Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
rutgrrr

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door rutgrrr »

jessica schreef: 13 sep 2021 12:32 Het lijkt goed te gaan met de reclame verkoop op Veronica. Dit kan een positief signaal zijn dat er meer mensen zijn gaan luisteren.
Maar bij Talpa worden er ook vaak contracten afgesloten dat er bijvoorbeeld 15 x reclame op 538 wordt uitgezonden en dan ook nog 5x radio 10 en 5x radio Veronica. Dus het hoeft nog niets te zeggen.

Wel viel me regelmatig op dat om 5 voor heel de reclame werd ingestart en pas om 10 over heel de 1e plaat werd gedraaid. Dit betekent 13 tot 15 minuten geen muziek op de zender. Reclame, nieuws, weer en verkeer en weer reclame. Dat is wel erg lang.

Beter is misschien 5 voor de reclame in te starten en direct na het nieuws weer muziek. Zodat je de eerste zender bent waar weer muziek draait en dan nog een kort reclameblok op het half uur vlak voor de verkeersinformatie.
Dit is ondoenlijk. Gezien de ongelooflijke hoeveelheid alternatieven voor Radio Veronica en fm-radio in het algemeen kan ik me niet voorstellen dat dit geaccepteerd wordt. Dit kost luisteraars.
Offtopic is het nieuwe ontopic.
Pot

Bericht door Pot »

Over de reclame:
Het kan natuurlijk zo zijn dat er meer reclameblokken verkocht worden, dan zou Veronica dus aantrekkelijker zijn voor adventeerders. De prijzen kunnen omlaag gegaan zijn of omdat Nederland weer aan het werk is, is er meer vraag. Ze kunnen een aantal ook gewoon verplaatst hebben of de tactische overweging gemaakt om de eerste maanden luisteraars over te halen te gaan luisteren. Zijn de blokken rond het hele uur korter?

Inhakend: Radio 2 heeft alleen op het hele uur voor en na het nieuws/weer/verkeer een reclameblok. Op het halve uur is er geen reclame, maar overdag wel een nieuwsblokje.

Als ik de hele dag tijdens het werk de radio aan heb staan, op m'n werk, is elk halfuur het nieuws op Radio 2 wel wat overdreven. Tijdens de spits begrijp ik het.
Zelf ben ik voor het nieuws alleen aan het begin van het programma. Dus om 10:00 uur bij Dennis, 12:00 uur bij Martijn en 14:00 uur bij Stenders. De ochtend- en middagshow wel elk halve uur.

Over de deejays:
Ik blijf het zelf een vreemde keuze vinden om geen vakmensen in te zetten, als ze wel bij dezelfde organisatie zitten. Maargoed, ze hebben nou eenmaal een keuze gemaakt. Zelf ben ik ook niet zo'n fan van de niet al te kleurrijke, strakke Lindo Duvall of Silvan Stoet. Danny Vera en Ed Struijlaart komen oprechter over, maar mij niets vertellen doordat hun talks niet goed zijn voor de radio. Een Bart Arens zit daar tussenin, komt persoonlijk en niet-gemaakt over, maar is toch zakelijk en weet wat hij zegt. Daarom voor mij de beste (op dit tijdslot). Maar daar mag iedereen natuurlijk anders over denken.
Oren open!
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

progmog schreef: 13 sep 2021 15:05 Update:
even gezocht over de verplichting, gevonden. Regeling vervolg verdeling frequenties commerciële radio-omroep. Artikel 21 ten aanzien van ...sociale...belangen: lid b. "waarin tussen 07:00 en 23:00, ..., ten minste eenmaal per uur op het hele uur een programmaonderdeel geheel bestaande uit nieuws is opgenomen".
Een verplichting dus. Zoiets stond mij ook bij, maar ik had geen tijd om ernaar te zoeken. (dank progmog)
Dan kun je waarschijnlijk nog wel variëren qua vorm, maar 'nieuws' moet er dus zijn.
jessica

Bericht door jessica »

Zwarte Stoomboot schreef: 13 sep 2021 16:52
progmog schreef: 13 sep 2021 15:05 Update:
even gezocht over de verplichting, gevonden. Regeling vervolg verdeling frequenties commerciële radio-omroep. Artikel 21 ten aanzien van ...sociale...belangen: lid b. "waarin tussen 07:00 en 23:00, ..., ten minste eenmaal per uur op het hele uur een programmaonderdeel geheel bestaande uit nieuws is opgenomen".
Een verplichting dus. Zoiets stond mij ook bij, maar ik had geen tijd om ernaar te zoeken. (dank progmog)
Dan kun je waarschijnlijk nog wel variëren qua vorm, maar 'nieuws' moet er dus zijn.
Volgens mij staat er niets over het de lengte van het nieuws in. Dus je kan gewoon het nieuws in 1 minuut doen. In drive time shows wat langer.
density1

Bericht door density1 »

Regels zijn er om te veranderen en anders te interpreteren. Bovendien zouden deze net als sommige ridicule kavelvoorwaarden opnieuw tegen het licht gehouden kunnen worden.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

density1 schreef: 13 sep 2021 17:26 Regels zijn er om te veranderen en anders te interpreteren. Bovendien zouden deze net als sommige ridicule kavelvoorwaarden opnieuw tegen het licht gehouden kunnen worden.
Regels zijn er niet om te veranderen of zelf te gaan interpreteren :)) . Maar natuurlijk zullen ze eens in de zoveel tijd herzien moeten worden als de omstandigheden daar om vragen.

Het punt is dat Veronica op dit moment (als het zich aan de regels houdt) het nieuws niet kan afschaffen.
Lotte van der Neven

Bericht door Lotte van der Neven »

density1 schreef: 13 sep 2021 17:26 Bovendien zouden deze net als sommige ridicule kavelvoorwaarden opnieuw tegen het licht gehouden kunnen worden.
Ware woorden, ik sluit me hier bij bij aan. De overheid heeft de commerciële zenders een aantal nadelen gegeven ten opzichte van de publieke omroep. Dat is geen nieuws, maar eigenlijk is het een gotspe dat dit als sinds 2003 speelt en dat die idiote kavel-beperkingen nog steeds van kracht zijn. Laat de markt het zelf allemaal regelen, bemoei je er als overheid niet mee. Vraag een kleinere prijs voor minder dekking en een grote prijs voor landelijke dekking, de invulling aan de markt overlaten. Het houdt ook innovatie tegen; als Veronica zelf mocht bepalen wat ze met het nieuws doen, dan hadden ze nu wellicht een betere/nieuwere vorm gevonden van nieuws.
“Dan zet je toch een andere zender op?”
jessica

Bericht door jessica »

Ik vind de kavelwaarden nu in het voordeel van Veronica werken. Nieuwe hits die in de top50 staan en de afgelopen 5 jaar hebben gestaan mogen niet op geloof ik 2 of 3 nummers per dag na.

Dit format werkt nu in Veronica's voordeel. Alle gloednieuwe liedjes mogen gedraaid worden net zolang tot ze in de hitparade komen. Daarna mogen de andere zenders die liedjes stukdraaien, maar hoor je op Veronica al weer het nieuwste van het nieuwste.

Verder kan alles dat ouder is dan 5 jaar gedraaid worden en aangezien Veronica net zijn database enorm heeft verruimd is dat een enorme keus en maakt dit het station enorm afwisselend. De nieuwe liedjes houden het station ook fris.

Kortom een fijne muziekmix. Het was niet de bedoeling van de kavelbeperking maar pakt wel zo uit. Nu zouden ze ook het nieuws korter kunnen maken. Ik zou voorstellen maximaal 1 minuut per uur nieuws. Alleen op primetime langere uitzendingen.

Zo kan Veronica nog een slag maken.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Nouja, tijdens de bonanza is er tegenwoordig zelfs op het halve uur nieuws, want dat wil Stenders graag. Ik snap daar werkelijk waar niks van.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

DavyGer schreef: 14 sep 2021 08:26 Nouja, tijdens de bonanza is er tegenwoordig zelfs op het halve uur nieuws, want dat wil Stenders graag. Ik snap daar werkelijk waar niks van.
Is dit nu niet toevallig omdat het tijdelijk de XXl Stenders is? En je hier dus een soort continuering in hebt?
density1

Bericht door density1 »

Dat is alleen tijdens 16.00-18.00 uur het geval. In drivetime uren doen ze het altijd en Stenders zal dat wel tijdelijk hebben overgenomen.
density1

Bericht door density1 »

Valt me op dat ze meer 60's en 70's draaien als ik de playlist zo eens monitor. Goede zaak, zo blijft het fris en zorgt hry voor een mooi contrast met muziek die wat jonger is. En het is ook een mooie nostalgische verwijzing naar de zeezender periode van Veronica. Onder het mom; don't forget where you come from.
Janno

Bericht door Janno »

Daar sluit ik me volmondig bij aan. De muziekmix is echt zoals ik hem mijn hele radio-luisterende leven al had willen horen; zoveel mogelijk variatie in alle decennia popmuziek. Ik kan bijna niet geloven dat dit echt gebeurt en ik hoop van harte dat het voldoende succesvol blijkt om gecontinueerd te worden.
jessica

Bericht door jessica »

Janno schreef: 14 sep 2021 15:57 Daar sluit ik me volmondig bij aan. De muziekmix is echt zoals ik hem mijn hele radio-luisterende leven al had willen horen; zoveel mogelijk variatie in alle decennia popmuziek. Ik kan bijna niet geloven dat dit echt gebeurt en ik hoop van harte dat het voldoende succesvol blijkt om gecontinueerd te worden.
Ik ben ook enorm blij dat er bij Veronica niet in hokjes wordt gedacht en dat je allerlei muziek hoort van verschillende decennia en verschillende type.
Had niet voor mogelijk gehouden dat dit nog op een commercieel station mogelijk zou zijn. Hoop dat dit nog lang zo mag blijven. Super format hanteren ze nu.
marcelb

Bericht door marcelb »

Nog even over de nieuws-weer-verkeersdiscussie: ik vraag me af of de bijdrage van Flitsmeister doeltreffend is. Ik bedoel: zijn er echt luisteraars die echt horen bij welk hectometerpaaltje de flitser staat? Of is het alleen bedoeld om de naamsbekendheid van deze club te vergroten?
Wat mij betreft mag dat per direct komen te vervallen.

Voor het overige sluit ik me aan bij alle ideeën om het lange blok zonder muziek op de muziekzenders te verkleinen.
Plaats reactie