Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Janno

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Janno »

Oortjes schreef: 26 nov 2022 20:09
Phoenix schreef: 26 nov 2022 17:28 Radio 5 richt zich op een commercieel oninteressante doelgroep.
Klopt, exact die doelgroep die niet voorop loopt bij nieuwe technieken :???:
Maar dus kennelijk wel DAB+ heeft. Of ze luisteren allemaal via de kabel.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Janno schreef: 26 nov 2022 20:36 Maar dus kennelijk wel DAB+ heeft. Of ze luisteren allemaal via de kabel.
De kabel wordt ook steeds minder. Ik denk dat als 60+ over kan stappen op DAB+, jongere doelgroepen dat ook moeten kunnen.
Rock 'n roll is better than music!
Janno

Bericht door Janno »

Oortjes schreef: 26 nov 2022 21:53
Janno schreef: 26 nov 2022 20:36 Maar dus kennelijk wel DAB+ heeft. Of ze luisteren allemaal via de kabel.
De kabel wordt ook steeds minder. Ik denk dat als 60+ over kan stappen op DAB+, jongere doelgroepen dat ook moeten kunnen.
Lijkt me ook wel. Jongeren zijn sowieso al veel meer online dan ouderen.
dab radio

Bericht door dab radio »

Oortjes schreef: 26 nov 2022 21:53
Bij één van de laatste onderzoeken blijkt, dat een hele grote schare luisteraars van R 5 een DAB ontvanger hebben. En juist de luisteraars van Veronica de minste DAB ontvangers hebben. Veronica is nu al wel begonnen om reclame voor DAB ontvangers te maken. Dit hoor ik bij de andere Talpa zenders nog niet.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 26 nov 2022 20:09
Phoenix schreef: 26 nov 2022 17:28 Radio 5 richt zich op een commercieel oninteressante doelgroep.
Klopt, exact die doelgroep die niet voorop loopt bij nieuwe technieken :???:
De praktijk is toch dat adverteerders bij het massamedium zich op 20-49 richten. Dat wil niet zeggen dat de oudere doelgroep niet getarget wordt, maar dat is dan via andere kanalen dan radio.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 26 nov 2022 22:33 De praktijk is toch dat adverteerders bij het massamedium zich op 20-49 richten. Dat wil niet zeggen dat de oudere doelgroep niet getarget wordt, maar dat is dan via andere kanalen dan radio.
Ik hoor op zenders met meer oudere muziek toch echt wel veel reclames voor trapliften en soortgelijke zorgproducten. Maar sowieso staat dit los van het uitzendmedium. Op DAB+ klinkt dezelfde reclame als op FM.
Rock 'n roll is better than music!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 26 nov 2022 23:00
Phoenix schreef: 26 nov 2022 22:33 De praktijk is toch dat adverteerders bij het massamedium zich op 20-49 richten. Dat wil niet zeggen dat de oudere doelgroep niet getarget wordt, maar dat is dan via andere kanalen dan radio.
Ik hoor op zenders met meer oudere muziek toch echt wel veel reclames voor trapliften en soortgelijke zorgproducten. Maar sowieso staat dit los van het uitzendmedium. Op DAB+ klinkt dezelfde reclame als op FM.
Tuurlijk. Een zender met een oudere doelgroep trekt adverteerders aan voor deze doelgroep, maar grote kans dat aan deze adverteerders minder te verdienen valt. Anders kan ik het niet verklaren dat radiozenders zich op 20-49 richten.
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Marcomarco

Bericht door Marcomarco »

Ik luister al jaren niet meer via FM maar thuis Sonos online en auto DAB + naar Veronica. Wat mij betreft is FM niet meer van toepassing en een uitstervend analoog medium. Sterker nog voor Veronica hoeft FM verlies niet zo negatief uit te pakken met alle beperkingen die ze nu in kavel hebben.
jessica

Bericht door jessica »

Pas geleden in een onderzoek dat je met internet en landelijk dab+ al meer dan 50% van de luisteraars binnenhaalt. Dus dat is best een combinatie om te overleven. Een paar jaar geleden was dat nog maar 20% samen. Dus FM domineert niet meer zo erg.

Een radiostation kan dus best overleven met DAB+ en internet. Zeker als er een groot radiobedrijf als Talpa achter zit. Ik vermoed dan alleen wel dat er meer nonstop uren komen weer en alles weer een tandje goedkoper moet om het rendabel te krijgen. Maar het moet zeker kunnen.
Janno

Bericht door Janno »

Ik denk dat het ook niet geheel toevallig is dat Veronica DAB+ de laatste tijd zo duidelijk promoot en radio’s uitdeelt, waaraan hierboven al eerder werd gerefereerd. Ze voelen de fm-bui hangen.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Deed Stenders dat niet op Radio 2 al?
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 27 nov 2022 02:58 Pas geleden in een onderzoek dat je met internet en landelijk dab+ al meer dan 50% van de luisteraars binnenhaalt. Dus dat is best een combinatie om te overleven. Een paar jaar geleden was dat nog maar 20% samen. Dus FM domineert niet meer zo erg.

Een radiostation kan dus best overleven met DAB+ en internet. Zeker als er een groot radiobedrijf als Talpa achter zit. Ik vermoed dan alleen wel dat er meer nonstop uren komen weer en alles weer een tandje goedkoper moet om het rendabel te krijgen. Maar het moet zeker kunnen.
Het is Kink nog niet gelukt.

Uit onderzoek bleek ook dat Veronica het meest afhankelijk is van FM.
Disclaimer:
jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 27 nov 2022 09:03
jessica schreef: 27 nov 2022 02:58 Pas geleden in een onderzoek dat je met internet en landelijk dab+ al meer dan 50% van de luisteraars binnenhaalt. Dus dat is best een combinatie om te overleven. Een paar jaar geleden was dat nog maar 20% samen. Dus FM domineert niet meer zo erg.

Het is Kink nog niet gelukt.

Uit onderzoek bleek ook dat Veronica het meest afhankelijk is van FM.
Ik snap jouw conclusie niet over Kink. Wellicht is het Kink wel gelukt. Kink overleeft nu toch met Internet en DAB+. Hoe groot is de markt voor een echt alternatief radiostation. 3% maximaal 4% misschien. In jouw favoriete marktaandeel groep 20-49 staat Kink op 1,8%. Met FM erbij zou dit best een verdubbeling kunnen zijn naar 3,5%. Dat zal wel bijna het maximale voor KINK zijn. Een grotere doelgroep is er gewoon niet. Ze blijven wel een niche bedienen.

Dus volgens mij doet Kink het goed met DAB+ en internet. En ondersteunen ze het onderzoek dat ze nu ongeveer de helft van hun potentiële luisteraars bereiken zonder FM.

Wat Veronica betreft. Het zou best zo zijn dat Veronica meer afhankelijk is van FM. Dat zal per radiostation verschillen. Misschien zijn ze daarom juist DAB+ zo aan het promoten om minder afhankelijk van FM te worden.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 27 nov 2022 09:57 Ik snap jouw conclusie niet over Kink.
Kink is verliesgevend en heeft een negatief eigen vermogen. Dat lijkt me redelijk maatgevend.
Disclaimer:
jessica

Bericht door jessica »

Kink is nog niet zo lang teruggekeerd. Soms worden bedrijven pas na enkele jaren winstgevend. Ik vind dit niet de enige maatstaf.
Je gaat niet in op mijn argumenten. Maar ik ben wel gewend dat je nooit eens zou zeggen. Je hebt eigenlijk wel een punt. Goede onderbouwing van je mening.
Plaats reactie