Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Ingebruik

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Ingebruik » 12 jan 2017 08:15

Het is 4.3 % van de gedraaide muziekminuten tussen 7 en 19. Vormgeving niet meegerekend.

Als je 100minuten muziek draait, mag dus 4,3 minuten recent (jonger dan 5 jaar) zijn.

Reken maar na of het klopt zou ik zeggen;)

Vergis je trouwens niet, veel plaatjes die als recent voelen, zijn ouder dan je denkt. Neon Trees - Animals is bijv al uit 2010, komt vaak voorbij. Miss Montreal is ook zo'n high rotation artiest met veel plaatjes van tussen 2009 en 2012

Orange

Bericht door Orange » 12 jan 2017 09:07

Er worden hier door mensen zaken beweert die ik niet zo eenduidig uit de programmatische voorschriften van de beschikking haal. Artikel 4 gaat in op die programmatische voorschriften. Daar staat letterlijk: "dat tussen 07.00 uur en 19.00 uur ten hoogste 4,3 procent muziek bevat die genoteerd staat of heeft gestaan op een van de gangbare hitlijsten voor popmuziek in Nederland, waarbij hitnoteringen van vijf jaar of langer geleden niet meetellen"

Dit is natuurlijk multi-interpretabel, maar feit is dat er niet heel concreet is vastgelegd waar die 4,3% over gaat. Er staat niet of dat 4,3% is van de hoeveelheid muziek of van het totale uur of van het totale uur minus reclame. Vervolgens staat er ook niet of het over het aantal muziekminuten is of over het aantal nummers.

Dat betekent dus dat als je zoveel mogelijk hits wil draaien, dat programmatische voorschrift zo ruim mogelijk kan proberen op te rekken. Volgens mij doe je dat door de volgende redenatie/aanpak:
- Doen alsof de 4,3% gaat over het gehele uur, dus over 60 minuten. Dan mag je 3 minuten per uur recente muziek draaien.
- Als je die recente muziek dan wat bewerkt zodat een nummer maximaal 3 minuten duurt, kan je 1 recent nummer per uur draaien.

Maar er is wellicht nog een manier om het nog verder op te rekken. Ik beschouw dat dan maar even als de SLAM-methode. Ik begrijp dat daar een beperking op de hits geldt (vooral gericht op nieuwe muziek die (nog) niet in de hitlijsten staat) en dat weten ze te omzeilen door andere versies van hits te draaien.
Dus als ik de volgende zin nog eens goed lees: "die genoteerd staat of heeft gestaan op een van de gangbare hitlijsten voor popmuziek in Nederland" kunnen ze dit omzeilen door niet de muziek te pakken die de afgelopen vijf jaar in gangbare hitlijsten heeft gestaan, maar door van die nummers bewerkingen te maken die niet in hitlijsten hebben gestaan.

Geen idee of de specifieke programmatische voorwaarden elders verder zijn uitgewerkt, maar als ik redeneer vanuit artikel 4 van de beschikking kan je stellen dat de Skyradio Groep de afgelopen jaren met Veronica het braafste jongetje van de klas is geweest. Wellicht dat Talpa Radio nu de rek in het voorschrift gaat opzoeken.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 12 jan 2017 10:50

Ingebruik schreef:
12 jan 2017 08:15
Het is 4.3 % van de gedraaide muziekminuten tussen 7 en 19. Vormgeving niet meegerekend.

Als je 100minuten muziek draait, mag dus 4,3 minuten recent (jonger dan 5 jaar) zijn.

Reken maar na of het klopt zou ik zeggen;)

Vergis je trouwens niet, veel plaatjes die als recent voelen, zijn ouder dan je denkt. Neon Trees - Animals is bijv al uit 2010, komt vaak voorbij. Miss Montreal is ook zo'n high rotation artiest met veel plaatjes van tussen 2009 en 2012
Dit heeft niets met gevoel te maken. De gedraaide nummers zijn op te zoeken en de release datum is makkelijk terug te googlen. Als het gaat om een percentage van het aantal nummers dan zit Veronica daar ruim boven. Als het gaat om muziekminuten, zou Veronica daar net binnen (kunnen) blijven.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

jessica

Bericht door jessica » 12 jan 2017 10:53

Het zouden inderdaad ook nog afwijkende versies kunnen zijn. Dus een versie die niet in de hitparade heeft gestaan. Zo doet Slam het ook. Heb ik eerlijk gezegd niet op gelet. Had ook alleen de database bekeken. Want ik vind het doodsaai om de hele dag naar Veronica te luisteren.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 12 jan 2017 11:03

De hele dag zou ik niet naar Veronica kunnen luisteren inderdaad. Maar sinds vorige week luister ik wel naar Veronica tijdens de spits. De muziekmix is behoorlijk verbeterd (verruimd) en de presentatie lekker straks en bondig. Qua presentatie onderscheidt Veronica zich van zenders waar oeverloos wordt geluld door DJ's, sidekicks en duopresentatoren.
28-01-08 / 22-04-10

adamboy33

Bericht door adamboy33 » 12 jan 2017 17:57

Sinds kort tijdens mijn nachtdiensten luister ik naar Veronica.
Voor mij een heerlijke muziekmix!

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 12 jan 2017 19:33

Het lijkt inderdaad iets verbreed te zijn en is daarom, en ook vanwege de vlotte presentatie,af en toe best lekker om even naar te luisteren. Verdeling van de muziek zou volgens mij nog wel veel beter kunnen, vanmiddag alweer 2 keer de red hot chili peppers gehoord in 2 uur, en dat was vorige week ook al zo. Zal op deze manier geen zender worden waar ik lang achter elkaar naar kan luisteren, daarvoor blijfft het in ieder geval voor mij te eentonig en teveel van dezelfde soort muziek.

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 12 jan 2017 23:48

Orange schreef:
12 jan 2017 09:07
Er worden hier door mensen zaken beweert die ik niet zo eenduidig uit de programmatische voorschriften van de beschikking haal. Artikel 4 gaat in op die programmatische voorschriften. Daar staat letterlijk: "dat tussen 07.00 uur en 19.00 uur ten hoogste 4,3 procent muziek bevat die genoteerd staat of heeft gestaan op een van de gangbare hitlijsten voor popmuziek in Nederland, waarbij hitnoteringen van vijf jaar of langer geleden niet meetellen"

Dit is natuurlijk multi-interpretabel, maar feit is dat er niet heel concreet is vastgelegd waar die 4,3% over gaat. Er staat niet of dat 4,3% is van de hoeveelheid muziek of van het totale uur of van het totale uur minus reclame. Vervolgens staat er ook niet of het over het aantal muziekminuten is of over het aantal nummers.

Dat betekent dus dat als je zoveel mogelijk hits wil draaien, dat programmatische voorschrift zo ruim mogelijk kan proberen op te rekken. Volgens mij doe je dat door de volgende redenatie/aanpak:
- Doen alsof de 4,3% gaat over het gehele uur, dus over 60 minuten. Dan mag je 3 minuten per uur recente muziek draaien.
- Als je die recente muziek dan wat bewerkt zodat een nummer maximaal 3 minuten duurt, kan je 1 recent nummer per uur draaien.

Maar er is wellicht nog een manier om het nog verder op te rekken. Ik beschouw dat dan maar even als de SLAM-methode. Ik begrijp dat daar een beperking op de hits geldt (vooral gericht op nieuwe muziek die (nog) niet in de hitlijsten staat) en dat weten ze te omzeilen door andere versies van hits te draaien.
Dus als ik de volgende zin nog eens goed lees: "die genoteerd staat of heeft gestaan op een van de gangbare hitlijsten voor popmuziek in Nederland" kunnen ze dit omzeilen door niet de muziek te pakken die de afgelopen vijf jaar in gangbare hitlijsten heeft gestaan, maar door van die nummers bewerkingen te maken die niet in hitlijsten hebben gestaan.

Geen idee of de specifieke programmatische voorwaarden elders verder zijn uitgewerkt, maar als ik redeneer vanuit artikel 4 van de beschikking kan je stellen dat de Skyradio Groep de afgelopen jaren met Veronica het braafste jongetje van de klas is geweest. Wellicht dat Talpa Radio nu de rek in het voorschrift gaat opzoeken.
Is het zo dat luisteraars bewerkte muziek niet opmerken? En willen luisteraars bewerkte muziek horen? Vinden luisteraars dat de beleving van muziek niet wordt aangetast, als muziek bewerkt is?

Orange

Bericht door Orange » 12 jan 2017 23:55

@Patrick03: luister een dagje naar Slam en ervaar zelf wat je van die bewerkte muziek vindt.
Ik denk dat de gemiddelde luisteraar het niet eens door heeft.

Eppo

Bericht door Eppo » 13 jan 2017 09:52

Patrick03 schreef:
12 jan 2017 23:48
Orange schreef:
12 jan 2017 09:07

Is het zo dat luisteraars bewerkte muziek niet opmerken? En willen luisteraars bewerkte muziek horen? Vinden luisteraars dat de beleving van muziek niet wordt aangetast, als muziek bewerkt is?
Het ligt eraan, als je bijvoorbeeld het lied 'Human' van Rag'n'Bone Man voorbij hoort komen, wordt er altijd gekozen voor een soort akoestische variant. Zeker ook mooi en waarschijnlijk mag dat binnen de regels van het kavel.

Code: Selecteer alles

|\__/,|   (`\
   |o o  |__ _)
 _.( T   )  `  /
((_ `^--' /_<  \
`` `-'(((/  (((/

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 14 jan 2017 11:44

De mannenzender Radio Veronica geeft aankomende week tickets weg voor een concert van de zanger Robbie Williams. In het verleden was het zo dat bij de concerten van Robbie Williams alleen vrouwen en meisjes aanwezig waren. Radio Veronica gaf in het jaar 2006 ook tickets weg aan luisteraars voor een concert van Robbie Williams. De mensen die opbelden waren allemaal meisjes en jonge vrouwen. Is tegenwoordig in het jaar 2017 Robbie Williams een zanger die ook mannenharten sneller doet kloppen?

Phoenix

Bericht door Phoenix » 14 jan 2017 13:42

Vorige week bij de tickets voor GnR belden ook veel vrouwelijke luisteraars.
28-01-08 / 22-04-10

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 14 jan 2017 16:08

Phoenix schreef:
14 jan 2017 13:42
We laten ons verrassen. Misschien zijn de aankomende week, de kandidaten voor het winnen van de tickets voor het Robbie Williams concert stoere spierballen-mannen. Bij het weggeven van de tickets voor Robbie Williams in het jaar 2006 op Radio Veronica, waren letterlijk van blijdschap gillende keukenmeiden te horen. :D

Phoenix

Bericht door Phoenix » 14 jan 2017 18:08

Patrick03 schreef:
14 jan 2017 16:08
Phoenix schreef:
We laten ons verrassen. Misschien zijn de aankomende week, de kandidaten voor het winnen van de tickets voor het Robbie Williams concert stoere spierballen-mannen. Bij het weggeven van de tickets voor Robbie Williams in het jaar 2006 op Radio Veronica, waren letterlijk van blijdschap gillende keukenmeiden te horen. :D
Is dat een probleem dan?
28-01-08 / 22-04-10

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 14 jan 2017 19:44

Phoenix schreef:
14 jan 2017 18:08
Patrick03 schreef:
14 jan 2017 16:08
Phoenix schreef:
Is dat een probleem dan?
Als een zender zich mannenzender noemt, dan moeten ze geen acties uitzenden die vooral vrouwelijk publiek trekt. Ik weet verder niet hoeveel mannelijke fans Robbie Williams tegenwoordig heeft. Als het nog steeds zo is dat de zanger Robbie Williams de magneet voor vrouwen is, dan kunnen die tickets voor het concert beter via Sky Radio of Radio 10 worden weggegeven aan luisteraars. Hoe moeten we anders doelgroepgerichte radio nog serieus nemen?
Laatst gewijzigd door Patrick03 op 14 jan 2017 19:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie