Veranderingen 538

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Deradiokenner

Re: Veranderingen 538

Bericht door Deradiokenner »

Het 538 van Niels Hoogland was een sterk 538. Hij nam
Impopulaire maatregelen zoals Rick van Velthuysen weghalen uit het weekend. Maar je kan zeggen wat je wilt deze man was mede verantwoordelijk voor het succes van 538. Het werd afgemaakt door Dave. Welke dj’s er nog bij moeten ik heb geen idee zoveel smaken zijn er niet… maar dat Jordi Warners komt dat snap ik wel.
Robin Visser

Bericht door Robin Visser »

Wie zegt dat Jordi Warners komt ik zie hem eerder bij Slam opduiken dan 538
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Deradiokenner schreef: 05 aug 2022 08:23 Het 538 van Niels Hoogland was een sterk 538. Hij nam
Impopulaire maatregelen zoals Rick van Velthuysen weghalen uit het weekend. Maar je kan zeggen wat je wilt deze man was mede verantwoordelijk voor het succes van 538. Het werd afgemaakt door Dave. Welke dj’s er nog bij moeten ik heb geen idee zoveel smaken zijn er niet… maar dat Jordi Warners komt dat snap ik wel.
Het succes van Niels en later Dave was ook het jarenlang vast houden aan een succesvol concept en een stabiele programmering. Evers was er al in 2000 maar het heeft daarna ook nog jarenlang geduurd voordat ze marktleider werden. Er is de afgelopen twee jaar door Coco Hermans (en Paul Römer of wie dan ook) zoveel gesloopt dat ik me afvraag hoeveel jaar het gaat duren om weer wat op te bouwen.
Ik denk dat ik er persoonlijk echt met de bezem doorheen zou gaan. In elk geval zo snel mogelijk stoppen met die kansloze ochtendshow. Maar ja, vooralsnog laten ze Coco nog gewoon de baas zijn daar, dus veel beter zal het niet worden...
Jobfr

Bericht door Jobfr »

We moeten ook niet doen alsof 538 het verschrikkelijk doet sinds Evers weg is. Dat er niemand meer naar luistert etc…

Nog steeds veruit de tweede zender in 20-49 (al 2 jaar stabiel op 15%). 4e zender op 10+ is natuurlijk niet wat 538 wil en waar ze jarenlang stonden maar nogmaals dat was allemaal in het Edwin Evers tijdperk. Je moet de cijfers eigenlijk helemaal niet meer gaan vergelijken met toen. Vergelijk de cijfers sinds 2019 met elkaar. Ook daar is nog een daling te zien in veel Facetten daarom grijpen ze dit jaar ook flink in.
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Niet slecht nee, maar voor 538 is het wel slecht. Jarenlang marktleider geweest en dat is binnen een afzienbare tijd totaal afgebroken. Door mismanagement… ik zie het niet zo snel goed komen
TheAgedGamer

Bericht door TheAgedGamer »

538 Weekendmix is vandaag the Summer Edition!
TheAgedGamer

Bericht door TheAgedGamer »

TheAgedGamer schreef: 30 jul 2022 19:00 Ik hoop dat deze week het Terugluisteren van de Global Dance Chart weer gemaakt is, want normaal staat de Nederlandse versie al op Mixcloud!
Uiteindelijk nog steeds hetzelfde en niks veranderd!!
Daan!

Bericht door Daan! »

Leg het bij 538 neer zou ik zeggen.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Deradiokenner schreef: 05 aug 2022 21:11 Niet slecht nee, maar voor 538 is het wel slecht. Jarenlang marktleider geweest en dat is binnen een afzienbare tijd totaal afgebroken. Door mismanagement… ik zie het niet zo snel goed komen
Nogmaals marktleider door Edwin Evers. Niet perse het station zelf. Dat blijkt nu wel. Natuurlijk zijn er fouten gemaakt na zijn vertrek waardoor er misschien meer mensen zijn vertrokken dan nodig. Maar het is volledig logisch dat 538 uit de top 2 is gevallen na zijn vertrek. Zeker als er een andere zender is (Q Music) die je volledig kopieert en profiteert van jou domme keuzes (top 40 laten gaan).

Als je eenmaal in een daling komt is deze stoppen erg moeilijk. Deze daling werd ingezet door vertrek Edwin Evers, verlies Top 40 begin 2019 en Corona crisis voorjaar 2020 (volledige stop reclames en verlies personeel) kort na elkaar.

Pas vanaf zomer 2020 kan je dalingen deels toeschrijven aan foute keuzes of juist te weinig veranderingen vanuit de leiding. Maar welke echt grote ingrepen zijn er nou geweest tussen begin 2019 en begin 2022? De ochtendshow en middagshow bleven hetzelfde. Het format heeft wat aanpassingen gehad maar hele grote? Valt ook wel mee vind ik. De poppetjes rondom de ochtendshow en middagshow zijn meerdere keren veranderd maar niet veel meer dan ‘poppetjes’. Geen grote beleidswijzigingen.

2022 is het eerste jaar waar ze echt grote veranderingen doorvoeren. Elk verlies vanaf dit jaar kan je daaraan toeschrijven. In mijn mening was het verlies tot begin dit jaar grote deels toe te schrijven aan vertrek Edwin Evers en Corona crisis en de dalende lijn die door deze gebeurtenissen was ingezet die met de kleine veranderingen in deze periode niet kon worden gestopt.
fnlradio

Bericht door fnlradio »

Leuk dat ze de toth ook aangepast hebben voor de zomer top 538
Orange

Bericht door Orange »

Jobfr schreef: 05 aug 2022 23:12
Deradiokenner schreef: 05 aug 2022 21:11 Niet slecht nee, maar voor 538 is het wel slecht. Jarenlang marktleider geweest en dat is binnen een afzienbare tijd totaal afgebroken. Door mismanagement… ik zie het niet zo snel goed komen
Nogmaals marktleider door Edwin Evers. Niet perse het station zelf. Dat blijkt nu wel. Natuurlijk zijn er fouten gemaakt na zijn vertrek waardoor er misschien meer mensen zijn vertrokken dan nodig. Maar het is volledig logisch dat 538 uit de top 2 is gevallen na zijn vertrek. Zeker als er een andere zender is (Q Music) die je volledig kopieert en profiteert van jou domme keuzes (top 40 laten gaan).

Als je eenmaal in een daling komt is deze stoppen erg moeilijk. Deze daling werd ingezet door vertrek Edwin Evers, verlies Top 40 begin 2019 en Corona crisis voorjaar 2020 (volledige stop reclames en verlies personeel) kort na elkaar.

Pas vanaf zomer 2020 kan je dalingen deels toeschrijven aan foute keuzes of juist te weinig veranderingen vanuit de leiding. Maar welke echt grote ingrepen zijn er nou geweest tussen begin 2019 en begin 2022? De ochtendshow en middagshow bleven hetzelfde. Het format heeft wat aanpassingen gehad maar hele grote? Valt ook wel mee vind ik. De poppetjes rondom de ochtendshow en middagshow zijn meerdere keren veranderd maar niet veel meer dan ‘poppetjes’. Geen grote beleidswijzigingen.

2022 is het eerste jaar waar ze echt grote veranderingen doorvoeren. Elk verlies vanaf dit jaar kan je daaraan toeschrijven. In mijn mening was het verlies tot begin dit jaar grote deels toe te schrijven aan vertrek Edwin Evers en Corona crisis en de dalende lijn die door deze gebeurtenissen was ingezet die met de kleine veranderingen in deze periode niet kon worden gestopt.
In mijn ogen zijn er toch twee zaken die wel of juist niet zijn gebeurd de afgelopen jaren. 538 is meer music driven geworden, waardoor het een steeds saaiere zender is. En de ochtendshow is erg blijven hangen in wat het was vanaf dag 1 na het vertrek van ESO. Die show had zich meer door moeten ontwikkelen. En verder zonde idd dat de Top 40 niet meer bij 538 is. Dat heeft denk ik ook niet geholpen in de zin dat het de neerwaartse spiraal wellicht versterkt en/of de opwaartse spiraal van Q heeft versterkt.
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Ja die twee zaken die jij noemt zijn eigenlijk de enige twee grote beleidskeuzes die er tot begin dit jaar gemaakt zijn. De ochtendshow zo veel mogelijk hetzelfde laten en de rest van de dag zo veel mogelijk muziek draaien zodat mensen zich niet kunnen irriteren aan iets (dat is denk ik de reden).

De ochtendshow zoveel mogelijk hetzelfde houden is een foute keuze geweest. Daar zijn ze nu ook achter gekomen. Erg pijnlijk voor Frank Dane dat hij nooit een eigen show heeft mogen maken. Ik denk dat Frank dat nu dus wel mag gaan doen in de middag.

Het meer muziek driven maken van de zender is een punt waar hier op dit forum veel discussie over is geweest. Ik denk dat het niet perse een slechte beslissing is/was maar dat een af en toe een item doen ook wel kan. Ik vind de 19:00-22:00 periode waarin wel een paar items zijn het voorbeeld dat ze ook moeten doen tussen 10:00-16:00. Korte simpele items. Een per uur. Niet langer dan 2-3 minuten.
Hoi24

Bericht door Hoi24 »

Orange schreef: 08 aug 2022 15:29
Jobfr schreef: 05 aug 2022 23:12

In mijn ogen zijn er toch twee zaken die wel of juist niet zijn gebeurd de afgelopen jaren. 538 is meer music driven geworden, waardoor het een steeds saaiere zender is. En de ochtendshow is erg blijven hangen in wat het was vanaf dag 1 na het vertrek van ESO. Die show had zich meer door moeten ontwikkelen. En verder zonde idd dat de Top 40 niet meer bij 538 is. Dat heeft denk ik ook niet geholpen in de zin dat het de neerwaartse spiraal wellicht versterkt en/of de opwaartse spiraal van Q heeft versterkt.
Ben ik opzich wel mee eens.

De fouten van 538 de afgelopen jaren:

* de ochtendshow van Frank Dane op evers staat op doen lijken
* de ochtendshow in eens veranderen
* de middagshow in eens veranderen
* de ochtend en middag shows niet tegelijkertijd veranderen
* Igmar in de dagprogrammering zetten en na amper 6 maanden zijn contract niet verlengen

Verbeter punten:

* leuke weekendshow van 12 tot 15 met Ivo en Iris
* spelletjes/ items in de programma's
* meer top 538 lijsten
* haal de non-stop 50 op zondag weg
Kar

Bericht door Kar »

Achteraf is het makkelijk analyseren en in basis zijn deze zaken ook fout gegaan.
Toch is volgens mij de fout gemaakt met het aantrekken van Coen en Sander omdat toen de strategie was het wegkapen van de grote namen bij de concurrent.
In de tijd van Lex Harding en Erik de Zwart hadden bijna alle dj’s een Veronica achtergrond. Daarna is 538 zijn identiteit een beetje kwijt geraakt, het vernieuwde ging eraf en het rebelse verdween. Ook denk ik dat de verjonging te snel is ingezet en dan verlies je binding met je luisteraars.
Het wordt nog een hele opgave om dit te corrigeren en echt weer marktleider te worden.
Daan!

Bericht door Daan! »

Kar schreef: 09 aug 2022 15:06 Toch is volgens mij de fout gemaakt met het aantrekken van Coen en Sander omdat toen de strategie was het wegkapen van de grote namen bij de concurrent.
En waarom zijn C&S dan een tijd lang de best beluisterde middagshow geweest in de commerciële doelgroep?
Plaats reactie