Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Bruce Huppelkei

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Bruce Huppelkei »

DavyGer schreef: 07 okt 2024 19:11
Oortjes schreef: 07 okt 2024 19:04
Bennie Tiggeloven schreef: 07 okt 2024 18:14 Sowieso is de vraag waarom file informatie nog steeds wordt uitgezonden. Iedereen gebruikt toch navigatie in de auto met actuele file informatie.
Nee, er zijn nog steeds veel auto's die dat niet hebben (en automobilisten die zich niet af laten leiden door een telefoon).
Ik vraag me dit echt af, eerlijk gezegd, ik ken helemaal niemand die de radio aanzet voor file informatie. Ik ben van mening dat echt niet ieder radio station weer, verkeer en nieuws nodig heeft. Een muziekstation kan prima af met enkel nieuws tijdens de drivetime shows of zelfs helemaal niet. Daar kun je je ook mee onderscheiden, is toch weer een nummer p/u die je extra kan draaien (of die paar min extra aan reclame blokken :)) )
Probleem is ook dat ze uiteindelijk maximaal 20% van de files benoemen en het overgrote merendeel dus niet. Mag wat mij betreft idd weg.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Phoenix schreef: 08 okt 2024 08:02
GerjanCluistra schreef: 07 okt 2024 23:16
Phoenix schreef: 07 okt 2024 16:52

Omdat de luisteraar die in de auto zit bepaalt welke zender opstaat.

Waarom zijn er overdag fileberichten als het merendeel van de luisteraars niet in de auto zit?
Waarom zijn er überhaupt fileberichten?
Waarom zijn er überhaupt nieuwsberichten?
Waarom is er überhaupt weerinformatie?
Waarom zijn er überhaupt spelletjes?
Waarom is er überhaupt muziek?
Waarom zijn er überhaupt gesprekken met gasten over de actualiteit?

Waarom is er überhaupt radio?

Mijn punt: voor alles is een alternatief. Overigens loopt de discussie wel een beetje weg nu.
Nieuws, weer en verkeer passen prima bij Radio 1 of BNR. Bij een muziekzender is dat voor mij vooral een uitschakelfactor, zeker dat oeverloze geouwehoer over files omdat de alternatieven 1001 keer beter en praktischer zijn als dat voorlezen op de radio. Draai dan een plaat extra.

Datzelfde geldt voor het weer. Zorg dat het klopt wat je zegt en doe het alleen als het noodzakelijk is. Dan voegt het iets toe. Bij het nieuws zou het streven moeten zijn om binnen een minuut klaar te zijn. Dat voorkomt al die meningen en terugblikken waar je niets aan hebt.

En in alle gevallen, een bericht is pas interessant om te melden als je er een ooggetuige in de uitzending kunt halen.

Ofwel. De nieuwslezer verteld dat er een terreuraanval was op de Dam in Amsterdam. Punt. De programmamaker zoekt daar met zijn redactie een ooggetuige bij, of een slachtoffer, of een dader. Dat maakt een show veel relevanter.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Ja eens, het is dat ze hebben bedacht dat nieuws verplicht is in Den Haag (en waarom, anders hadden ze zeker niets om te verplichten en is het ook zo saai...?) maar van mij hoeft het niet op een muziekzender.
Janno

Bericht door Janno »

Ik denk dat jullie meer hebben aan een Spotify playlist :D
Vanjeafisharder

Dat is wel erg makkelijk geframed en wordt dan al snel geroepen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 08 okt 2024 10:42 Ofwel. De nieuwslezer verteld dat er een terreuraanval was op de Dam in Amsterdam. Punt. De programmamaker zoekt daar met zijn redactie een ooggetuige bij, of een slachtoffer, of een dader. Dat maakt een show veel relevanter.
Mij lijkt dat beide behoeften bestaan. Soms wil je alleen even weten wat er speelt, soms heb je behoefte aan achtergronden. In het eerste geval voldoet het nieuws op Veronica, in het tweede geval zet je BNR op.
Rock 'n roll is better than music!
Bruce Huppelkei

Bericht door Bruce Huppelkei »

Janno schreef: 08 okt 2024 13:20 Ik denk dat jullie meer hebben aan een Spotify playlist :D
Er is niets mis met een goede spotify playlist :wink:

Maar het probleem met de verkeersinformatie is dat deze verre van compleet is en eigenlijk overbodig met alle navi-systemen in auto's en de google maps/ waze's van deze wereld.

Bij spelletjes, sommige spreeks en andere onderdelen van een radioprogramma denk ik ook wel eens: hier zit ik niet op te wachten. Maar vanuit een radio-oogpunt heeft deze nog een toegevoegde waarde voor het programma
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Discussie over verkeersinformatie is volgens mij hier al eens eerder gevoerd. En kwamen we tot de conclusie dat er een kleine gedeelte op dit forum is die het onzin vinden. Maar veel luisteraars toch niet. Kijk naar 3FM.
Janno

Bericht door Janno »

Bruce Huppelkei schreef: 08 okt 2024 14:10
Janno schreef: 08 okt 2024 13:20 Ik denk dat jullie meer hebben aan een Spotify playlist :D
Er is niets mis met een goede spotify playlist :wink:

Maar het probleem met de verkeersinformatie is dat deze verre van compleet is en eigenlijk overbodig met alle navi-systemen in auto's en de google maps/ waze's van deze wereld.

Bij spelletjes, sommige spreeks en andere onderdelen van een radioprogramma denk ik ook wel eens: hier zit ik niet op te wachten. Maar vanuit een radio-oogpunt heeft deze nog een toegevoegde waarde voor het programma
Vanjeafisharder schreef: 08 okt 2024 13:25 Dat is wel erg makkelijk geframed en wordt dan al snel geroepen.
Uiteraard was het een opmerking met een knipoog. Natuurlijk heeft niet iedereen nieuws, weer en filemeldingen nodig, ik persoonlijk zeker niet. Mijn vrouw daarentegen zet nog altijd de radio harder tijdens de filemeldingen als we in de auto zitten, terwijl ik via de navigatie al op de snelste route zit :D Zoveel mensen zoveel behoeftes. Het nieuws lees ik online, het weer idem, maar heel veel mensen geloven het waarschijnlijk pas als ze het gehoord hebben op de radio.

Wat ik wil zeggen is dit: als nog steeds nieuws, weer en files vermeld worden op de radio is er behoefte aan. En natuurlijk is Spotify wat anders dan radio, maar als je alle ‘nutteloze’ tekst weghaalt van de radio blijft er weinig meer over dan een afspeellijst. Iets dergelijks postte Phoenix hiervoor al.
Vanjeafisharder

Radio is meer dan nonstop muziek, sound, jingles wat het voor mij radio maakt. Toevoegingen kan ik zelf voor zorgen zoals nieuws of files als ik daar behoefte aan heb, radio op maat dus. Dat is de toekomst trouwens en hopelijk pakken ze hierin eens door.
Janno

Bericht door Janno »

Maar jouw behoeftes zijn niet ieders behoeftes. Hetzelfde geldt voor mij trouwens.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Vanjeafisharder schreef: 08 okt 2024 15:02 Radio is meer dan nonstop muziek, sound, jingles wat het voor mij radio maakt. Toevoegingen kan ik zelf voor zorgen zoals nieuws of files als ik daar behoefte aan heb, radio op maat dus. Dat is de toekomst trouwens en hopelijk pakken ze hierin eens door.
Is dat de toekomst? Ik vraag me dat af.

Zelf denk ik dat radio on demand zeker succesvol is, maar dan meer voor verdieping. Oppervlakkige actuele informatie verwacht ik toch nog meer lineair behoefte aan, met name in de auto.
Rock 'n roll is better than music!
Streampie

Bericht door Streampie »

Veel mensen stappen op t halve uur in de auto voor forensen. Zet je dan de radio aan en weet je waar het vastloopt, is dat alvast een indicatie. Daarna pakt je auto-navigatie de rest wel op. Maar radio heeft je er dan al ff op geattendeerd. Vind ik best nuttig.

En je kunt alles oplossen met een app uiteraard. Dat doen kids. Niet de volwassenen die (nog) naar de radio luisteren.
Vanjeafisharder

Janno schreef: 08 okt 2024 15:08 Maar jouw behoeftes zijn niet ieders behoeftes. Hetzelfde geldt voor mij trouwens.
Dat wordt het wel steeds meer.
fdboer

Bericht door fdboer »

File info, to little to late, een relikwie uit het verleden volledig achterhaald door de moderne techniek.
Plaats reactie