Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Phoenix

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 02 dec 2024 18:27
Buckhead schreef: 02 dec 2024 10:39 Ik wil het met alle plezier duiden: zeker een stijgende lijn, maar ze komen ook vanaf een dieptepunt, zeker in de ochtend. Dus natuurlijk gaat Veronica stijgen met het aankopen van Gerard Ekdom. Maar het blijft een rommelig station die niet op het werk of in de winkel aan kan omdat het te inzichzelf gekeerd is en er te veel gepraat te horen is. Ook is de muziek nog steeds te veel favorietjes van de DJ's.
In welk opzicht is Veronica rommeliger dan andere stations? Ik hoor het niet.
Ik hoor het wel. Zo klinkt er vandaag nog een spot waarin Gerard Ekdom zegt dat hij morgen tussen 6 en 9 uur te horen is. Dat is natuurlijk feitelijk waar, maar ik toch zou ik ervoor kiezen de spot aan te passen.
God is a DJ
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Vanjeafisharder schreef: 02 dec 2024 17:19 Denk dat dit best commercieel interessant te maken is.
Toch maar even uit de cirkel springen, ouderwets op dit veelgebruikte forum, met de vraag: hoe dan?

Dan heb ik het over FM, niet over internet en DAB. Ik ben ervan overtuigd dat het commercieel rendabel kan zijn, maar commercieel rendabel op het veel te dure FM is wat anders.
Rock 'n roll is better than music!
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Phoenix schreef: 02 dec 2024 18:30
jessica schreef: 02 dec 2024 18:27
Buckhead schreef: 02 dec 2024 10:39 Ik wil het met alle plezier duiden: zeker een stijgende lijn, maar ze komen ook vanaf een dieptepunt, zeker in de ochtend. Dus natuurlijk gaat Veronica stijgen met het aankopen van Gerard Ekdom. Maar het blijft een rommelig station die niet op het werk of in de winkel aan kan omdat het te inzichzelf gekeerd is en er te veel gepraat te horen is. Ook is de muziek nog steeds te veel favorietjes van de DJ's.
In welk opzicht is Veronica rommeliger dan andere stations? Ik hoor het niet.
Ik hoor het wel. Zo klinkt er vandaag nog een spot waarin Gerard Ekdom zegt dat hij morgen tussen 6 en 9 uur te horen is. Dat is natuurlijk feitelijk waar, maar ik toch zou ik ervoor kiezen de spot aan te passen.
Scherp, voorheen gingen de jingles ook dat het programma van 6 tot 10 was. (toen 't nog tot 9 was)
Pot

Bericht door Pot »

Vanjeafisharder schreef: 02 dec 2024 11:42 Je kunt het verleden van 3FM niet vergelijken met het verleden van Veronica m.i. Daar zit nogal verschil in omdat de charme van Veronica als zeezender toch anders is dan het verleden van een NPO zender, Veronica had veel meer impact en heeft een rijker verleden dan 3FM/Hilversum 3 in mijn ogen.
Laat ik het zo zeggen: over beide stations is wel een boek te schrijven. Het gaat mij er vooral om waarom Veronica zich steeds op het verleden richt en andere stations - zoals 3FM - niet. Is er nog zo veel weemoed naar vroeger? Is die luisteraar dan nog steeds zo 'rebels'? Heeft die luisteraar überhaupt nog gevoel of interesse bij het verleden van Veronica. Dat vraag ik me af.
Veronica zou zich moeten richten op 60's 70's en 80's, met de nadruk op 60's en 70's omdat de overige decennia al ingevuld worden door zenders als JOE en de rest. Denk dat je veel meer voldoening en succes behaald om achter Radio 5 aan te gaan i.p.v. Radio 2 door een scherpe playlist te hanteren met als voorbeeld hoe LX Classics nu klinkt van Lex Harding. Dat is eigenlijk de blauwdruk zoals Veronica zou 'moeten' klinken in mijn ogen.
Maar op basis waarvan zou Veronica daarmee succes behalen? Heeft de doelgroep van Veronica behoefte aan die invulling? En is er een doelgroep te bereiken die die behoefte wel heeft en commercieel interessant genoeg is? Vandaar mijn opmerking of dit een wens is of iets realistisch is. Ik vrees vooral het eerste. Mediahuis is gewoon uit op geld verdienen.

Veronica heeft volgens mij juist Ekdom, Wout, Frank en gehaald om nu (hopelijk) wel een vuist te kunnen slaan tegenover een Radio 2 en/of 10. Los van de vraag of dat gaat lukken. In jouw voorstelling zou je bijna het hele personeelsbestand eruit moeten gooien om een onzeker avontuur aan te gaan die niet op de langere termijn gericht is. Laat staan commercieel interessant.
repelsteel

Bericht door repelsteel »

Vanjeafisharder schreef: 02 dec 2024 17:19 Denk dat dit best commercieel interessant te maken is.
Ik lees graag hoe je dit voor je ziet. Maar ik vrees dat er teveel vanuit liefhebberij gedacht wordt en niet vanuit reële ideeën. Maar ik zit er graag naast, ben heel benieuwd.
jessica schreef: 02 dec 2024 18:27 In welk opzicht is Veronica rommeliger dan andere stations? Ik hoor het niet.
Er wordt veel onnodig gepraat, veel langdradigheid en onnodig lange presentaties, er wordt veel door muziek heen gepraat en vooral bij de Bonanza gaat het voornamelijk over Rob zelf, andere radiostations (vandaag weer over de Top 2000, bijvoorbeeld) of het leven van Caroline. En er wordt veel door de dj's geprofileerd, veel ikke ikke.

Dat vind ik ook rommelig, ik begrijp die opmerking wel.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Dit is net zoiets als zeggen dat er markt is voor bladen als Muziek Express, Popfoto en HitKrant :))
God is a DJ
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Luistert er ondertussen ook nog iemand naar Veronica? Zaterdagavond hadden ze een avond met bijna alleen live muziek, zondag herhaling Top 1000 aller tijden. Maar daar hoor ik hier niemand over 🙃
Janno

Bericht door Janno »

Johanneke schreef: 02 dec 2024 20:30 Luistert er ondertussen ook nog iemand naar Veronica? Zaterdagavond hadden ze een avond met bijna alleen live muziek, zondag herhaling Top 1000 aller tijden. Maar daar hoor ik hier niemand over 🙃
Vorige week vrijwel de hele week geluisterd. In het weekend wat minder omdat ik andere dingen had. Zaterdagavond een heel klein laatste stukje gehoord. Zondag bijna niet geluisterd omdat ik die herhaling niet zag zitten.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Johanneke schreef: 02 dec 2024 20:30 Luistert er ondertussen ook nog iemand naar Veronica? Zaterdagavond hadden ze een avond met bijna alleen live muziek, zondag herhaling Top 1000 aller tijden. Maar daar hoor ik hier niemand over 🙃
Hebben ze reuring gegeven aan die live muziek? Eerste keer dat ik dat hoor.
Roel_

Bericht door Roel_ »

Vanjeafisharder schreef: 02 dec 2024 10:51 Klopt, nou presto; dan moeten ze zich daar ook op richten. Dit Veronica klinkt eigenlijk nog te jong om misschien dat 'echte Veronica-gevoel' over te brengen. Dan zul je er 192 Radio van moeten maken. Of je gooit de naam over boord en begint een geheel nieuw station.
Ik heb minder met de zeezendertijd en alles met de VOO tijd in de jaren tachtig. Dus 192 radio is vóór mijn tijd. Het "Mediahuis Veronica" benadert dat gevoel van de jaren 80, begin jaren 90.
Je bent ouder en je wil wat...
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

repelsteel schreef: 02 dec 2024 19:53
Ik lees graag hoe je dit voor je ziet. Maar ik vrees dat er teveel vanuit liefhebberij gedacht wordt en niet vanuit reële ideeën. Maar ik zit er graag naast, ben heel benieuwd.
jessica schreef: 02 dec 2024 18:27 In welk opzicht is Veronica rommeliger dan andere stations? Ik hoor het niet.
Er wordt veel onnodig gepraat, veel langdradigheid en onnodig lange presentaties, er wordt veel door muziek heen gepraat en vooral bij de Bonanza gaat het voornamelijk over Rob zelf, andere radiostations (vandaag weer over de Top 2000, bijvoorbeeld) of het leven van Caroline. En er wordt veel door de dj's geprofileerd, veel ikke ikke.

Dat vind ik ook rommelig, ik begrijp die opmerking wel.
Dat geef ik aan, door een heel gericht format, zoals LX CLassics, met een duidelijk verhaal, ook in de uitstraling naar buiten toe middels marketing. Geen ruimte voor vrije keuzes van DJ's maar gewoon een playlist waar een ieder bij Veronica in geloofd, ook DJ's die de zeezendertijd niet hebben mee gemaakt. Gewoon een consequent geluid zoals JOE ook heeft, je weet wat je krijgt maar dan wel met de muziek die je daar niet zo gauw zal horen ook al zijn er overlappen.
StefanT

Bericht door StefanT »

Vanjeafisharder schreef: 02 dec 2024 11:42 Je kunt het verleden van 3FM niet vergelijken met het verleden van Veronica
Het huidige Veronica is niet eens de zeezender, het is niet meer dan een naam, logo en het sentiment, de zeezender is nadat ze commercieel gingen totaal ontmanteld in BNN en 538.
Roel_

Bericht door Roel_ »

StefanT schreef: 02 dec 2024 22:07
Vanjeafisharder schreef: 02 dec 2024 11:42 Je kunt het verleden van 3FM niet vergelijken met het verleden van Veronica
Het huidige Veronica is niet eens de zeezender, het is niet meer dan een naam, logo en het sentiment, de zeezender is nadat ze commercieel gingen totaal ontmanteld in BNN en 538.
Volgens mij sla je een groot deel van het verhaal over. Veronica is ook nog 20 jaar publieke omroep geweest. En veel mensen hebben daar juist nog goede herinneringen aan.
Je bent ouder en je wil wat...
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Radio Veronica heeft vele gedaantes gehad en de herinnering van mensen is sterk afhankelijk van de periode. De zeezender, het publieke Veronica, het commerciële Veronica in de jaren '90 en het commerciële Veronica vanaf 2003 zijn vier totaal verschillende periodes.

Het publieke Veronica is in mijn beleving voortgezet door Radio 538 en BNN, waarbij laatstgenoemde door de publieke fusiegekte ook niet meer is wat het was. Het zeezendersentiment zit meer bij 192.

Volgens mij gaat het er nu om wat het beste bij de toekomst past, niet om wat het beste aansluit bij één van de eerdere periodes.
Rock 'n roll is better than music!
repelsteel

Bericht door repelsteel »

Vanjeafisharder schreef: 02 dec 2024 22:00 Dat geef ik aan, door een heel gericht format, zoals LX CLassics, met een duidelijk verhaal, ook in de uitstraling naar buiten toe middels marketing. Geen ruimte voor vrije keuzes van DJ's maar gewoon een playlist waar een ieder bij Veronica in geloofd, ook DJ's die de zeezendertijd niet hebben mee gemaakt. Gewoon een consequent geluid zoals JOE ook heeft, je weet wat je krijgt maar dan wel met de muziek die je daar niet zo gauw zal horen ook al zijn er overlappen.
En voor welke doelgroep is dit dan? En welk verhaal wordt er dan verteld in de marketing?
Plaats reactie