Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Dalet123

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Dalet123 »

Frutsel35 schreef: 26 mar 2023 10:56
Dalet123 schreef: 26 mar 2023 08:09
jessica schreef: 26 mar 2023 00:30 Gewoon het format van Veronica destijds op 538 zetten en het 538 laten heten. En hitstation en rotatie 538 in de prullenbak. Dat kan Q beter.
Dus gewoon de muziek van 538 veranderen en wat schuiven met DJ's.

Veronica zo laten desnoods alleen op DAB+
Ja. Als je 538 én Veronica voorgoed de nek om wil draaien
( omdat de toch al kwakkelende merken niet duidelijk zijn) is dit een geweldige zet. Een luisteraar zou hier natuurlijk opnieuw jaren van in de war zijn. Nee, slecht plan.
Gut, wat een rigoureuze plannen allemaal. Vergeet niet dat de DJ's ook 'iets' met de muziek, het format en het station moeten hebben. Dat kun je qua ervaring, stijl en leeftijd toch niet zo allemaal bij elkaar gooien? Ik denk dat 538 niet meer zo snel te 'redden' is. Die hitradio taak is overgenomen door Q ondertussen. Radio is iets voor mensen zoals ik (50+) in mijn beleving. Jongeren hebben al hun apps zoals tiktok en youtube voor muziek. Bij de wat ouderen zit er nog een nostalgisch randje aan radio. Daarbij heeft de gemiddelde 50+ er ook wat te besteden. Dus vanuit deze gedachten is radio zoals Veronica, Radio 2 en Radio 5 prima geschikt.
Ja, wat je zegt zit natuurlijk vol met onderbuik gevoel en niet met feiten. Hoeveel van de 3,5 miljoen luisteraars van q-music zijn jongeren dan 50? Ik denk heel wat. Dus dat radio 50+ is, is maar een beetje eigen aanname.

De commerciele doelgroep is nog steeds 20-49. Dus dat 50+’ers wat te besteden hebben zal best waar zijn, maar zijn heel moeilijk van hun merken loyaliteit af te halen. En dus minder interessant.

Tot slot hebben q-music en 538 al jaren een prima bestaansrecht naast elkaar. Dus waarom is 538 “verloren”?
Frutsel35

Bericht door Frutsel35 »

Dalet123 schreef: 26 mar 2023 11:26
Dalet123 schreef: 26 mar 2023 08:09

Ja. Als je 538 én Veronica voorgoed de nek om wil draaien
( omdat de toch al kwakkelende merken niet duidelijk zijn) is dit een geweldige zet. Een luisteraar zou hier natuurlijk opnieuw jaren van in de war zijn. Nee, slecht plan.
Gut, wat een rigoureuze plannen allemaal. Vergeet niet dat de DJ's ook 'iets' met de muziek, het format en het station moeten hebben. Dat kun je qua ervaring, stijl en leeftijd toch niet zo allemaal bij elkaar gooien? Ik denk dat 538 niet meer zo snel te 'redden' is. Die hitradio taak is overgenomen door Q ondertussen. Radio is iets voor mensen zoals ik (50+) in mijn beleving. Jongeren hebben al hun apps zoals tiktok en youtube voor muziek. Bij de wat ouderen zit er nog een nostalgisch randje aan radio. Daarbij heeft de gemiddelde 50+ er ook wat te besteden. Dus vanuit deze gedachten is radio zoals Veronica, Radio 2 en Radio 5 prima geschikt.
Ja, wat je zegt zit natuurlijk vol met onderbuik gevoel en niet met feiten. Hoeveel van de 3,5 miljoen luisteraars van q-music zijn jongeren dan 50? Ik denk heel wat. Dus dat radio 50+ is, is maar een beetje eigen aanname.

De commerciele doelgroep is nog steeds 20-49. Dus dat 50+’ers wat te besteden hebben zal best waar zijn, maar zijn heel moeilijk van hun merken loyaliteit af te halen. En dus minder interessant.

Tot slot hebben q-music en 538 al jaren een prima bestaansrecht naast elkaar. Dus waarom is 538 “verloren”?
Zou het wat minder vijandig mogen? De toon? Dit is toch een forum waar we onze meningen kunnen geven en onze gedachten met elkaar kunnen delen? Dit is gewoon wat ik denk. Inderdaad een onderbuikgevoel. Volgens mij zit er hier op het forum niemand in de directie van 538 of Veronica dus zijn het gewoon gedachten en meningen van liefhebbers. :)
Radioliefhebber - Stenders en van Inkel - Weeshuis van de Hits - Adres Onbekend - De Staat van Stasse - KRO Goudmijn - Radio Veronica - Bonanza - NH Radio - Radio 5
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Frutsel35 schreef: 26 mar 2023 18:17
Dalet123 schreef: 26 mar 2023 11:26

Zou het wat minder vijandig mogen? De toon? Dit is toch een forum waar we onze meningen kunnen geven en onze gedachten met elkaar kunnen delen? Dit is gewoon wat ik denk. Inderdaad een onderbuikgevoel. Volgens mij zit er hier op het forum niemand in de directie van 538 of Veronica dus zijn het gewoon gedachten en meningen van liefhebbers. :)
Jij mag het natuurlijk lezen zoals je wilt, maar ik vraag me af wat jij vijandig vindt aan de toon van de post waarop je reageert.
Jordsco

Bericht door Jordsco »

jessica schreef: 26 mar 2023 00:30 Gewoon het format van Veronica destijds op 538 zetten en het 538 laten heten. En hitstation en rotatie 538 in de prullenbak. Dat kan Q beter.
Dus gewoon de muziek van 538 veranderen en wat schuiven met DJ's.

Veronica zo laten desnoods alleen op DAB+
Dat zou voor mij niet rijmen met het merk 538, ik associeer 538 toch nog steeds met dance smash, hitzone, top40, destijds de samenwerking vroeger met TMF.
Het merk Veronica is voor mij (als dertiger) is 80s, 90s en rock/pop. De huidige lijn kan ik daardoor soms lastiger volgen (Johan Derksen, tineke, de show van Danny Vera).
Voor mij mag Veronica met name meer “1 geheel” worden en minder alsof het een NPO is met iedere omroep een eigen karakter
Kar

Bericht door Kar »

538 is zoals bekend ontstaan als commerciële afsplitsing van Veronica.Door het overboord gooien van de top40 is de laatste historische lijn doorgeknipt en is 538 gaan wankelen.
Veronica daarentegen wankelt al vele jaren, omdat het slechts een merknaam is, wat geen eigen identiteit meer heeft. Beide merken zijn groot geworden door rebels en tegendraads te zijn en nu zijn ze beide zoekende naar hun identiteit, waarbij Veronica geen enkel voordeel
Haalt uit de TV zender.
Veronica en 538 samenvoegen met behoud van TV zender en Veronica Magazine weer echt aan laten sluiten kan een sterk media platform bieden.
Janno

Bericht door Janno »

Rob Stenders is as we speak bezig van Veronica weer een radiozender te maken met een eigen smoel. Afhankelijk van je smaak kun je zeggen dat hij dat redelijk succesvol doet tot nu toe. En dan bedoel ik niet succesvol in de zin van doordringen tot de top van de luistercijfers, maar wel dat eigen smoel. Je kunt natuurlijk weer kiezen voor een strakker format met meer hits, maar die zenders zijn er al. Als een zender waar hier zo veel over gezegd wordt dat het geen coherent geheel is en vol eilandjes zit, toch al weken tussen de 4 en 5% scoort doet hij toch iets goed. Ik denk dat veel oudere luisteraars die de 80s-90s versie niet trokken terug zijn gekomen. Laat er één zender zijn die het net wat anders doet en kijken hoe het zich ontwikkelt de komende jaren.
Dalet123

Bericht door Dalet123 »

Janno schreef: 27 mar 2023 10:32 Rob Stenders is as we speak bezig van Veronica weer een radiozender te maken met een eigen smoel. Afhankelijk van je smaak kun je zeggen dat hij dat redelijk succesvol doet tot nu toe. En dan bedoel ik niet succesvol in de zin van doordringen tot de top van de luistercijfers, maar wel dat eigen smoel. Je kunt natuurlijk weer kiezen voor een strakker format met meer hits, maar die zenders zijn er al. Als een zender waar hier zo veel over gezegd wordt dat het geen coherent geheel is en vol eilandjes zit, toch al weken tussen de 4 en 5% scoort doet hij toch iets goed. Ik denk dat veel oudere luisteraars die de 80s-90s versie niet trokken terug zijn gekomen. Laat er één zender zijn die het net wat anders doet en kijken hoe het zich ontwikkelt de komende jaren.
Een bedrijf wil winst maken. Heel leuk , dat” eigen smoel “, maar je verkoopt er geen euro meer reclame op. Het is leuk voor een handjevol liefhebbers en mensen met een account hier. Veronica gaat onder het bewind van Stenders niks verder komen. Die 4 a 5 procent is het al jaren.
Orange

Bericht door Orange »

Kar schreef: 27 mar 2023 09:37 538 is zoals bekend ontstaan als commerciële afsplitsing van Veronica.Door het overboord gooien van de top40 is de laatste historische lijn doorgeknipt en is 538 gaan wankelen.
Veronica daarentegen wankelt al vele jaren, omdat het slechts een merknaam is, wat geen eigen identiteit meer heeft. Beide merken zijn groot geworden door rebels en tegendraads te zijn en nu zijn ze beide zoekende naar hun identiteit, waarbij Veronica geen enkel voordeel
Haalt uit de TV zender.
Veronica en 538 samenvoegen met behoud van TV zender en Veronica Magazine weer echt aan laten sluiten kan een sterk media platform bieden.
Feitelijk ben je dan een nieuwe radiozender aan het opbouwen en dat risico zou ik toch echt niet nemen, want of dat een succes wordt, weet je niet, terwijl er wel twee radiostations worden 'weggegooid'. Ik kan het idee wat dat betreft ook niet volgend. Natuurlijk kunnen er bepaalde dj's van 538 naar Veronica en andersom, maar dat zegt nog niets over dat een samensmelting ook logisch is. Bouw dan vanuit 538 en/of Veronica aan een aangepaste smoel voor die zenders.
Janno schreef: 27 mar 2023 10:32 Rob Stenders is as we speak bezig van Veronica weer een radiozender te maken met een eigen smoel. Afhankelijk van je smaak kun je zeggen dat hij dat redelijk succesvol doet tot nu toe. En dan bedoel ik niet succesvol in de zin van doordringen tot de top van de luistercijfers, maar wel dat eigen smoel. Je kunt natuurlijk weer kiezen voor een strakker format met meer hits, maar die zenders zijn er al. Als een zender waar hier zo veel over gezegd wordt dat het geen coherent geheel is en vol eilandjes zit, toch al weken tussen de 4 en 5% scoort doet hij toch iets goed. Ik denk dat veel oudere luisteraars die de 80s-90s versie niet trokken terug zijn gekomen. Laat er één zender zijn die het net wat anders doet en kijken hoe het zich ontwikkelt de komende jaren.
Ik ben het totaal niet met je eens. Je geeft zelf al aan dat het niet 'redelijk succesvol' is o.b.v. de luistercijfers. Maar jouw suggestie dat er wel gewerkt wordt aan een eigen smoel, herken ik ook niet. Probleem is dat er wordt gebouwd aan een radiostation met meerdere smoelen. Dat geef je zelf al aan. Maar het leidt tot geen enkele verbetering in de luistercijfers. Marktaandeel zakte iets in en is nu weer op het niveau van voor Stenders, maar wel met een hogere gemiddelde leeftijd.
Janno

Bericht door Janno »

Dalet123 schreef: 27 mar 2023 10:51
Een bedrijf wil winst maken. Heel leuk , dat” eigen smoel “, maar je verkoopt er geen euro meer reclame op. Het is leuk voor een handjevol liefhebbers en mensen met een account hier. Veronica gaat onder het bewind van Stenders niks verder komen. Die 4 a 5 procent is het al jaren.
4 á 5% bestaat niet alleen uit een ‘handvol liefhebbers en mensen met een account hier’ een wekelijks bereik boven de miljoen is niet marginaal. Alleen kijken naar wat in het verleden ooit is geweest is zinloos. De markt is veranderd en voller geworden. Een zender zal nooit meer het monopolie hebben in een overvol radiolandschap. Als er dan een zender is met een iets afwijkende programmering die alsnog 4-5% scoort is dat helemaal niet slecht.
Janno

Bericht door Janno »

Orange schreef: 27 mar 2023 10:54
Ik ben het totaal niet met je eens. Je geeft zelf al aan dat het niet 'redelijk succesvol' is o.b.v. de luistercijfers. Maar jouw suggestie dat er wel gewerkt wordt aan een eigen smoel, herken ik ook niet. Probleem is dat er wordt gebouwd aan een radiostation met meerdere smoelen. Dat geef je zelf al aan. Maar het leidt tot geen enkele verbetering in de luistercijfers. Marktaandeel zakte iets in en is nu weer op het niveau van voor Stenders, maar wel met een hogere gemiddelde leeftijd.
Ik hoor hier vaker over meerdere smoelen en eilandjes, maar ik vind dat nogal meevallen. De afwijkende programma’s zitten op de randen van de dag, ‘s avonds of zondagochtend. En dan is het in principe alleen afwijkend omdat er wat andere muziek wordt gedraaid dan overdag en de dj van dienst hobbyist is. De rest van de tijd zitten gewoon capabele dj’s heel gevarieerd muziek te draaien, wat de core business is van een muziekzender. Ik vind, om een voorbeeld te noemen, Spijkers met Koppen wel een dissonant in een programmering waar de rest van de week popmuziek de boventoon voert. Veronica doet wat het zegt: de muziek is leidend.
Orange

Bericht door Orange »

Klopt dat de programma's die echt afwijken in de randen van de dag en zondagochtend zitten. Maar ik vind de ochtendshow ook echt een wereld van verschil met pak 'm beet de Bonanza. Er zijn veel verschillende type dj's met ieder hun muziekvoorkeuren, waardoor ook de playlist door de dag verschilt.
Janno

Bericht door Janno »

Ja, klopt. En dat vind ik juist het eigen smoel. Het is niet te gelikt en voorspelbaar en dat bevalt me prima. Als een zender heel gestroomlijnd met inwisselbare dj’s (ik chargeer een beetje) de hele dag min of meer hetzelfde brengt raak ik afgestompt. Bij Veronica is meer variatie. Ik snap overigens best dat niet iedereen dat prettig vindt, maar voor mij, en kennelijk nog vele anderen werkt het.

Als ik nog een voorbeeld mag geven: er is een periode geweest, bij radio 10 dacht ik, dat zo’n beetje elke dj op Tom Mulder leek. Er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die dat fijn vinden, maar ik vind dat dus vreselijk.
Dalet123

Bericht door Dalet123 »

Janno schreef: 27 mar 2023 13:14 Ja, klopt. En dat vind ik juist het eigen smoel. Het is niet te gelikt en voorspelbaar en dat bevalt me prima. Als een zender heel gestroomlijnd met inwisselbare dj’s (ik chargeer een beetje) de hele dag min of meer hetzelfde brengt raak ik afgestompt. Bij Veronica is meer variatie. Ik snap overigens best dat niet iedereen dat prettig vindt, maar voor mij, en kennelijk nog vele anderen werkt het.

Als ik nog een voorbeeld mag geven: er is een periode geweest, bij radio 10 dacht ik, dat zo’n beetje elke dj op Tom Mulder leek. Er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die dat fijn vinden, maar ik vind dat dus vreselijk.
Dan is het dus voor jouw eigen smaak een succesvolle zender. Dat kan. Maar het is geen succes als het gaat om cijfers. Er zit geen beweging in. Rob Stenders is niet voor de aardigheid voor veel geld gehaald. Daar zitten zakelijke belangen achter. Die zijn niet uitgekomen. Dat wordt binnen Talpa niet toegedekt met “ we hebben wel lekker een eigen smoel”. Dat is namelijk in de meeste gevallen een recept voor een nichezender. En dat kan ook. Maar niet als je Rob Stenders aantrekt om het succesvol commercieel aan te bieden.
Orange

Bericht door Orange »

Janno schreef: 27 mar 2023 13:14 Ja, klopt. En dat vind ik juist het eigen smoel. Het is niet te gelikt en voorspelbaar en dat bevalt me prima. Als een zender heel gestroomlijnd met inwisselbare dj’s (ik chargeer een beetje) de hele dag min of meer hetzelfde brengt raak ik afgestompt. Bij Veronica is meer variatie. Ik snap overigens best dat niet iedereen dat prettig vindt, maar voor mij, en kennelijk nog vele anderen werkt het.
Het heeft wat mij betreft niets met termen als 'inwisselbaar' en 'afgestompt' te maken. Dat suggereert namelijk iets slechts, terwijl één lijn neerzetten met verschillende dj's juist een duidelijke smoel geeft en daarmee positief is. Ik bedoel ook niet dat alle dj's op Tom Mulder moeten lijken (of in dat geval Rob Stenders na moeten doen). Laat iedere dj eigen zijn, maar wel in een bepaalde lijn.
Janno

Bericht door Janno »

Dalet123 schreef: 27 mar 2023 14:02

Dan is het dus voor jouw eigen smaak een succesvolle zender. Dat kan. Maar het is geen succes als het gaat om cijfers. Er zit geen beweging in. Rob Stenders is niet voor de aardigheid voor veel geld gehaald. Daar zitten zakelijke belangen achter. Die zijn niet uitgekomen. Dat wordt binnen Talpa niet toegedekt met “ we hebben wel lekker een eigen smoel”. Dat is namelijk in de meeste gevallen een recept voor een nichezender. En dat kan ook. Maar niet als je Rob Stenders aantrekt om het succesvol commercieel aan te bieden.
Wij weten natuurlijk niet waarom Stenders exact is aangetrokken, maar het is niet waarschijnlijk dat het is om van Veronica de grootste radiozender van Talpa te maken. Of de doelen, die wij niet kennen, gehaald worden weet ik ook niet. Ik zeg overigens nergens dat Veronica een succesvolle zender is, maar dat ze ondanks hun afwijkende programmering het met 4-5% niet slecht doen. Dat het mijn smaak is geef ik volmondig toe, maar dat heeft niets met succes te maken.
Laatst gewijzigd door Janno op 27 mar 2023 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie