Veranderingen Radio Veronica
Moderator: admin6
Re: Veranderingen Radio Veronica
Radio Veronica heeft er in een jaar tijd relatief fors meer luisteraars bijgekregen tussen de 20 en 49 jaar. Het marktaandeel in 20-49 jaar, voor veel zenders de belangrijkste doelgroep, steeg bij Radio Veronica met 75 procent: van 2 procent in oktober vorig jaar, naar 3,7 procent afgelopen maand. Dat blijkt uit de luistercijfers van het NMO over oktober 2023 en oktober 2024.
Veronica ging dit jaar flink op de schop, met onder meer de komst van Gerard Ekdom in de ochtenduren, en Wouter van der Goes en Frank van’t Hof in de middag. Hoewel het algemene marktaandeel in 10+ sinds alle veranderingen nog niet of nauwelijks stijgt, is dat in de doelgroep 20-49 jaar dus wel sterk het geval. Met 3,7 procent is het marktaandeel overigens nog wel fors lager dan die van andere stations.
Na Veronica is JOE de grootste stijger in 20-49 jaar, met een toename van 51 procent. De zender zit met een marktaandeel van 7,1 procent concurrent Radio 10 op de hielen, dat het marktaandeel het afgelopen jaar juist sterk zag dalen (-39%), tot 7,3 procent.
https://www.radiofreak.nl/luistercijfer ... t-veel-in/
Veronica ging dit jaar flink op de schop, met onder meer de komst van Gerard Ekdom in de ochtenduren, en Wouter van der Goes en Frank van’t Hof in de middag. Hoewel het algemene marktaandeel in 10+ sinds alle veranderingen nog niet of nauwelijks stijgt, is dat in de doelgroep 20-49 jaar dus wel sterk het geval. Met 3,7 procent is het marktaandeel overigens nog wel fors lager dan die van andere stations.
Na Veronica is JOE de grootste stijger in 20-49 jaar, met een toename van 51 procent. De zender zit met een marktaandeel van 7,1 procent concurrent Radio 10 op de hielen, dat het marktaandeel het afgelopen jaar juist sterk zag dalen (-39%), tot 7,3 procent.
In de doelgroep 20-49 zat Veronica in de tijd van Niels van Baarlen nog rond de 5%. Nog wel een weg te gaan dus.Loekie schreef: ↑06 nov 2024 20:12 Radio Veronica heeft er in een jaar tijd relatief fors meer luisteraars bijgekregen tussen de 20 en 49 jaar. Het marktaandeel in 20-49 jaar, voor veel zenders de belangrijkste doelgroep, steeg bij Radio Veronica met 75 procent: van 2 procent in oktober vorig jaar, naar 3,7 procent afgelopen maand. Dat blijkt uit de luistercijfers van het NMO over oktober 2023 en oktober 2024.
Een knappe prestatie van Joe. Consistentie en een duidelijk format loont.
Terwijl er toen fors moest worden bezuinigd klonk de zender als een eenheid met een uitstekende programmering.
Laatst gewijzigd door Phoenix op 06 nov 2024 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
God is a DJ
Heeft Veronica er daadwerkelijk veel luisteraars bijgekregen in 20-49, of zijn deze langer blijven luisteren dan voorheen? In totaal zijn er in 13+ maar 150.000 luisteraars bijgekomen. Vorig jaar rond deze tijd zat Frank of Rick er, dat ging toen snel bergafwaarts. Bovendien kom je niet veel hoger uit dan het niveau van twee jaar geleden (10+/13+). Ook met Ekdom, Wout & Frank kom je dus niet veel hoger uit dan met team Tim, Giel of Genee.Loekie schreef: ↑06 nov 2024 20:12 Radio Veronica heeft er in een jaar tijd relatief fors meer luisteraars bijgekregen tussen de 20 en 49 jaar. Het marktaandeel in 20-49 jaar, voor veel zenders de belangrijkste doelgroep, steeg bij Radio Veronica met 75 procent: van 2 procent in oktober vorig jaar, naar 3,7 procent afgelopen maand. Dat blijkt uit de luistercijfers van het NMO over oktober 2023 en oktober 2024.
Dat blijf ik een triest gegeven vinden voor Veronica. Wie je ook haalt, het lijkt niet uit te kunnen komen boven de 4%. Wat is de toekomst van Veronica dan nog?
Het zuur vloeit weer rijkelijk. Er wordt in het artikel een vergelijking gemaakt met een jaar, niet met de periode van NIels van Baarlen toen Radio Veronica nog niet in handen van Mediahuis was. Maar goed, maak er maar weer een lekker negatief verhaal van. Hoe druk kun je zijn met een zender die je niet bevalt. Enfin, vergeet vooral niet mijn bericht te rapporteren.
Veronica stijgt behoorlijk in marktaandeel tov een jaar geleden. Als deze stijging zo doorgaat, wordt de 4% volgend jaar behaald. Ik zie geen enkele reden om hier zo negatief over te zijn.
Natuurlijk is het geen hitzender als Radio 538 of super toegankelijke oldieszender als Joe. Dit zal waarschijnlijk niet de bedoeling zijn, gezien het muziekbeleid en de programmering.
Rock 'n roll is better than music!
-
Je knalt hier de tekst van een nieuwsartikel neer. Daar reageren mensen dan op met hun mening/visie. Daar is dit forum voor.Loekie schreef: ↑06 nov 2024 21:31 Het zuur vloeit weer rijkelijk. Er wordt in het artikel een vergelijking gemaakt met een jaar, niet met de periode van NIels van Baarlen toen Radio Veronica nog niet in handen van Mediahuis was. Maar goed, maak er maar weer een lekker negatief verhaal van. Hoe druk kun je zijn met een zender die je niet bevalt. Enfin, vergeet vooral niet mijn bericht te rapporteren.
Vorig jaar had Veronica een programmering met Frank van der Lende in de ochtend en Sander Lantinga in de middag. Daar tussen de energieloze jocks Sander Hoogendoorn en Martijn Muijs. Daarmee haalde Veronica een all-time low score. Dat Veronica met Ekdom, Wout & Frank én fors meer marketing fors hoger scoort is geen unieke prestatie.Loekie schreef: ↑06 nov 2024 21:31 Het zuur vloeit weer rijkelijk. Er wordt in het artikel een vergelijking gemaakt met een jaar, niet met de periode van NIels van Baarlen toen Radio Veronica nog niet in handen van Mediahuis was. Maar goed, maak er maar weer een lekker negatief verhaal van. Hoe druk kun je zijn met een zender die je niet bevalt. Enfin, vergeet vooral niet mijn bericht te rapporteren.
De prestatie van Joe vind ik vele malen knapper.
En bovenstaande zijn mijn meningen en staan los van mijn eigen voorkeur. Zo luister ik niet naar Joe en op momenten wel naar Veronica.
God is a DJ
Welke stijging zie je dan? Ik zie sinds de komst van Wout & Frank enkel dat de cijfers weer 'op niveau' zijn. Die jarenlange 3-4% marktaandeel. De komst van Ekdom heeft tot nu toe qua marktaandeel weinig invloed gehad zenderbreed.
Dat denk ik ook niet. Tenminste, de invulling is verschillend; het doel zal ongetwijfeld hetzelfde zijn: zo hoog mogelijk uitkomen. Ik kan me niet voorstellen dat je met deze namen (en budgetten) weer lekker rond de 3,5% wil blijven hangen. Dit moest het paradepaardje worden van Mediahuis, maar 100%NL zijn ze nog steeds niet voorbij. Veronica richt zich met de huidige invulling vooral op de Radio 2-luisteraar (van een paar jaar geleden, rond 2017). De invulling komt namelijk redelijk overeen. Een deel van de DJ's die toen ook onderdeel van het team waren (Wout, Marisa, Ekdom, Frank en Stenders). Popmuziek van meerdere decennia, ondanks de focus op pop-rock. Klein verschil: Radio 2 scoorde toen al circa 10% marktaandeel, Veronica beweegt daar sinds Ekdom nog niet naartoe.
Mijn verwijzing naar het marktaandeel wat langer geleden dan vorig jaar, is totaal niet bedoeld om zuur of negatief te zijn. Ik vond het nogal een juichbericht en had de behoefte dat wat meer in perspectief te zetten. Jammer dat dat gelijk als zuur of negatief wordt gezien. Dat vind ik nou zuur en negatief. Maar is daarmee voor mij zeker geen aanleiding om dat te rapporteren.Loekie schreef: ↑06 nov 2024 21:31 Het zuur vloeit weer rijkelijk. Er wordt in het artikel een vergelijking gemaakt met een jaar, niet met de periode van NIels van Baarlen toen Radio Veronica nog niet in handen van Mediahuis was. Maar goed, maak er maar weer een lekker negatief verhaal van. Hoe druk kun je zijn met een zender die je niet bevalt. Enfin, vergeet vooral niet mijn bericht te rapporteren.
Ademt Frank van 't Hof nog steeds vól in de microfoon in?
Ik snap de reactie van Loekie wel een beetje. Als je graag naar een radiozender luistert wil je vooral de positieve kanten benoemen. Dat is toch een soort bevestiging van je smaak. Als vervolgens anderen kritische kanttekeningen plaatsen voelt dat voor jezelf als een aanval op dat favoriete station en dus jouw voorkeur. Zelf heb ik dat regelmatig ook zo gevoeld, maar gaandeweg heb ik geleerd dat het vrijwel nooit persoonlijk bedoeld wordt. Het is discussie, en discussie is niet bedoeld om het alleen maar met elkaar eens te zijn. Je kunt er ook veel van leren als je er voor open staat.
Eerlijk gezegd zoek ik zelf ook graag de positieve kanten van Veronica omdat de naam me nog steeds aantrekt, al luister ik er niet eens zo vaak meer naar ;-)
Eerlijk gezegd zoek ik zelf ook graag de positieve kanten van Veronica omdat de naam me nog steeds aantrekt, al luister ik er niet eens zo vaak meer naar ;-)
Laatst gewijzigd door Janno op 07 nov 2024 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Sterker nog, een jaar geleden hadden ze niet Sander Lantinga maar Marisa in de middag en inderdaad Frank vd Lende s ochtends. Het lijkt wel of ze er toen bewust een potje hebben gemaakt om nu "makkelijk" te kunnen scoren. In dat kader vind ik het huidige marktaandeel ook niet bepaald een prestarie te noemen. En ja, ook ik ben een dagelijkse luisteraar.Phoenix schreef: ↑06 nov 2024 22:28Vorig jaar had Veronica een programmering met Frank van der Lende in de ochtend en Sander Lantinga in de middag. Daar tussen de energieloze jocks Sander Hoogendoorn en Martijn Muijs. Daarmee haalde Veronica een all-time low score. Dat Veronica met Ekdom, Wout & Frank én fors meer marketing fors hoger scoort is geen unieke prestatie.Loekie schreef: ↑06 nov 2024 21:31 Het zuur vloeit weer rijkelijk. Er wordt in het artikel een vergelijking gemaakt met een jaar, niet met de periode van NIels van Baarlen toen Radio Veronica nog niet in handen van Mediahuis was. Maar goed, maak er maar weer een lekker negatief verhaal van. Hoe druk kun je zijn met een zender die je niet bevalt. Enfin, vergeet vooral niet mijn bericht te rapporteren.
De prestatie van Joe vind ik vele malen knapper.
En bovenstaande zijn mijn meningen en staan los van mijn eigen voorkeur. Zo luister ik niet naar Joe en op momenten wel naar Veronica.
- castmember
Stomme vraag misschien, maar is bij Ekdom zijn alter-ego Dokter Pop op sabbatical gestuurd? Was in de eerste week (weken) ook op veronica rond 7:45.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!
-
Een 60-tal pagina's terug is dat behandeld. Het is nu niet meer dagelijks, maar incidenteel.castmember schreef: ↑07 nov 2024 08:45 Stomme vraag misschien, maar is bij Ekdom zijn alter-ego Dokter Pop op sabbatical gestuurd? Was in de eerste week (weken) ook op veronica rond 7:45.