Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Janno

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Janno »

Phoenix schreef: 17 jun 2024 21:32
lucapols schreef: 17 jun 2024 20:34 maar als Derksen het vrijwillig deed, waarom hem weghalen?
Mogelijk omdat het programma een uitschakelfactor is en luisteraars weggaan en niet meer terugkeren.
Op een tijdstip dat de meeste mensen naar bed gaan en sowieso uitschakelen ;-)
Het is niet midden op de dag hè.
Kraft

Bericht door Kraft »

lucapols schreef: 17 jun 2024 20:34 maar als Derksen het vrijwillig deed, waarom hem weghalen?
Mogelijk omdat het programma een uitschakelfactor is en luisteraars weggaan en niet meer terugkeren.
Uitschakelfactor kan zeker. Het gaat er bij mij echt niet in dat wanneer je een niche programma op de rand van je programmering plaatst ervoor zorgt dat men overdag je zender niet meer opzoeken. Dat je beter wat anders kan doen wat je zender helpt, is wellicht wel meer een punt van discussie. Zeker zelfs.

Waar zouden we nou om 11 uur de radio voor aan laten staan? Ideeën?
Janno

Bericht door Janno »

Kraft schreef: 18 jun 2024 08:09
Uitschakelfactor kan zeker. Het gaat er bij mij echt niet in dat wanneer je een niche programma op de rand van je programmering plaatst ervoor zorgt dat men overdag je zender niet meer opzoeken. Dat je beter wat anders kan doen wat je zender helpt, is wellicht wel meer een punt van discussie. Zeker zelfs.

Derksen begint pas na middernacht.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het programma geen dissonant is in de programmering, maar ik denk dat op dat tijdstip het uitschakelmoment niet het belangrijkste is van de hele dag. Om het voorzichtig uit te drukken.
Streampie

Bericht door Streampie »

Kraft schreef: 18 jun 2024 08:09

Veronica moet, net als de andere commerciele stations, een herkenbaar product maken, 24/7. Als iemand inschakelt moet diegene weten: Dit Is Veronica. Dat lukt je niet met ouwe blues en een "dj" van in de 70.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Janno schreef: 17 jun 2024 22:18
Op een tijdstip dat de meeste mensen naar bed gaan en sowieso uitschakelen ;-)
Het is niet midden op de dag hè.
Klopt. De impact is vanwege het tijdstip beperkter.
Wel vind ik dat de zender 24/7 consistent moet zijn.
God is a DJ
repelsteel

Bericht door repelsteel »

Precies wat Streampie en Phoenix hierboven al zeggen....de luisteraar moet op elk moment van de dag op de zender terecht kunnen en de muziek te horen krijgen die aansluit op het format. Want stel je werkt in de late avond/nacht (en er zijn echt genoeg mensen die dat doen), waarom zou je die dan opzadelen met de relatief moeilijke muziek van Derksen?
lucapols

Bericht door lucapols »

repelsteel schreef: 18 jun 2024 10:00 Precies wat Streampie en Phoenix hierboven al zeggen....de luisteraar moet op elk moment van de dag op de zender terecht kunnen en de muziek te horen krijgen die aansluit op het format. Want stel je werkt in de late avond/nacht (en er zijn echt genoeg mensen die dat doen), waarom zou je die dan opzadelen met de relatief moeilijke muziek van Derksen?
Ooh ja dan snap ik het wel, hij zit toch ook bij RTV drenthe?
DJ en Non-Stop beheerder bij Lokale Omroep Goirle, helpt een Ierse radiostation met van alles wat in mijn vrije tijd :D!!!
Janno

Bericht door Janno »

repelsteel schreef: 18 jun 2024 10:00 Precies wat Streampie en Phoenix hierboven al zeggen....de luisteraar moet op elk moment van de dag op de zender terecht kunnen en de muziek te horen krijgen die aansluit op het format. Want stel je werkt in de late avond/nacht (en er zijn echt genoeg mensen die dat doen), waarom zou je die dan opzadelen met de relatief moeilijke muziek van Derksen?
En een programma als 70s &80s files of het nieuwe programma van Wouter van de Goes met vinyl. Hoe denk je daar over? Uiteindelijk wordt daar ook muziek gedraaid die afwijkt van het gangbare van overdag. Wat mij betreft moet er in de minder commercieel interessante uren wel wat meer mogelijk zijn om er geen eenvormige jukebox van te maken en ook je luisteraars die wat meer verdieping zoeken te bedienen. Radio 2 (niet commercieel, ik weet het, maar wel succesvol) is er ook groot mee geworden.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Janno schreef: 18 jun 2024 11:26
En een programma als 70s &80s files of het nieuwe programma van Wouter van de Goes met vinyl. Hoe denk je daar over? Uiteindelijk wordt daar ook muziek gedraaid die afwijkt van het gangbare van overdag. Wat mij betreft moet er in de minder commercieel interessante uren wel wat meer mogelijk zijn om er geen eenvormige jukebox van te maken en ook je luisteraars die wat meer verdieping zoeken te bedienen. Radio 2 (niet commercieel, ik weet het, maar wel succesvol) is er ook groot mee geworden.
Dat een commerciële zender muzikale verdieping aanbiedt is een keuze maar geen vaststaand gegeven. Ik denk dat je altijd op bepaalde momenten buiten de muzikale lijntjes, die zijn vastgelegd in het format, kunt kleuren. Zo doet Qmusic dat met Het Foute Uur en 538 met Dance Department.
De programma’s van Vera en Derksen kleuren wel erg ver buiten de muzikale lijntjes. Dat heb ik altijd al gevonden en nu vind de huidige leiding dat blijkbaar ook.
Bij de programma’s van Snijders en Van der Goes is dat blijkbaar wat minder het geval. Het programma van Van der Goes ken ik niet, maar als de muziek binnen het format past, maar enkel het feit dat het van vinyl gedraaid wordt dan snap ik de keuze wel. Snijders draait volgens mij Top 40 muziek uit de 70’s en 80’s, maar ook de minder bekende nummers. Dat ligt ook dichter bij het format dan de blues en americano muziek van Vera en Derksen.
God is a DJ
Janno

Bericht door Janno »

Phoenix schreef: 18 jun 2024 11:38
Janno schreef: 18 jun 2024 11:26
Dat een commerciële zender muzikale verdieping aanbiedt is een keuze maar geen vaststaand gegeven. Ik denk dat je altijd op bepaalde momenten buiten de muzikale lijntjes, die zijn vastgelegd in het format, kunt kleuren. Zo doet Qmusic dat met Het Foute Uur en 538 met Dance Department.
De programma’s van Vera en Derksen kleuren wel erg ver buiten de muzikale lijntjes. Dat heb ik altijd al gevonden en nu vind de huidige leiding dat blijkbaar ook.
Bij de programma’s van Snijders en Van der Goes is dat blijkbaar wat minder het geval. Het programma van Van der Goes ken ik niet, maar als de muziek binnen het format past, maar enkel het feit dat het van vinyl gedraaid wordt dan snap ik de keuze wel. Snijders draait volgens mij Top 40 muziek uit de 70’s en 80’s, maar ook de minder bekende nummers. Dat ligt ook dichter bij het format dan de blues en americano muziek van Vera en Derksen.
Duidelijk. Het is niet dat ik de tegenargumenten niet snap, maar ik denk zelf dat een afwijkend programma in de late (of vroege zondagochtend) uurtjes het format minder in de weg zit dan, pakweg, het foute uur midden op de doordeweekse ochtend. En een hele avond dance op de zaterdag van 538 is ook best ingrijpend. Het verschil is waarschijnlijk dat die programma’s goed scoren en dat zal bij Vera en Derksen minder het geval zijn. Om die reden zitten ze al op tijdstippen waar ze minder ‘in de weg’ zitten.

Wat mij betreft zou het programma van Danny Vera trouwens prima passen op de zondagochtend bij radio 5, nu het toch niet meer terugkomt. Maar dat is weer een andere discussie.
jessica

Bericht door jessica »

Het klopt wel wat Phoenix zegt. Maar ik denk dat Snijders en van der Goes in het weekend wel een iets ander programma kunnen maken omdat het luistergedrag in het weekend ook afwijkt van weekdagen. Maar Vera en Derksen wijken inderdaad teveel af met veel blues (Derksen) en hele oude muziek uit zelfs de 50's en 60's (Vera).
repelsteel

Bericht door repelsteel »

Ja, het is wel echt een verschil of je inschakelt met Vd Goes of Snijders die wat meer de diepte ingaan met vinyl of op t gebied van de jaren 70 en 80 dan Vera of Derksen met muziek die echt heel erg ingewikkeld, gedateerd of sowieso afwijkend is.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Janno schreef: 18 jun 2024 12:52 Wat mij betreft zou het programma van Danny Vera trouwens prima passen op de zondagochtend bij radio 5, nu het toch niet meer terugkomt. Maar dat is weer een andere discussie.
De muziek past er wel. De presentatie van Vera vind ik ongeschikt voor iedere professionele radiozender.
God is a DJ
pvkrs

Bericht door pvkrs »

Radio Veronica “kan niets zeggen” over mogelijke terugkeer Caroline Brouwer:

https://www.radiofreak.nl/radio-veronic ... e-brouwer/
Janno

Bericht door Janno »

Phoenix schreef: 18 jun 2024 15:13
Janno schreef: 18 jun 2024 12:52 Wat mij betreft zou het programma van Danny Vera trouwens prima passen op de zondagochtend bij radio 5, nu het toch niet meer terugkomt. Maar dat is weer een andere discussie.
De muziek past er wel. De presentatie van Vera vind ik ongeschikt voor iedere professionele radiozender.
Dat is me bekend ;-)

Ik weet niet of je weleens naar radio 5 luistert, maar qua presentatie valt hij daar niet erg uit de toon tussen sommige anderen.
Plaats reactie