Pot schreef: ↑26 sep 2023 21:30
Even voor de duidelijkheid: Robbert-Jan van der Velde heet de man die door Kicken wordt genoemd als mogelijke nieuwe zendermanager. Hij is adjunct-zendermanager (zeg maar de rechterhand van Sharid Alles) geweest bij 3FM en tegelijkertijd met Sharid Alles vertrokken (eind 2021).
De naam is dus genoemd, maar nog niet zeker.
Ik vraag me af welke invloed het management wat bij Radiocorp zat gaat krijgen. Hier zitten ervaren mensen die bewezen hebben rust en stabiliteit te kunnen brengen, op zenders xie het binnen hun doelgroep zeker niet slecht doen. Inmiddels zijn zij integraal onderdeel van Mediahuis. Mijn verwachting is dat zij Veronica er weer bovenop kunnen brengen, zoals ze eerder ook met oa Radio 10 gedaan hebben.
Oortjes schreef: ↑26 sep 2023 19:16
Juist bij de doelgroep voor oldies zou ik de naam Veronica handhaven. Afgelopen jaren is het format onduidelijk geweest, maar het is en blijft natuurlijk een naam met nostalgie.
En inderdaad, het station zal niet voor niets gekocht zijn. Nostalgie op FM brengen had ook gekund zonder Veronica te kopen.
Je weet niet met welke intentie de zender Veronica gehaald is. Mediahuis kan ook hebben gekozen voor de kundige medewerkers (achter de schermen). Niet waars, maar toch.
Maar Mediahuis moet Veronica niet houden om de nostalgie. Als je een oude doelgroep wil bedienen is dat prima, maar voor volgende generaties blijft het een 'ouwelullenmerk'. Echter blijkt het al jaren zo te zijn dat Veronica met de grotere namen uit de radiowereld aan boord, niet weet scoren. Dan is het misschien ook eens een idee om nieuwe historie te schrijven met een ander merk. JOE laat, mede dankzij hun pakket, zien dat het weldegelijk kan scoren.
Het is net hoe ze het merk in de markt zetten. De naamsbekendheid van het merk is groter dan er gedacht word, ook omdat de tv zender de zelfde naam draagt. Ze kunnen Veronica ook in de markt plaatsen als iets voor 20-40 jarige. Dit kan je met de juiste reclame prima binnen 6 maanden voor elkaar krijgen.
Ik denk juist dat die naam overschat wordt. De naam spreekt een oudere doelgroep wellicht aan uit het verleden. Ik ben zelf deze maand 30 geworden en mijn vrienden zullen allemaal zeggen dat Veronica een wat grijze, rockerig mannenmerk is. Die hele naam moet je vervolgens 'brainwashen' om het werkelijk fris en fruitig te krijgen en een jongere doelgroep aan te spreken. Veel te veel werk, mocht je <40 jarigen willen bereiken. Nostalgie is overigens niet beter als naam, zeker niet voor de jongere doelgroep. Maar als je een fris concept wil lanceren, dan kan je het best eens overwegen.
Het belangrijkste is dat ze eerst een goede muziek koers gaan uitstippelen. En gewoon iemand aannemen die 40uur per week alleen maar bezig is met de muzieksamenstelling van de zender. Een goede zender begint bij een goed muziek format.
Aan de hand daarvan moeten dan ook de juiste dj’s worden aangenomen die hier bij passen.
Absoluut. Echter wordt er al jaren steeds maar gewijzigd qua muziek. Ze lijken steeds de verkeerde afslag te nemen of te snel weer te switchen. Heeft Giel het niet over iets van acht muziekformats gehad in de periode die hij er zat? Iets kiezen en volhouden is wat in de huidige radiomarkt. Helaas zien ze na de veiling de boot weer de haven uitvaren, zonder succes.
Wat betreft de DJ's die aangenomen moeten worden, weet ik werkelijk waar niet wie er moet komen. Voor je het weet wordt je plek weer ingenomen. De net wat oudere DJ's bij oudere doelgroep zulllen eerder voor JOE en Radio 10 kiezen vanwege zekerheid; bij Radio 2 zullen weinig ook een overstap durven maken. Dan houd je misschien een paar 3FM-jocks en collega's van SLAM! en 100%NL over.
De geschiedenis ligt achter ons, de veranderingen van formats zijn gedaan door een andere eigenaar. Dat kun je toch niet een op een doortrekken en de nieuwe eigenaar verantwoordelijk voor stellen?
Henkjan2016 schreef: ↑26 sep 2023 21:54
De geschiedenis ligt achter ons, de veranderingen van formats zijn gedaan door een andere eigenaar. Dat kun je toch niet een op een doortrekken en de nieuwe eigenaar verantwoordelijk voor stellen?
Eens. Nu is de eerste periode bij Mediahuis roerig, maar dat lijkt onderdeel van de boedel.
Als Veronica het vlaggenschip moet worden, is het niet gek om bij de andere Mediahuis zenders te 'shoppen' voor dj's. Stephan Jacobs, Thomas van Empelen en Martijn la Grouw zijn wat namen die bij me opkomen.
Henkjan2016 schreef: ↑26 sep 2023 21:54
De geschiedenis ligt achter ons, de veranderingen van formats zijn gedaan door een andere eigenaar. Dat kun je toch niet een op een doortrekken en de nieuwe eigenaar verantwoordelijk voor stellen?
Daar heeft de luisteraar natuurlijk niks mee te maken. Die kent een zwabberend merk Veronica.
Laatst gewijzigd door rutgrrr op 26 sep 2023 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie het afgelopen uur de Spice Girls en Anastacia op de playlist van Veronica. Ik heb de afgelopen maanden niet zo geluisterd, maar eerder was dit toch niet het geval. Is hier recent een wijziging doorgevoerd?
WFNX schreef: ↑26 sep 2023 22:41
Zie het afgelopen uur de Spice Girls en Anastacia op de playlist van Veronica. Ik heb de afgelopen maanden niet zo geluisterd, maar eerder was dit toch niet het geval. Is hier recent een wijziging doorgevoerd?
Er kan af en toe wat aangezet en uitgezet worden in de database natuurlijk. Geen idee. Ik zie daarna dan weer Reelin In The Years van Steely Dan voorbijkomen. WAT een combi.
Pot schreef: ↑26 sep 2023 09:42
Als ik Veronica was zou ik gewoon weer terug gaan naar een veiligere formule: 'de beste pop- en rockhits'. Gewoon veilig gaan draaien, vooral 80's, 90's en 00's, aangevuld met recentere pop- en rockhits. Misschien retesaai, maar de luisteraar weet wat hij aan zo'n zender heeft. Op die manier kan je de concurrentie misschien wel aangaan met luisteraars die Radio 2 te breed en Nederlands, Radio 10 te soft, 3FM te nieuw en alternatief, en Arrow Classic Rock te rockerig vinden.
Als je echt geen fatsoenlijke presentatoren kan vinden, is het wellicht een idee om nonstop te gaan: dat bespaard wellicht kosten en bied je juist iets anders aan dan de gepresenteerde programma's als Radio 10 en Radio 2.
Het excuus dat ze rekening moeten houden met andere zenders en restricties, is er trouwens sowieso niet meer.
Dat zou een optie kunnen zijn alleen heb je dan te maken met de concurrentie van Radio 2, Radio 10 en Joe.
Ze kunnen dat beter gaan voor Top 40 zender aangevuld met pop rock classics uit de 70’s t/m nu. En dan bijvoorbeeld zaterdagavond de dance classics uitzenden.
Aangezien 538 en Q music zich juist meer als Top 40 + dance richten verwacht ik voldoende ruimte en potentiële luisteraars voor dit format.
En omdat er toch al zoveel zal veranderen is dit wel het beste moment om zo’n switch te gaan maken.
Na het vertrek van SLAM uit de ether mist er een goede strakke / snelle jongerenzender die zich richt op een leeftijd net onder de doelgroep van Q-Music en 538. (Nee, geen K3), met onderwerpen die de jeugd aanspreekt en een zeer interactief format.
Daarom zou ik in dat gat springen, en een station opzetten die juist die doelgroep aanspreekt.... En of dit nou Hitradio Veronica of Yorin zou moeten heten laat ik ff in het midden ;-)
Helaas zal dat ook niet gebeuren, omdat ze anders net zo goed SLAM! op dat kavel hadden kunnen laten zitten.
Maar Veronica kan sleutelen wat ze willen, zolang ze in dezelfde vijver als JOE, Radio 10, Radio 2 of Sky gaan zitten vissen, zullen ze er sowieso niet komen.
aapdedino schreef: ↑26 sep 2023 21:10
En Veronica stort meteen in. Wat een snelle, bizarre ontwikkelingen allemaal. Terwijl ze erg goed uit de veiling zijn gekomen.
Die naam van 3FM was volgens mij radiobaas van BNNVARA en dus van Sander H en Frank.
Ze zijn beschadigd uit de veiling gekomen.
Er zitten flinke gaten in de FM dekking. In Rotterdam, Den Haag, Breda, Utrecht, Arnhem , Nijmegen, de achterhoek. In deze regio is de ontvangst niet ideaal. De grote zenders staan op het platteland en de regio dekt met kleine steunzenders de boel niet goed af. Wil je goed scoren dan moet de dekking 100% optimaal zijn. Zolang FM nog door de massa wordt beluisterd.
Je weet niet met welke intentie de zender Veronica gehaald is. Mediahuis kan ook hebben gekozen voor de kundige medewerkers (achter de schermen). Niet waars, maar toch.
Maar Mediahuis moet Veronica niet houden om de nostalgie. Als je een oude doelgroep wil bedienen is dat prima, maar voor volgende generaties blijft het een 'ouwelullenmerk'. Echter blijkt het al jaren zo te zijn dat Veronica met de grotere namen uit de radiowereld aan boord, niet weet scoren. Dan is het misschien ook eens een idee om nieuwe historie te schrijven met een ander merk. JOE laat, mede dankzij hun pakket, zien dat het weldegelijk kan scoren.
Het is net hoe ze het merk in de markt zetten. De naamsbekendheid van het merk is groter dan er gedacht word, ook omdat de tv zender de zelfde naam draagt. Ze kunnen Veronica ook in de markt plaatsen als iets voor 20-40 jarige. Dit kan je met de juiste reclame prima binnen 6 maanden voor elkaar krijgen.
Ik denk juist dat die naam overschat wordt. De naam spreekt een oudere doelgroep wellicht aan uit het verleden. Ik ben zelf deze maand 30 geworden en mijn vrienden zullen allemaal zeggen dat Veronica een wat grijze, rockerig mannenmerk is. Die hele naam moet je vervolgens 'brainwashen' om het werkelijk fris en fruitig te krijgen en een jongere doelgroep aan te spreken. Veel te veel werk, mocht je <40 jarigen willen bereiken. Nostalgie is overigens niet beter als naam, zeker niet voor de jongere doelgroep. Maar als je een fris concept wil lanceren, dan kan je het best eens overwegen.
Het belangrijkste is dat ze eerst een goede muziek koers gaan uitstippelen. En gewoon iemand aannemen die 40uur per week alleen maar bezig is met de muzieksamenstelling van de zender. Een goede zender begint bij een goed muziek format.
Aan de hand daarvan moeten dan ook de juiste dj’s worden aangenomen die hier bij passen.
Absoluut. Echter wordt er al jaren steeds maar gewijzigd qua muziek. Ze lijken steeds de verkeerde afslag te nemen of te snel weer te switchen. Heeft Giel het niet over iets van acht muziekformats gehad in de periode die hij er zat? Iets kiezen en volhouden is wat in de huidige radiomarkt. Helaas zien ze na de veiling de boot weer de haven uitvaren, zonder succes.
Wat betreft de DJ's die aangenomen moeten worden, weet ik werkelijk waar niet wie er moet komen. Voor je het weet wordt je plek weer ingenomen. De net wat oudere DJ's bij oudere doelgroep zulllen eerder voor JOE en Radio 10 kiezen vanwege zekerheid; bij Radio 2 zullen weinig ook een overstap durven maken. Dan houd je misschien een paar 3FM-jocks en collega's van SLAM! en 100%NL over.
Voor een iets jongere doelgroep zijn er wel wat namen te noemen. Denk bijvoorbeeld aan Kai Mercx ( wil graag drive time doen), Barend van Deelen, Tom en Bram (hebben uitgesproken graag een middagshow te willen), Wietze en Klaas (voor de middagshow), Lex Gaarthuis.
Zodra er een duidelijke visie bekend is zijn dit wel namen die je kan verleiden tot een overstap.
Zonde van het Stenders project. Ik vond Veronica vorig jaar echt top, met Tim Klijn en Dennis Ruyer (vooral hij) in de ochtend. Daarna is het allemaal snel een stuk minder geworden helaas.
Pot schreef: ↑26 sep 2023 09:42
Als ik Veronica was zou ik gewoon weer terug gaan naar een veiligere formule: 'de beste pop- en rockhits'. Gewoon veilig gaan draaien, vooral 80's, 90's en 00's, aangevuld met recentere pop- en rockhits. Misschien retesaai, maar de luisteraar weet wat hij aan zo'n zender heeft. Op die manier kan je de concurrentie misschien wel aangaan met luisteraars die Radio 2 te breed en Nederlands, Radio 10 te soft, 3FM te nieuw en alternatief, en Arrow Classic Rock te rockerig vinden.
Als je echt geen fatsoenlijke presentatoren kan vinden, is het wellicht een idee om nonstop te gaan: dat bespaard wellicht kosten en bied je juist iets anders aan dan de gepresenteerde programma's als Radio 10 en Radio 2.
Het excuus dat ze rekening moeten houden met andere zenders en restricties, is er trouwens sowieso niet meer.
Dat zou een optie kunnen zijn alleen heb je dan te maken met de concurrentie van Radio 2, Radio 10 en Joe.
Ze kunnen dat beter gaan voor Top 40 zender aangevuld met pop rock classics uit de 70’s t/m nu. En dan bijvoorbeeld zaterdagavond de dance classics uitzenden.
Aangezien 538 en Q music zich juist meer als Top 40 + dance richten verwacht ik voldoende ruimte en potentiële luisteraars voor dit format.
En omdat er toch al zoveel zal veranderen is dit wel het beste moment om zo’n switch te gaan maken.
Na het vertrek van SLAM uit de ether mist er een goede strakke / snelle jongerenzender die zich richt op een leeftijd net onder de doelgroep van Q-Music en 538. (Nee, geen K3), met onderwerpen die de jeugd aanspreekt en een zeer interactief format.
Daarom zou ik in dat gat springen, en een station opzetten die juist die doelgroep aanspreekt.... En of dit nou Hitradio Veronica of Yorin zou moeten heten laat ik ff in het midden ;-)
Bedenk je alleen dat sinds Yorin en Hitradio Veronica de tijden nogal zijn veranderd. Jongeren luisteren tegenwoordig via Spotify en de muziek leent zich misschien niet meer voor een snel format. Chart muziek wordt steeds trager, en de dance die erin staat gaat al meer richting techno als trend, vandaag de dag.
Bovendien had Yorin nou niet echt een daverend muziekformat. In hun bestaan werd er regelmatig van format gewisseld. Ik weet nog dat Henk Westbroek eens zei ‘morgen opeens Britney Spears te moeten kondigen’, terwijl anders juist muziek van Coldplay en U2 overheerste.
Sqwest schreef: ↑27 sep 2023 08:37
Zonde van het Stenders project. Ik vond Veronica vorig jaar echt top, met Tim Klijn en Dennis Ruyer (vooral hij) in de ochtend. Daarna is het allemaal snel een stuk minder geworden helaas.
Inderdaad. Daar tikte ze de 4% 10+ marktaandeel aan en af en toe erboven. M.i. als je wil dat je met Veronica levensvatbaar wilt zijn ben je eigenlijk verplicht om R2 en R10 pijn te doen door daar de grote namen weg te halen. Anders zullen de luistercijfers, gerommel in de marge blijven. Ik zie iig geen enkele reden om over te stappen van genoemde stations naar Veronica. Ook niet met een aangepast muziekformat voor een breder publiek. Hoe leuk ik de huidige zender qua muzieksamenstelling erg waardeer.
Laatst gewijzigd door tophitsradio op 27 sep 2023 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zou een optie kunnen zijn alleen heb je dan te maken met de concurrentie van Radio 2, Radio 10 en Joe.
Ze kunnen dat beter gaan voor Top 40 zender aangevuld met pop rock classics uit de 70’s t/m nu. En dan bijvoorbeeld zaterdagavond de dance classics uitzenden.
Aangezien 538 en Q music zich juist meer als Top 40 + dance richten verwacht ik voldoende ruimte en potentiële luisteraars voor dit format.
En omdat er toch al zoveel zal veranderen is dit wel het beste moment om zo’n switch te gaan maken.
Na het vertrek van SLAM uit de ether mist er een goede strakke / snelle jongerenzender die zich richt op een leeftijd net onder de doelgroep van Q-Music en 538. (Nee, geen K3), met onderwerpen die de jeugd aanspreekt en een zeer interactief format.
Daarom zou ik in dat gat springen, en een station opzetten die juist die doelgroep aanspreekt.... En of dit nou Hitradio Veronica of Yorin zou moeten heten laat ik ff in het midden ;-)
Bedenk je alleen dat sinds Yorin en Hitradio Veronica de tijden nogal zijn veranderd. Jongeren luisteren tegenwoordig via Spotify en de muziek leent zich misschien niet meer voor een snel format. Chart muziek wordt steeds trager, en de dance die erin staat gaat al meer richting techno als trend, vandaag de dag.
Bovendien had Yorin nou niet echt een daverend muziekformat. In hun bestaan werd er regelmatig van format gewisseld. Ik weet nog dat Henk Westbroek eens zei ‘morgen opeens Britney Spears te moeten kondigen’, terwijl anders juist muziek van Coldplay en U2 overheerste.
Ik bedoel het ook niet als hitradio. Juist meer kwa presentatie gericht op entertainment. Gewoon 8 tot 10 platen per uur. Waarvan 4 a 5 uit de huidige top 40 en de rest aangevuld met classics uit de jaren 70 tot de 10.
Maar om dat goed te doen heb je on te beginnen een goede muziek redactie nodig die het samen stelt, zodat je ook niet iedere dag dezelfde classics voorbij hoor komen.
Sqwest schreef: ↑27 sep 2023 08:37
Zonde van het Stenders project. Ik vond Veronica vorig jaar echt top, met Tim Klijn en Dennis Ruyer (vooral hij) in de ochtend. Daarna is het allemaal snel een stuk minder geworden helaas.
Inderdaad. Daar tikte ze de 4% 10+ marktaandeel aan en af en toe erboven. M.i. als je wil dat je met Veronica levensvatbaar wilt zijn ben je eigenlijk verplicht om R2 en R10 pijn te doen door daar de grote namen weg te halen. Anders zullen de luistercijfers, gerommel in de marge blijven. Ik zie iig geen enkele reden om over te stappen van genoemde stations naar Veronica. Ook niet met een aangepast muziekformat voor een breder publiek. Hoe leuk ik de huidige zender qua muzieksamenstelling erg waardeer.
Maar de grote namen gaan echt niet naar het zinkende schip Veronica. Als die al willen overstappen, kiezen ze waarschijnlijk eerder voor Joe. Of het moet iemand lukken om meerdere namen tegelijk over te halen en dat daarmee een overstap voorwaardelijk is aan dat anderen ook overstappen.