dat de laatstgedeelde cijfers uit december 2024 komen, maar daar was het patroon te zien dat Veronica op zaterdagen en vooral op zondagen echt aanzienlijk minder scoorde. Op de zondag steeds minimaal 1% marktaandeel lager.
Dat de cijfers op zaterdag beter zijn dan op zondag is dan ook wel vrij eenvoudig te verklaren. Er wordt relatief veel gewerkt en veel mensen zitten nog steeds in de auto onderweg naar sport en andere vrijetijdsbesteding. De zondag is inderdaad veel meer live sport op televisie, terwijl ook veel mensen zijn die familie dingen gaan doen.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
De zondag scoort traditioneel bij alle zenders minder. Als er bijvoorbeeld grote sportwedstrijden zijn als olympische spelen, tour de france of Wk voetbal trekt radio1 op zo'n moment op zondag alle luisteraars weg. Op zondag maken mensen andere keuzes.Johanneke schreef: 14 jun 2025 23:37 De ene na de andere aanname komt voorbij vanavond, zonder cijfers of met cijfers van twee jaar geleden zoals de Bonanza. En Jessica, waarom zou de zondag op Veronica dan slechter scoren dan de zaterdag, denk je?
De zaterdag en zondag worden wel degelijk meegerekend in de weekcijfers. Dus als je slecht scoort in het weekend zie je dat behoorlijk terug in je weekcijfers. Wel belangrijk dus. Alleen de uren vanaf middernacht tot 6 uur in de morgen worden niet meegerekend. Alle andere uren zijn belangrijk. Ook in het weekend.GerjanCluistra schreef: 15 jun 2025 11:45Je kunt de cijfers in het weekeinde ook niet vergelijken met die van werkdagen. 80% van de mensen zit in het weekeinde in een totaal ander ritme als op werkdagen, dus dat zou je dan ook moeten mee berekenen.Buckhead schreef: 15 jun 2025 11:08Veronica heeft vooral mannelijke luisteraars, vaak ouwe mannen die op zondag voetbal en F1 kijken en luisteren Radio Langs de Lijn.Pot schreef: 15 jun 2025 10:37 Jessica heeft waarschijnlijk geen ongelijk. In het Audify maandrapport worden zo nu en dan de dagcijfers gepubliceerd. Nu moet ik zeggen dat de laatstgedeelde cijfers uit december 2024 komen, maar daar was het patroon te zien dat Veronica op zaterdagen en vooral op zondagen echt aanzienlijk minder scoorde. Op de zondag steeds minimaal 1% marktaandeel lager.
Het ritme in het weekend zal wellicht anders zijn, maar dat betekent niet dat er aanzienlijk minder radio wordt geluisterd.
Dit is dan weliswaar Radio 2, maar daar scoorde Emmely de Wilt op zaterdag- en zondagochtend ook niet gek veel lager dan Bart Arens doordeweeks.
https://www.radiofreak.nl/aan-de-slag-o ... levert-in/
En uiteindelijk bestaat de taart in het weekend ook nog gewoon uit 100% marktaandeel. Veronica pakt gewoon een (aanzienlijk) kleinere punt.
Maar radiozenders doen er ook niet ontzettend veel aan om luisteraars te behouden. Herhalingen van shows op 538, programma's van vier uur op Veronica en bezuinigingen op nieuwsbulletins bij Q en 3FM. Als Radio 1 dan een topprogrammering heeft, dan maak je het jezelf ook lastig. Juist een Sky en JOE doen het dan aardig. Dus de conclusie is wellicht dat er een voorkeur is naar vrijwel alleen muziek óf een inhoudelijke programmering.
Dit is dan weliswaar Radio 2, maar daar scoorde Emmely de Wilt op zaterdag- en zondagochtend ook niet gek veel lager dan Bart Arens doordeweeks.
https://www.radiofreak.nl/aan-de-slag-o ... levert-in/
En uiteindelijk bestaat de taart in het weekend ook nog gewoon uit 100% marktaandeel. Veronica pakt gewoon een (aanzienlijk) kleinere punt.
Maar radiozenders doen er ook niet ontzettend veel aan om luisteraars te behouden. Herhalingen van shows op 538, programma's van vier uur op Veronica en bezuinigingen op nieuwsbulletins bij Q en 3FM. Als Radio 1 dan een topprogrammering heeft, dan maak je het jezelf ook lastig. Juist een Sky en JOE doen het dan aardig. Dus de conclusie is wellicht dat er een voorkeur is naar vrijwel alleen muziek óf een inhoudelijke programmering.
“zonder enige feitelijke onderbouwing”Oortjes schreef: 14 jun 2025 23:55 En dan scoren de favorietjes hier de pannen van het dak, zonder enige feitelijke onderbouwing.
Ik zie hier toch meerdere forumleden de moeite nemen om artikelen met luistercijfers erbij te zoeken om eigen meningen te onderbouwen.
God is a DJ
Dat zie ik ook, maar daaruit blijkt niet dat die favorietjes de pannen het dak scoren. Ik begrijp wel dat het lastig is goede cijfers te achterhalen. Tegelijkertijd vind ik het een illusie om te veronderstellen dat bepaalde dj's procenten meer of minder behalen t.o.v. de collega's voor en achter hun. Enkele tienden lijkt me stukken realistischer en ook al een goede prestatie.Phoenix schreef: 15 jun 2025 13:49“zonder enige feitelijke onderbouwing”Oortjes schreef: 14 jun 2025 23:55 En dan scoren de favorietjes hier de pannen van het dak, zonder enige feitelijke onderbouwing.
Ik zie hier toch meerdere forumleden de moeite nemen om artikelen met luistercijfers erbij te zoeken om eigen meningen te onderbouwen.
Rock 'n roll is better than music!
-
Dat de cijfers belangrijk zijn is wat anders als dat je ze moet vergelijken met de werkdag cijfers.jessica schreef: 15 jun 2025 11:54De zaterdag en zondag worden wel degelijk meegerekend in de weekcijfers. Dus als je slecht scoort in het weekend zie je dat behoorlijk terug in je weekcijfers. Wel belangrijk dus. Alleen de uren vanaf middernacht tot 6 uur in de morgen worden niet meegerekend. Alle andere uren zijn belangrijk. Ook in het weekend.GerjanCluistra schreef: 15 jun 2025 11:45Je kunt de cijfers in het weekeinde ook niet vergelijken met die van werkdagen. 80% van de mensen zit in het weekeinde in een totaal ander ritme als op werkdagen, dus dat zou je dan ook moeten mee berekenen.Buckhead schreef: 15 jun 2025 11:08
Veronica heeft vooral mannelijke luisteraars, vaak ouwe mannen die op zondag voetbal en F1 kijken en luisteren Radio Langs de Lijn.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Ik wil graag een compliment geven. Vandaag zag ik langs de weg een nieuw billboard van Radio Veronica en in tegenstelling tot eerdere uitingen was deze opvallend duidelijk en doeltreffend. Gerard Ekdom stond prominent afgebeeld, zonder overbodige attributen zoals een ghettoblaster. Zijn naam was helder en groot weergegeven, net als het Veronica-logo en het bijbehorende tijdslot. Dit sluit naadloos aan bij de suggesties die ik eerder heb gedaan. Complimenten aan het marketingteam van Veronica 

God is a DJ
Hebben ze toch een keer geluisterd ;-)
Het hoeft niet altijd fancy en bijzonder een marketingcampagne.Phoenix schreef: 16 jun 2025 18:54 Ik wil graag een compliment geven. Vandaag zag ik langs de weg een nieuw billboard van Radio Veronica en in tegenstelling tot eerdere uitingen was deze opvallend duidelijk en doeltreffend. Gerard Ekdom stond prominent afgebeeld, zonder overbodige attributen zoals een ghettoblaster. Zijn naam was helder en groot weergegeven, net als het Veronica-logo en het bijbehorende tijdslot. Dit sluit naadloos aan bij de suggesties die ik eerder heb gedaan. Complimenten aan het marketingteam van Veronica![]()
Goede foto. In duidelijke letters de naam van de DJ, station en tijd is al genoeg.
Je rijdt er met een vaart van 100km voorbij. Dus hele lappen tekst heeft geen zin.
Veronica gaat een top 250 van de zomer doen dit weekend