Veranderingen 538

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Pot

Re: Veranderingen 538

Bericht door Pot »

Orange schreef: 15 jan 2021 14:51
Sqwest schreef: 15 jan 2021 07:16 Ik zal me nu waarschijnlijk behoorlijk impopulair maken maar Talpa is echt de *** van Nederlandse radio. 4 zenders en er is geen reet aan, radio 10 wordt ook steeds minder. Veronica wordt steeds meer uitgekleed. Skyradio, tja geen idee daar luister ik nooit naar.
Jouw verwoording slaat idd helemaal nergens op. Allereerst begrijp ik niet waarom mensen in hun taalgebruik er een hele vervelende ziekte bij moeten halen terwijl het helemaal niet over die ziekte gaat. Doe ff normaal man! Je haalt het leed en de dood van heel veel mensen aan, dus gebruik dat woord niet als het er niet over gaat.

Daarnaast gebruik je een hele heftige term voor een punt waar je inhoudelijk wat mij betreft compleet de plank mis slaat. In de top 6 van bestbeluisterde radiostations zitten de vier zenders van Talpa. Dan doe je echt ook veel dingen goed. Er zijn ook luisteraars, waaronder ik, die met heel veel plezier naar die zenders luisteren. Prima dat jij bijvoorbeeld Skyradio niets vind (heb er persoonlijk ook niets mee), maar die zender is al decennialang een begrip in ons land en scoort ook goed.
Radio 10 scoort de afgelopen jaren steeds betere cijfers. Veronica is flink weggezakt, maar die zender zijn ze sinds afgelopen jaar echt aan het verbeteren. 538 zakt idd weg. Dat verdient echt verbetering, maar anderzijds hebben ze sinds het vertrek van Evers ook nog een hoop overeind gehouden. Eens dat het daar veel beter kan, maar dat is het dan ook. Daar hoeven we geen ziekte bij te halen.
Goed verwoord. Het wordt erger gemaakt dan het is.

Veronica is alleen, qua luistercijfers, nog niet echt aan het verbeteren. Veronica zit natuurlijk in een lastige situatie: met de oude, saaie Veronica luisteraars mee gaan die vooral van Queen houden of een nieuwe groep aan zich binden?

Nu proberen ze de wel veranderingen door te voeren en breder te gaan draaien. Op dit moment gaan de cijfers van Veronica er niet echt op vooruit. Een (klein) deel van de trouwe fans van het oude format zullen verdwijnen, maar tegelijk is er een publiek te winnen (bij Radio 2). Zeker als daar veranderingen (qua programmering) plaats zullen vinden bij die zender.

Veronica zal eerst door de zure appel heen moeten bijten tot ze er de vruchten van zullen plukken.

Bij 538 moet het ook niet dramatisch worden gemaakt. Ze zouden er 2 jaar geleden blind voor tekenen. Daar moet alleen wel wat aangepast worden om niet alsnog verder terug te vallen. Zoals ochtendshow-team aan te passen wat mij betreft en muzikaal volwassener worden. Misschien ook wat meer feel-good worden zoals Qmusic.

Radio 10 doet het al jaren beter en beter. Niks aan doen.

En Sky wordt naar mijn gevoel het minste aandacht aan besteed. Als ze nou eens wat minder steeds dezelfde typische Sky-artiesten draaien, denk ik dat ze zeker op luistertijd flink wat te winnen valt. Daarnaast is het beschamend dat ze geen eigen nieuwslezers meer hebben. Daar verpest Talpa het zelf mee.

Al met al doen de zenders het bij elkaar eigenlijk prima. Vier zenders in de Top 6 in 20-49. Alleen geen één op nummer 1.
Oren open!
Sqwest

Bericht door Sqwest »

Orange schreef: 15 jan 2021 14:51
Sqwest schreef: 15 jan 2021 07:16 Ik zal me nu waarschijnlijk behoorlijk impopulair maken maar Talpa is echt de kanker van Nederlandse radio. 4 zenders en er is geen reet aan, radio 10 wordt ook steeds minder. Veronica wordt steeds meer uitgekleed. Skyradio, tja geen idee daar luister ik nooit naar.
Jouw verwoording slaat idd helemaal nergens op. Allereerst begrijp ik niet waarom mensen in hun taalgebruik er een hele vervelende ziekte bij moeten halen terwijl het helemaal niet over die ziekte gaat. Doe ff normaal man! Je haalt het leed en de dood van heel veel mensen aan, dus gebruik dat woord niet als het er niet over gaat.

Daarnaast gebruik je een hele heftige term voor een punt waar je inhoudelijk wat mij betreft compleet de plank mis slaat. In de top 6 van bestbeluisterde radiostations zitten de vier zenders van Talpa. Dan doe je echt ook veel dingen goed. Er zijn ook luisteraars, waaronder ik, die met heel veel plezier naar die zenders luisteren. Prima dat jij bijvoorbeeld Skyradio niets vind (heb er persoonlijk ook niets mee), maar die zender is al decennialang een begrip in ons land en scoort ook goed.
Radio 10 scoort de afgelopen jaren steeds betere cijfers. Veronica is flink weggezakt, maar die zender zijn ze sinds afgelopen jaar echt aan het verbeteren. 538 zakt idd weg. Dat verdient echt verbetering, maar anderzijds hebben ze sinds het vertrek van Evers ook nog een hoop overeind gehouden. Eens dat het daar veel beter kan, maar dat is het dan ook. Daar hoeven we geen ziekte bij te halen.
Allereerst excuses daarvoor. Niet bedoeld als scheldwoord maar deze uitdrukking wordt soms wel eens gebruikt. Had het anders moeten formuleren. Scheld er zelf nooit mee en heb er ook een hekel aan als mensen doen.

Maar ik doel niet perse op de luistercijfers, die zijn best aardig. Ik snap dat je van radio 10 geen vrijheid blijheid kan maken, qua muziekkeuze zoals radio 2. Maar de programmering wordt wat saai, Edwin Diergaarde is niet je van (ten opzichte van het oude programma van Robert Feller). Snap dat er een bekende naam moet staan. Weekend is ook flink uitgekleed terwijl dat ruim een jaar geleden als een huis stond.

Terug op/over 538, want daar gaat het om. Ik vind dat Talpa hier echt alle creativiteit uit gehaald heeft. Ik had het eerder op het forum gezegd, maar hoe stoer het vroeger was en hoe goed je als jongere (12 tot 40 ofzo?) daarmee kon identificeren, dat was echt knap en ijzersterk. Iedereen had het over 538, ochtend stond als een huis. Niet alleen Evers maar ook toendertijd Greatest Hits. De middag met de lunch van Tim Klijn en dan hitradio daarna een goede middagshow. Dan ook nog eens een avond waar altijd wat gebeurde.. Dat was de goede oude tijd waar ze nr 1 mee zijn geworden en ook heel lang zijn gebleven. Dat kwam doordat er spraakmakende radio gemaakt werd, niet perse door de unieke muziekmix die zo verrassend was ofzo.. puur door de dj’s, acties en vormgeving.

Vormgeving vind ik nu niet perse verkeerd. Maar de dj’s die er zitten.. kom op dat is toch niet perse om vrolijk van te worden. Mark Labrand zit niet op de goede plek, Ivo is niet je van het.. Draai dat om bijvoorbeeld. Frank Dane moet NOG steeds ESO light maken, die gozer is een supergoede radiomaker! Dat is toch eeuwig zonde! De lunch is beter geworden vind ik. Coen en Sander, tja heeft dat ooit gewerkt op 538? Niet echt?! Barend was tot anderhalf jaar geleden super in de avond, totdat daar ook alles aan banden gelegd werd qua spraak, vrijheid etc.

Ik wil nogmaals benadrukken dat dit allemaal een mening is, ik heb het niet over feiten (luistercijfers etc) maar gewoon over het merk 538 wat niks meer met het echte 538 te maken heeft. Daarin heeft Kicken groot gelijk in zijn column, waarom een Coco? Ja ik snap het wel. Maar het is zo zonde.

Ik snap de commerciële markt en hoe Talpa hun bedrijven leiden, maar de luisteraar lijdt eronder ;) (en ik snap dat wij kritischer luisteren). Ik mis wel eens de oude tijden waarin echt ‘gevochten’ werd om de luisteraars. Veronica tegen een radio 10 , 538 tegen Skyradio (tijd van Erik de Zwart en Niels Hoogland).

Nogmaals mijn excuses voor de slechte woordkeuze. Maar het voelt voor mij wel zo.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Sqwest schreef: 15 jan 2021 21:13 Nogmaals mijn excuses voor de slechte woordkeuze. Maar het voelt voor mij wel zo.
Netjes dat je excuus aanbiedt voor je onaangenaam verwoorde emotie en fijn dat je het zo uitgebreid toelicht.

Radio 10 ben ik met je eens. Het was een verrassende zender, met duidelijk profiel. Het profiel is nog steeds duidelijk, maar het verrassende is ingewisseld voor voorspelbaarheid. Dat kan wel scoren, maar is ook dodelijk saai. Dennis Verheugd en Robert Feller waren gewoon vele malen beter dan de huidige dj's, vind ik.

Sky is prima achtergrond, niks mis mee. Het is natuurlijk wel hele beperkte radio, voor mij niet interessant.

Mbt Radio 538 verwoordt je volgens mij heel goed het punt. Ik vind het een professionele club, maar je analyseert heel goed wat daar gebeurt. Het is hetzelfde als op 10, verrassend is voorspelbaar geworden.

Radio Veronica maakt echt wel weer stappen, maar een halve ochtendshow met inside gekwaak doet mensen niet afstemmen. En als de zender 's morgens niet wordt aangezet, is de dag verloren.
Rock 'n roll is better than music!
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Henkjan2016 schreef: 15 jan 2021 07:48 Hij heeft geen hart voor de radio, het is Een van zijn manieren van inkomsten genereren.
En toch klopt dat niet. John is juist wel een radioliefhebber. Dat heeft hij door de jaren heen ook regelmatig in interviews aangegeven. Laatst nog bij Coen en Sander bijvoorbeeld.

Wellicht lijkt het nu zo bij Talpa, maar je moet ook niet vergeten dat John/zijn bedrijven in het verleden ook moeilijk lopende zenders heeft overgenomen om het in leven te houden. Dat heeft hem geld gekost. En ook geld opgeleverd. En dat is prima, het hoeft niet altijd met een filantropische instelling natuurlijk.
VoeJoe

Bericht door VoeJoe »

Ingebruik schreef: 15 jan 2021 22:12
Henkjan2016 schreef: 15 jan 2021 07:48 Hij heeft geen hart voor de radio, het is Een van zijn manieren van inkomsten genereren.
En toch klopt dat niet. John is juist wel een radioliefhebber. Dat heeft hij door de jaren heen ook regelmatig in interviews aangegeven. Laatst nog bij Coen en Sander bijvoorbeeld.

Wellicht lijkt het nu zo bij Talpa, maar je moet ook niet vergeten dat John/zijn bedrijven in het verleden ook moeilijk lopende zenders heeft overgenomen om het in leven te houden. Dat heeft hem geld gekost. En ook geld opgeleverd. En dat is prima, het hoeft niet altijd met een filantropische instelling natuurlijk.
-smok Wie betaald ....Bepaald
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

VoeJoe schreef: 16 jan 2021 09:28
Ingebruik schreef: 15 jan 2021 22:12

-smok Wie betaald ....Bepaald
Ja dat is niet ongebruikelijk, ik zie alleen het verband niet met mijn opmerking?
fnlradio

Bericht door fnlradio »

538 komt binnenkort met een gloednieuwe nieuwsvormgeving. Een dan deze weken
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Ze kunnen beter met eigen nieuws in de avond komen. Iris Schut maakt echt wel een verschil op Q tussen 19 en 23u. Ik vind haar supergoed. Ook hier maakt Q weer het verschil terwijl Talpa stil staat, zo jammer...
Pot

Bericht door Pot »

Johanneke schreef: 16 jan 2021 14:31 Ze kunnen beter met eigen nieuws in de avond komen. Iris Schut maakt echt wel een verschil op Q tussen 19 en 23u. Ik vind haar supergoed. Ook hier maakt Q weer het verschil terwijl Talpa stil staat, zo jammer...
Vorige week vrijdag zat ze er volgens mij ook, maar vond haar heel slecht. Kwam slecht uit haar woorden. Spanning misschien?
Maar ben het wel met je eens. Qmusic betrekt, mede door het nieuws, de avond meer bij de dag.

Wat nog triester is dan geen nieuws in de avond op 538 is dat SkyRadio helemaal geen eigen bulletins meer heeft.
Oren open!
fnlradio

Bericht door fnlradio »

Pot schreef: 16 jan 2021 15:31
Johanneke schreef: 16 jan 2021 14:31 Ze kunnen beter met eigen nieuws in de avond komen. Iris Schut maakt echt wel een verschil op Q tussen 19 en 23u. Ik vind haar supergoed. Ook hier maakt Q weer het verschil terwijl Talpa stil staat, zo jammer...
Vorige week vrijdag zat ze er volgens mij ook, maar vond haar heel slecht. Kwam slecht uit haar woorden. Spanning misschien?
Maar ben het wel met je eens. Qmusic betrekt, mede door het nieuws, de avond meer bij de dag.

Wat nog triester is dan geen nieuws in de avond op 538 is dat SkyRadio helemaal geen eigen bulletins meer heeft.
wat we niet moeten vergeten is dat Q overgestapt is van ANP naar NU.nl de ANP bulletins doen ze alleen nog in de nachten en in het weekend. 538 heeft de vaste nieuwslezers zoals Roelof in de ochtend Marcel Barendse of Ronald Remmelzwaan en jo van Egmond met de Coen en Sande show voor de rest komt het nieuws ook gewoon bij ANP vandaan. Dus 538 heeft al eigen nieuws
Daan!

Bericht door Daan! »

Ronald is in dienst van het ANP volgens zijn LinkedIn.
fnlradio

Bericht door fnlradio »

Daan! schreef: 16 jan 2021 18:39 Ronald is in dienst van het ANP volgens zijn LinkedIn.
Ronald is tegenwoordig ook nieuws lezer van talpa
Pot

Bericht door Pot »

fnlradio schreef: 16 jan 2021 18:29
Pot schreef: 16 jan 2021 15:31

wat we niet moeten vergeten is dat Q overgestapt is van ANP naar NU.nl de ANP bulletins doen ze alleen nog in de nachten en in het weekend. 538 heeft de vaste nieuwslezers zoals Roelof in de ochtend Marcel Barendse of Ronald Remmelzwaan en jo van Egmond met de Coen en Sande show voor de rest komt het nieuws ook gewoon bij ANP vandaan. Dus 538 heeft al eigen nieuws
Klopt, maar dat trekken ze niet door naar de avond. Dan komt het ANP nieuws met een 538-vormgevingen. De avond is juist het moment dat er een gesprek tussen de nieuwslezer(es) en dj plaats kan vinden.

Bij 538 lopen de cijfers in de avond verder terug. Misschien kan dit wel één van de oplossingen zijn om wat (terug) te winnen.
Oren open!
Hitje

Bericht door Hitje »

fnlradio schreef: 16 jan 2021 13:19 538 komt binnenkort met een gloednieuwe nieuwsvormgeving. Een dan deze weken
Volgens mij komt er behalve nieuwsvormgeving sowieso al een volledig nieuw vormgevingspakket aan. Dat zei Ivo van Breukelen laatst. Ze zullen er achter de schermen vast nog druk mee bezig zijn. :wink:
''Spotify?''
fnlradio

Bericht door fnlradio »

Hitje schreef: 16 jan 2021 18:45
fnlradio schreef: 16 jan 2021 13:19 538 komt binnenkort met een gloednieuwe nieuwsvormgeving. Een dan deze weken
Volgens mij komt er behalve nieuwsvormgeving sowieso al een volledig nieuw vormgevingspakket aan. Dat zei Ivo van Breukelen laatst. Ze zullen er achter de schermen vast nog druk mee bezig zijn. :wink:
wanneer zij ivo dat heb je toevallig een fragment of weet je de dag nog
Plaats reactie