Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Phoenix

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 17 mei 2025 00:44 Maar ik gun ieder zijn station en die stations moeten vooral niet veranderen zoals anderen altijd willen dat Veronica anders word.
Voor mij hoeft Veronica niet per se te veranderen. Maar elke keer wanneer de nieuwe luistercijfers verschijnen, laait dezelfde discussie weer op. Deze week zakte Veronica opnieuw in marktaandeel, en meteen begint de vraag weer: hoe kan dat, en wat moet er anders?

Als we met z’n allen accepteren dat Veronica met het huidige format en de huidige invulling niet structureel boven de 4% marktaandeel gaat uitkomen, dan kunnen we deze discussie eigenlijk gewoon afronden. Alleen tijdens een themaweek of speciale actie zal het cijfer af en toe iets hoger zijn.

Maar ik weet nu al wat er bij de volgende luistercijfers gebeurt: Veronica is weer één van de eerste zenders die onder de loep wordt gelegd, en de hele discussie begint opnieuw. En zo blijven we in rondjes draaien.
God is a DJ
jessica

Bericht door jessica »

Ja klopt wel wat je zegt Phoenix. Misschien gewoon accepteren dat Veronica rond de 4% blijft hangen.
Mij persoonlijk maakt het marktaandeel niet uit of het nu 4% of 6% is. Ik vind het een fijne zender.
Net als anderen 538, Radio10 of Joe een fijne zender vinden.

UIteindelijk kan er toch maar 1 station boven aan staan. Dat zal altijd zo zijn. Ik weet niet of marktleiderschap altijd het doel moet zijn.
Daar krijg je niet altijd betere radio van.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 17 mei 2025 08:27 UIteindelijk kan er toch maar 1 station boven aan staan. Dat zal altijd zo zijn. Ik weet niet of marktleiderschap altijd het doel moet zijn.
Marktleiderschap zal voor Veronica zelf waarschijnlijk niet het directe doel zijn. Voor een individuele zender ligt de focus meestal op rendement en winstgevendheid. Maar om financieel gezond te zijn, is er wel een minimale basis van luisterbereik nodig en daar lijkt Veronica momenteel moeite mee te hebben.

Tegelijkertijd is er de bredere ambitie van Audiohuis (waar Veronica onder valt). Audiohuis heeft wél een duidelijke ambitie uitgesproken: marktleider worden op het gebied van audio in Nederland. In die bredere strategie telt elke zender mee. Als Veronica structureel achterblijft qua bereik en relevantie, wringt dat met die ambitie.
God is a DJ
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

jessica schreef: 17 mei 2025 00:44 De krenten uit de pap qua nieuwe muziek.
Niet persoonlijk op jou, maar ik lees dit vaak: 'de krenten uit de pap' of 'de pareltjes', maar wat zijn dat eigenlijk? Dat is toch zo subjectief dat het eigenlijk een beetje een holle frase is en je er weinig mee kunt in een groter geheel?

Ik hoorde laatst weer eens ergens The Riders - Bang on air, voor mij een pareltje. Je hoort hem niet vaak, maar ik heb er speciale (jeugd) herinneringen aan. Maar voor de meeste mensen zal het een van de vele platte eurodance platen zijn. Maar iets soortgelijks heb ik met Stereophonics - Maybe Tomorrow, of Something Happens - Parachute. Of Air - All I Need. Maar dit is zo persoonlijk, hier kan een station niet op varen.

Dus hoe zou, in dit geval Veronica, hier dan iets mee kunnen?
jessica

Bericht door jessica »

Ik bedoelde meer de nieuwe platen die binnen de muziekrange van Veronica passen.
Volgens mij was Rob Stenders een van de eerste Dj's die Lola Young - Messy oppakte.

Nu is het een grote hit, maar was toen heel goed gesignaleerd en de muziek past op Veronica.
Young Gun Silvervox daar kun je ook bijna iedere nieuwe single van draaien en zo kan je een mooie selectie maken.
Ze doen het nu al met sommige platen, wat vaak op zich een goede selectie is. Maar van mij mogen er wel 2 of 3 nieuwe songs per uur ipv 1 en in sommige programma's 0.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 18 mei 2025 01:34 Ik bedoelde meer de nieuwe platen die binnen de muziekrange van Veronica passen.
Volgens mij was Rob Stenders een van de eerste Dj's die Lola Young - Messy oppakte.

Nu is het een grote hit, maar was toen heel goed gesignaleerd en de muziek past op Veronica.
Young Gun Silvervox daar kun je ook bijna iedere nieuwe single van draaien en zo kan je een mooie selectie maken.
Ze doen het nu al met sommige platen, wat vaak op zich een goede selectie is. Maar van mij mogen er wel 2 of 3 nieuwe songs per uur ipv 1 en in sommige programma's 0.
De muziekrange van Veronica is zó breed dat werkelijk elke nieuwe track er wel tussen past. En dat is precies het probleem. Er is geen focus. Sommige programma’s draaien één nieuwe plaat, andere helemaal geen. Dat zegt genoeg: er is geen duidelijk muziekbeleid. Het format zwalkt alle kanten op, en als luisteraar heb je geen idee waar de zender muzikaal voor staat. Een radiozender zonder muzikale identiteit verliest op de lange termijn z’n relevantie.
God is a DJ
jessica

Bericht door jessica »

Ik zie Veronica de nieuwe single van Yves Berendse of Tino Martin niet zo snel draaien.
Dus er zullen er ook een heleboel afvallen. Veel dance zal ook afvallen.
Maar goed constant 2 nieuwe liedjes per uur zou mooi zijn. Dat zou wel duidelijkheid geven en ook een beetje onderscheiding van andere zenders.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 18 mei 2025 18:20 Ik zie Veronica de nieuwe single van Yves Berendse of Tino Martin niet zo snel draaien.
Ik denk dat je Wout & Frank onderschat.
God is a DJ
Buckhead

Bericht door Buckhead »

Phoenix schreef: 17 mei 2025 08:54
jessica schreef: 17 mei 2025 08:27 UIteindelijk kan er toch maar 1 station boven aan staan. Dat zal altijd zo zijn. Ik weet niet of marktleiderschap altijd het doel moet zijn.
Marktleiderschap zal voor Veronica zelf waarschijnlijk niet het directe doel zijn. Voor een individuele zender ligt de focus meestal op rendement en winstgevendheid. Maar om financieel gezond te zijn, is er wel een minimale basis van luisterbereik nodig en daar lijkt Veronica momenteel moeite mee te hebben.

Tegelijkertijd is er de bredere ambitie van Audiohuis (waar Veronica onder valt). Audiohuis heeft wél een duidelijke ambitie uitgesproken: marktleider worden op het gebied van audio in Nederland. In die bredere strategie telt elke zender mee. Als Veronica structureel achterblijft qua bereik en relevantie, wringt dat met die ambitie.
Als je Gerard Ekdom haalt, Rob Stenders behoudt en Wout en Frank haalt wil je echt wel marktleider worden. Dat zou met die persoonlijkheden 1000% het doel moeten zijn. Het lijkt alleen niet te lukken vanwege geen plan en ambitie.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Buckhead schreef: 18 mei 2025 18:46 Als je Gerard Ekdom haalt, Rob Stenders behoudt en Wout en Frank haalt wil je echt wel marktleider worden. Dat zou met die persoonlijkheden 1000% het doel moeten zijn. Het lijkt alleen niet te lukken vanwege geen plan en ambitie.
Mediahuis heeft deze ambitie met Veronica nooit uitgesproken. Ik kan me niet voorstellen dat dit format ooit marktleiderschap op gaat leveren en dat zal Mediahuis ook wel weten.

Overschat je genoemde heren niet? Ze heten geen van allen Edwin Evers.
Rock 'n roll is better than music!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Buckhead schreef: 18 mei 2025 18:46 Als je Gerard Ekdom haalt, Rob Stenders behoudt en Wout en Frank haalt wil je echt wel marktleider worden.
Toegegeven dat het aantrekken van Ekdom, Wout & Frank enige ambitie uitspreekt, maar om marktleider te worden is meer nodig dan alleen wat ‘namen’ aantrekken. Daarbij hebben Wout & Frank niet de status die veel andere drive-time jocks wel hebben.
God is a DJ
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 18 mei 2025 19:34 Mediahuis heeft deze ambitie met Veronica nooit uitgesproken. Ik kan me niet voorstellen dat dit format ooit marktleiderschap op gaat leveren en dat zal Mediahuis ook wel weten.
Audiohuis, waar Veronica onder valt, heeft wel een ambitie uitgesproken en die gaat niet gehaald worden met radiozenders die niet structureel boven de 4% marktaandeel uitkomen.
God is a DJ
Janno

Bericht door Janno »

Je snapt niet dat ze niet wat meer luisteren naar de pro’s hier op het forum :))

Zonder gekheid, je mag natuurlijk wel verwachten dat er bij Mediahuis/Audiohuis professionele mensen zitten die weten hoe radio en commercie werkt. Dat 4% marktaandeel niet de top is lijkt me duidelijk, maar ik zie vooralsnog weinig tekenen die er op wijzen dat het roer volledig omgegooid wordt bij Veronica. Daar zal een reden voor zijn. Er is al veel veranderd in personeel en programma’s. Teveel verandering geeft geen vertrouwd gevoel bij luisteraars, dus alles omgooien naar bijvoorbeeld weer een 80s/90s format zal niet ineens gebeuren. Wellicht hopen ze vanuit het absolute dieptepunt van vorig jaar telkens wat omhoog te krabbelen met af en toe een lichte terugval. We weten het simpelweg niet.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 18 mei 2025 20:27 Audiohuis, waar Veronica onder valt, heeft wel een ambitie uitgesproken en die gaat niet gehaald worden met radiozenders die niet structureel boven de 4% marktaandeel uitkomen.
Dat klopt, maar die ambitie is niet om Veronica marktleider te laten worden. Er zijn meer stations die een aandeel kunnen leveren.
Janno schreef: 18 mei 2025 20:59 Je snapt niet dat ze niet wat meer luisteren naar de pro’s hier op het forum :))

Zonder gekheid, je mag natuurlijk wel verwachten dat er bij Mediahuis/Audiohuis professionele mensen zitten die weten hoe radio en commercie werkt. Dat 4% marktaandeel niet de top is lijkt me duidelijk, maar ik zie vooralsnog weinig tekenen die er op wijzen dat het roer volledig omgegooid wordt bij Veronica. Daar zal een reden voor zijn. Er is al veel veranderd in personeel en programma’s. Teveel verandering geeft geen vertrouwd gevoel bij luisteraars, dus alles omgooien naar bijvoorbeeld weer een 80s/90s format zal niet ineens gebeuren.
Volledig eens.
Rock 'n roll is better than music!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 18 mei 2025 22:20
Phoenix schreef: 18 mei 2025 20:27 Audiohuis, waar Veronica onder valt, heeft wel een ambitie uitgesproken en die gaat niet gehaald worden met radiozenders die niet structureel boven de 4% marktaandeel uitkomen.
Dat klopt, maar die ambitie is niet om Veronica marktleider te laten worden. Er zijn meer stations die een aandeel kunnen leveren.
viewtopic.php?p=627831#p627831
God is a DJ
Plaats reactie