Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Janno

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Janno »

Phoenix schreef: 25 okt 2021 07:39Veronica heeft de afgelopen jaren verschillende station managers gehad (Hoogland, De Zwart, Luijckx, Van Baarlen) maar enkel bij Stenders lees ik dat we een jaar moeten wachten met het beoordelen van de prestaties. Waarom heeft Stenders altijd een status aparte?
Omdat mensen hier (ik ook) hopen dat het gaat werken. Omdat ze fan zijn van Stenders. Omdat ze de muzieksmaak van Stenders delen en graag een zender willen die deze smaak blijft draaien. Omdat ze een zender willen waar je muzikaal af en toe verrast wordt in plaats van elke dag alleen de grootste hits van de laatste paar decennia te horen. Omdat ze een zender willen die niet zo alternatief is als Kink, maar wat breder draait met soms een alternatief randje. En omdat ze bang zijn dat met te ver teruglopende luistercijfers de stekker er wordt uitgetrokken.

Zoiets ongeveer.
density1

Bericht door density1 »

Henkjan2016 schreef: 25 okt 2021 09:08
Orange schreef: 25 okt 2021 08:39 Zojuist in VI waren de sidekicks aan het grappen over de kijkcijfers van SBS en dat dat met de nieuwe talkshow van Genee wel niets zou worden. Tijdens dat gesprek gaf Genee aan dat als de talkshow onverhoopt weer moet stoppen, Genee van John de Mol weer radio mag gaan maken.
Dan wordt Dennis van der Geest dus de voorlopig 'tijdelijke' opvolger in de ochtend? Zodat men na een maand of 2 weer terug kan naar het oude?
Dennis zit toch al bij Talpa en kost daarom geen extra budget.
Laten we toch vooral niet hopen op dit scenario. Wat moet je nu met een tussenpaus, wat schiet Veronica hier mee op? Helemaal niets. Nee, ik denk dat je wat stelliger en harder moet zijn. Stoppen is stoppen en mocht die talkshow alweer stoppen, en die kans is best groot want men is talkshow-moe, dan zien we wel verder wat er op dat moment nog mogelijk is voor Genee. Misschien dan een plekje bij Radio 10 of zo.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Janno schreef: 25 okt 2021 10:48
Phoenix schreef: 25 okt 2021 07:39Veronica heeft de afgelopen jaren verschillende station managers gehad (Hoogland, De Zwart, Luijckx, Van Baarlen) maar enkel bij Stenders lees ik dat we een jaar moeten wachten met het beoordelen van de prestaties. Waarom heeft Stenders altijd een status aparte?
Omdat mensen hier (ik ook) hopen dat het gaat werken. Omdat ze fan zijn van Stenders. Omdat ze de muzieksmaak van Stenders delen en graag een zender willen die deze smaak blijft draaien. Omdat ze een zender willen waar je muzikaal af en toe verrast wordt in plaats van elke dag alleen de grootste hits van de laatste paar decennia te horen. Omdat ze een zender willen die niet zo alternatief is als Kink, maar wat breder draait met soms een alternatief randje. En omdat ze bang zijn dat met te ver teruglopende luistercijfers de stekker er wordt uitgetrokken.

Zoiets ongeveer.
Dat is tenminste een heel eerlijk antwoord.

Het gaat mij er overigens niet van weerhouden zaken te benoemen en te bespreken. Mijn posts zijn dan ook geen aanval op iemands persoonlijke smaak.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Janno

Bericht door Janno »

Phoenix schreef: 25 okt 2021 11:17

Zoiets ongeveer.

Het gaat mij er overigens niet van weerhouden zaken te benoemen en te bespreken. Mijn posts zijn dan ook geen aanval op iemands persoonlijke smaak.
Dat weet ik en ik waardeer je mening zeer.
Ikbenroy

Bericht door Ikbenroy »

Phoenix schreef: 25 okt 2021 11:17

Zoiets ongeveer.

Vooral de laatste zin kan wel eens boekdelen spreken. Maar dat terzijde: Wat voor een toekomst van Veronica zie je voor je dan?
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ikbenroy schreef: 25 okt 2021 14:08
Phoenix schreef: 25 okt 2021 11:17 Mijn posts zijn dan ook geen aanval op iemands persoonlijke smaak.
Vooral de laatste zin kan wel eens boekdelen spreken. Maar dat terzijde: Wat voor een toekomst van Veronica zie je voor je dan?
“Vooral de laatste zin kan wel eens boekdelen spreken.”

Wat bedoel je hiermee?

”Wat voor een toekomst van Veronica zie je voor je dan?”

Met de huidige programmering en formattering verwacht ik dat Veronica rond de 3% gaat schommelen. Belangrijk is ook hoe het vertrek van Genee wordt opgevangen. Ik zie voorlopig hier geen sterkhouder of publiekstrekker voor terugkomen dus qua luistercijfers zal Veronica ook hier gaan inleveren. Met mazzel houdt Veronica de 3,4% vast maar ik vermoed dat er nog wel een verdere daling in zit.
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 25 okt 2021 14:24 Met de huidige programmering en formattering verwacht ik dat Veronica rond de 3% gaat schommelen. Belangrijk is ook hoe het vertrek van Genee wordt opgevangen.
Dat ben ik met je eens, maar voor Talpa is interessant wat Veronica gaat doen in de beoogde doelgroep. Die kennen wij niet, maar ik verwacht mannen met hoog besteedbaar inkomen van 20 tot 49 jaar. Dat is lastiger te voorspellen.

Ik las trouwens ten tijde van andere programmaleiders (of hoe dat ook heet) ook dat veranderingen tijd nodig hebben. Dat is echt geen gelegenheidsargument wat alleen voor Rob Stenders gehanteerd wordt. Radio is slow buziness, wordt hier vaak gepost. En het is ook nog zo.
Rock 'n roll is better than music!
tophitsradio

Bericht door tophitsradio »

Natuurlijk heeft een wijziging in format langer de tijd nodig. Statistisch moet je over een langere periode kijken en eventueel vergelijken met een andere langere vergelijkbare periode. Ik heb even naar de 10+ cijfers gekeken hier op radiofreak:

Periode 2003 - 2013: Stijging naar gemiddeld ca 5.5%, maandcijfers fluctueren tussen 5 en 6.5%
Periode 2014 - 2018: Daling naar gemiddeld ca 4.2%, maandcijfers tussen 3.9 en 4.8%
Periode 2019 - heden: Daling naar gemiddeld ca 3.4%, maandcijfers tussen 2.9 en 3.7%

Ik kan op basis van de huidige cijfers in deze doelgroep niet aantonen dat het Veronica onder Stenders significant slechter scoort in de periode 2019 - heden. Grappig om te zien dat andere hier op dat forum dat wel kunnen obv 3,5 maand nieuw format.

Opvallend om te zien is dat sinds R10 weer op FM zit deze cijfers omhoog schieten en veronica omlaag duikelen. Veronica had allang de grootste kunnen zijn als ze eerder veel breder gingen draaien. Maar dat hebben ze toen overgelaten aan R10!
Ikbenroy

Bericht door Ikbenroy »

Phoenix schreef: 25 okt 2021 14:24
Ikbenroy schreef: 25 okt 2021 14:08
Phoenix schreef: 25 okt 2021 11:17 Mijn posts zijn dan ook geen aanval op iemands persoonlijke smaak.
“Vooral de laatste zin kan wel eens boekdelen spreken.”

Wat bedoel je hiermee?

”Wat voor een toekomst van Veronica zie je voor je dan?”

Met de huidige programmering en formattering verwacht ik dat Veronica rond de 3% gaat schommelen. Belangrijk is ook hoe het vertrek van Genee wordt opgevangen. Ik zie voorlopig hier geen sterkhouder of publiekstrekker voor terugkomen dus qua luistercijfers zal Veronica ook hier gaan inleveren. Met mazzel houdt Veronica de 3,4% vast maar ik vermoed dat er nog wel een verdere daling in zit.
1: soms komen je antwoorden op posts van een ander wel eens bot over en lijkt het dat andermans mening/visie omtrent een zender , bedrijf of programma er niet toe doet, je hebt mij wel eens verweten ongedundeerde dingen te roepen , roeptoeteren of een stoorzender op dit forum re zijn (je hebt het wel eens weerlegt in een eerdere post). Terwijl ik vaker posts voorbij zie die puur van een eigen mening/visie komen.

2. Het vertrek van Genee ten gunste van zijn TV-carriere en rust in zijn privé geeft Stenders meer uitdaging in het verder opnieuw uitvinden van Veronica op de radio. Wel zie ik de TV en Radiozender Veronica verder iit elaar groeien na de VI-exit. Maar Stenders zal creatief moeten blijven anders heeft hij met zijn station een probleem.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ikbenroy schreef: 25 okt 2021 20:37 soms komen je antwoorden op posts van een ander wel eens bot over en lijkt het dat andermans mening/visie omtrent een zender , bedrijf of programma er niet toe doet, je hebt mij wel eens verweten ongedundeerde dingen te roepen , roeptoeteren of een stoorzender op dit forum re zijn (je hebt het wel eens weerlegt in een eerdere post). Terwijl ik vaker posts voorbij zie die puur van een eigen mening/visie komen.
Dit is inderdaad een ongefundeerde uitspraak van je. Spreek me er op aan als ik iemand anders mening niet respecteer. Dan praten we erover. Nu beticht je me van iets zonder de posts waarop het betrekking zou hebben te quoten.

Een stoorzender heb ik je nooit genoemd. Een roeptoeter wel, omdat je Sharid Alles beschuldigde zelf gepubliceerde luistercijfers te gebruiken.

En mag ik je eraan herinneren dat jij steeds off-topic opmerkingen richting mij aan met maken bent. Ik dacht dat dat na de laatste keer was afgesloten, maar je blijft het vuurtje aanwakkeren.
Ikbenroy schreef: 22 sep 2021 21:57 Als dat zo is, begreip ik je enorm verkeerd. Dan is mijn gevoel al die tijd verkeerd geweest.
Disclaimer:
Orange

Bericht door Orange »

tophitsradio schreef: 25 okt 2021 20:13 Natuurlijk heeft een wijziging in format langer de tijd nodig. Statistisch moet je over een langere periode kijken en eventueel vergelijken met een andere langere vergelijkbare periode. Ik heb even naar de 10+ cijfers gekeken hier op radiofreak:

Periode 2003 - 2013: Stijging naar gemiddeld ca 5.5%, maandcijfers fluctueren tussen 5 en 6.5%
Periode 2014 - 2018: Daling naar gemiddeld ca 4.2%, maandcijfers tussen 3.9 en 4.8%
Periode 2019 - heden: Daling naar gemiddeld ca 3.4%, maandcijfers tussen 2.9 en 3.7%

Ik kan op basis van de huidige cijfers in deze doelgroep niet aantonen dat het Veronica onder Stenders significant slechter scoort in de periode 2019 - heden. Grappig om te zien dat andere hier op dat forum dat wel kunnen obv 3,5 maand nieuw format.

Opvallend om te zien is dat sinds R10 weer op FM zit deze cijfers omhoog schieten en veronica omlaag duikelen. Veronica had allang de grootste kunnen zijn als ze eerder veel breder gingen draaien. Maar dat hebben ze toen overgelaten aan R10!
Bij statistiek is het maar net welke cijfers je laat zien. Waarom pak je de cijfers van 10+ en waarom deze periodes.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar 20-49 in de periode dat Niels van Baarlen aan het roer van Veronica stond (april 2020 tot ongeveer april dit jaar, heb voor gemak vergeleken tussen april-mei 2020 en april-mei 2021) dan is Veronica min of meer gelijk gebleven, namelijk een stijging van 0,1procentpunt van 5,0 naar 5,1%.
Kijk ik naar augustus-september van dit jaar, is het marktaandeel 4,6%. Dat is in de door jou gestelde 3,5 maand een daling van 0,5procentpunt. Dat maakt dus dat er mensen stellen dat Stenders met Veronica slechter scoort dan dat Van Baarlen dat deed met Veronica.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Orange schreef: 25 okt 2021 21:22
tophitsradio schreef: 25 okt 2021 20:13 Natuurlijk heeft een wijziging in format langer de tijd nodig. Statistisch moet je over een langere periode kijken en eventueel vergelijken met een andere langere vergelijkbare periode. Ik heb even naar de 10+ cijfers gekeken hier op radiofreak:

Bij statistiek is het maar net welke cijfers je laat zien. Waarom pak je de cijfers van 10+ en waarom deze periodes.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar 20-49 in de periode dat Niels van Baarlen aan het roer van Veronica stond (april 2020 tot ongeveer april dit jaar, heb voor gemak vergeleken tussen april-mei 2020 en april-mei 2021) dan is Veronica min of meer gelijk gebleven, namelijk een stijging van 0,1procentpunt van 5,0 naar 5,1%.
Kijk ik naar augustus-september van dit jaar, is het marktaandeel 4,6%. Dat is in de door jou gestelde 3,5 maand een daling van 0,5procentpunt. Dat maakt dus dat er mensen stellen dat Stenders met Veronica slechter scoort dan dat Van Baarlen dat deed met Veronica.
Inderdaad. En de maandcijfers van de afgelopen metingen zijn ook slechter dan in dezelfde periode een jaar eerder. Stellen dat de cijfers tussen 2,9 en 3,7% lagen is te makkelijk. Grote kans dat de 2,9% in een Top 2000 meting viel. Die moet je niet als referentie nemen om de huidige cijfers van augustus/september mee te vergelijken.
Disclaimer:
tophitsradio

Ik vergelijk 3 plateaus over een langere waar veronica in heeft gescoord. Huidige cijfers passen prima in de hele periode 2018 tot nu. Dus niet significant verschillend. Ik maak geen vergelijking met de top2000 dec periode.

Ook de huidige cijfers laten geen significant verschil zien. Kan ook niet obv 3 metingen. Prima overigens om een andere doelgroep te vergelijken maar niet over de laatste 3 metingen. Volgens mij heb je 5 of 7 dalende of stijgende punten nodig om te laten zien dat er een trendbreuk is.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

tophitsradio schreef: 25 okt 2021 21:36 Ik maak geen vergelijking met de top2000 dec periode.
Uit welke periode komt de 2,9% dan?

Update: ik heb het antwoord zelf al. De 2,9% komt uit de recente december/januari meting, een Top 2000 meting dus.
Disclaimer:
tophitsradio

Goed zo. Maar is statistisch niet relevant. Het gaat over de plateaus en evt trendbreuk die er dus niet is. Ik heb alleen min max waardes ongeveer aangegeven waarbinnen de cijfers 10+ fluctueren.

Mijn voorstel zou zijn om minimaal nog 5 metingen af te wachten en dan analyseren of er significant verschil is of trendbreuk waarneembaar is.
Plaats reactie