Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Henkjan2016

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Henkjan2016 »

Orange schreef: 28 okt 2020 22:48 En er is gesteggel geweest over het praten over in- en outro's. Tegenwoordig is de regel dat je daar overheen mag praten en dat dat dan toch telt als muziektijd. Een spreek van 30 seconden over de 5 seconden outro en 25 seconden intro telt dus als 0 seconden spraak. Zie dit artikel http://www.radio.nl/820962/spraakbeperk ... -geschrapt.
Is dit ook de reden dat Rick van V en Giel (tis radio 2 ik weet het) zoveel door muziek onder hun talks zetten? Om maar de muziek te kunnen declareren?
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Henkjan2016 schreef: 30 okt 2020 08:43
Orange schreef: 28 okt 2020 22:48 En er is gesteggel geweest over het praten over in- en outro's. Tegenwoordig is de regel dat je daar overheen mag praten en dat dat dan toch telt als muziektijd. Een spreek van 30 seconden over de 5 seconden outro en 25 seconden intro telt dus als 0 seconden spraak. Zie dit artikel http://www.radio.nl/820962/spraakbeperk ... -geschrapt.
Is dit ook de reden dat Rick van V en Giel (tis radio 2 ik weet het) zoveel door muziek onder hun talks zetten? Om maar de muziek te kunnen declareren?

Nee, want radio 2 heeft geen spreektijd clausule
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Henkjan2016 schreef: 30 okt 2020 08:43 Is dit ook de reden dat Rick van V en Giel (tis radio 2 ik weet het) zoveel door muziek onder hun talks zetten? Om maar de muziek te kunnen declareren?
Nee, dat zijn programma's van de NPO. Daar gelden geen regels voor, alleen subsidiekranen :))
Rock 'n roll is better than music!
Orange

Bericht door Orange »

Nee, want gek genoeg worden er wel restricties aan de commerciele zenders opgelegd, maar niet aan de publieke zenders. De wereld op z'n kop.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Orange schreef: 26 okt 2020 16:53 Zou 22-24 dan stoppen met voicetracks van Jasper de Vries?
Dit staat er nog steeds tussen in de programmering vanaf maandag.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Coolwine

Bericht door Coolwine »

Phoenix schreef: 30 okt 2020 14:21
Orange schreef: 26 okt 2020 16:53 Zou 22-24 dan stoppen met voicetracks van Jasper de Vries?
Ja, en de ochtendhow met Martijn en VI in de middag ook :-)
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Coolwine schreef: 30 okt 2020 16:14
Phoenix schreef: 30 okt 2020 14:21
Ja, en de ochtendhow met Martijn en VI in de middag ook :-)
Dat is afhankelijk waar je kijkt ;-)

UPD: de site van Veronica geeft het nu (ook) aan.
jessica

Bericht door jessica »

Het is wel zo dat als je als DJ eigen gecomponeerde tunes en dit soort dingen gebruikt in je programma dat als je ook als maker staat ingeschreven bij Buma Stemra je hier gewoon vergoeding voor krijgt als je dit iedere dag in je eigen programma gebruikt. Op radio2 met zoveel luisteraars kan dat aardig aantikken.

De meeste DJ's doen dit niet want pakken een bekend muziekje en laten dit met een andere tekst voor hun programma inzingen. Dan gaat het niet op. Maar als je alles zelf maakt dan wel. Kun je dus lekker extra geld verdienen in je eigen programma met gebruik van tunes en jingles.
Laatst gewijzigd door jessica op 30 okt 2020 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 30 okt 2020 19:13
Het is wel zo dat als je als DJ eigen gecomponeerde tunes en dit soort dingen gebruikt in je programma dat als je ook als maker staat ingeschreven bij Buma Stemra je hier gewoon vergoeding voor krijgt als je dit iedere dag in je eigen programma gebruikt. Op radio2 met zoveel luisteraars kan dat aardig aantikken.

De meeste DJ's doen dit niet want pakken een bekend muziekje en laten dit met een andere tekst voor hun programma inzingen. Dan gaat het niet op. Maar als je alles zelf maakt dan wel. Kun je dus lekker extra geldt verdienen in je eigen programma met gebruik van tunes en jingles.
Heb je daar voorbeelden van? DJ's die dat doen of gedaan hebben en welk nummer of jingle daarbij gebruikt werd?
In de jaren '90 draaide Wessel van Diepen en zijn zender 538 veel van zijn muziek. James Brown Is Dead en The Venga Boys, maar dat was niet enkel tot zijn programma beperkt.
jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 30 okt 2020 19:30
jessica schreef: 30 okt 2020 19:13

De meeste DJ's doen dit niet want pakken een bekend muziekje en laten dit met een andere tekst voor hun programma inzingen. Dan gaat het niet op. Maar als je alles zelf maakt dan wel. Kun je dus lekker extra geldt verdienen in je eigen programma met gebruik van tunes en jingles.
Heb je daar voorbeelden van? DJ's die dat doen of gedaan hebben en welk nummer of jingle daarbij gebruikt werd?
In de jaren '90 draaide Wessel van Diepen en zijn zender 538 veel van zijn muziek. James Brown Is Dead en The Venga Boys, maar dat was niet enkel tot zijn programma beperkt.
Ik bedoel niet het voorbeeld van Wessel van Diepen en zijn eigen producties. Dat zijn meer platen die ze uitbrengen en die draaien ze zelf niet in hun eigen programma. Ik weet wel dat er in het verleden DJ's zijn geweest die de tune van hun programma zelf hebben gecomponeerd en ook nog tekst geschreven en dit iedere dag gebruikten in hun eigen programma. Dat is eind van het jaar lekker kassa.

Waar ik het van op dit moment van weet is van het TV programma Veronica Inside. Danny Vera heeft hiervoor de tune geschreven. Iedere avond dat Veronica Inside op TV komt wordt deze tune wel 10x gespeeld. Steeds aan het begin en einde van ieder reclame blok en helemaal aan het begin en helemaal aan het eind. 8 a 10x per uitzending op een avond. Dan rinkelt de kassa dus iedere keer behoorlijk.

Ik weet dat 1 draaibeurt van een single op radio2 overdag tussen de 15 en 20 euro oplevert. Dus met die TV tunes zal het ook wel zoiets zijn. Toch iedere uitzending een ruime 100 euro alleen aan rechten schat ik.
jessica

Bericht door jessica »

Ik weet wel dat Ferry Maat muziek componeerde en later ook voor Radio2 het hele pakket heeft gemaakt. Maar of hij dit in zijn eigen programma eerder gebruikte weet ik niet. Volgens mij werd dit bij RonFlonFlon gedaan in ieder geval er was een heel goed voorbeeld van vroeger van iemand maar ik ben zijn naam vergeten.

Onlangs was er nog iemand bij Powned op de radio die als rechthebbende stond geregistreerd. Maar ook hier is me de naam ontschoten. Ik denk dat een heleboel radiomedewerkers en DJ's dit niet eens weten dat als ze acht recht hebbende van een herkenningtune of zoiets geregistreerd staan ze er iedere keer als het op de radio is er voor betaald kunnen worden. Tunes voor programma's kan een zeer lucratieve zaak zijn. Je zou toch de tune van het journaal gemaakt hebben of zoiets of voor studio sport. Dan is het dagelijks kassa.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 30 okt 2020 19:37 Ik weet dat 1 draaibeurt van een single op radio2 overdag tussen de 15 en 20 euro oplevert. Dus met die TV tunes zal het ook wel zoiets zijn. Toch iedere uitzending een ruime 100 euro alleen aan rechten schat ik.
Serieus? Dat zal toch eerder om centenwerk per draaibeurt gaan. 15 à 20 euro per gedraaide single is toch onbetaalbaar voor (sommige) stations.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

jessica schreef: 30 okt 2020 19:56 Ik weet wel dat Ferry Maat muziek componeerde en later ook voor Radio2 het hele pakket heeft gemaakt. Maar of hij dit in zijn eigen programma eerder gebruikte weet ik niet. Volgens mij werd dit bij RonFlonFlon gedaan in ieder geval er was een heel goed voorbeeld van vroeger van iemand maar ik ben zijn naam vergeten.

Onlangs was er nog iemand bij Powned op de radio die als rechthebbende stond geregistreerd. Maar ook hier is me de naam ontschoten. Ik denk dat een heleboel radiomedewerkers en DJ's dit niet eens weten dat als ze acht recht hebbende van een herkenningtune of zoiets geregistreerd staan ze er iedere keer als het op de radio is er voor betaald kunnen worden. Tunes voor programma's kan een zeer lucratieve zaak zijn. Je zou toch de tune van het journaal gemaakt hebben of zoiets of voor studio sport. Dan is het dagelijks kassa.
Royalty's zijn inderdaad zeer lucratief, het is niet voor niks dat al die jongens die vroeger op 'de boot' zaten er allemaal wel iets met muziek naast deden. Nu worden ze weggezet als de echte radiomakers met liefde voor muziek, maar in feite waren veel net zo commercieel als de nu verguisde stations of personen (De Mol), maar dat terzijde.

Jingles en tunes maken is inderdaad interessant, ook daarom zijn mensen als Maat en Frohlich daar bedrijven in gestart natuurlijk. Maar dit is ook echt een vak, in Nederland verstaan maar een paar personen dat echt. En qua TV tunes hebben wij zelfs een hele grote in ons midden: Martijn Schimmer. DWDD, TVOH, RTL nieuws en heel veel meer, wereldwijd.

Maar tegenwoordig is het allemaal niet meer zo vrij dat je maar kan doen op zender wat je wil als DJ. Je kunt niet zomaar bij gaan verdienen door lukraak je eigen tunes te gaan draaien.

Hoewel lucratief, gaat het wel om iets minder geld per seconde (track) dan je noemt overigens :smile: massa is kassa is wat het hier belangrijk is.

Ook interessant is trouwens om een shownaam en alles er omheen geregistreerd te hebben. Zo is E. Evers bijvoorbeeld rechthebbende op alle uitingen van Evers Staat Op. Daar betaalde 538 dus ook elk jaar nog voor het gebruik ervan.
jessica

Bericht door jessica »

Ingebruik schreef: 31 okt 2020 08:59
jessica schreef: 30 okt 2020 19:56 Ik weet wel dat Ferry Maat muziek componeerde en later ook voor Radio2 het hele pakket heeft gemaakt. Maar of hij dit in zijn eigen programma eerder gebruikte weet ik niet. Volgens mij werd dit bij RonFlonFlon gedaan in ieder geval er was een heel goed voorbeeld van vroeger van iemand maar ik ben zijn naam vergeten.

Royalty's zijn inderdaad zeer lucratief, het is niet voor niks dat al die jongens die vroeger op 'de boot' zaten er allemaal wel iets met muziek naast deden. Nu worden ze weggezet als de echte radiomakers met liefde voor muziek, maar in feite waren veel net zo commercieel als de nu verguisde stations of personen (De Mol), maar dat terzijde.

Jingles en tunes maken is inderdaad interessant, ook daarom zijn mensen als Maat en Frohlich daar bedrijven in gestart natuurlijk. Maar dit is ook echt een vak, in Nederland verstaan maar een paar personen dat echt. En qua TV tunes hebben wij zelfs een hele grote in ons midden: Martijn Schimmer. DWDD, TVOH, RTL nieuws en heel veel meer, wereldwijd.

Maar tegenwoordig is het allemaal niet meer zo vrij dat je maar kan doen op zender wat je wil als DJ. Je kunt niet zomaar bij gaan verdienen door lukraak je eigen tunes te gaan draaien.

Hoewel lucratief, gaat het wel om iets minder geld per seconde (track) dan je noemt overigens :smile: massa is kassa is wat het hier belangrijk is.

Ook interessant is trouwens om een shownaam en alles er omheen geregistreerd te hebben. Zo is E. Evers bijvoorbeeld rechthebbende op alle uitingen van Evers Staat Op. Daar betaalde 538 dus ook elk jaar nog voor het gebruik ervan.
Deze prijzen komen uit een artikel van 2016 toen 3FM al aan het dalen was qua luistercijfers. Ik denk dat dezelfde bedragen als hier genoemd nu zeker wel gelden voor een draaibeurt op Radio2. Kun je nagaan wat het oplevert als je Topsong wordt en de hele week om de 2 a 3 uur gedraaid wordt.

"Het grootste geld is te vangen bij de publieke omroep: 3 minuten op 3FM levert €23,93 op, 3 minuten op RTL4 €112,19. Een 3FM Megahit wordt zeven dagen lang, acht keer per dag gedraaid en levert je €1340,- op. SENA keert voor een liedje op 3FM €10,- uit en voor een liedje op Radio 538 €14,-. Bij Itunes verdien je slechts 5,7 cent per download en bij de streamingsdiensten gemiddeld 0,5 cent per stream. Dan komt daar ook nog bij dat alleen de streams of views tellen die uit Nederland afkomstig zijn."
Orange

Bericht door Orange »

Echt bizarre bedragen per nummer. Ik dacht ook dat het centenwerk was, maar begreep een tijdje terug idd dat flink in de papieren loopt. Wat dat betreft is non-stop niet altijd beter. Als je flink veel praat, is een dj bij wijze van spreken goedkoper dan muziek draaien.
Plaats reactie