Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Phoenix

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 27 apr 2025 16:46 Wat jij en ik de beste dj's vinden, is natuurlijk geen wetenschappelijk onderbouwd feit. Dat is gewoon een mening, gebaseerd op feiten, ervaringen, voorkeuren en eigen waarnemingen. Dat kunnen we heel lang oneens blijven, wat ik prima vind.
Tuurlijk is dit wel feitelijk te onderbouwen. In 2015 moest van Velthuyzen al weg uit de ochtend van Veronica vanwege teruglopende luistercijfers. Daarna is hij via het weekend van Veronica, een internetzender, in de nacht bij Radio 2 terecht gekomen. Lekker veilig want geen luistercijfermeting. Anderhalf jaar geleden keerde Van Velthuyzen weer terug in de ochtend van Veronica en wat in 2015 al werd gezien werd nu herbevestigd. Van Velthuyzen is over zijn hoogtepunt heen. Na twee, drie maanden weer weg uit de ochtend en opnieuw in het weekend geplaatst. Dat zijn de feiten! Een DJ die zich nog tot de “top 10” mag tekenen overkomt dat niet. Na het vertrek bij 538 kon De Wild bij Radio 2 terecht, Coen & Sander bij Joe en Rob van Someren kon na Radio 10 nog op drive time bij 100%NL terecht. Als Van Velthuyzen eind mei afzwaait bij Veronica zie ik hem niet op een prominente plek op een landelijke FM zender terugkeren. Dan hoor je niet tot de top 10 wat mij betreft.

Dus als gezegd wordt “Rick is één van de betere DJ’s van Nederland” en jij zegt vervolgens “dat ben ik dus eens” dan ben je het eens met iets dat als feit wordt gebracht. Ik begrijp ook wel dat dit slechts je eigen voorkeur is, maar als het zo stellig wordt gebracht ben ik wel benieuwd naar je onderbouwing is. Dan kun je die met een niet relevante vergelijking en een knipoog uit de weg gaan, maar ik had meer verwacht, want ik heb nergens gelezen waarom Van Velthuyzen dan tot de top 10 zou behoren.
God is a DJ
Leon1968

Bericht door Leon1968 »

Rick is een van de dj’s met een eigen geluid. De meeste dj’s van tegenwoordig blinken uit in eenheidsworst. De ene kun je zo voor de andere inwisselen. Het zijn geen personalitys. Of Rick nog tot de top 10 behoort weet ik oprecht niet maar dat hij een eigen geluid heeft weet ik wel. En in dat opzicht is het dan wel jammer dat eenheidsworst en platgetreden paden succesvoller lijken te zijn dan een dj die wel degelijk zijn vak verstaat. Maar het blijft commerciële radio. Dus of iets mooi of bijzonder is doet er niet toe. Te duur? Weg ermee. Inwisselen voor een goedkopere uitzendkracht.
Pot

Bericht door Pot »

Leon1968 schreef: 27 apr 2025 17:46 Rick is een van de dj’s met een eigen geluid. De meeste dj’s van tegenwoordig blinken uit in eenheidsworst. De ene kun je zo voor de andere inwisselen. Het zijn geen personalitys. Of Rick nog tot de top 10 behoort weet ik oprecht niet maar dat hij een eigen geluid heeft weet ik wel. En in dat opzicht is het dan wel jammer dat eenheidsworst en platgetreden paden succesvoller lijken te zijn dan een dj die wel degelijk zijn vak verstaat. Maar het blijft commerciële radio. Dus of iets mooi of bijzonder is doet er niet toe. Te duur? Weg ermee. Inwisselen voor een goedkopere uitzendkracht.
Eens met Phoenix.

En het is jammer dat je zegt dat je zegt dat DJ’s die minder of geen eigen geluid hebben, opeens hun vak niet verstaan.

Volgens mij moet je kijken waar je luisteraar behoefte aan heeft. Radio zoals o.a. Van Velthuysen, Van Inkel en Hans Schiffers ze maken zijn wellicht wat uit de tijd voor het huidige medium radio. Ze zitten (gedeeltelijk) nog op de posities vanwege hun successen in het verleden. Ik ben geen luisteraar van Rick, maar het is toch met name een music driven programma geworden? Dan kan ik me voorstellen dat men voor goedkopere namen kiest.
Leon1968

Bericht door Leon1968 »

Dat bedoelde ik niet hoor. Die dj’s zijn zeker vakkundig maar inwisselbaar. En dat vind ik persoonlijk jammer. Zoek er verder niets achter.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 27 apr 2025 17:17 Ik begrijp ook wel dat dit slechts je eigen voorkeur is, maar als het zo stellig wordt gebracht ben ik wel benieuwd naar je onderbouwing is.
Je kan één minder succesvol punt uit zijn loopbaan belichten, maar ook kijken naar wat er wel is:
1. Vier decennia te beluisteren met (populaire) programma's op de grote, landelijke zenders. Dat is nogal feitelijk en lukt niet als je geen hele goede vakman bent.
2. Een herkenbaar eigen geluid. Je hoort direct dat Rick op de radio is.
3. De kunst om van niets iets te maken wat leuk is om naar te luisteren. Zelfs van verkeersinformatie weet Rick wat leuks te maken. Een gesprek met een luisteraar is altijd leuk, ongeacht de vraag of er inhoud in zit.
4. Veelzijdigheid, d.w z. meerdere soorten programma's kunnen maken.
5. Specifiek voor Rick, de geweldige energie die uit de speakers knalt als hij radio maakt.

Zo duidelijk?
Rock 'n roll is better than music!
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Pot schreef: 27 apr 2025 17:56 En het is jammer dat je zegt dat je zegt dat DJ’s die minder of geen eigen geluid hebben, opeens hun vak niet verstaan. .
Ik denk dat er ruimte is voor dj's met minder eigen geluid, maar de echt goede dj's hebben volgens mij allemaal een eigen herkenbaar geluid. Inwisselbaarheid is een kwaliteit, maar zeker geen teken van uitblinken. Dat is uniciteit.
Barwijn

Bericht door Barwijn »

Oortjes schreef: 27 apr 2025 18:06
Phoenix schreef: 27 apr 2025 17:17 Ik begrijp ook wel dat dit slechts je eigen voorkeur is, maar als het zo stellig wordt gebracht ben ik wel benieuwd naar je onderbouwing is.
Je kan één minder succesvol punt uit zijn loopbaan belichten, maar ook kijken naar wat er wel is:
1. Vier decennia te beluisteren met (populaire) programma's op de grote, landelijke zenders. Dat is nogal feitelijk en lukt niet als je geen hele goede vakman bent.
3. De kunst om van niets iets te maken wat leuk is om naar te luisteren. Zelfs van verkeersinformatie weet Rick wat leuks te maken. Een gesprek met een luisteraar is altijd leuk, ongeacht de vraag of er inhoud in zit.
5. Specifiek voor Rick, de geweldige energie die uit de speakers knalt als hij radio maakt.

Zo duidelijk?
Rick scoort hele slechte cijfers . Duidelijk?
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Barwijn schreef: 27 apr 2025 18:15

Zo duidelijk?
Nee. De ochtendshow met Rick scoorde in die drie maanden dat het geduurd heeft, minder dan die van voorganger Tim Klijn die met veel promotie overstapte naar 538. Daar viel weinig aan te winnen. Maar de cijfers doken pas echt het ravijn in toen Frank van der Lende de ochtendshow ging doen half september 2023. Daar maakt Tom Klerkx nu overigens dankbaar gebruik van door te roepen dat het marktaandeel nu zo lekker aan het stijgen is. Zou ik ook doen trouwens.

Maar ik vrees ook voor Rick, het wordt zo langzamerhand Leave the club met al die vertrekkers daar. Het wordt er niet gezelliger op want ondertussen blijven Frank, Sander en Marisa wel gewoon zitten. Ik vind het Join the Club gevoel ver te zoeken. Dat had ik gisteren in Breda overigens juist wel bij 538. Dat was echt een topfeest.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Zo duidelijk?
Punt 1. Ik betwist niet dat Rick geen goede vakman is. Dat hij al 4 decennia onafgebroken op de radio te horen is maakt hem niet tot de top 10 DJ’s van dit moment behoren. Dan zouden Hans Schiffers en Jeroen van Inkel zich hier ook toe kunnen voegen. Dat zijn ook twee vakmannen, maar vallen momenteel toch echt wel buiten de top 10.
Punt 2 tot en met 5 gaat voor meer radiomakers op. Zo popte bij mij direct Barend van Deelen op toen ik deze punten las. Barend zal niet direct door iedereen tot de top 10 gerekend worden denk ik.

Je argumenten zijn duidelijk, maar voor mij te mager om iemand tot de top 10 te rekenen.
Johanneke schreef: 27 apr 2025 18:27 Maar ik vrees ook voor Rick, het wordt zo langzamerhand Leave the club met al die vertrekkers daar. Het wordt er niet gezelliger op want ondertussen blijven Frank, Sander en Marisa wel gewoon zitten. Ik vind het Join the Club gevoel ver te zoeken.
Die reflex had ik ook. De slogan Join The Club hanteren en intussen één voor één afscheid nemen van je medewerkers. Dat is altijd gevaarlijk met een slogan. Het kan ook tegen je keren.
God is a DJ
Pot

Bericht door Pot »

Johanneke schreef: 27 apr 2025 18:27
Barwijn schreef: 27 apr 2025 18:15

Zo duidelijk?
Nee. De ochtendshow met Rick scoorde in die drie maanden dat het geduurd heeft, minder dan die van voorganger Tim Klijn die met veel promotie overstapte naar 538. Daar viel weinig aan te winnen. Maar de cijfers doken pas echt het ravijn in toen Frank van der Lende de ochtendshow ging doen half september 2023. Daar maakt Tom Klerkx nu overigens dankbaar gebruik van door te roepen dat het marktaandeel nu zo lekker aan het stijgen is. Zou ik ook doen trouwens.
De cijfers:

Wk 48 (2023) - 2,6% - Laatste normale meting met Frank (voor Kerst, Top 4000 en Top 2000 o.a.)
Wk 37 (2023) - 2,3% - Eerste week Frank v/d Lende
Wk 36 (2023) - 2,8% - Laatste week Rick
Wk 23 (2023) - 3,4% - Eerste week Rick
Wk 22 (2023) - 3,8% - Laatste week Tim

Natuurlijk niet de weken tussendoor. Overigens deed Martijn Muijs het hierna ook niet veel beter.

De schouderklopjes begrijp ik ook niet. Veronica presteerde onvoldoende. Nu is het nog steeds magertjes als je bedenkt dat de helft van de dagprogrammering nu drie keer zo hoog scoorde op Radio 2.

En nee: het wegjagen is geen goede strategie. Als je luisteraars kwijtraakt, dan weet je nooit of ze terugkomen. Je kunt ze beter proberen te behouden. Bovendien vergelijkt Tom de cijfers volgens mij met 12 maanden geleden.

Maar ik vrees ook voor Rick, het wordt zo langzamerhand Leave the club met al die vertrekkers daar. Het wordt er niet gezelliger op want ondertussen blijven Frank, Sander en Marisa wel gewoon zitten. Ik vind het Join the Club gevoel ver te zoeken. Dat had ik gisteren in Breda overigens juist wel bij 538. Dat was echt een topfeest.
Continuïteit en Veronica… het is geen goede combinatie. Ik zou oprecht niet weten welk programma of welke DJ het langst op dezelfde plek zit. Naar mijn gevoel is het sowieso niet lang. Maar mocht Rick weggaan dan past hij blijkbaar ook niet meer goed genoeg bij het huidige Veronica of is hij niet waardevol genoeg/te duur.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Pot schreef: 27 apr 2025 19:35 Continuïteit en Veronica… het is geen goede combinatie. Ik zou oprecht niet weten welk programma of welke DJ het langst op dezelfde plek zit.
Ik wel. Stenders met de Bonanza.
God is a DJ
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 27 apr 2025 19:00 Je argumenten zijn duidelijk, maar voor mij te mager om iemand tot de top 10 te rekenen.
Ik had niet anders verwacht.
Phoenix schreef: 27 apr 2025 19:41
Pot schreef: 27 apr 2025 19:35 Continuïteit en Veronica… het is geen goede combinatie. Ik zou oprecht niet weten welk programma of welke DJ het langst op dezelfde plek zit.
En dat is een programma wat één op één van Radio 2 komt. Een gebrek aan continuïteit is sinds 2013 - 2014 volgens mij ook het probleem van Veronica. Zowel in muziekbeleid als in programmering zijn er continue wisselingen. Hoe sterk afwisselend de muziekkeuze nu ook is en hoe sterk sommige programma's momenteel ook zijn, er is geen continuïteit. Zolang dat er niet is, gaat Veronica nooit het vlaggenschip van Mediahuis worden.
Pot

Bericht door Pot »

Ik wist hem ook wel. Ik wou eigenlijk schrijven welk programma er na de Bonanza er het langst zit, maar klikte iets te snel op versturen :wink:. Ik zou oprecht niet weten welk ander programma het langstlopende is. Het is naar mijn gevoel niet ouder dan een jaar of twee.
Buckhead

Bericht door Buckhead »

Rick is altijd een DJ voor 12 tot 15 in het weekend geweest, best een beetje persoonlijkheid maar niet goed genoeg voor de ochtendshow of de middagshow, dat is echt geen schande, maar Rick is Rick en elke keer dat hij de kans kreeg in het ochtend time slot ging de stekker eruit, 1x kan gebeuren, 2x is opvallend maar 3x uit de ochtend gehaald worden zegt wel iets. Misschien niet het juiste team om zich heen, misschien de focus niet goed. Maar Rick heeft een mooie loopbaan gehad, afgelopen twee jaar kunnen cashen, z'n ego zat af en toe in de weg. Er is een plek bij Grand Prix Radio, WNL, PowNed of Omroep Gelderland voor Ricky.
Buckhead

Bericht door Buckhead »

Pot schreef: 27 apr 2025 22:20
Ik wist hem ook wel. Ik wou eigenlijk schrijven welk programma er na de Bonanza er het langst zit, maar klikte iets te snel op versturen :wink:. Ik zou oprecht niet weten welk ander programma het langstlopende is. Het is naar mijn gevoel niet ouder dan een jaar of twee.
Goud van Oud
Plaats reactie