Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

repelsteel

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door repelsteel »

jessica schreef: 19 jul 2024 19:51 Ik merk dat alle reacties bij Veronica toch weer over de luistercijfers gaan. De afgelopen 2 a 3 jaar zijn een voorbeeld hoe het niet moet.
Een ding uit het grote verhaal van Arjan ben ik het helemaal mee eens. Radio zoals het nu klinkt is een sterfhuis constructie.
Door alleen bekende hits te draaien uit de vorige eeuw luister er natuurlijk geen enkele jeugdige luisteraar meer naar de radio.

Het radiopubliek wordt steeds ouder. Jongeren luisteren hun eigen playlist. Ontdekken muziek op youtube, tiktok of spotify. Daar bieden ze gewoon wel alles aan en de keuze is reuze. Dit in tegenstelling tot vele radiostations die maar tot 300 tot 500 voornamelijk oude titels in de actieve playlist komen.

Binnen 10 jaar moet de radio rigoreus veranderen anders is het tot uitsterven gedoemd of in ieder geval geen massa medium meer.

Vandaag overigens enorm genoten van de lang niet meer gehoord Bonanza van Rob Stenders op Veronica.

Liedjes die allemaal langer dan 3 maanden niet gedraaid zijn op radio Veronica.
Niets onluisterbare gribus of freakradio. Maar gewoon leuke liedjes die je een tijdje niet gehoord hebt. Heerlijk om te horen 2 uur lang. Buiten al die andere zenders die weer hun dagelijkse zelfde liedjes zaten te draaien.

Voor diegene die nieuwsgierig zijn hier te luisteren. 2 uur topradio wat mij betreft.

https://podcasts.robstenders.nl/podcast ... onanza.mp3
2 uur lang niet gedraaide muziek draaien kan iedereen. Een dagelijks 24 uursplaylist maken met relatief onbekende muziek en daar succesvol mee zijn daarentegen is pas echt knap.

Dit is gewoon makkelijk scoren met “de andere zenders draaiden allemaal weer hun dagelijkse liedjes”.

Ik zie graag een concreet voorbeeld van hoe zo’n radiostation als jij en Arjan Snijders voor zich zien gaat klinken. Wat draai je wel en wat draai je niet?
Als het zo haalbaar is en de huidige commerciële radio zo vreselijk is: laat maar zien hoe het dan wel moet.
Concrete voorbeelden, ik denk dat er geen uur muziek te plannen is volgens het plan dat Arjan hierboven ergens heeft geopperd.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

repelsteel schreef: 19 jul 2024 20:12 Een dagelijks 24 uursplaylist maken met relatief onbekende muziek en daar succesvol mee zijn daarentegen is pas echt knap.
Dit is onmogelijk.

Overigens ben ik wel positief over de muziekmix die ik vanmiddag bij Wout & Frank hoorde. Het zal allemaal te bekend en te commercieel zijn, maar voor mij is het prima.
God is a DJ
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

jessica schreef: 19 jul 2024 19:51 Ik merk dat alle reacties bij Veronica toch weer over de luistercijfers gaan. De afgelopen 2 a 3 jaar zijn een voorbeeld hoe het niet moet.
Een ding uit het grote verhaal van Arjan ben ik het helemaal mee eens. Radio zoals het nu klinkt is een sterfhuis constructie.
Door alleen bekende hits te draaien uit de vorige eeuw luister er natuurlijk geen enkele jeugdige luisteraar meer naar de radio.

Het radiopubliek wordt steeds ouder. Jongeren luisteren hun eigen playlist. Ontdekken muziek op youtube, tiktok of spotify. Daar bieden ze gewoon wel alles aan en de keuze is reuze. Dit in tegenstelling tot vele radiostations die maar tot 300 tot 500 voornamelijk oude titels in de actieve playlist komen.

Binnen 10 jaar moet de radio rigoreus veranderen anders is het tot uitsterven gedoemd of in ieder geval geen massa medium meer.

Vandaag overigens enorm genoten van de lang niet meer gehoord Bonanza van Rob Stenders op Veronica.

Liedjes die allemaal langer dan 3 maanden niet gedraaid zijn op radio Veronica.
Niets onluisterbare gribus of freakradio. Maar gewoon leuke liedjes die je een tijdje niet gehoord hebt. Heerlijk om te horen 2 uur lang. Buiten al die andere zenders die weer hun dagelijkse zelfde liedjes zaten te draaien.

Voor diegene die nieuwsgierig zijn hier te luisteren. 2 uur topradio wat mij betreft.

https://podcasts.robstenders.nl/podcast ... onanza.mp3
Radiopubliek wordt inderdaad steeds ouder. Dat wordt een probleem op den duur. Maar waarom denk je dat je jongeren gaat trekken als je onbekende platen gaat draaien?

En op Spotify en TikTok is de keuze inderdaad reuze, maar is alles ook veel vluchtiger. Hypes verschillen per dag en niemand bind zich echt ergens aan. Hoe zie jij dat met dat gegeven dan voor je een (beluister naar) station te vullen?

Je noemt 'vele stations die 300 tot 500 voornamelijk oude hits in rotatie hebben staan', maar dat is landelijk niet correct. Er draaien op het gemiddelde station meer platen mee. Wel in heel verschillende rotaties, dat wel.

Ik heb de playlist tussen 14:00 en 16:00 uur even bekeken; tja je kunt ze 'vergeten' noemen en 'niet onluisterbare gribus', maar bekend bij het grote publiek is 85% van die platen evenmin. En totaal afwijkend van de uren er voor en er na. Ik begrijp dat jij dat juist leuk vindt en enorm toejuicht :wink: maar ik sluit mij dan aan bij de vraag van Repelsteel: hoe kan men dit dan ombuigen naar een 24 uurs station? Hoe zou dat dan klinken?

En eens met Phoenix, toevallig ook een heel stuk Wout & Frank gehoord, prima playlist en echt niet hetzelfde als een Q of 538 en toch heel beluisterbaar.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Phoenix schreef: 19 jul 2024 20:31
repelsteel schreef: 19 jul 2024 20:12 Een dagelijks 24 uursplaylist maken met relatief onbekende muziek en daar succesvol mee zijn daarentegen is pas echt knap.
Dit is onmogelijk.

Overigens ben ik wel positief over de muziekmix die ik vanmiddag bij Wout & Frank hoorde. Het zal allemaal te bekend en te commercieel zijn, maar voor mij is het prima.
Dan kan ik je ook eens aanraden om op JOE, Radio 2 of Q Music af te stemmen, allemaal inwisselbaar.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Vanjeafisharder schreef: 19 jul 2024 20:39
Dit is onmogelijk.

Dan kan ik je ook eens aanraden om op JOE, Radio 2 of Q Music af te stemmen, allemaal inwisselbaar.
Als je dat echt vindt weet ik niet of je wel echt luistert. Totaal verschillende stations.

Ik heb het al eens eerder gezegd: zijn Lidl en Albert Heijn ook totaal inwisselbaar omdat ze toevallig beiden een fles Coca Cola verkopen?
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Vanjeafisharder schreef: 19 jul 2024 20:39
Dit is onmogelijk.

Radio is meer dan muziek alleen. Vandaag heb ik eerder beschreven waarom ik naar radio luister. Het is te kort door de bocht om te stellen dat alle zenders inwisselbaar zijn.

viewtopic.php?p=611345#p611345
God is a DJ
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Rob Stenders vanavond voor verandering een keer in de Veronica studio inplaats van zijn zolder kamer vanwege de hitte
Jari de Jonge

Bericht door Jari de Jonge »

Is Tony peroni de nieuwe Fred Siebelink in t progamma?
En weet iemand wat er met die beste man gebeurd is?
Bonje met mekaar? Of had fred er geen zin meer an?
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

Jari de Jonge schreef: 19 jul 2024 22:23 Is Tony peroni de nieuwe Fred Siebelink in t progamma?
En weet iemand wat er met die beste man gebeurd is?
Bonje met mekaar? Of had fred er geen zin meer an?
Tony zit er laatste weken elke week bij dus ik denk het wel en fred doet nog wel een ochtend show bij bingo fm geloof ik
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Voor zo ver ik weet is Fred langdurig en ernstig ziek nog altijd. Tenminste, dat is het laatste wat er ooit in ONS is gedeeld en was ook mede een reden voor Rob om met het programma te stoppen.
jessica

Bericht door jessica »

Fred is op vakantie. Maar gaat niet graag meer ver van huis om een radioprogramma te maken.
Streampie

Bericht door Streampie »

Jessica, je quote mijn sterfhuis constructie, leuk geprobeerd. Maar massamedia die de massa niet bereikt is een sterfhuis constructie.

Verder gaat de radio NIET veranderen. Het medium is jongeren al meer dan 10 jaar kwijt, ze komen niet meer terug.

Sterker nog, de komende 10 jaar gaan we denk ik een galvanizering van playlisten zien. NOG meer herkenning, kortere luistertijden , steeds meer gericht op een ouder wordende doelgroep, waarbij generatie X de laatste is die echt radio als medium goed kent. Ook die doelgroep wordt ouder en ouder….

Er komt een kantelpunt waarop de investeringen niet meer lonen. Dan hebben campagnes geen rendement meer. Radio wordt dan definitief een medium voor bejaarden en de marketing budgetten die het medium financieren worden elders besteed.
Laatst gewijzigd door Streampie op 20 jul 2024 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Onzin dat jongeren geen radio luisteren. Er zijn uit onderzoeken gebleken dat dit echt niet zo is. Het enige wat ons radio landschap mist is een echt jongerenzender. Slam! Heeft dit wel gedaan. Ook al heb je dan maar 1% marktaandeel dan kun je opzich stellen dat het niet zo succesvol is. Maar heeft toch een behoorlijk aantal luisteraars.
NIcone900

Bericht door NIcone900 »

Trouwens misschien little offtopic, maar ik had graag Maurice Verschuuren doordeweeks gezien. Wat een genot om naar te luisteren.

Voorbeeld van hoe je strak radio kan maken met zo weinig woorden zoveel mogelijk info kan geven… wat een vakman!

Volgde hem al vroeger toen ik nog dacht zelf een talent te hebben voor radio ;).
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Zo pessimistisch als jij het nu stelt, Streampie, wil ik niet gaan. Ik geloof dat er ruimte is voor ‘radio’. Inspelen op de actualiteit is daarbij belangrijker dan het draaien van onbekende muziek. Bij het Veronica zaten veel jocks die niet verder kwamen dan het aan- en afkondigen van nummers. Dat werd door sommigen hier heel erg gewaardeerd, want dit waren muziekliefhebbers. Ik denk dat het veel belangrijker is om de link te leggen naar de actualiteit. Ik las van de Taylor Swift actie van Qmusic, die concertgangers uit de rij haalden en hun plekje intussen vast hielden. Dat zijn ludieke acties, passend bij de doelgroep, en die niet veel kosten. De live aanwezigheid van Wout en Frank bij de Zwarte Cross is al een eerste goede stap.
God is a DJ
Plaats reactie