Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Orange

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Orange » 19 jul 2018 12:36

2unlimited schreef:
19 jul 2018 09:54
In mijn optiek zou ik de focus verleggen naar Radio 10 en veronica in de uitverkoop doen. Laat iemand anders er maar wat anders van maken. Dit veronica gaat echt niet meer groeien
Moet Veronica persé groeien dan? Ik heb geen idee hoor, maar als er een specifieke doelgroep mee bereikt wordt, kan het hartstikke interessant zijn. Niet alle radiostations kunnen 8% halen, dus er zijn ook zenders die rond de 4% schommelen. Als Talpa er dan voor zorgt dat het radiostation meer inkomsten heeft dan dat er kosten zijn, doet het er niet toe wat het marktaandeel is.

2unlimited

Bericht door 2unlimited » 19 jul 2018 13:41

Orange schreef:
19 jul 2018 12:36
2unlimited schreef:
In mijn optiek zou ik de focus verleggen naar Radio 10 en veronica in de uitverkoop doen. Laat iemand anders er maar wat anders van maken. Dit veronica gaat echt niet meer groeien
Moet Veronica persé groeien dan? Ik heb geen idee hoor, maar als er een specifieke doelgroep mee bereikt wordt, kan het hartstikke interessant zijn. Niet alle radiostations kunnen 8% halen, dus er zijn ook zenders die rond de 4% schommelen. Als Talpa er dan voor zorgt dat het radiostation meer inkomsten heeft dan dat er kosten zijn, doet het er niet toe wat het marktaandeel is.
Je kan een marktaandeel van 3,9 niet goed noemen als het station altijd rond de 5-6% heeft gehad. Als je een ster als Giel Beelen op je station hebt en niks heeft bewerkstelligt dan is dat slecht. Luisteraars lopen weg en er komt aan de onderkant te weinig bij.

Orange

Bericht door Orange » 19 jul 2018 14:14

De tijd dat Veronica 5 tot 6% haalde, was Veronica een andere soort zender. Veel meer richting Radio 10 en veel meer met dj's met het oude Veronicagevoel. Dat moet je nu niet willen, want dan kom je in de knel met Radio 10. Volgens mij lopen luisteraars de laatste tijd niet weg, maar is het marktaandeel stabiel. Interessant is dan om te kijken of het wel beter is gaan scoren in de gewenste doelgroep (heb ik geen zicht op).
Giel Beelen kan het verschil idd niet maken, dus dan kan je achteraf de vraag stellen of hem aantrekken wel zo slim is geweest. En het format kan idd ook nog wel net wat anders (het hinkt nog een beetje op dat van een paar jaar geleden en heeft teveel herhaling). Maar zelfs dan is de vraag of het aandeel echt hoger kan worden en moet worden.

boxfm

Bericht door boxfm » 19 jul 2018 20:26

2unlimited schreef:
Het is waarschijnlijk financieel interessanter om Veronica te houden, dan het te verkopen. Talpa Radio kan zo een blok van vier radiozenders op elkaar aan laten sluiten en programmeren. Talpa is qua marktaandeel de grootste radiogroep van Nederland, ook groter dan de NPO zenders bij elkaar. Dat is een positie die Talpa niet even wel gaat doen hoor. Ondanks dat Veronica verlies maakt, zorgt Veronica wel voor extra waarde bij Talpa. Denk bijvoorbeeld aan adverteerders die direct bij vier zenders een campagne in kunnen kopen.

Daan!

Bericht door Daan! » 20 jul 2018 09:40

boxfm schreef:
19 jul 2018 20:26
Talpa Radio kan zo een blok van vier radiozenders op elkaar aan laten sluiten en programmeren.
Dat doen ze op dit moment niet. Veronica en Radio 10 hebben grote overlap.
boxfm schreef:
Talpa is qua marktaandeel de grootste radiogroep van Nederland, ook groter dan de NPO zenders bij elkaar.
Wat maakt het nou of ze de grootste zijn. Talpa wil zoveel mogelijk geld verdienen. Als Veronica verlies draait, kun je wel de grootste zendergroep hebben, maar de winst is niet maximaal.
boxfm schreef:
Ondanks dat Veronica verlies maakt, zorgt Veronica wel voor extra waarde bij Talpa. Denk bijvoorbeeld aan adverteerders die direct bij vier zenders een campagne in kunnen kopen.
Je zou adverteerders ook bij drie zenders kunnen laten inkopen. Net zo makkelijk en misschien wel aantrekkelijker ook.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 20 jul 2018 13:32

Daan! schreef:
20 jul 2018 09:40
boxfm schreef:
Talpa Radio kan zo een blok van vier radiozenders op elkaar aan laten sluiten en programmeren.
Even een quote van mij aanhalen -->
Phoenix schreef:
14 jul 2018 20:37
Talpa richt zich met zijn vier zenders op nagenoeg dezelfde leeftijdsgroepen. 538 wat aan de onderkant. De andere drie wat meer aan de bovenkant. Dat gaat wringen. Vooral voor Veronica. Ik begrijp de gedachte hierachter. Maar juist met vier zenders, zou je met één van die vier toch op totaal andere doelgroep kunnen richten.

In mijn ideale beleving zou 538 de jongerenzender kunnen/moeten zijn (19-35), Veronica de zender voor jongvolwassenen (25-39) en Radio 10 de “ouderen” zender (40-...). Net als Veronica richt Sky zich dan op jongvolwassenen, maar met een vrouwelijker profiel.

Echter zal Talpa dit nooit gaan toepassen, omdat het vergaande gevolgen heeft voor het huidige, succesvolle Radio 10. Veronica is gevangen door het succes van 538, Radio 10 en Sky. En daardoor is en blijft het een nichezender.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

boxfm

Bericht door boxfm » 21 jul 2018 23:44

Daan! schreef:
20 jul 2018 09:40
boxfm schreef:
boxfm schreef:
Talpa is qua marktaandeel de grootste radiogroep van Nederland, ook groter dan de NPO zenders bij elkaar.
Wat maakt het nou of ze de grootste zijn. Talpa wil zoveel mogelijk geld verdienen. Als Veronica verlies draait, kun je wel de grootste zendergroep hebben, maar de winst is niet maximaal.
boxfm schreef:
Ondanks dat Veronica verlies maakt, zorgt Veronica wel voor extra waarde bij Talpa. Denk bijvoorbeeld aan adverteerders die direct bij vier zenders een campagne in kunnen kopen.
Je zou adverteerders ook bij drie zenders kunnen laten inkopen. Net zo makkelijk en misschien wel aantrekkelijker ook.
Ondanks een overlap, heeft Talpa wel degelijk ervoor gezorgd dat de vier profielen meer naast elkaar staan. Een overlap hou je altijd en is ook niet erg.

Voor Talpa maakt het zeker wel uit of ze de grootste zijn. Juist met Radio Veronica erbij zijn ze de grootste. En om zoveel mogelijk geld te verdienen, is het interessant om een vierde zender te hebben. In het 'onderhandelingsspel' voor reclamecampagnes worden nagenoeg altijd bonusspots weggegeven. Daar verdient Talpa dus niks mee. Die spots kan je bijvoorbeeld ook op Veronica zetten. Dan heb je aan de ene kant wel een verlieslopende zender, maar zo zitten je reclameblokken op 538, Sky en Radio10 wel voor 100% vol met betaalde spots. Aan het einde van de streep verdien je dan dus meer.

Daarnaast wordt met het bezit van Radio Veronica ook ervoor gezorgd dat de concurrentie minder kansen heeft. Van een DAB+-zendertje hoef je (nagenoeg) geen concurrentie te verwachten. De grote spelers zitten nog steeds op FM en Talpa heeft 4 landelijke FM-kavels in handen. Minder ruimte voor concurrenten dus. Qmusic zou wat dat betreft graag een tweede zender willen hebben, heeft ook de financiën om te investeren en de nodige middelen (tig kranten) om het te promoten. Maar er is gewoonweg geen FM-kavel vrij voor ze, dus hoeft Talpa niets te vrezen.

density1

Bericht door density1 » 22 jul 2018 00:58

Vergeet ook niet dat Radio Veronica ook belangrijk kan zijn voor de TV tak van Talpa voor de kruisbestuiving zullen we maar zeggen. Maar ben wel van mening dat er nog wel wat groei is en dat de visie van Veronica iets duidelijker mag want het zwalkt zoals bekend. De phrase 'Pop & Rock hits' vind ik wat te vaag dat mag wel wat creatiever maar ook in de uitvoering er van.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 31 jul 2018 08:39

https://www.google.nl/search?q=giel+ver ... ca+stijgen
Giel Beelen moet marktaandeel Radio Veronica laten stijgen
Marktaandeel Radio Veronica stijgt na introductie ochtendshow Giel ...
Giel Beelen: 'Komt goed met ochtendshow Veronica' – Mediacourant.nl
Giel Beelen wil met Veronica groeien naar 6 procent – Mediacourant.nl

Nou, dat wil vooralsnog dan niet zo lukken...
NPO Radio 2 behoudt haar koppositie en is daarmee wederom de best beluisterde zender van Nederland. Dat blijkt uit de vanochtend gepubliceerde luistercijfers over de periode mei-juni 2018. Sterkste daler is NPO Radio 1 met een verlies van 0,8 procentpunt marktaandeel. Ook Radio Veronica levert met 0,3 procentpunt relatief veel in.

Radio 538 blijft stabiel en voor 3FM is er een lichte stijging van 0,1 procentpunt. Grootste stijgers zijn 100% NL en Qmusic: beiden winnen 0,2 procentpunt aan marktaandeel.

MFM

Bericht door MFM » 31 jul 2018 14:13

Op zich wel logisch. Ondanks dat hij een, vind ik, leuke show neerzet is het imago van de zender helaas niet meer zo als pak m beet 15 jaar geleden het geval was
Maar dat is ook wel te verwachten van een radiozender die jaarlijks zo veel lijstjes uitzend met telkens de zelfde muziek.
Formatswitch naar het gat wat 3fm heeft achtergelaten is wel te doen.
Zeker nu publieke omroepen de “prijzen” zelf in moeten kopen ipv dat ze de commerciele activiteiten van de pluggers en labels kunnen benutten.

2unlimited

Bericht door 2unlimited » 31 jul 2018 18:45

Zwarte Stoomboot schreef:
31 jul 2018 08:39
https://www.google.nl/search?q=giel+ver ... ca+stijgen
Giel Beelen moet marktaandeel Radio Veronica laten stijgen
Marktaandeel Radio Veronica stijgt na introductie ochtendshow Giel ...
Giel Beelen: 'Komt goed met ochtendshow Veronica' – Mediacourant.nl
Giel Beelen wil met Veronica groeien naar 6 procent – Mediacourant.nl

Nou, dat wil vooralsnog dan niet zo lukken...
NPO Radio 2 behoudt haar koppositie en is daarmee wederom de best beluisterde zender van Nederland. Dat blijkt uit de vanochtend gepubliceerde luistercijfers over de periode mei-juni 2018. Sterkste daler is NPO Radio 1 met een verlies van 0,8 procentpunt marktaandeel. Ook Radio Veronica levert met 0,3 procentpunt relatief veel in.

Radio 538 blijft stabiel en voor 3FM is er een lichte stijging van 0,1 procentpunt. Grootste stijgers zijn 100% NL en Qmusic: beiden winnen 0,2 procentpunt aan marktaandeel.
Het komt niet goed met Radio Veronica, niet zolang Beelen daar zit. Maar meneer Beelen vind zich zelf zo groot dat hij het wel even op sleeptouw zou nemen. Ik zou Radio 10 verder versterken. Veronica gaat toch niet meer richting 5-6% dat kun je vergeten.

MFM

Bericht door MFM » 01 aug 2018 11:22

1 groot voordeel is dat de doelgroepen ouder worden en de jongeren afhaken.
Die trend zal zich gewoon verder ontwikkelen met over 10 jaar een behoorlijke versnippering van "media-consumenten"ipv radio/tv consument.
Hierdoor zullen zenders als 2, 5, 10 en Veronica in de toekomst het gros van de 65+ radioluisteraars nog weten te boeien.
Ik zie dus grote kansen voor veronica! (nee, toch niet).

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 01 aug 2018 18:54

Ik volg het forum al jaren, maar nu ben ik in de war. Logt het lage marktaandeel van Veronica nou aan de hoge rotatie of aan Giel Beelen?

Phoenix

Bericht door Phoenix » 01 aug 2018 19:07

Luc van Ostade schreef:
01 aug 2018 18:54
Ik volg het forum al jaren, maar nu ben ik in de war. Logt het lage marktaandeel van Veronica nou aan de hoge rotatie of aan Giel Beelen?
Muziek is in alles de basis. De basis voor succes, maar kan ook de oorzaak betekenen voor het uitblijven van succes.

Radio 2 en Radio 10 maken duidelijk dat je met een brede, gevarieerde muziekmix goed kunt scoren.

Q Music maakte duidelijk dat je geen grote namen nodig hebt om te kunnen groeien.

Een hoge rotatie bij een oldies zender werkt simpelweg niet. Dat is inmiddels duidelijk. De keldering in luistercijfers was al ingezet, voordat Beelen kwam.

Ik hoop dat men binnen Talpa nu toch eens gaan inzien dat dit niet werkt. Hoewel Beelen altijd positief is over Veronica in de media moet dit langzamerhand toch ook gaan knagen. Het is duidelijk dat met de huidige muziekmix de zender niet meer boven de 4% gaat uitkomen.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 01 aug 2018 19:10

Veronica is een SkyRadio met dj's voor bouwvakkers geworden.

Plaats reactie