Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Deezers

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Deezers »

Ondertussen al weer heel veel reclame voor Ekdom online gezien. Mag toch hopen dat dit nog gaat uitbetalen in de luistercijfers binnenkort. December stemmen sowieso veel mensen af op Radio 2 dus deze maand moet er echt verschil te zien zijn.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

GerjanCluistra schreef: 11 nov 2024 10:33
Vanbinnennaarbuiten schreef: 08 nov 2024 21:47 Naar mijn idee is er veel liefde en variatie op de zender te horen, maar zoals hier al meerdere malen is aangegeven weinig duidelijkheid in de uitstraling. Wat willen we als eenheid/club? Het is niet duidelijk. Vanmiddag Stenders en Ekdom op de zolder. Wat gebogen voor de microfoon dus rustig en ook rommelig. Wout en Frank gaan los en doen ook Nederlandstalig, eromheen classic rock nummers. Ik als luisteraar begrijp het gewoon niet zo goed.
Moet je het als luisteraar begrijpen dan? Of mag je er ook gewoon van genieten.
Ja, dat denk ik wel. Ik denk dat een luisteraar weinig begrijpt van veel off-format muziekkeuzes. Juist aan consistentie ontbreekt het bij Veronica op bepaalde momenten.
God is a DJ
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Phoenix schreef: 11 nov 2024 12:03
Vanbinnennaarbuiten schreef: 08 nov 2024 21:47 Naar mijn idee is er veel liefde en variatie op de zender te horen, maar zoals hier al meerdere malen is aangegeven weinig duidelijkheid in de uitstraling. Wat willen we als eenheid/club? Het is niet duidelijk. Vanmiddag Stenders en Ekdom op de zolder. Wat gebogen voor de microfoon dus rustig en ook rommelig. Wout en Frank gaan los en doen ook Nederlandstalig, eromheen classic rock nummers. Ik als luisteraar begrijp het gewoon niet zo goed.
Ja, dat denk ik wel. Ik denk dat een luisteraar weinig begrijpt van veel off-format muziekkeuzes. Juist aan consistentie ontbreekt het bij Veronica op bepaalde momenten.
Zou de gemiddelde luisteraar weten wat een format is dan? En daarmee ook begrijpen dat iets off-format is?
Schopt graag tegen heilige huisjes...
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Er zijn volgens mij drie soorten gemiddelde luisteraar:

1.Die het op de achtergrond heeft staan en maar heel beperkt luistert en het de hele dag laat uitstaan.
2.De luisteraar die het even 30 minuten in de auto heeft opstaan.
3.De luisteraar die van zender switcht als er ook maar een nummer gedraaid wordt die niet bevalt, of dat nou wel of niet in het format past. Want laten we welwezen, de gewone luisteraar kan het format van Q-music waarschijnlijk ook niet duiden.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

GerjanCluistra schreef: 11 nov 2024 12:51

Zou de gemiddelde luisteraar weten wat een format is dan? En daarmee ook begrijpen dat iets off-format is?
Nee, dat niet. Maar met goede marketing zal een zender wel duidelijk maken waar de zender voor staat en dus was het format is. Als een luisteraar afstemt op die zender dan zal wat men hoort in lijn moeten liggen met hetgeen wordt overgebracht via marketinguitingen.
God is a DJ
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Met een pay-off als 'Join the club' kun je ook niet laten blijken welk format je voert. Kan net zo goed een station zijn wat Nederlandse smartlappen uitzend, daar gaat het al mis met marketinguitingen wat moet duiden voor welke muziekkeuze je staat.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Vanjeafisharder schreef: 11 nov 2024 13:22 Met een pay-off als 'Join the club' kun je ook niet laten blijken welk format je voert. Kan net zo goed een station zijn wat Nederlandse smartlappen uitzend, daar gaat het al mis met marketinguitingen wat moet duiden voor welke muziekkeuze je staat.
Join the club associeer ik niet met smartlappen. Voor smartlappen zou ik een Nederlandse slogan gebruiken.

Join the club vind ik wel een holle frase. Dat ben ik met je eens.
God is a DJ
Vanjeafisharder

Nee was meer als voorbeeld.
boxfm

Bericht door boxfm »

Phoenix schreef: 11 nov 2024 13:26
Vanjeafisharder schreef: 11 nov 2024 13:22 Met een pay-off als 'Join the club' kun je ook niet laten blijken welk format je voert. Kan net zo goed een station zijn wat Nederlandse smartlappen uitzend, daar gaat het al mis met marketinguitingen wat moet duiden voor welke muziekkeuze je staat.
Join the club associeer ik niet met smartlappen. Voor smartlappen zou ik een Nederlandse slogan gebruiken.

Verbaasd mij toch wel erg dat Veronica met 'Join the club' is gekomen. Naast dat het een holle frase is, verdient het ook niet de originaliteitsprijs. Radio Decibel heeft jarenlang 'Join the music' gehad (Sky dan weer 'Enjoy the music') en Sublime 'Join the groove'. Het grote publiek kent die slogans van andere zenders hoogstwaarschijnlijk niet, maar toch wil je met iets originelers komen lijkt mij.

Maar misschien past het juist wel erg bij Veronica, omdat ze eerder 'De hits van je leven' hadden in navolging van Arrow Classic Rock die 'de muziek van je leven' had.
Streampie

Bericht door Streampie »

Nee. Maar de luisteraar merkt op een gegeven moment wel dat er vaker muziek wordt gedraaid die voor hem of haar negatief opvalt. Niet dat het gelijk een k*tplaat is, maar wel dat gevoel van "Huh?". Gebeurt dat te vaak dan gaat de radio makkelijk op een zender met een duidelijker format.

Bovendien gaat deze slogan en Radio Veronica er kennelijk van uit dat luisteraars de radio speciaal aanzetten voor Ekdom, Stenders en Wout & Frank. Ik denk dat men daarmee de markt verkeerd inschat.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

boxfm schreef: 11 nov 2024 14:11
Phoenix schreef: 11 nov 2024 13:26

Verbaasd mij toch wel erg dat Veronica met 'Join the club' is gekomen. Naast dat het een holle frase is, verdient het ook niet de originaliteitsprijs. Radio Decibel heeft jarenlang 'Join the music' gehad (Sky dan weer 'Enjoy the music') en Sublime 'Join the groove'. Het grote publiek kent die slogans van andere zenders hoogstwaarschijnlijk niet, maar toch wil je met iets originelers komen lijkt mij.

Maar misschien past het juist wel erg bij Veronica, omdat ze eerder 'De hits van je leven' hadden in navolging van Arrow Classic Rock die 'de muziek van je leven' had.
En 4Ever49 heeft weer de muziekstroom van je leven als slogan. Deze zender heb ik overigens steeds vaker op staan als alternatief voor Veronica. Veel afwisselende muziek, korte breaks en onderhoudende presentatie. Dat er geen A-jocks zitten neem ik maar voor lief.
God is a DJ
Vanjeafisharder

4ever49 doet het goed qua muziekkeuze, en toch veel verrassingen ertussendoor, meer dan bij Veronica op het moment. Heel veel forgotten 90's ook.
GerjanCluistra

Phoenix schreef: 11 nov 2024 13:09

Nee, dat niet. Maar met goede marketing zal een zender wel duidelijk maken waar de zender voor staat en dus was het format is. Als een luisteraar afstemt op die zender dan zal wat men hoort in lijn moeten liggen met hetgeen wordt overgebracht via marketinguitingen.
Maar dan ga je uit van muziek liefhebbers. Ik denk dat er ook veel luisteraars zijn die gewoon muziek willen horen die ze leuk vinden, die helemaal niet bezig zijn met welke muziek of het is.

Toen Wilfred Genee er zat draaide hij regelmatig kroegmuziek. Dat vloekte echt op de rest van het format, dat hoort iedereen maar, ik vind de golfslag redelijk stabiel zonder dat er echt hele grote uitschieters zijn.
GerjanCluistra

Streampie schreef: 11 nov 2024 15:11

Nee. Maar de luisteraar merkt op een gegeven moment wel dat er vaker muziek wordt gedraaid die voor hem of haar negatief opvalt. Niet dat het gelijk een k*tplaat is, maar wel dat gevoel van "Huh?". Gebeurt dat te vaak dan gaat de radio makkelijk op een zender met een duidelijker format.

Bovendien gaat deze slogan en Radio Veronica er kennelijk van uit dat luisteraars de radio speciaal aanzetten voor Ekdom, Stenders en Wout & Frank. Ik denk dat men daarmee de markt verkeerd inschat.
Die discussie heb ik al met heel veel mensen gevoerd, dat gevoel van “huh”. Bij Radio 538 of Qmusic kennen ze dat probleem niet als ze de nieuwe plaat van Davina Michelle instarten.

Daarnaast, die luisteraar die “huh” denkt kan ook blijven luisteren omdat je bij Radio Veronica nog eens iets hoort wat de anderen niet draaien.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 11 nov 2024 18:14 Daarnaast, die luisteraar die “huh” denkt kan ook blijven luisteren omdat je bij Radio Veronica nog eens iets hoort wat de anderen niet draaien.
Nee, bij een positieve associatie denkt de luisteraar "ah" :D

Dat is natuurlijk de kunst. Af en toe een onverwachte plaat die gewaardeerd wordt, is fijn. Dat kan een nieuwe of een vergeten plaat zijn. Een onverwachte plaat die niet goed in het gehoor ligt, heeft het effect wat Streampie omschrijft.

Mijn beeld is dat Veronica meer "ah" dan "huh" gevoelens oproept, maar het gewoon heel breed is. Muziek uit zes decennia is geen format wat zich leent voor snelle groei.
Rock 'n roll is better than music!
Plaats reactie