Veranderingen 538
Moderator: admin6
Re: Veranderingen 538
En dan 38 weghalen?
Ik vind niet dat je kan stellen dat 538 verjongd heeft.
Frank > Wietze: Verjongd
Barend > Lindo: Verouderd
Niek > Coen: Verouderd
Ivo > Mark: ongeveer hetzelfde
Coen en Sander > Frank: Verjongd
Lindo > Niek: Verjongd, maar vergeleken met Barend verouderd.
en ik zeg ook niet dat 538 per se moet verjongen, maar jouw programmering is er een die we tien jaar geleden ook al hadden kunnen hebben of hebben gehad.
Frank > Wietze: Verjongd
Barend > Lindo: Verouderd
Niek > Coen: Verouderd
Ivo > Mark: ongeveer hetzelfde
Coen en Sander > Frank: Verjongd
Lindo > Niek: Verjongd, maar vergeleken met Barend verouderd.
en ik zeg ook niet dat 538 per se moet verjongen, maar jouw programmering is er een die we tien jaar geleden ook al hadden kunnen hebben of hebben gehad.
Het verjongen is het probleem niet, maar het vele wisselen van de programmering het verliezen van de ochtendshow en de top 40 heeft de zender te arrogant opgepakt.
Verjongen is ook niet altijd goed, kijk maar naar 10 en radio2. Misschien moet 538 wel gaan verouderen en gebruik maken van Stenders en de ochtendshow.
Verjongen is ook niet altijd goed, kijk maar naar 10 en radio2. Misschien moet 538 wel gaan verouderen en gebruik maken van Stenders en de ochtendshow.
-
Het probleem is denk ik een beetje dat 538 qua djs ouder overkomt dan Qmusic maar jonger klinkt met die hele nauwe playlist. Het lijdt al een paar jaar aan een soort identiteitscrisis. Je hoeft niet perse jong te zijn om radio te maken dat fris voelt maar ik vind het te gezapig. Ik snap dat Wietze het antwoord niet is voor de ochtend maar Frank Jelte Hannelore zijn ook geen prijs waard.
De middagshow is al zo saai en dat dan in de ochtend. Ik vond Frank gewoon het beste op de vrijdagavond. Maar 538 heeft echt het meeste te lijden onder het feit dat het gewoon niet kan beslissen wat het is. Een soort permanente crisis in hoe ze klinken versus we ze op de zender hebben, jolige advertenties die niet veel zeggen en nogmaals een platlist die ik niet snap. 538 voelt gewoon echt als die stoere vriend die vroeger echt lachen en leuk was met wilde feesten en gave vakanties, en nu in een vinex wijk woont en een saai leven lijdt.
De middagshow is al zo saai en dat dan in de ochtend. Ik vond Frank gewoon het beste op de vrijdagavond. Maar 538 heeft echt het meeste te lijden onder het feit dat het gewoon niet kan beslissen wat het is. Een soort permanente crisis in hoe ze klinken versus we ze op de zender hebben, jolige advertenties die niet veel zeggen en nogmaals een platlist die ik niet snap. 538 voelt gewoon echt als die stoere vriend die vroeger echt lachen en leuk was met wilde feesten en gave vakanties, en nu in een vinex wijk woont en een saai leven lijdt.
Wat je hier beschrijft kan inderdaad waar zijn. Het is alleen zo dat het ook heel lastig op te lossen is. Op papier klinkt alles makkelijker dan het is natuurlijk. Een duidelijke keuze maken is makkelijk gezegd maar moeilijk om te doen. Wie haal je dan binnen? Wie ontsla je? Zorgt de gekozen koers wel voor betere cijfers? Door geen duidelijke keuze krijg je nu een mengelmoes die niet helemaal werkt.
Ik denk trouwens dat voor 90% van de luisteraars het verschil tussen 538 en Q Music niet te merken is. Welke ze dan kiezen komt dan deels door de personen en andere voorkeuren.
Ik denk trouwens dat voor 90% van de luisteraars het verschil tussen 538 en Q Music niet te merken is. Welke ze dan kiezen komt dan deels door de personen en andere voorkeuren.
Ik weet wel zeker van wel, anders luisteren in de commerciële doelgroep niet twee keer zoveel mensen naar Q als naar 538.
-
Ik geloof niet dat 538 de luxe heeft om dingen te denken als: Wie halen we binnen? Dat is (als we Kicken moeten geloven) niet gelukt vorig jaar. En nu die fusie niet doorgaat hebben ze nog minder te bieden.Jobfr schreef: ↑06 feb 2023 14:52 Wat je hier beschrijft kan inderdaad waar zijn. Het is alleen zo dat het ook heel lastig op te lossen is. Op papier klinkt alles makkelijker dan het is natuurlijk. Een duidelijke keuze maken is makkelijk gezegd maar moeilijk om te doen. Wie haal je dan binnen? Wie ontsla je? Zorgt de gekozen koers wel voor betere cijfers? Door geen duidelijke keuze krijg je nu een mengelmoes die niet helemaal werkt.
Nou ja goeie vraag ik weet het ook niet want ik ben geen marketing of radio baas expert maar andere stations krijgen het wel voor elkaar. Dus waarom 538 niet? Als je de posters zien denk je (ik) een beetje drukke en lolzender. Als je luistert denk je: weer dat nummer? En de humor is voor mij eruit gegaan nu Coen en Sander weg zijn. Ja die zijn er op vrijdag maar dan luister ik Eddy Keur. Enige wat ik nog leuk vind is om Wessel van Diepen te horen maar ja ik ben een oude lul.
Ik denk dat mensen wel degelijk het verschil tussen Q en 538 horen. De eerste klinkt strakker, sneller en leukere muziek en bij 538 is het toch een andere mood. Als ze dat niet wisten zouden de luistercijfers wel dicht bij elkaar liggen en dat doen ze niet bepaald!
Nou ja ik weet ook het antwoord niet maar zoals nu in ieder geval niet!
Sowieso vind ik in de tone of voice van 538 al redelijk arrogant in vergelijking met Qmusic. Ze doen nog steeds alsof ze hét station zijn om naar te luisteren. DJ's met niet leuke voorbedachte grapjes, te strak voorbereide talks die niet oprecht overkomen en dan nog een lekker zwoel radiostemmetje opzetten. Verder is er dan weer nauwelijks ruimte voor items/spelletjes. Qmusic verbindt zich juist met de luisteraars door middel van spelletjes en anekdotes van luisteraars.
De muziek is daarbij breder. Bij 538 is het vooral meer dance/uptempo waardoor de popclassics minder aansluiting vinden. En de rotaties van bepaalde nummers (zoals 5SOS - Complete Mess), kloppen echt niet. Die hoor je als luisteraar bijna dagelijks (als ik de playlist bekijk), terwijl hij al een hele lange tijd niet meer in de Top40 staat. Qua (sub)classics is het ook regelmatig 'X Ambassadors - Renegades'. Oftewel, beperkt. En Qmusic kiest er naast de hits en de classics ook voor om een breder scala aan radionummers uit de 10s te draaien. Echte pophitjes, rock en dance wisselen zich daardoor beter af.
Wat betreft de programmering is het mwah. De keuze voor een meer musicdriven middagshow snap ik wel, als de behoefte er meer is dan voorheen. Daarbij ben ik wel van mening dat ze die verandering minder snel of juist in een keer moe(s)ten doorvoeren. En wellicht had ik sowieso niet voor Wietze gekozen. Prima gast, maar ik had hem er als duo neergezet naast iemand die in de Mattie-rol zit. Daar komt hij beter tot z'n recht.
Er is nog genoeg te winnen.
De muziek is daarbij breder. Bij 538 is het vooral meer dance/uptempo waardoor de popclassics minder aansluiting vinden. En de rotaties van bepaalde nummers (zoals 5SOS - Complete Mess), kloppen echt niet. Die hoor je als luisteraar bijna dagelijks (als ik de playlist bekijk), terwijl hij al een hele lange tijd niet meer in de Top40 staat. Qua (sub)classics is het ook regelmatig 'X Ambassadors - Renegades'. Oftewel, beperkt. En Qmusic kiest er naast de hits en de classics ook voor om een breder scala aan radionummers uit de 10s te draaien. Echte pophitjes, rock en dance wisselen zich daardoor beter af.
Wat betreft de programmering is het mwah. De keuze voor een meer musicdriven middagshow snap ik wel, als de behoefte er meer is dan voorheen. Daarbij ben ik wel van mening dat ze die verandering minder snel of juist in een keer moe(s)ten doorvoeren. En wellicht had ik sowieso niet voor Wietze gekozen. Prima gast, maar ik had hem er als duo neergezet naast iemand die in de Mattie-rol zit. Daar komt hij beter tot z'n recht.
Er is nog genoeg te winnen.
Oren open!
-
Dat van die tone of voice is interessant. Nu je het zegt, dat is het. Het probeert wel van de luisteraars te zijn maar het is nep. Dat is waarom ik destijds ben afgehaakt. Het ging teveel naar gelikt en te geproduceerd. Toen ik de ochtendshow probeerde (buiten dat Klaas gewoon niet grappig is) klonk het allemaal te ingestudeerd. En dat is de arrogantie van ze, dat we dat niet door zouden hebben. Het kan maar niet wennen aan het feit dat ze al heel lang niet meer de nummer 1 zijn. Bij Q is dat gewoon zoveel beter, maar bij 3FM ook (sinds kort weer). Die vechten om en voor de luisteraar, en praten echt tot je.
Daarom luister ik weer zoveel 3Fm en radio in het algemeen, Q music is meer mijn dochters en vrouw maar kan ik prima hebben al is mijn oudste overgestapt naar 3FM omdat ze de muziek daar net ietsje spannender vindt dan Q.
Bij 538 zal het ze een worst wezen denk ik, die vinden zichzelf toch wel gaaf. Goeie observatie Pot want ik voelde dit maar jij hebt het verwoord.
Daarom luister ik weer zoveel 3Fm en radio in het algemeen, Q music is meer mijn dochters en vrouw maar kan ik prima hebben al is mijn oudste overgestapt naar 3FM omdat ze de muziek daar net ietsje spannender vindt dan Q.
Bij 538 zal het ze een worst wezen denk ik, die vinden zichzelf toch wel gaaf. Goeie observatie Pot want ik voelde dit maar jij hebt het verwoord.
Misschien Mattie en Marieke halen, hun contract loopt in 2023 af bij Qmusic.
Of Tom en Bram halen.
Of Tom en Bram halen.
Ik heb ook nog steeds het gevoel dat het vertrek van Edwin evers een grote factor is geweest waarom 538 afgelopen 5 jaar daalt. In oktober-november 2017 had 538 12.1% en Q Music 8.2%. In oktober-november 2022 had Q Music 12.1% en 538 8.0%. Ze hebben dus geruild van plek. Vrijwel identieke cijfers.
Edwin Evers was de laatste jaren groter dan 538 geworden. Toen hij vertrok zijn veel luisteraars vertrokken naar de zender die het meest lijkt op 538: Q Music. Dat proces is de afgelopen jaren doorgegaan. De laatste restjes stapte over nadat Frank van de ochtend werd gehaald.
Q Music heeft het Edwin Evers gevoel beter kunnen nabootsen dan 538 zelf.
Edwin Evers was de laatste jaren groter dan 538 geworden. Toen hij vertrok zijn veel luisteraars vertrokken naar de zender die het meest lijkt op 538: Q Music. Dat proces is de afgelopen jaren doorgegaan. De laatste restjes stapte over nadat Frank van de ochtend werd gehaald.
Q Music heeft het Edwin Evers gevoel beter kunnen nabootsen dan 538 zelf.
Gewoon Tim, Niels en Rik daar neerzetten
-