Veranderingen 538

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Radiofan500

Re: Veranderingen 538

Bericht door Radiofan500 » 14 nov 2019 11:54

Johanneke schreef:
14 nov 2019 09:20
De mensen die een jaar geleden maar bleven roepen dat 538 ging verjongen, kunnen dat idee nu wel definitief gedag zeggen.
Volgende week is het 90s week op 538... Past volgens mij niet helemaal in het "portfolio spel" zoals Marc Adriani dat een paar weken terug op BNR vertelde. Voor 90s hits kun je binnen Talpa Radio terecht bij Veronica en Radio 10, was volgens mij het idee. Ik dacht dat je hiermee de jongere 538 luisteraars wellicht onbedoeld naar Q Music zou jagen, maar wat blijkt... die hebben dan de Q Top 1000 (zonder hun bekendste jock Domien trouwens... ook apart).
Er zal weinig hitradio op FM zijn komende week.
Voor de volledigheid: ik vind het zelf superleuk en ga zeker veel luisteren naar 538 volgende week. Maar vind het wel een rare zet voor een "jongerenzender". Wat vinden jullie?
Domien is volgende week op vakantie, helemaal niet 'apart' als je bedenkt dat een Q-Top 1000 lijst om de muziek draait en niet om een dj. Bekendheid heeft dan geen toevoeging.

density1

Bericht door density1 » 14 nov 2019 12:40

Herman ven Schippers schreef:
14 nov 2019 11:46
density1 schreef:
14 nov 2019 10:39
Ik sluit ook niet uit dat 538 net als 3FM dat 'jongerenradio' denken een beetje los laten. Ze zien ook wel dat ze de boot hierin genadeloos missen daarom wordt het weer ietsje breder.
Er is trouwens weer een nieuwe podcast van Lex Gaarthuis in de serie; 'radiobazen'. Ditmaal met Menno de Boer van 538: https://anchor.fm/lexgaarthuis/episodes ... /a-a11d7oi
Niet dat hij heel veel opzienbarends te melden heeft maar toch leuk om even te luisteren.
Jongerenstations zijn nu gevoelsmatig eigenlijk alleen FunX en Slam!
Klopt en dat zijn beide niche zenders. FunX iets meer dan Slam want dat draait Top 40 EDM/dance

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 14 nov 2019 15:09

Er blijft ook een grote disconnect tussen de muziek die 538 draait en wat jongeren luisteren. De zender weigert bijvoorbeeld pertinent om Snelle te draaien, behalve middenin de nacht. Hip_hop in t algemeen wordt vermeden.

Gezien de veranderende smaak van kids en wat 538 draait is het dus niet gek dat ze jongeren kwijtraken.
Offtopic is het nieuwe ontopic.

Johanneke

Bericht door Johanneke » 14 nov 2019 15:30

rutgrrr schreef:
14 nov 2019 15:09
Er blijft ook een grote disconnect tussen de muziek die 538 draait en wat jongeren luisteren. De zender weigert bijvoorbeeld pertinent om Snelle te draaien, behalve middenin de nacht. Hip_hop in t algemeen wordt vermeden.

Gezien de veranderende smaak van kids en wat 538 draait is het dus niet gek dat ze jongeren kwijtraken.
Je bent erg anti 538 volgens mij maar om een mening te hebben moet je misschien toch eens luisteren. Snelle komt zeer regelmatig voorbij bij Barend en ook gisteren bij Frank is de nieuwe single gisteren gedraaid. Tussen 10 en 16 inderdaad niet maar dan zitten de jongeren ook op school 😀

density1

Bericht door density1 » 14 nov 2019 15:41

Dat merk ik bij een 3FM ook. In de nacht hoor je wat meer nederrap en urban hitjes ten opzichten van midden op de dag. Ze proppen het dus allemaal lekker in de nacht. Doe het goed dan of doe het niet zou ik dan zeggen.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 14 nov 2019 15:44

rutgrrr schreef:

Wat ik dan wel interessant vind is de vraag hoe Q zijn marktleiderschap in 13-34 heeft verworven. Die draaien ook niet erg veel hiphop, volgens mij alleen Snelle. Of heeft dat te maken met de interactie met luisteraars (zowel via de radio als via socials)? Dat is wel wat ik leuk vind aan Q,en de laatste jaren een beetje mis op 538.

MFM

Bericht door MFM » 14 nov 2019 17:34

Johanneke schreef:
14 nov 2019 15:30
rutgrrr schreef:

Je bent erg anti 538 volgens mij maar om een mening te hebben moet je misschien toch eens luisteren. Snelle komt zeer regelmatig voorbij bij Barend en ook gisteren bij Frank is de nieuwe single gisteren gedraaid. Tussen 10 en 16 inderdaad niet maar dan zitten de jongeren ook op school 😀
Dat is natuurlijk een raar argument. Ook omdat andere zenders zich geheel op dit genre storten (funX ofzo).
Tussen 10 en 16 zijn er genoeg jongeren vrij. En op veel scholen waar ik kom staat vaak Q of 538 aan in de aula enzo.

radiodaan

Bericht door radiodaan » 14 nov 2019 19:24

MFM schreef:
14 nov 2019 17:34
Johanneke schreef:
rutgrrr schreef:

Dat is natuurlijk een raar argument. Ook omdat andere zenders zich geheel op dit genre storten (funX ofzo).
Tussen 10 en 16 zijn er genoeg jongeren vrij. En op veel scholen waar ik kom staat vaak Q of 538 aan in de aula enzo.
Eeuhm, radio op scholen? Moet de eerste scholier/student nog tegen komt die dat heeft meegemaakt. (Ben 18)

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 14 nov 2019 20:53

radiodaan schreef:
14 nov 2019 19:24
MFM schreef:
14 nov 2019 17:34
Johanneke schreef:

Eeuhm, radio op scholen? Moet de eerste scholier/student nog tegen komt die dat heeft meegemaakt. (Ben 18)
In mijn schooltijd hadden we hooguit onze eigen radio aan. Op onze oortjes. :))

Stef99

Bericht door Stef99 » 14 nov 2019 21:44

Met name op MBO scholen staat óf jongerenradio aan, Qmusic of (vaak) 538, maar vaak hebben ze ook tv zenders met muziek (zoals op mijn eigen school XITE)

DJ_Nick

Bericht door DJ_Nick » 15 nov 2019 15:52

Deradiokenner schreef:
14 nov 2019 06:43
Niek van der Bruggen vind ik heel sterk in de avond, ik zou hem daar laten. Barend bewijst toch wel klaar te zijn voor een grote show!
Niek doet het goed, maar toch heb ik liever Barend. Wat voor show zou je Barend laten doen dan??

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 15 nov 2019 17:52

Johanneke, ik ben niet anti-538 hoor. Het valt me alleen op dat de hitzenders in Nederland het populairste genre onder jongeren stelselmatig marginaliseren. Q en 3FM doen dat ook. De plaat van Snelle die dan wel gedraaid wordt is dan met Marco Borsato samen. Ja zo kan ik het ook.

Ik hak er misschien wat lomp in, maar feit is dat de CHR markt in Nederland eigenlijk diep conservatief is en wel jong wil klinken, maar dat er uiteindelijk gekozen wordt voor pop en middle-of-the-road. Als dit zo door blijft gaan groeit de kloof met jongeren en dus verliezen ze dan luisteraars aan andere media. Dit effect zien we natuurlijk al jaren, 3FM was het meest schrijnende voorbeeld van de complete disconnect met jongeren.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 15 nov 2019 23:45

rutgrrr schreef:
15 nov 2019 17:52
Johanneke, ik ben niet anti-538 hoor. Het valt me alleen op dat de hitzenders in Nederland het populairste genre onder jongeren stelselmatig marginaliseren. Q en 3FM doen dat ook. De plaat van Snelle die dan wel gedraaid wordt is dan met Marco Borsato samen. Ja zo kan ik het ook.

Ik hak er misschien wat lomp in, maar feit is dat de CHR markt in Nederland eigenlijk diep conservatief is en wel jong wil klinken, maar dat er uiteindelijk gekozen wordt voor pop en middle-of-the-road. Als dit zo door blijft gaan groeit de kloof met jongeren en dus verliezen ze dan luisteraars aan andere media. Dit effect zien we natuurlijk al jaren, 3FM was het meest schrijnende voorbeeld van de complete disconnect met jongeren.
3FM is een prachtig voorbeeld wat er gebeurd als radiostations artiesten als Snelle, Famke Louise, Lil Kleine of Ronnie Flex gaan draaien. De luistercijfers donderen in elkaar.

Het heeft ook niets met conservatieve radiostations te maken, als Radio 538 artiesten als Snelle, Famke Louise, Lil Kleine of Ronnie Flex gaat draaien nemen ze de kortste weg naar de afgrond. Zeker de doelgroep 20-49 trekt het niet als dat soort artiesten ieder uur langskomen.

Dat er daarmee een groeiende kloof met jongeren ontstaat, dat klopt. Radiostations hebben alleen geen keuze. 3FM is daarvan het voorbeeld.

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 » 16 nov 2019 08:34

LokaleSter schreef:
15 nov 2019 23:45
rutgrrr schreef:
15 nov 2019 17:52

3FM is een prachtig voorbeeld wat er gebeurd als radiostations artiesten als Snelle, Famke Louise, Lil Kleine of Ronnie Flex gaan draaien. De luistercijfers donderen in elkaar.

Het heeft ook niets met conservatieve radiostations te maken, als Radio 538 artiesten als Snelle, Famke Louise, Lil Kleine of Ronnie Flex gaat draaien nemen ze de kortste weg naar de afgrond. Zeker de doelgroep 20-49 trekt het niet als dat soort artiesten ieder uur langskomen.

Dat er daarmee een groeiende kloof met jongeren ontstaat, dat klopt. Radiostations hebben alleen geen keuze. 3FM is daarvan het voorbeeld.
Goed punt, oude schoenen vinden het inderdaad waarschijnlijk niet leuk en nieuwe schoenen komen niet.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 16 nov 2019 12:02

Oh, helemaal eens hoor, de luistercijfers donderen dan in elkaar. 20-49 zit niet op die muziek te wachten, vaak. Maar dan moet je jezelf geen hitzender of jongerenzender noemen. En accepteren dat je businessmodel een sterfhuisconstructie is.

Plaats reactie