Veranderingen 538

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Jobfr

Re: Veranderingen 538

Bericht door Jobfr »

De nieuwe meetmethode wordt interessant voor 538. De themazenders en regionale zenders worden nu ook gemeten. Kan ook verschillen opleveren.
marijn480

Bericht door marijn480 »

Daan! schreef: 24 jan 2023 18:38 Behalve dat je reactie onnodig is, klopt hij ook niet.

De vraag was of we een effect van de nieuwe programmering kunnen meten. Mijn antwoord daarop is dat dan de luistercijfers moeten worden vergeleken. Dan kun je enig effect zien.
Als je dat dan ook vervolgens doet, zoals ik Marijn adviseer, dan kom is het inderdaad zo dat het vorig jaar 8% was en nu 6,7%.
Nou dat is dan toch heel fijn voor Marijn?!

O, nu wijs ik jou weer terecht. Maar ja, je vroeg er zelf om.
Ik was gewoon benieuwd naar de mening van anderen het gaat niet altijd om winnen hè en verder ben liev voor elkaar mensjes
Bbruin2007

Bericht door Bbruin2007 »

Ik denk dat het een combinatie is alleen zakken ze wel heel diep in December. Geen succes voor Missie 538 dus, en verder weinig wat trekt naar de zender. Q houdt het zonder heel veel spannends nog wel redelijk overeind (de escape room was niet zo spannend, vind ik dan) en 538 pakt groots uit en daalt flink? Over het hele jaar zie je dat de nieuwe programmering geen succes is maar ik denk dat je dit jaar versus vorig jaar wel echt aan december kan toedichten. De luisteraar van 538 vertrekken kennelijk ergens anders heen in die periode.
4711

Bericht door 4711 »

Ondanks december meting ben ik wel geschrokken van de luistercijfers van 538.
Radio 5 komt zelfs in de buurt. 3FM blijft redelijk stabiel in december. Ben reuze benieuwd hoe zich dit verder verhoudt.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

4711 schreef: 25 jan 2023 11:24 Ondanks december meting ben ik wel geschrokken van de luistercijfers van 538.
Radio 5 komt zelfs in de buurt. 3FM blijft redelijk stabiel in december. Ben reuze benieuwd hoe zich dit verder verhoudt.
Geschrokken ja, verbaasd nee.
Verbaasd was ik toen ze een jaar of vijf geleden ineens met Wietze de Jager aankwamen, een afdanker van Q Music, alsof ze Messi hadden binnengehaald. Maar goed, in eerste instantie, voor het weekend, dus weinig aan de hand, en Evers zat er nog.
Ik vond ook dat ze het na het vertrek van Evers ook nog best aardig hadden bekeken, dagprogrammering met Frank, Mark, Ivo en Coen & Sander liep nog heel behoorlijk. Het begon af te zakken toen Henk Blok vertrok bij Frank, halverwege 2020. Vanaf dat momenten zakten de luistercijfers wat terug en toen begon het paniekvoetbal. Eerst Wietze in de lunch wat de helft van de tijd ook niet doorging omdat ie vakantie had of moest invallen. Luistercijfers liepen verder terug en toen ineens Wietze naar de ochtend, en een half jaar geleden Coen & Sander uit de middag. Dat ze "slechts" 1,3% zakken ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar valt me eigenlijk nog mee. Maar ze zijn in vijf jaar tijd bijna gehalveerd en daarvan ben ik zeker wel geschrokken. De office hours zijn weer prima nu maar dat is natuurlijk niet genoeg. Denk dat "gewoon" Frank terug naar de ochtend en Coen & Sander in de middag op de korte termijn al wat zou helpen. Maar daar zijn ze natuurlijk te trots voor...
Daan!

Bericht door Daan! »

Hoe definieer jij een afdankertje?
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Daan! schreef: 25 jan 2023 12:00 Hoe definieer jij een afdankertje?
Als iemand waarvan in dit geval Q Music wel in de gaten had dat ze er snel vanaf moesten 😉. Mocht je het niet meer weten, Mattie en Wietze waren in gesprek met Sky, Maar Q Music bood ondertussen Mattie alleen een contract aan. Talpa was vervolgens zo dom om Wietze alleen toch binnen te halen en nu zijn we vijf jaar verder en zie het resultaat 😁. Niet alleen door Wietze natuurlijk maar vooral door de mensen die hem dit hebben aangedaan, zoals de grapjas die dacht dat hij de ochtend wel kon doen met een niet grappige cabaretier.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Edit
Bbruin2007

Johanneke schreef: 25 jan 2023 11:38
4711 schreef: 25 jan 2023 11:24 Ondanks december meting ben ik wel geschrokken van de luistercijfers van 538.
Geschrokken ja, verbaasd nee.
Verbaasd was ik toen ze een jaar of vijf geleden ineens met Wietze de Jager aankwamen, een afdanker van Q Music, alsof ze Messi hadden binnengehaald. Maar goed, in eerste instantie, voor het weekend, dus weinig aan de hand, en Evers zat er nog.
Ik vond ook dat ze het na het vertrek van Evers ook nog best aardig hadden bekeken, dagprogrammering met Frank, Mark, Ivo en Coen & Sander liep nog heel behoorlijk. Het begon af te zakken toen Henk Blok vertrok bij Frank, halverwege 2020. Vanaf dat momenten zakten de luistercijfers wat terug en toen begon het paniekvoetbal. Eerst Wietze in de lunch wat de helft van de tijd ook niet doorging omdat ie vakantie had of moest invallen. Luistercijfers liepen verder terug en toen ineens Wietze naar de ochtend, en een half jaar geleden Coen & Sander uit de middag. Dat ze "slechts" 1,3% zakken ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar valt me eigenlijk nog mee. Maar ze zijn in vijf jaar tijd bijna gehalveerd en daarvan ben ik zeker wel geschrokken. De office hours zijn weer prima nu maar dat is natuurlijk niet genoeg. Denk dat "gewoon" Frank terug naar de ochtend en Coen & Sander in de middag op de korte termijn al wat zou helpen. Maar daar zijn ze natuurlijk te trots voor...
Het is een tweemaandelijkse meting toch? Dan moet het op de maand wel erg zijn om dan zoveel te zakken ten opzichte van November. Verder eens met je analyse maar nee ze gaan Coen en Sander niet terughalen en eerlijk gezegd, ik hoop dat zij ook iets teveel eergevoel hebben. Met de radiomarkt in verschuiving gaan die zeker ook rond shoppen. Misschien gebeurt dat nu wel. Maar de grote plannen en de aankondiging dat het allemaal anders zou gaan toen ze die oude baas terughaalde is dus niet gelukt.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Ja je zou bijna vergeten dat ze die hebben teruggehaald. Waar is Dave? Ook bij Radio 10 waar het ten opzichte van vorig jaar ook allesbehalve lekker gaat, en bij Veronica waar de echte stijging nog altijd uitblijft, in mijn ogen niet door de muziek maar echt een te matige dj line up op bepaalde momenten, en misschien ook een gebrek aan marketing. Maar vraag me ook af waar zijn invloed blijft?
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Johanneke schreef: 25 jan 2023 12:24
Als iemand waarvan in dit geval Q Music wel in de gaten had dat ze er snel vanaf moesten 😉. Mocht je het niet meer weten, Mattie en Wietze waren in gesprek met Sky, Maar Q Music bood ondertussen Mattie alleen een contract aan. Talpa was vervolgens zo dom om Wietze alleen toch binnen te halen en nu zijn we vijf jaar verder en zie het resultaat 😁. Niet alleen door Wietze natuurlijk maar vooral door de mensen die hem dit hebben aangedaan, zoals de grapjas die dacht dat hij de ochtend wel kon doen met een niet grappige cabaretier.
Dat ben ik toch niet met je eens. Q wist dat het bijna onmogelijk was om het duo te houden en hebben toen de ankerman van het duo (want dat beheerst Wietze simpelweg niet) een nieuw contract gegeven, achter zijn rug om. Die hebben daar echt een hele kwalijke rol in gehad wat mij betreft. Zakelijk goed, maar allesbehalve fair. Maar het had in mijn beleving niet zoveel te maken met er vanaf willen.

Dat 538 hem vervolgens niet op zijn sterke punten benut is gewoon oliedom.
Laatst gewijzigd door De Nachtwacht op 25 jan 2023 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Bbruin2007

Het probleem is niet zozeer Wietse. Het is Klaas die gewoon niet grappig is. Ik vond Weekend Wietse wel een leuke show namelijk. Ook de weekend show die hij deed met Chris Bergstroom was leuk (daar zat Klaas niet bij dus dat hielp).

En Johanneke: Inderdaad je had verwacht dat er inmiddels wel het een en ander zou zijn gebeurd, waarom haal je hem anders terug?
Daan!

Bericht door Daan! »

Johanneke schreef: 25 jan 2023 12:24
En dat is dus niet waar. Q heeft Mattie inderdaad een contract aangeboden toen Wietze op vakantie was. Dus Q heeft gered wat er te redden viel en daarmee een goede slag geslagen. Jij vertaalt dat echter graag naar van Wietze af moeten, maar kan dat niet staven.
Het is echt niet dom geweest om Wietze een contract aan te bieden. Je moet hem alleen wel op de goede plek zetten onder de juiste voorwaarden. En niet, zoals de geruchten gaan in zijn contract laten opnemen dat Wietze naar drivetime moest.
Maar nog altijd, vanaf begin dit jaar stegen de luistercijfers weer in de com. doelgroep. Dus ook daarmee, is je mening over de slechte ochtendshow van Wietze niet te onderbouwen.

Dat de nieuwe programmering niet aanslaat, is obv de huidige cijfers wel te onderbouwen. Echter, nog wel met een slag om de arm, omdat het decembercijfers zijn.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Het elk jaar zo dat 538 meer dan 1% verliest in de december maanden vergeleken met de metingen die niet in december vallen. Dat is dus niet iets nieuws. Vorig jaar was het bijvoorbeeld ook 1.3% minder dan in 2020.

Wat vorig jaar gebeurde was dat de mensen niet terugkeerde nadat Frank Dane op een nare manier werd weggehaald in de ochtend. Echt het meest slechte moment dat ze ooit konden kiezen om het te doen. Als ze Frank Dane en Coen en Sander in januari hadden verteld: we vervangen jullie komende zomer en jullie krijgen de uren die ze nu hebben dan was er veel minder verloren. Veel minder gedoe in de media, minder abrupt en ik weet vrij zeker minder verloren luisteraars.

De nieuwe meting volgende week is interessant. Deze gaat over ik denk heel januari en die kan je denk ik het beste vergelijken met de januari-februari cijfers van 2022. Toen scoorde 538 8.0%. Terwijl ze in oktober-november 2021 nog 9.3% hadden. De luisteraars waren na de kerst periode dus niet terugkomen in tegenstelling tot andere jaren.

538 moet hopen dat de cijfers volgende week minimaal rond de 8.0% zitten. Dat zou voor het eerst in tijden zijn dat ze niet zouden dalen jaar op jaar.
Daan!

Bericht door Daan! »

Jobfr schreef: 25 jan 2023 18:20 Het elk jaar zo dat 538 meer dan 1% verliest in de december maanden vergeleken met de metingen die niet in december vallen. Dat is dus niet iets nieuws. Vorig jaar was het bijvoorbeeld ook 1.3% minder dan in 2020.
Eens met de lijn van je verhaal. Echter de 1,3% is relatief meer als het totaalcijfer lager is.
Plaats reactie