Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Phoenix

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Phoenix » 11 apr 2019 19:10

density1 schreef:
11 apr 2019 11:39
André Hazes nu zelfs
Hè bah ... weer zo'n singer song writer 😉
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

density1

Bericht door density1 » 11 apr 2019 20:56

André Hazes was vandaag 'Legend' van de dag begreep ik, dus dat was de reden dat hij voorbij kwam...

Coolwine

Bericht door Coolwine » 15 apr 2019 16:49

Deze gelezen?
http://radio.nl/818398/erik-de-zwart-ve ... ten-worden

Ik zie Erik de Zwart toch altijd wel als een echte radiokenner, maar volgens mij slaat hij hier de plank mis.
Onder zijn bewind deed Veronica het misschien beter dan nu, maar toen was het landschap wel heel anders. En een Top 1000 Allertijden station? Volgens mij werkt zo'n smal format hier in Nederland niet. Je ziet juist stations met een brede playlist het steeds beter doen. Zie het succes van Radio 2 en Radio 10. Nadeel met het huidige format is wel dat het misschien wat meer overlap heeft met Radio 10. Maar toch klinkt Veronica heel anders dan 10. De accenten liggen meer op de mannelijke luisteraar. Ik hoop dat ze dit format de tijd geven.

En dan Giel. Onlangs schreef Patrick Kicken over de gedrevenheid van Giel. Hoe hij z'n stinkende best doet. En dat is zo. Hij maakt echt een goed programma. Toch is er wel een probleem. Als ik met m'n vrienden aan de bartafel weer eens over 'radio' zit te lullen, klinkt het steevast dat ze naar Giel niet willen luisteren. Mijn vraag "Heb je 'm wel eens gehoord op Veronica?" Zij dan "Nee...". Oftewel ze willen niet eens meer de moeite doen om het te proberen. Ik denk dat dat precies het probleem is. Giel past absoluut bij het huidige Veronica, maar moet naar een ander tijdstip. Om de zender echt een succes te maken is een nieuwe ochtendjock nodig. Een bekende naam, die de gezelligheid van Evers kan benaderen. Met een goed team om zich heen. Want juist de groep die naast Evers zelf, ook de muziekkeuze van ESO goed vond, is potentieel Veronica luisteraar. Of wat te denken van een duo? Twee bekende jocks bij elkaar zetten...

Wie dat moet(en) worden? Ik laat die suggesties aan jullie over. Kom maar op. Gewoon even speculeren, is leuk vermaak. En wie weet steken ze er bij Talpa nog wat van op ;-)

Daan!

Bericht door Daan! » 15 apr 2019 17:34

Wat betreft Giel ga ik met je mee. Ik luister zelf per definitie geen Giel. Heb het ooit wel op 3FM geprobeerd, maar kon daar niet wennen. De reden dat ik niet naar hem luister is omdat ik Giel onnadenkend vind overkomen. Bijvoorbeeld door weer met drank op te rijden, zeggen dat er ergere dingen zijn dan kindermisbruik. Daar pas ik voor.

2unlimited

Bericht door 2unlimited » 15 apr 2019 17:57

Ik denk dat de Zwart zeker wel gelijk heeft. Dit Veronica gaat niet meer groeien. Ik denk ook dat als dit station niet snel gaat groeien meneer de Mol het station te koop gaat zetten. Ze hadden Niek vd Bruggen nooit moeten inwisselen voor Giel. Giel zou perfect passen op de late avond met live bandjes en alternatieve muziek.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 15 apr 2019 18:09

In de podcast heeft De Zwart ook gezegd dat hij naar het huidige format van Veronica had willen toewerken toen hij nog leiding gaf aan Veronica. Dat dat ook de reden was om Countdown Café te laten terug keren. Dat zie ik nu niet terug in dit artikel.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 15 apr 2019 18:36

Ik denk dat Erik de Zwart goed ziet dat in het huidige format weinig groei zit. Dat kan een bewuste keuze zijn van Talpa, weet ik niet.

Feitelijk stelt Erik de Zwart voor er een oldies station met hoge rotatie van te maken. Dat is een format wat volgens mij niet werkt in Nederland. Luisteraars willen hier voorspelbare variatie, geen voorspelbare radio. De muzieksoort mag voorspelbaar zijn, de platen zelf moeten verrassen.

De naam Veronica is groot geworden in jaren 60, 70 en 80. Een station met pop en rock uit die decennia, onder de noemer back to the roots, had geheid veel luisteraars opgeleverd. Commercieel interessant? Geen idee.
Rock 'n roll is better than music!

jessica

Bericht door jessica » 15 apr 2019 19:50

Oortjes schreef:
15 apr 2019 18:36
Ik denk dat Erik de Zwart goed ziet dat in het huidige format weinig groei zit. Dat kan een bewuste keuze zijn van Talpa, weet ik niet.

Feitelijk stelt Erik de Zwart voor er een oldies station met hoge rotatie van te maken. Dat is een format wat volgens mij niet werkt in Nederland. Luisteraars willen hier voorspelbare variatie, geen voorspelbare radio. De muzieksoort mag voorspelbaar zijn, de platen zelf moeten verrassen.

De naam Veronica is groot geworden in jaren 60, 70 en 80. Een station met pop en rock uit die decennia, onder de noemer back to the roots, had geheid veel luisteraars opgeleverd. Commercieel interessant? Geen idee.
Volgens mij heeft Erik de Zwart lang genoeg de tijd gehad om van Veronica een succes te maken en het is hem niet gelukt. Hij heeft zelf een groot deel van de 6 a 7 jaar als leider mogen invullen met steeds diezelfde muziek. Dat was geen succes. Dit is nog niet zo lang bezig. Dus ik denk dat hij nu zijn mond moet houden. Zijn beurt bij Veronica is voorbij. Ik vind de huidige directeur daar nu een veel beter beleid neerzetten. Met Veronica inside kan het wel gaan stijgen.

Alleen de ochtendshow blijft een probleem. Denk inderdaad dat je daar op termijn wel een publiekstrekker moet zetten. Giel dan misschien naar de vroege avond van 18 tot 21 uur.

tophitsradio

Bericht door tophitsradio » 15 apr 2019 20:08

jessica schreef:
15 apr 2019 19:50
Oortjes schreef:
15 apr 2019 18:36

Volgens mij heeft Erik de Zwart lang genoeg de tijd gehad om van Veronica een succes te maken en het is hem niet gelukt. Hij heeft zelf een groot deel van de 6 a 7 jaar als leider mogen invullen met steeds diezelfde muziek. Dat was geen succes. Dit is nog niet zo lang bezig. Dus ik denk dat hij nu zijn mond moet houden. Zijn beurt bij Veronica is voorbij. Ik vind de huidige directeur daar nu een veel beter beleid neerzetten. Met Veronica inside kan het wel gaan stijgen.

Alleen de ochtendshow blijft een probleem. Denk inderdaad dat je daar op termijn wel een publiekstrekker moet zetten. Giel dan misschien naar de vroege avond van 18 tot 21 uur.
100% mee eens. Wat een flapdrol is het toch!
Pop rock heeft momenteel zijn tijd niet mee dus zeer verstandig om breder te gaan draaien. Overigens de legend weken zijn een verademing. Ik zou hier zeker (deels) mee door gaan in de reguliere playlist.

density1

Bericht door density1 » 15 apr 2019 20:46

Ik snap ook niet waarom hij met het idee kwam aanzetten in deze podcast om van Veronica een Top 1000 Aller Tijden station van te maken, wat het was mind you, of een station volledig gericht op 80's. Dat laatste zou nog iets kunnen zijn wellicht zijn maar ook dan blijft het allemaal zeer beperkt. Ze hebben het pop/rock genre opgerekt tot ook meer soul invloeden waardoor het diverser klinkt, dan ga je dat niet meer terug brengen naar een nog beperkter format.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 15 apr 2019 21:11

jessica schreef:
15 apr 2019 19:50

Het is Erik de Zwart niet gelukt om van Veronica een succes te maken, maar volgens mij is de veelvuldige wisseling van leiding wel één van de oorzaken. Erik de Zwart had m.i. best wat meer tijd kunnen krijgen om bij te sturen.

Zelf denk ik niet dat Veronica Inside nog heel veel publiek naar Veronica gaat trekken en Giel al helemaal niet. Zoals gezegd, ik vraag me ook sterk af of Talpa dat wel wil. Het kan goed zijn dat een klein, commercieel interessant station aantrekkelijker is dan een concurrent van de andere drie stations.
Rock 'n roll is better than music!

boxfm

Bericht door boxfm » 15 apr 2019 23:49

Oortjes schreef:
15 apr 2019 21:11
Zelf denk ik niet dat Veronica Inside nog heel veel publiek naar Veronica gaat trekken en Giel al helemaal niet. Zoals gezegd, ik vraag me ook sterk af of Talpa dat wel wil. Het kan goed zijn dat een klein, commercieel interessant station aantrekkelijker is dan een concurrent van de andere drie stations.
Persoonlijk verwacht ik dat Veronica helemaal niet groot hoeft te worden. Uiteraard is het fijn als de zender een hoog marktaandeel scoort, maar vier zenders aan de top (voor Talpa) is bijna niet haalbaar. In de laatste luistercijfers staat 538 2de, Radio10 3de en Sky 5de. Veronica volgt op de 9de plaats. Samen heeft Talpa 32,6% marktaandeel. Het is sowieso de grootste commerciële radiogroep, maar met deze cijfers is het ook groter dan de NPO (30%).

Voor Talpa kan het interessanter zijn om hun huidige positie te behouden. Groei van Veronica gaat namelijk niet alleen ten koste van bijvoorbeeld Radio2. Talpa is juist hard aan het werk nu ook om TV en Radio als merk één te maken, daar liggen grote kansen ook voor Talpa. Maar Veronica is tegelijkertijd ook geen 'familiezender', dus je zal altijd in een niche blijven zitten. Is niet erg, zolang je maar sterk wordt in die niche.

density1

Bericht door density1 » 16 apr 2019 00:26

Ik vind Veronica steeds minder niche klinken eigenlijk, zeker nu ze wat breder zijn gaan draaien overlappen ze steeds vaker met Radio 10. Maar dat niet overlappen hebben ze losgelaten dacht ik vernomen te hebben dus alles bij Talpa Radio overlapt nu wel iets.

jessica

Bericht door jessica » 16 apr 2019 01:28

density1 schreef:
16 apr 2019 00:26
Ik vind Veronica steeds minder niche klinken eigenlijk, zeker nu ze wat breder zijn gaan draaien overlappen ze steeds vaker met Radio 10. Maar dat niet overlappen hebben ze losgelaten dacht ik vernomen te hebben dus alles bij Talpa Radio overlapt nu wel iets.
Dit iets overlappen is wel slim hoor. Als je namelijk de randen heel goed afschermt geef je een ander radiostation de kans om er precies tussen te gaan zitten. Dat kan nu niet. Dus wel een slim beleid op dit moment bij Talpa.

2unlimited

Bericht door 2unlimited » 16 apr 2019 15:21

Maar welke publiekstrekker moet je in de ochtend zetten? Veel meer trekkers heb je niet. Ekdom, Frank Dane en Mattie Valk zijn misschien nu de trekkers. Meer smaken heb je niet. En deze namen zitten allemaal vast bij hun zender.

Plaats reactie